Pres aan het werk, weer een stukje verder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_YVN_

Pres aan het werk, weer een stukje verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:01

Hallo allemaal!

Eerder liet ik jullie al kennis maken met mijn aanwinst Sorpresca. Inmiddels zijn we alweer een tijdje druk aan het trainen en dat werpt zijn vruchten af. :D

Een klein paspoortje van Pres:

Naam: Sorprésca
Afstamming: BamBam van de Zandhoeve X Ferro X Wellington
Leeftijd: 5 Jaar (2010)
Niveau: Licht aangereden

Vandaag kwam zo ongeveer mijn vaste fotograaf weer gezellig langs om foto's te maken. :)

Pres en ik zijn momenteel echt veel bezig met de basis. Ze was erg scheef, dit heeft nu ook voornamelijk onze focus; balans, rechtrichten en tempo. Pres is nog erg groen, daarbij hebben we ook geen haast en pakken we zo eens in de 2 weken een lesje.

Voor de fotograaf (hobby fotograaf) was dit de eerste keer shooten in de binnenbak. Hierdoor waren de foto's wat aan de donkere kant, dus heb ik er even een filtertje overheen gezet.

Genoeg gekletst, tijd voor foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn natuurlijk altijd welkom, echter zijn we nog echt in een begin fase. Dus ik kan nog niet al te veel van haar vragen/verwachten.

Mijn eigen verbeterpunten:

- Niet teveel doorzakken met mijn schouders (erg vervelende kwaal, iemand tips?)
- Soms iets meer gas er op houden zodat ze meer bij elkaar blijft lopen

Bedankt voor het kijken! Laat je nog even een berichtje achter? :D

Anoniem

Re: Pres aan het werk, weer een stukje verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:13

Wat een mooi dier zeg en complimenten voor je houding!
Ik zou meer ontspanning willen zien, ze houdt zich nu nog heel recht vanuit de schoft en komt achter de LL. Durf uit te schuiven en meer voorwaarts neerwaarts te rijden. Ze moet de hals laten vallen vanuit de schoft, nu houdt ze hem nog vast. Vaak als je gaat geven gaat ze zoeken naar balans en aanleuning maar geef dat de tijd, laat haar de balans weer zoeken.
En als je wilt dat ze sterker wordt en meer recht wordt, ga dan op de 2e hoefslag rijden. Dan heeft ze geen aanleuning meer van de bakrand en moet ze nog meer op eigen benen gaan lopen.

Succes!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:16

Erg mooi paard en leuke combi! Ben het met jolien eens dat ie wat meer ontspannen mag en dat ze wat achter de ll loopt. En een klein puntje dat je je handen soms niet gelijk heb. Succes

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 04:35

Oh wat een leuk paard! Ik vind de foto's een fijn beeld geven. Ze loopt inderdaad nog wat te diep, maar ze volgt wel je hand dus ik vind het er zeker niet verkeerd uit zien. Probeer lekker wat af te wisselen in de hoofd-hals houding en wat tempowisselingen te rijden, zodat ze nog wat makkelijker daar ontspant en er losser in wordt. Ik vind haar trouwens een fijne draf hebben! :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:58

Je hebt een prima houding! Dat geeft een mooie basis om fijn te kunnen rijden. Ik vind echter dat je paard in de hals te gespannen en te recht blijft en ze loopt achter de loodlijn. En als je naar haar uitdrukking kijkt dan kijkt ze niet blij helaas. Ik sluit me aan bij Joolien. Durf meer ruimte aan de voorkant te geven met behoud van tempocontrole. Werk aan een zachtere aanleuning want ik heb het idee dat die relatief zwaar is. Als ze letterlijk meer ruimte krijgt om te ontspannen zal haar plezier ook groter worden. Dus door meer ruimte te geven én tempocontrole krijg je een meer ontspannen paard en komt hij ook nog wat meer in horizontaal evenwicht.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:27

Wat een stoer dier ! tis bijna een kopie van mijn vorige paard haha. Probeer haar minder diep te rijden . Op deze manier loopt ze de grond in

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:09

Oh wat een beauty is het! :) Ik vind het heel prettig om te lezen dat jullie de tijd hebben genomen om te werken aan het rechtrichten.

Ik dacht inderdaad ook even te zien dat je nog wat winst kon behalen in de positionering van je schouders, maar aan de foto's zelf is eigenlijk al te zien dat je hier weldegelijk aan werkt. Als ik het goed zie, is foto #10 een voorbeeld van hoe je je schouders zou houden als je er even niet bewust mee bezig bent en laten de andere foto's dus juist zien hoe ver je zelf al komt met het verbeteren van je houding. Wat ik wil zeggen, is: als foto's momentopnames zijn dan laat je hier al zien dat er vele momenten van een nette houding staan tegenover één of twee momentjes waarop het er minder goed uit ziet. Je bent wellicht dichter bij een consequent goede houding dan je zelf ziet!

Ik vermoed overigens dat jullie er baat bij kunnen hebben om in draf óók licht te rijden. Misschien doe je dit ook al, maar ik merk het op doordat ik het in de foto's niet terug zie. Ik denk dat je haar ermee zou helpen én ik denk dat het voor jou zelf een leuke uitdaging is om eens aan je houding te werken wanneer lichtrijden erbij komt. Zelfs kleine problemen in de houding worden door lichtrijden vaak uitvergroot, waardoor je (met of zonder instructrice) nog beter kan werken aan de aspecten die je wilt verbeteren.

Verder vond ik het beeld er juist wel ontspannen uit zien. Heel ongedwongen vooral. Een plezier om naar te kijken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:25

Kijk uit dat je hem niet te veel gaat ondersteunen aan de voorkant.
Hij heeft de neiging om er achter te duiken. Is hij heel licht in de hand, geef dan juist iets meer druk en probeer door van achter naar voor te rijden hem weer uit zijn houding te krijgen zodat hij de teugel druk van de teugel durft aan te nemen.
Vanaf de foto,s is het heel moeilijk om te zien wat hij nu precies doet.Hij verkanteld af en toe wel!
Jou houding is prima, heel leuk paard dus daar ligt het zeker niet aan!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:42

Mooi combinatie, mooi paard. Het lijkt alsof je paard met een valse knik loopt en achter de teugel.
Je houding vind ik net niet functioneel genoeg. Het houding plaatje oogt mooi maar het lijkt alsof er te weinig gebeurd. Advies, ga ipv "op" het paard als het ware "in" je paard zitten. Trek de denkbeeldige lijn van je schouder, naar je heupen, naar je kuit. Tenen net iets meer naar binnen zodat je ook daadwerkelijk van achter naar voren kunt rijden door meer te doen met je zit en je kuiten en je dus met je kuit hem als het ware onder je uit drijven. Mooi toestaan met je hand,
mooie stelling laten aannemen en neusje eruit. Het mondje moet knabbelen, je hebt lijkt het een "dode" mond die niets doet.
Ik weet niet of je zoals jij schrijft: "met soms meer gas erop je jouw paard meer bij elkaar blijft lopen".