Met jonge D-pony (v. Nieuwmoeds Patrick) 2e tussen de paarde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarlotteG

Met jonge D-pony (v. Nieuwmoeds Patrick) 2e tussen de paarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 13:12

Hoi allemaal,

Het is inmiddels 10 maanden geleden dat ik (22) samen met mijn zusje (16) een jonge grote D-pony kocht. Mijn zusje is een springruiter en heeft hem afgelopen maand voor het eerst uitgebracht in B-springen cat. D/E. Zelf ben ik dressuurruiter en reed met hem afgelopen zaterdag onze tweede dressuurwedstrijd in klasse B (tussen de paarden). Uit 2 wedstrijden (4 proeven) hebben we inmiddels 4 winstpunten.

Echter ging mijn laatste proef van afgelopen zaterdag pas echt goed voor mijn gevoel. Als ik zelf jury was geweest had ik dit de enige winstpunt-waardige proef gevonden die we tot nu toe reden (ja, ik ben vrij streng voor mijzelf en een tikkeltje kritisch). Ik had ongeveer dezelfde controle als die ik thuis heb. En het voelde als een goede basis voor een B-proef. Vanuit daar wil ik nu de losse onderdelen beter gaan rijden.

Op het onderstaande filmpje is een deel van mijn tweede proef te zien.
Ik ben benieuwd naar wat jullie van ons als combinatie vinden.
Nevil is overigens van juni 2011, dus moet nog 4 worden.

Het commentaar dat we op onze protocollen kregen was o.a.:
- Mijn houding, ik leun af en toe te veel naar voren en trek soms mijn hakken op.
- Middendraf (en middenstap), mag nog meer verruimen. Al ben ik zelf al redelijk tevreden met wat hij nu doet gezien het punt waar we staan in onze training.
- Aanleuning, deze was af en toe onrustig maar hier werken we hard aan.
- Hals strekken, mag dieper. Maar ook hier ben ik al redelijk blij mee zoals het nu gaat. Hij is nog hartstikke jong en als hij dieper gaat als wat we nu hebben raakt hij snel uit balans.

sterrexxx11

Re: Met jonge D-pony (v. Nieuwmoeds Patrick) 2e tussen de paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:17

Leuke combinatie :)

Idd je zegt het zelf al van je houding en (ik denk) omdat je zo ver naar voren hangt je je hakken optrekt, dit is gewoon een kwestie van trainen, trainen, en nog eens trainen en vooral alert blijven op die punten. Misschien dat je gewoon een keer zitles kan nemen of dat je erop gaat zitten en iemand anders laat longeren en jij aan je houding kan werken.
Dit kan ook als gevolg hebben dat je pony niet lekker kan ontspannen omdat jij ook niet ontspannen op je pony zit. Dan zal hij ook wel wat rustiger worden in de aanleuning.
Dus ga werken aan die houding en ik denk dat het dan wel goed komt! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:28

Leuke pony! Maar nog wel érg jong voor dit soort dressuurwerk. Die onrustige aanleuning zoeken komt doordat het dier nog geen eigen balans heeft gevonden.

Ik heb de indruk dat je rechterbeen langer "hangt" dan je linkerbeen. Je zit er ook een beetje ""op" in plaats van echt op je kont er "in", dat komt mede doordat de pony niet echt voor je uit loopt, hetgeen vooral in galop nogal opvalt.

De pony kan echt wel leuk bewegen maar zou naar mijn mening eerst verder op ontspanning VWNW over de rug getrained (thuis) moeten worden alvorens er mee het wedstrijdrijden in te gaan. Want daar zit veel meer in dan er nu op zo'n jonge leeftijd uit kan komen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-04-15 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:42

Ik vind het er best leuk uitzien voor een B proef. TS heeft idd een paar punten waar zij aan mag werken maar die weet ze zelf goed op te noemen. Uit 4 proeven al 4 winstpunten is netjes dus kennelijk vinden de juryleden het ook nette proeven. Het is goed voor de jonge pony om wat concours ervaring op te doen. En wellicht is TS ook wel onder begeleiding van een instructeur aan het werken aan haar houding. De aanleuning wordt vanzelf beter als TS haar zit nog wat verbeterd.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:50

Ziet er niet verkeerd uit voor een tweede B-wedstrijd.

Wat mij met name opvalt op het filmpje is de onrust in jou eigen rijden en houding. Daarnaast lijken je stijgbeugels mij wel echt aan de korte kant. Misschien dat je je been makkelijker lang kan houden als je beugels twee a drie gaten langer zijn.

Succes

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:18

@ynskek zoals @annoya al suggereerde ben ik onder begeleiding hard aan het werk aan mijn houding. De longeertip die @sterrexxx11 dan ook gaf hebben we al een paar keer toegepast. Mijn beugels een gaatje langer doen lijkt mij juist geen optie, daar zal mijn houding (zeker met dit zadel) alleen maar slechter van worden. Ik laat mezelf in elk geval wel regelmatig filmen en gelukkig ben ik in de afgelopen maanden al heel veel vooruit gegaan. Ik zit al iets rechter en houd mijn handen al iets stiller.

MarlotteG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:39

@terpentijn Ik ben me er heel erg van bewust van dat hij nog jong is en ik houd dat ook wel rekening met zijn jonge lijf. Maar tegelijkertijd wil hij wel uitgedaagd worden en is het echt een werker. Daarnaast zien we hem letterlijk groeien in bespiering en zijn conditie is ook al flink verbeterd.

De wedstrijden zie ik gewoon als een deel van onze training. Ik denk dat het een goede oefening als je de dingen die je thuis doet ook in een vreemde (soms drukke) omgeving kan doen. De goede ervaring staat dan ook boven het behalen van goede resultaten. In de B-paarden (in provincie Zeeland) is er toch nog geen hond die op je let. Dus voor onze reputatie hoeven we het niet te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:43

Wat Tijn zegt, ik zou nog lekker thuis even alles gaan bevestigen, want je hebt t risico dat je anders de basis neigt over te slaan. Je pony oogt nog verschrikkelijk puppy, niet alleen in de bouw, maar ook in zijn lopen en aanleuning. Daarnaast is jouw houding nog niet top wat de balans nog meer verstoord. En hij moet in een hoofdhalshouding lopen waar hij eigenlijk nog niet kan lopen, gevolg is spanning en onrust in je aanleuning. De spanning is goed te zien in het doorzitten, je kunt eigenlijk gewoon nog niet op hem doorzitten want hij laat je neit zitten door de gespannen bovenlijn.

Ga thuis nog lekker wat langer doorsukkelen en vooral in het lange lage. Je ziet in het halsstrekken dat je pony de hals niet durft te laten vallen, en dat is imo een essencieel punt van de opleiding. Een paard moet leren die bovenlijn te ontspannen en vertrouwen en rust te krijgen in de aanleuning door hem zelf het wat uit te laten zoeken, hem te begeleiden ipv met je hand te 'dwingen'.

Ga vooral thuis dus meters maken in de lengte, en laat hem zijn balans vinden. Als je daar goed de tijd voor neemt en het simpel maar vooral voorspelbaar maakt, zul je zien dat je aanleuning heel snel verbeterd. Je moet er alleen even de tijd voor nemen, maar ga op de snelheid van wat hij aan kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:48

Niets mis mee om zo af een toe een B proefje mee te pakken, wel de tijd geven om sterker te worden. En zorgen voor een goed passend dressuurzadel voor jezelf, je lichaam en vooral je bovenbenen lijken een eigen leven te lijden (en al vermeld, je hangt wat scheef zo af en toe)en daardoor word het voor jezelf en de pony moeilijker. Veel succes met hem, leuk dier.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 04:29

Wat een leuke pony :)
Hij lijkt soms nog niet helemaal lekker te kunnen ontspannen in de houding waar in hij nu loopt. Ook vind ik hem soms wat gehaast lopen, misschien mede door die spanning. In het halsstrekken zie je zijn passen meteen wat ruimer worden, dat geeft een fijner beeld. Probeer in de training lekker te schakelen en hem wat meer op lengte te rijden en in die halshouding wat af te wisselen. Het is nog wel echt een puppy dus neem vooral de tijd om de basis er goed in te rijden. :) Ik denk dat als de basis er beter in zit het voor jou ook makkelijker wordt om lekker te zitten op je pony. :D

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:39

Probeer ook zelf om je handen niet mee omhoog te nemen met lichtrijden!

Verder zie ik er persoonlijk niet veel kwaad in als je de pony een paar keer meeneemt op concours, zolang je thuis ook maar gewoon lekker aan de basis blijft werken. Echter denk ik wel, dat wanneer je zusje er ook springwedstrijdjes mee gaat rijden, jullie een beetje moeten opletten dat het niet te veel wordt voor de pony. Dat zou zonde zijn, volgens mij word het een hele leuke!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:29

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:53

Allereerst: erg mooi dier om te zien. Ziet er inderdaad uit alsof hij nog moet gaan uitzwaren, maar dat mag ook met nog geen 4 jaar.
Wat betreft rijtechnische tips ga ik mee met Joolien. Het feit dat je nog niet op hem kan doorzitten en je in de galop toch steeds uit het zadel gewipt wordt heeft met verkeerde spanning en te weinig ontspanning te maken.
Dat je je pony mee neemt op concour is imo niet erg en leert ie van, maar probeer dan meer de ontspanning te vinden ipv voor het oog een mooie halshouding te creëren voor je punten (al prikt een goede jury daar ook doorheen). Bovendien vraag ook ik me af of het niet te veel is voor zo'n jonkie om zowel dressuur als springen op wedstrijdniveau met twee verschillemde ruiters te doen terwijl hij nog geen 4 jaar is en duidelijk nog erg zoekende is in simpelweg de basis.
Je houding ben je je zelf van bewust en werk je aan dus dat is super! En je handhouding vind ik ook vrij rustig wat je lang niet altijd ziet dus ook daar zeker mijn complimenten!
Doe vooral gewoon lekker rustig aan met hem en geniet!