Twee weken geleden heb ik een hele fijne privéles gehad op een manegepony waar ik sinds twee/drie maanden vast op rij. Het is een geweldig leuke 5 jarige merrie, ontzettend braaf en nuchter en dat is echt een verademing! We hebben nog geen noemenswaardig niveau, en zijn vooral bezig om ontspannen rond te rijden waarbij ze over haar rug loopt en niet in een valse knik duikt. Ook nemen we vaak tempowisselingen mee om het achterbeen te activeren, al vind ik het nog lastig om haar hierin niet kwijt te raken. Voorlopig is dit dan ook genoeg om mee aan de slag te gaan!
Verder is mijn zit écht heel erg. Wat ik (met gekromde tenen) terug zie:
- mijn handen en armen staan slechts een kilometer te breed
- de knik in mijn polsen is terug van weggeweest
- te veel druk op de binnenteugel
- hakken optrekken in het drijven
- neiging tot stoelzit
Hier wil ik echt iets aan veranderen, dus hou je vooral niet in om hier iets over te zeggen!
Dan nu de beelden
(Excuses voor de slechte kwaliteit, er viel weinig meer aan te redden)Lang en laag instappen. Mijn beugel lijkt hier trouwens wel drie gaten te kort, vinden jullie dat ook?

Volte verkleinen

Ik heb het idee dat ze hier dus net niet loslaat. Ze liep wel lekker ruim

Wazige foto van de andere hand

Ook kort even de galop meegepakt. Ik weet niet waarom, maar ik verkramp echt in deze gang. Ook hiervoor zijn tips welkom!

Lang en laag uitdraven

En de bewegende beelden

Een overzicht van de les:
Tot slot ook nog twee filmpjes van onze 'probleempunten'. Ik heb de instructies erbij gelaten, zodat jullie weten waar ik al mee bezig ben. Wees niet te streng, ik weet dat de fout bij mij ligt. Maar ik heb deze beelden er expres bij gezet omdat ik hier graag aan wil werken.

Allereerst de galop: ik verkramp volledig in mijn zit, waardoor we allebei een grote bonk spanning worden. Uiteindelijk valt ze ook altijd er uit.
En wat volgt is dan een 'drammerige' draf die ik niet goed weet op te vangen. Tot nu toe is stappen de enige oplossing, maar dat moet anders kunnen.
En dat was het alweer, bedankt voor het kijken!
Je paard loopt niet ontspannen door jou houding.
). Maar ik ga het proberen, bedankt voor de tip
Ik kan inderdaad zien dat haar uitdrukking en ritme compleet verandert. In principe volg ik wel de instructies van mijn instructrice op en sta ik daar ook achter, maar de tips die je geeft kan ik daarbij wel goed gebruiken
.