Privéles op manegepony, tips zijn welkom! (foto's + film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Privéles op manegepony, tips zijn welkom! (foto's + film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:18

Hoi allemaal! :)

Twee weken geleden heb ik een hele fijne privéles gehad op een manegepony waar ik sinds twee/drie maanden vast op rij. Het is een geweldig leuke 5 jarige merrie, ontzettend braaf en nuchter en dat is echt een verademing! We hebben nog geen noemenswaardig niveau, en zijn vooral bezig om ontspannen rond te rijden waarbij ze over haar rug loopt en niet in een valse knik duikt. Ook nemen we vaak tempowisselingen mee om het achterbeen te activeren, al vind ik het nog lastig om haar hierin niet kwijt te raken. Voorlopig is dit dan ook genoeg om mee aan de slag te gaan!

Verder is mijn zit écht heel erg. Wat ik (met gekromde tenen) terug zie:
- mijn handen en armen staan slechts een kilometer te breed
- de knik in mijn polsen is terug van weggeweest
- te veel druk op de binnenteugel
- hakken optrekken in het drijven
- neiging tot stoelzit

Hier wil ik echt iets aan veranderen, dus hou je vooral niet in om hier iets over te zeggen! :)

Dan nu de beelden :D (Excuses voor de slechte kwaliteit, er viel weinig meer aan te redden)

Lang en laag instappen. Mijn beugel lijkt hier trouwens wel drie gaten te kort, vinden jullie dat ook?
Afbeelding

Volte verkleinen
Afbeelding

Ik heb het idee dat ze hier dus net niet loslaat. Ze liep wel lekker ruim :)
Afbeelding

Wazige foto van de andere hand
Afbeelding

Ook kort even de galop meegepakt. Ik weet niet waarom, maar ik verkramp echt in deze gang. Ook hiervoor zijn tips welkom!
Afbeelding

Lang en laag uitdraven :)
Afbeelding

En de bewegende beelden :D

Een overzicht van de les:

Tot slot ook nog twee filmpjes van onze 'probleempunten'. Ik heb de instructies erbij gelaten, zodat jullie weten waar ik al mee bezig ben. Wees niet te streng, ik weet dat de fout bij mij ligt. Maar ik heb deze beelden er expres bij gezet omdat ik hier graag aan wil werken. :)

Allereerst de galop: ik verkramp volledig in mijn zit, waardoor we allebei een grote bonk spanning worden. Uiteindelijk valt ze ook altijd er uit.

En wat volgt is dan een 'drammerige' draf die ik niet goed weet op te vangen. Tot nu toe is stappen de enige oplossing, maar dat moet anders kunnen.

En dat was het alweer, bedankt voor het kijken! :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:29

Heb de videos niet gekeken hoor. Maar wat mij opvalt is dat je op die foto dat je zegt: Hier laat hij/zij niet goed los lijkt het of jij je binnen hand vast zet. Dat kan je paard ook niet als jij je hand vast zet. Probeer juist je binnenhand met rust te laten als hij loopt hoe jij het wil.
Verder geef je het zelf al aan! :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:56

1.
Beugel mag idd iets langer. Handen wat breeder op zo'n moment is niet erg, maar blijf ze wel netjes omhoog houden en voorkom dat je ze vast zet op de schoft.

2.
Paard loopt niet ontspannen. Op zo'n moment zou ik graag zien dat een ruiter wat meer VWNW rijdt. Dus hand niet naar achter trekken, maar ruimte van voor geven, zodat de als kan zakken. Snap dat je bij de volte sluiten wat stelling vraag, maar probeer te voorkomen dat je je hand naar achter trekt. Denk maar: opzij, niet naar achter. Verder even die kippenvleugeltjes intrekken door je ellenbogen aan te sluiten. :Y) Je paard loopt niet ontspannen door jou houding.

3.
Ze lijkt idd niet helemaal over de rug te lopen. Je moet zelf proberen je been lang te houden. En ja, dat is ontzettend moeilijk dat weet ik :Y) Je kijkt wel weer mooi waar je heen gaat. Dat doet ook lang niet iedereen. Resultaat is dat je wel rechtop zit.

4.
Idd een beetje een wazige foto en kan niet helemaal beoordelen wat daar gebeurd. Wat ik kan zien is dat het hoofd iets kanteld en dat ze zich er een beetje uit lijkt te drukken. Voelde je dat ook aan de teugels in je handen?

5.
Kan idd zien dat je een beetje verkrampt. Dat kan zijn omdat jullie beide nog wat balans missen. Ik merkte zelf altijd dat zitlessen soms net dat beetje hulp konden geven om wat meer te ontspannen in galop. Zeker bij een jong paard is dat belangrijk.

6.
Fijn beeld imo. Ik vond het zelf altijd fijn om zo de les af te sluiten. En wat kijk je weer mooi waar je heen gaat. *\o/*

Filmpje 1.
Wat me opvalt is dat je veel vraagt met je handen door ze naar je been te brengen, waardoor je een onrustig beeld krijgt en het paard zal dit merken in de mond. Probeer je handen netjes boven de schoft te houden en opzij te zetten ipv naar achter te trekken. Je ziet in draf ook dat je je handen vastzet op je been, waardoor de pony zich niet lekker los kan laten van voor en gaat knikken met het hoofd. Je ziet ook het effect van het terugtrekken in de galop, al heb ik een idee dat dit ook een beetje bij je Eigen gevoel van snelheid en balans ligt. kan dat kloppen? Op het laatst wil de pony toch wat zakken. Nog niet constant, maar dat vind ik op zo'n moment niet erg. Dat vind ik persoonlijk een fijner beeld geven.

Filmpje 2
Mij valt direct op dat de pony zich eruit trekt als jij gaat doorzitten. Je gallopeerd dan toch aan op instructie. Ik zie liever dat een paard ontspannen is, dan doorzitten en dan rustig aangalloperen. Dan maak je het jezelf makkelijker in de galop zelf. En ben het eens met je instuctrice. Handen omhoog en maak je lang. Ik zou zelf even terugnemen naar draf. als de pony echt uit elkaar valt, zodat je de ontspanning terug kan krijgen en opnieuw de overgang kan maken. Dat werkt voor jezelf beter denk ik. Als je namelijk zelf als gespannen zit in galop en de pony drukt zich eruit, dan ga jij er niet beter op zitten wat het Jullie beide alleen maar lastiger maakt. Het zijn heel wat voltes die je maakt in galop. Ik zie zelf altijd liever wat korter en wel correct en ontspannen dan blijven vechten volte na volte.

Filmpje 3:
Soms werkt het juist om naar voren te rijden op zulke momenten. Je ziet namelijk dat de takt en ontspanning helemaal weg is. Even stukje naar voren rijden en dan weer verder met de ontspanning opzoeken. Juist niet terug willen rijden en met je hand gaan inwerken op zo'n moment.

Ben het eens met Hillady. Eerst zelf ontspannen met hand en lichaam, anders kan de pony dat natuurlijk ook niet. Ik zou graag zien dat je dingen voorwaarts oplost en aan het vwnw werkt. Wel contact houden, maar hand naar voren en been eraan. Dan rustig wat overgangen, schijnovergangen en wat instellen. En misschien de galop nog even laten voor wat het is of korte stukjes, zodat jezelf ook blijft ontspannen. Het is een hele bak feedback wat hier staat, maar neem het niet te zwaar op hoor. Je zit echt niet zo slecht als je denk. Je kijkt vooruit en zit rechtop. Dat zjin dingen die ik niet van mezelf kan zeggen. En je trekt zeker niet altijd je hak op hoor. Beugels gaatje langer maken kan geen kwaad voor je benen denk ik. Wil je veel succes wensen, want het is zeker een leuke pony en ik denk dat je er nog veel van kan leren.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 18:45

Hillady, klopt helemaal wat je zegt. Ik probeer mezelf er aan te blijven herinneren zodat ze ook kán loslaten :)

Dribbel, wat een uitgebreide en superfijne reactie, dankjewel! :D Je hebt helemaal gelijk dat ik best wat strak en gespannen ben in mijn hand (en houding). Je schrijft 'hand naar voren en been er aan', en dat is ook precies wat ik in de les nu te horen krijg en dus zeker mee aan de slag ga! Ik zal niet op iedere foto apart reageren want ik kan me helemaal vinden in je opmerkingen, maar op foto 4 (de wazige draf-foto waarin ze iets lijkt te kantelen) liep ze lekker los in haar lijf maar had ik moeite met stelling vragen. Ik heb de foto er vooral bijgezet om ook een draffoto van de linkerhand te hebben haha. Ik heb zelf niet bewust gevoeld dat ze kantelde, maar we waren bezig met stelling vragen en dit was net voordat het lukte :) (Alleen waren de screenshots daarna nog waziger, dus het werd dit beeld). De tip van de zitlessen is ook een hele goede! Er wordt af en toe al een lesje zonder beugels/met bbp ingezet, dus daar blijf ik absoluut op oefenen.
Verder ontzettend bedankt voor de feedback op de filmpjes, daar kan ik echt wat mee! En ik denk dat je gelijk hebt dat mijn 'galopgevoel' er onvoldoende is waardoor de pony wordt belemmerd. Waarschijnlijk doordat ik dat stukje balans mis ga ik ook klemmen. Lastig om af te leren, maar je tip om eerder terug te rijden is een goede en neem ik mee! Wat betreft het 3e filmpje, ik ga je tip om juist naar voren rijden gewoon eens proberen! Wel vraag ik me af hoe je bedoelt dat ik niet met mijn hand moet inwerken op zo'n moment? Want wat ik nu juist krijg te horen is dat ik op zo'n moment 'strenger' moet zijn in mijn hand en daarbij mijn been er aan moet houden. Hoe los je dat dan op?

Nogmaals ontzetten bedankt voor je uitgebreide reactie! Om zulke reacties plaats ik een topic bij HAW :D Het is zeker een hele leuke pony om van te leren, ze spiegelt ook perfect wat ik doe dus dat is ideaal! Ik blijf het VWNW er in te houden (wordt ook in de les aandacht aan besteed), en hopelijk kan ik straks laten zien dat die fijne stukjes steeds langer worden :)

Kalender7

Re: Privéles op manegepony, tips zijn welkom! (foto's + film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:53

Ten eerste, leuke combi! Wat opvalt voor mij is vooral je handhouding, naar mijn idee kan je je handen beter naar voren gericht houden. Teugels misschien iets korter dan want nu heb je vaak je handen bijna op je benen.

Het komt over alsof jij je paard naar je toe trekt in de hoop dat ze terug komt (dit is vooral in de draf na de galop) probeer meetegeven en haar in een naar voor gerichte hand op te vangen. Dit zal best lastig zijn misschien maar probeer vooral die hand voor te houden.

Je beugels een gaatje langer zal je waarschijnlijk helpen om je lichaam te ontspannen. Succes!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:55

Ik bedoel met inwerken je hand terug trekken terwijl je naar voren rijdt. Als je naar voren gaat rijden op zo'n moment, dan moet je niet gaan terug rijden met je hand en zit. Het is een andere methode dan wat je nu doet. Je gaat eerst stukje voorwaarts rijden om de aandacht en ritme terug te krijgen en dan kun je weer werken aan vwnw rijden. Het is puur even de aandacht van ruiter en paard verleggen. Een sort reset.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:56

Na het zien van het filmpje, dacht ik meteen: ze moet wat meer op gevoel leren rijden. Probeer heel bewust te zijn van wat je voelt en hoe je moet reageren op dat gevoel. Je bent al aan het rijden aan je paard, nu nog op de juiste momentjes het juiste doen en dat is een kwestie van voelen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:06

Dankjewel allemaal voor jullie reacties, echt heel fijn! :)

Kalender7 schreef:
Ten eerste, leuke combi! Wat opvalt voor mij is vooral je handhouding, naar mijn idee kan je je handen beter naar voren gericht houden. Teugels misschien iets korter dan want nu heb je vaak je handen bijna op je benen.

Het komt over alsof jij je paard naar je toe trekt in de hoop dat ze terug komt (dit is vooral in de draf na de galop) probeer meetegeven en haar in een naar voor gerichte hand op te vangen. Dit zal best lastig zijn misschien maar probeer vooral die hand voor te houden.

Je beugels een gaatje langer zal je waarschijnlijk helpen om je lichaam te ontspannen. Succes!

Dankjewel, dat is leuk om te horen :D Teugels iets korter en handen meer naar voren ga ik bewust proberen te doen. En ik begrijp wat je bedoelt met het opvangen met een naar voren gerichte hand. Al klinkt het waarschijnlijk makkelijker dan het is haha, ik ga het proberen! :)

Dribbel schreef:
Ik bedoel met inwerken je hand terug trekken terwijl je naar voren rijdt. Als je naar voren gaat rijden op zo'n moment, dan moet je niet gaan terug rijden met je hand en zit. Het is een andere methode dan wat je nu doet. Je gaat eerst stukje voorwaarts rijden om de aandacht en ritme terug te krijgen en dan kun je weer werken aan vwnw rijden. Het is puur even de aandacht van ruiter en paard verleggen. Een sort reset.

Ah, ik begrijp het nu :) We hebben in de les nog nooit zoiets gedaan, maar bij de volgende chaotische draf die ik niet onder controle krijg ga ik die 'reset' gewoon eens proberen. Ben benieuwd of het voor ons iets is!

Geryon schreef:
Na het zien van het filmpje, dacht ik meteen: ze moet wat meer op gevoel leren rijden. Probeer heel bewust te zijn van wat je voelt en hoe je moet reageren op dat gevoel. Je bent al aan het rijden aan je paard, nu nog op de juiste momentjes het juiste doen en dat is een kwestie van voelen.

Je slaat de spijker op z'n kop, dat is inderdaad wat ik echt lastig vind (sowieso om te voelen, en dan wát je moet voelen :=). Maar ik ga het proberen, bedankt voor de tip :)

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:19

Vooraf wil ik nog even zeggen dat ook ik jullie een leuke combi vind! :D Ik word ook best afgeleid door je handhouding, probeer daar rustig aan te werken (het kan natuurlijk niet in een keer perfect gaan). En wanneer jij vind dat je paard onder je uit loopt, probeer dan is 1 of meerder voltes te rijden, met de binnenhand stelling vragen, met de buitenkant het tempo controleren en natuurlijk op tijd weer ontspannen. Als ik jou was zou ik misschien nog meer gaan werken aan het los rijden van het paard, meer voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, tempo wisselingen en goed blijven letten op je buitenteugel en de stelling en buiging.

En inderdaad je beugels een gaatje langer maken vind ik ook wel een goed idee, succes verder! :)

Garuda96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:50

Ik ga mee met m'n voorgangers. Je zou je teugels iets korter kunnen pakken en handen iets meer naar voren.
Je moet misschien ook niet te snel willen gaan, probeer eerst jezelf te verbeteren in stap en draf en probeer daarna eens in een ontspannen draf aan te springen in de galop. Al is het maar 2 voltes, dat is beter dan volte na volte gespannen door blijven rijden.

Het gaat zeker goed komen met jullie, jullie zijn een leuke combi!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 06:17

Ik vind je eerste stukje stap op het filmpje heel erg fijn om te zien! De pony laat ook zien dat ze goed kan bewegen over de rug, is ontspannen en actief en jij rijdt met veel gevoel. Later ben je erg aan get. terugwerken met je hand. Ik ben het niet net je instructrice eens dat je harder miet gaan inwerken. Dat gaat ten koste van je gevoel en levert bij jullie beiden spanning op. Kijk naar naar de gezichtsuitdrukking van je paard en vergelijk die met het Eerste stuk stap. Teugels korter, handen meer naar voren, minder bewegen met je hand en meer gaan voelen. De pony wil het al aanbieden dus je hoeft het niet af te dwingen! Heerlijk beestje. Voor de galop: neem een zitles.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 06:23

Kleine aanvulling: bij het laatste filmpje, focus niet op nageeflijkheid maar op tempocontrole. Houdt daarin een fijn , gevoelig contact met de teugel. En ontspan! Het probleem lost zich dan vanzelf op.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 14:22

Wederom bedankt allemaal! Superfijn al die tips en opmerkingen :)

EvaaxGucci schreef:
Vooraf wil ik nog even zeggen dat ook ik jullie een leuke combi vind! :D Ik word ook best afgeleid door je handhouding, probeer daar rustig aan te werken (het kan natuurlijk niet in een keer perfect gaan). En wanneer jij vind dat je paard onder je uit loopt, probeer dan is 1 of meerder voltes te rijden, met de binnenhand stelling vragen, met de buitenkant het tempo controleren en natuurlijk op tijd weer ontspannen. Als ik jou was zou ik misschien nog meer gaan werken aan het los rijden van het paard, meer voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, tempo wisselingen en goed blijven letten op je buitenteugel en de stelling en buiging.

En inderdaad je beugels een gaatje langer maken vind ik ook wel een goed idee, succes verder! :)

Dankjewel, dat is echt leuk om te horen! Hoe belangrijk het losrijden is heb ik in de privéles voor het eerst gemerkt, dus dit uitbreiden met nog meer figuren en buigingen vind ik een goed idee. Bedankt! Op tijd weer ontspannen is inderdaad iets wat ik nog moet leren (voelen). Lastig, maar ik ben er mee bezig! Hopelijk dat dit met de tijd steeds gemakkelijker gaat :)

kamille schreef:
Ik vind je eerste stukje stap op het filmpje heel erg fijn om te zien! De pony laat ook zien dat ze goed kan bewegen over de rug, is ontspannen en actief en jij rijdt met veel gevoel. Later ben je erg aan get. terugwerken met je hand. Ik ben het niet net je instructrice eens dat je harder miet gaan inwerken. Dat gaat ten koste van je gevoel en levert bij jullie beiden spanning op. Kijk naar naar de gezichtsuitdrukking van je paard en vergelijk die met het Eerste stuk stap. Teugels korter, handen meer naar voren, minder bewegen met je hand en meer gaan voelen. De pony wil het al aanbieden dus je hoeft het niet af te dwingen! Heerlijk beestje. Voor de galop: neem een zitles.

In de stap liep ze op dat moment ook ontzettend lekker! Dat voel je dat echt, heel gaaf. Maar nu nog die ontspanning terugvinden in de draf en galop :P Ik kan inderdaad zien dat haar uitdrukking en ritme compleet verandert. In principe volg ik wel de instructies van mijn instructrice op en sta ik daar ook achter, maar de tips die je geeft kan ik daarbij wel goed gebruiken :) En wat je zegt over meer voelen en ontspannen is natuurlijk altijd belangrijk, daar ben ik het absoluut mee eens. Ik ga ermee aan de slag!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:41

Probeer echt je handen niet zo enorm uit elkaar te doen, naast elkaar en naar voor (ikzelf heb ze vaak iets van 20 cm uit elkaar en dan 10 cm boven het zadel)
Verder vind ik je beugels echt niet kort, men zit vaak te lang.
Vind wel dat je netjes rechtop zit en naar voren kijkt ipv naar het paard :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 14:48

Selina schreef:
Probeer echt je handen niet zo enorm uit elkaar te doen, naast elkaar en naar voor (ikzelf heb ze vaak iets van 20 cm uit elkaar en dan 10 cm boven het zadel)

Yes, ik ga mezelf eraan blijven herinneren!

En dat mijn rug al goed is is in ieder geval al mooi :D Ik ben zelf een beetje de juiste beugelmaat kwijt.. Hoe weet jij bijvoorbeeld dat je goed zit? Of is er een manier om dat voor jezelf te checken?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:53

xIrlijn schreef:
Selina schreef:

En dat mijn rug al goed is is in ieder geval al mooi :D Ik ben zelf een beetje de juiste beugelmaat kwijt.. Hoe weet jij bijvoorbeeld dat je goed zit? Of is er een manier om dat voor jezelf te checken?

Ik had ze tot tijdje terug 1 langer, maar ik kon er gewoon niet lekker mee rijden, verloor hem ook soms en toen 1 korter en aan instructrice gevraagd en die vond dat ik prima zat zo.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:57

Selina schreef:
xIrlijn schreef:

Ik had ze tot tijdje terug 1 langer, maar ik kon er gewoon niet lekker mee rijden, verloor hem ook soms en toen 1 korter en aan instructrice gevraagd en die vond dat ik prima zat zo.

Late reactie, maar bedankt nog voor de uitleg :) Ga het ook gewoon eens uitproberen, zien we wel wat het beste zit!

Jenniifert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:47

Wat een ontzettend leuk paardje, leuke combi ook!

Waarschijnlijk zijn sommige dingen al eens gezegd, maar ik zal je vertellen wat mij op valt. Ik zou je teugels ietsjes korter pakken zodat je je handen naar voren kan zetten en wat hoger kan houden. Je houdt ze nu erg laag en breed wat een belemmering voor je pony kan zijn. Daarnaast ziet het er ook allemaal wat netter uit als je je handen hoger houdt en ietsjes voor het zadel zet. Dan kun je makkelijker meegaan met de bewegingen van je paard terwijl je handen toch niet te veel bewegen. Daarnaast doe je hetzelfde als ik, je slingert met je benen wat naar achteren. De standaard tip hiervoor is: maak je lang en hakken naar beneden. De tip die voor mij echter ontzettend geholpen heeft betreft je knieën. Ik leerde op de manege altijd met mijn knieën te klemmen, waardoor het als een soort scharnier ging werken en mijn benen automatisch naar achter slingerde (vooral met drijven). Probeer je knieën los te laten van je paard, natuurlijk wel aangesloten houden, maar wanneer je ze een klein beetje laat schuiven zul je zien dat je ook daadwerkelijk meer de mogelijkheid voelt om ze naar voren en recht te houden. Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt!

Tenslotte ben ik het ook niet helemaal eens met je instructrise die vooral zegt dat je met je been er bij moet blijven. Ik vind je pony namelijk behoorlijk onder je vandaan rennen, waardoor jij natuurlijk sneller verkrampt. Door korte stukjes te galopperen en veel overgangen te rijden kun je werken aan je tempo en zorgen dat je pony op jouw focussed ipv alleen maar lopen lopen lopen. Probeer daarnaast in de galop wat meer op je billen te zitten en je rug te ontspannen waardoor je meer op je zitbeenknobbels zit. Zo maak je je zelf ook zwaarder en zal je pony waarschijnlijk al wat meer afremmen. Als je er dan ook nog op let dat je je benen niet naar achteren zwaait en stil houdt drijf je hem ook niet onbewust aan. Dan nog één dingetje, vast blijven houden en door blijven vragen werkt niet, dat zorgt voor gevecht en spanning. Neem hem dan liever even terug en wees een keer heel duidelijk met je handen, wanneer je pony er dan in knikt en wat los laat geef jij hem ook meteen die ruimte, niet de teugels los gooien, maar wel je hand openen en ruimte geven.

Zo dat was best een lang verhaal haha, ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik zie wel degelijk dat je het in je hebt ;).

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:23

Alleen maar fijn zo'n lang verhaal :D Wat een goede tip van de knieën! Ik heb geen idee of ik ze ook echt klem, maar ik ga er eens op letten.

En bedankt voor je uitgebreide reactie op het filmpje. Meer overgangen probeer ik zeker mee te nemen. Het is lastig om op zulke momenten ontspannen te blijven, maar we doen ons best! Het meer ontspannen in mijn rug en beter zitten in de galop ga ik ook proberen, ik hoop dat ik dat kan aanvoelen. En ik begrijp je laatste stukje. Op zo'n 'wie trekt het hardst' moment vind ik het moeilijk om te voelen wat ik moet doen, maar een keer wat duidelijker terugnemen en de ruimte blijven geven moet lukken. Ga het eens proberen! Bedankt! :)

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:10

Wat een leuke pony! Je zit erg netjes recht op :)
Misschien een tip voor je handen:
Pak met los rijden of uitstappen eens een zweepje of iets dergelijks in je hand, zorg dat je je teugels even lang hebt (als je spring teugels hebt is dit makkelijk gelijk te houden) en leg het zweepje bovenop je hand onder je duim. Hierdoor oefen je de houding van je hand en kan je minder makkelijk inwerken met 1 hand. Je teugels blijven dan ook netjes gelijk en het paard heeft een stabiele aanleuning bij beide teugels.
Misschien heb je er wat aan :)
Qua drammerigheid snap ik dat het lastig is, mijn merrie heeft dat vooral als ze iets lastig vind: hoofd omhoog en harder. Mijn instructie zegt altijd: terug naar ontspanning en basis en opnieuw proberen, eerst ontspannen draven voordat je aangaloppeert.
Veel succes!