hoii allemaal, Ik heb een beetje een probleem als ik ga springen. Mijn pony gaat wel in galop over de hindernis maar zodra hij de grond weer raakt gaat hij draven! Ik weet echt niet hoe ik dit moet verhelpen. Aansporen in de sprong werkt niet. Zodra hij de grond niet meer raakt is hij even "stuurloos" Totdat ik de grond weer raak. Dus hoe moet ik mijn pony nou leren dat hij door moet galopperen na de sprong? Help me pleaseee
Heb je je pony wel eens vrij laten springen? Dus zonder dat je er op zat? Draaft of galoppeert hij dan na de sprong?
Het kan heel goed te maken hebben met evenwicht/kracht. Probeer anders eerst eens om over balkjes te galopperen. Dan leg je eerst twee balken een heel stuk uit elkaar, zodat je bijvoorbeeld vijf galopsprongen er tussen maakt, om te oefenen met doorgalopperen. Daarna dichter bij elkaar, totdat je er één galopsprong tussen hebt. Daarna bouw je een keer een cavaletti, dan een laag kruisje, enz. Rustig opbouwen dus. Neem de tijd.
Zorg ervoor dat je je pony zelf niet belemmert. Het aansporen boven de sprong kán het juist moeilijker maken. Probeer eens niets te doen, alleen mee te gaan met de beweging. Dus genoeg teugel, verlichte zit. Eventueel blijf je staan na de sprong, zodat hij als het ware onder je door kan springen. En anders galoppeer je zo snel mogelijk na de sprong aan, maar wel goed voorbereiden, dus rustig tempo en goede hulpen. Wie weet valt het kwartje bij je pony, als hij steeds na de sprong moet aangalopperen.
Dat je paard stuurloos is boven de grond is normaal. Hij kan dan niet echt sturen ofzo
Been eraan bij de landing, eventueel een schopje of tikje. Dit is 9 van de 10 keer gewoon luiigheid. Vooral als het lage sprongetjes zijn die ze in een 'galopsprong' doen.
Anja_96
Geplaatst: 22-04-15 16:47
Als je pony na de sprong terugvalt in draf, kun je na de sprong weer opnieuw aan galopperen, als je dit een paar keer doet krijgt je pony waarschijnlijk wel door dat hij moet doorgalopperen na de sprong.
Doorrijden alsof er nog een hindernis staat, dus aandrijven en nog eens aandrijven! Je pony moet even weten dat hij door moet lopen na de sprong omdat er nog een andere sprong aan kan komen. Misschien is het eens een idee om een pacourtje te rijden?
Misschien kun je een x aan de longeerlijn een sprongetje proberen en kijken of hij dat wel doorgaloppeerd? Of een dubbelsprong met een paar galopssprongen ertussen?
Het is toch een kwestie van te weinig been en te weinig impuls. Of je pony is nog jong en heeft nog geen balans. Mocht je pony ook erg aan het slingeren gaan na de sprong kun je twee balken met een afstand van ongeveer 2 meter ertussen achter de hindernis op de grond leggen.
Mijn pony is niet jong meer. Hij is over minder dan een maandje 20… En het licht niet aan een gebrek aan impuls bij het springen. Hij gaat er altijd met oortjes naar voren, versnelde galop en vol plezier overheen. Alleen zodra hij de grond raakt gaat hij over naar draf…
Versnelde galop is niet altijd goed. Juist als je gaat springen moet je dressuur basis in orde zijn. Juist als je paard gaat versnellen voor een sprong, dan kan het zijn dat je paard juist vlak gaat lopen en een beetje uit elkaar valt. Impuls is namelijk niet hetzelfde als snelheid. Het kan dus best zijn dat dat de redden is dat je na de sprong niet lekker door kan galloperen.
Mijn dressuur is veel beter dan mijn springen. Hij heeft vroeger hoge dressuur gelopen. Maar ik kan jullie echt verzekeren dat hij met impuls over de hindernis gaat. Hij vindt het ook echt leuk. Maar na de sprong draaft hij gewoon… Ik kan het ook niet echt anders uitleggen. Maar bedankt voor de tips allemaal
Geef je wel goed mee boven de sprong? Zit je netjes in balans, etc? Doet 'ie het vaker bij hogere of lagere sprongen, of maakt dat geen verschil? Ik zou bij het begin beginnen. Grondbalkjes, dan lage sprongetjes die meer een grote galoppas zijn dan echt een sprong, en pas als ie daarin fatsoenlijk op tempo blijft weer opbouwen.