Hoe door-galopperen na hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vera_siep

Hoe door-galopperen na hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 15:15

hoii allemaal,
Ik heb een beetje een probleem als ik ga springen. Mijn pony gaat wel in galop over de hindernis maar zodra hij de grond weer raakt gaat hij draven! Ik weet echt niet hoe ik dit moet verhelpen. Aansporen in de sprong werkt niet. Zodra hij de grond niet meer raakt is hij even "stuurloos" Totdat ik de grond weer raak. Dus hoe moet ik mijn pony nou leren dat hij door moet galopperen na de sprong? Help me pleaseee

xChanelx

Re: Hoe door-galopperen na hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:21

Heb je je pony wel eens vrij laten springen? Dus zonder dat je er op zat?
Draaft of galoppeert hij dan na de sprong?

Het kan heel goed te maken hebben met evenwicht/kracht.
Probeer anders eerst eens om over balkjes te galopperen. Dan leg je eerst twee balken een heel stuk uit elkaar, zodat je bijvoorbeeld vijf galopsprongen er tussen maakt, om te oefenen met doorgalopperen. Daarna dichter bij elkaar, totdat je er één galopsprong tussen hebt.
Daarna bouw je een keer een cavaletti, dan een laag kruisje, enz.
Rustig opbouwen dus. Neem de tijd.

Zorg ervoor dat je je pony zelf niet belemmert. Het aansporen boven de sprong kán het juist moeilijker maken. Probeer eens niets te doen, alleen mee te gaan met de beweging. Dus genoeg teugel, verlichte zit.
Eventueel blijf je staan na de sprong, zodat hij als het ware onder je door kan springen.
En anders galoppeer je zo snel mogelijk na de sprong aan, maar wel goed voorbereiden, dus rustig tempo en goede hulpen. Wie weet valt het kwartje bij je pony, als hij steeds na de sprong moet aangalopperen.

Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 15:28

Dat je paard stuurloos is boven de grond is normaal. Hij kan dan niet echt sturen ofzo :D

Been eraan bij de landing, eventueel een schopje of tikje. Dit is 9 van de 10 keer gewoon luiigheid. Vooral als het lage sprongetjes zijn die ze in een 'galopsprong' doen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:47

Als je pony na de sprong terugvalt in draf, kun je na de sprong weer opnieuw aan galopperen, als je dit een paar keer doet krijgt je pony waarschijnlijk wel door dat hij moet doorgalopperen na de sprong.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:51

Doorrijden alsof er nog een hindernis staat, dus aandrijven en nog eens aandrijven! Je pony moet even weten dat hij door moet lopen na de sprong omdat er nog een andere sprong aan kan komen.
Misschien is het eens een idee om een pacourtje te rijden?

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:16

Ja dat probeer ik al de hele tijd maar ik blijf wel gewoon volhouden dan…. Bedankt iedereen :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:13

Misschien kun je een x aan de longeerlijn een sprongetje proberen en kijken of hij dat wel doorgaloppeerd? Of een dubbelsprong met een paar galopssprongen ertussen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:15

Goed dressuur oefenen dan komt het springen ook vanzelf goed.

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:33

Ik zie al goede tips. Denk ook eens aan voldoende impuls als je naar de hindernis toe rijdt. En oefen bijvoorbeeld eens een in-uitje.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 07:11

oke bedankt iedereen. Ik ga maar eens aan de slag met die tips :)

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:20

Het is toch een kwestie van te weinig been en te weinig impuls. Of je pony is nog jong en heeft nog geen balans. Mocht je pony ook erg aan het slingeren gaan na de sprong kun je twee balken met een afstand van ongeveer 2 meter ertussen achter de hindernis op de grond leggen.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 17:58

Mijn pony is niet jong meer. Hij is over minder dan een maandje 20… En het licht niet aan een gebrek aan impuls bij het springen. Hij gaat er altijd met oortjes naar voren, versnelde galop en vol plezier overheen. Alleen zodra hij de grond raakt gaat hij over naar draf…

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:00

Versnelde galop is niet altijd goed. Juist als je gaat springen moet je dressuur basis in orde zijn. Juist als je paard gaat versnellen voor een sprong, dan kan het zijn dat je paard juist vlak gaat lopen en een beetje uit elkaar valt. Impuls is namelijk niet hetzelfde als snelheid. Het kan dus best zijn dat dat de redden is dat je na de sprong niet lekker door kan galloperen.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 18:04

Mijn dressuur is veel beter dan mijn springen. Hij heeft vroeger hoge dressuur gelopen. Maar ik kan jullie echt verzekeren dat hij met impuls over de hindernis gaat. Hij vindt het ook echt leuk. Maar na de sprong draaft hij gewoon… Ik kan het ook niet echt anders uitleggen. Maar bedankt voor de tips allemaal :))

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:11

Heb je geen filmpje van het springen?

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 18:12

nee sorry, Ik spring niet zo vaak en als ik spring heb ik meestal niemand mee die een filmpje kan maken...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:23

Oh dat is wel jammer. Anders konden we misschien zien waar het door kwam.

Ik heb niet echt tips. Heb al eeuwen niet gesprongen vanwege mijn springangst..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:58

Is het een probleem eigenlijk? Waarom galopeer je niet gewoon netjes weer aan als de dressuur basis zo goed is?

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 07:42

Omdat ik wil dat hij in 1 keer gelijk door galoppeert. Er zit altijd wel 1 draf pas tussen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:13

Tja het blijft een dier en geen machine. Misschien moet je het beter aan hem vragen. Duidelijker zijn?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:27

Geef je wel goed mee boven de sprong? Zit je netjes in balans, etc? Doet 'ie het vaker bij hogere of lagere sprongen, of maakt dat geen verschil?
Ik zou bij het begin beginnen. Grondbalkjes, dan lage sprongetjes die meer een grote galoppas zijn dan echt een sprong, en pas als ie daarin fatsoenlijk op tempo blijft weer opbouwen.