Fries Famke trainen op het land HAW

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Fries Famke trainen op het land HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 14:31

Hoi allemaal!

Nu het constant zulk lekker weer is en het land mooi droog is, rijden Famke en ik heerlijk op het land! Onze bak is namelijk niet echt heel goed, vaak veel te zwaar of veel te nat. Op het land rijdt ze echt heerlijk!

Ik heb gister mijn filmcamera bij de bak gezet om zelf het beeld terug te kunnen kijken. Dat vind ik erg fijn, dan kan ik zien hoe ik zelf zit en waar ik aan kan werken!

Wat mij opvalt:
- Mijn zadel geeft heel weinig steun, mijn benen leiden daardoor een beetje een eigen leventje af en toe
- Handen mogen soms iets hoger
- Meer mijn bekken kantelen
- Famke d'r neusje mag er nog iets meer uit/ hals verlengen
- Famke meer over haar rug laten lopen (gaat de laatste tijd al veel beter!)
- In stap niet elke pas aandrijven/voeten bewegen (in stap)
- Hakken wat meer uitdrukken, tenen naar binnen
- Achterhand actiever maken/ meer laten ondertreden
- Minder met mijn bovenlichaam naar achter hangen.

Hier wat foto's van onze 'training':

Stap:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben echt héél trots op hoe de galop nu gaat. Ja; we mogen nog iets meer letten op het ruggebruik en het neusje eruit tijdens de galop, maar een tijdje terug kon Famke nog amper galopperen dus ik ben voor nu echt méér dan tevreden :D

Met alleen foto's (van slechte kwaliteit :o ) is het natuurlijk vrij lastig te beoordelen.
Filmpjes volgen later nog in het topic! :D :j

Edit:
Hier dan eindelijk de video ervan. Vergeet de kwaliteit niet op HD te zetten, anders is het allemaal nog slechter te zien dan het al is haha! :')

Laatst bijgewerkt door Agossie op 22-04-15 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS posten samengevoegd.

Celine_Famke

Re: Fries Famke trainen op het land HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 17:00

Niemand met tips/tops? :o
Het filmpje komt eraan trouwens.. 76% met publiceren op de laptop, dan nog even op YouTube zetten..

only_debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:46

ik vind je idd in de stap erg snel drijven te snel voor het tempo ook eigenlijk je kan beter om en om drijven dus mee gaan met de beweging zeg maar gaat het linker voor been na achter drijf je wat met dat ben en andersom natuurlijk... Op het filmpje ga je meteen doorzitten ik zou eerst even lekker losrijden en daarbij lichtrijden!

Verder leuk paardje

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:53

Modjes: bedankt voor het plaatsen van mijn filmpje in de openingspost! :D :j

only_debbie:
Ik heb de filmpjes niet op chronologische volgorde staan in deze video. Ik heb eerst met lange teugel ingestapt en gedraafd. Met lichtrijden :) Daarna rustig opgepakt.

Maar bedankt voor de tips! Ik had eigenlijk helemaal niet door dat het zo erg was gesteld in stap met mijn benen dus na het zien van dit filmpje ga ik er zeker op letten.. Komt denk ik omdat ze vroeger niet vooruit te branden was, gewenning.. Ik hoop dat ik het afgeleerd krijg :D Haha.
Daarom film ik het zo af en toe.. Dan zie je pas echt hoe je rijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:56

Ik zou sowieso nog niet gaan doorzitten wnat ze loopt nog niet lekker over de rug en daardoor kom je niet lekker mee in de bewging waardoor zij juist de rug weer vast gaat zetten. Pas als je paard lekker over de rug gaat en dit bevestigd is kun je gaan doorzitten, eerder nog niet. Sowieso is idd je balans niet goed, niet enkel je benen maar je hele lijf, het lijkt ook of je wat steun zoekt aan de teugels.
Ik zou even goed met je eigen zit aan de slag gaan. Succes :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:08

Heel erg bedankt voor de tips, daar ben ik ook al mee bezig :j Samen met mijn instructeur.

Ik moet zeggen dat het de laatste tijd al beter gaat, alleen waren ze nu naast stal bezig met grasmaaiers en tractors dus ze / we was/ waren wat meer gespannen haha.

Maar we zijn er zeker mee bezig :j

Klassie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:34

Je geeft in het begin aan dat je je je handen hoger moet houden, maar op de foto's die ik zie, zie ik een hele mooie lijn tussen jouw elleboog en de mond van je paard. Ik zou zeker je hand niet hoger houden, dan heb je veel minder mooi contact met je paard. dus mooi houden zo! Je hoeft je paard immers ook niet te dragen, dat moet hij zelf doen. De kans dat je paard achter de loodlijn gaat lopen is ook groter als je je hand hoger houd.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 23:10

Dat is ook weer waar, Klassie22! Heb je gelijk in!

Ik merk trouwens dat ik veel rustiger/fijner zat in het zadel dat ik hiervoor had. Meer steun en pastte er beter in. Deze lijkt toch achteraf wat te klein voor mij. Ik ben al hard aan het sparen voor een nieuwe maar momenteel gaat al mijn geld zo'n beetje uit naar mijn rijbewijs :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:45

Let op je benen. Je spoort je paard bij elke pas uit wat in de toekomst voor zero reactie zorgt. ;)

Fijn nummer trouwens onder je filmpje. Ken je de oorspronkelijke film ook?! O:)

Barbarabloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:48

Ik denk dat je der wat meerlengte mag geven van voren!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 23:26

eenitraM: Dat viel mij inderdaad ook op toen ik het filmpje terugkeek en ga ik op letten! Daarom vind ik het zo handig om af en toe te filmen, kan je zien hoe je het doet haha!
De oorspronkelijke film ken ik niet trouwens, denk ik.

Barbarabloem: Ook daar ben ik mee aan het werk, alleen raakt Famke volledig in de stress als ik haar mijn hand wil laten volgen naar bijvoorbeeld halsstrekken. Iets meer lengte volgt ze nog, maar op een gegeven moment krult ze zelf op en gaat ze 'duiken'. Dat is al een stuk minder als voorheen, maar ik krijg het er zó onwijs lastig uit! Dit komt omdat ze twee eigenaren terug alleen maar achter de LL gereden werd en nooit lang en laag..

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:39

eenitraM schreef:
Let op je benen. Je spoort je paard bij elke pas uit wat in de toekomst voor zero reactie zorgt. ;)

Fijn nummer trouwens onder je filmpje. Ken je de oorspronkelijke film ook?! O:)

Requiem for a dream, met jared leto? :+

On topic, je handhouding vind ik netjes. Idd een rechte lijn vanaf jouw elleboog naar de mond, zoals het hoord.
Ik heb inderdaad het idee dat je niet lekker zit, en je lijkt niet echt je balans gevonden te hebben.
Zo heb ik bij het licht rijden ook het idee dat je niet lekker mee komt in het ritme, maar dat je zeg maar te vroeg gaat zitten. Vind het moeilijk om te zien en uit te leggen dus misschien heb ik het mis hoor

Verder heb ik het idee dat je paardje continu in een vrij hoog tempo loopt. Is dit haar arbeidstempo? Misschien kun je wat gaan werken aan tempo wisselingen. Ik zou haar graag wat rustiger zien. Dan kan ze wellicht misschien ook wat makkelijker haar rug los laten, en is het voor jou makkelijker zitten

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 23:48

Renee_S: Bedankt voor je tips. Ik zal het gaan proberen. Haar tempo lag juist altijd vrij laag dus ik ben haar wat actiever gaan rijden, maar misschien is dat nu een beetje té geworden haha. Ik maak sowieso veel tempowisselingen.
Aan de slootkant loopt het trouwens omlaag dus daar loopt ze elke keer sneller als ik linksom rijd haha.
Balans komt denk ik door het zadel dat ik momenteel heb helaas. Pas er achteraf toch niet echt lekker in, heb er te lange benen voor.. Ik kan mijn benen bijna niet in de gewilde houding leggen zonder dat het zadel mij hindert. Maar goed, zou er nog even mee moeten doen haha. Heb hem net een jaar :+

Allemaal heel erg bedankt voor de tips etc! Ga alles even opschrijven en rustig laten bezinken en dan eraan werken! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:42

Je hebt een barok paard en ik vind dat je jouw paard gerust in een lager tempo mag rijden zowel in stap als in draf. Dan kan je paard de beweging meer afmaken en zal hij minder loperig worden en kun je dat omzetten in impuls. Dan zal hij denk ik ook beter en gemakkelijker gaan bewegen en zul je ook fijner kunnen doorzitten en je hulpen gemakkelijker kunnen geven.
Let op dat je jouw armen aan je lijf gesloten houdt.
Veel Friezen, vind ik, kunnen zich zo opkroppen en jouw paard heeft dat bijna niet. Dat komt door hoe jij hem rijdt en dat ziet er al gelijk veel fijner uit.
Gewoon fijn door trainen met je mooie stoere Friese wief.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:48

pien_2010:
Heel erg bedankt voor de tip, ik zal ermee gaan werken, kijken of het werkt! :D
En wauw.. Dat zie ik als een heel groot compliment! Dit omdat Famke voorheen álleen maar kon opkrullen en ik kon doen wat ik wilde maar ze bleef met haar kin op haar borst.. Echt, dit doet mij best veel haha. Dacht altijd dat het nooit goed zou komen :P

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:44

Je geeft zelf al goed je aandachtspunten aan, dus lekker mee dooroefenen en dan komt het helemaal goed! En je mag zeker trots zijn op wat je hebt bereikt! Het is zeker niet het makkelijkste paard en ik heb echt respect met wat je tot nu toe hebt bereikt en dat je het hebt aangedurft dit met haar aan te gaan. Toppers! _/-\o_

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:05

Dankje Jess :) Ik ben zeker trots op Famke.. Ze is zo erg vooruit gegaan en ze wilt zó graag haar best doen!