Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aeolusnr1 schreef:In jouw openingspost zeg je dat je begeleiding krijgt van een ervaren iemand.
En die persoon zegt ook dat jouw paardje teveel op de voorhand loopt en wil dit dus gaan hertrainen door bepaalde oefeningen te gaan doen, ik ben het hier dus niet mee eens.
Een trekkend paard moet eigenlijk op zijn voorhand lopen, die moet met zijn gewicht naar voren hangen om zo de last in beweging te krijgen.
Dit is dus een heel andere situatie dan je zou willen als paard onder de man.
Ik betwijfel dus de expertise van deze begeleiding.
aeolusnr1 schreef:In jouw openingspost zeg je dat je begeleiding krijgt van een ervaren iemand.
En die persoon zegt ook dat jouw paardje teveel op de voorhand loopt en wil dit dus gaan hertrainen door bepaalde oefeningen te gaan doen, ik ben het hier dus niet mee eens.
Een trekkend paard moet eigenlijk op zijn voorhand lopen, die moet met zijn gewicht naar voren hangen om zo de last in beweging te krijgen.
ohjajoh6 schreef:Pfff...
Dan nog zegt die ervaren persoon het juist wel goed.
Want als pony tijdens het beleren voor de kar al te veel op de voorhand loopt, zal het mennen dit niet gaan verbeteren, eerder versterken.
Het is niet voor niets dat afwisseling juist van zulk groot belang is, in alles. En het dus ook al zo belangrijk is, dat als je geen stijf lopende paard/pony wilt, die alleen maar kan trekken en recht toe recht aan tussen de lamoenen kan lopen, ga je dus juist de dressuur oefeningen en inderdaad, overgangen, tempowisselingen en nog eens overgangen rijden/maken met je pony. Die je trouwens ook uiteindelijk voor de kar zult kunnen gaan rijden, maar dan moeten jullie natuurlijk wel allebei eerst wat meer ervaren zijn. Zo heb ik (vroegah in goede tijden) tenslotte ook altijd een lekkere kont op mijn tuiger getraind, met overgangen en tempowisselingen...
ohjajoh6 schreef:Nu betreft het hier wel een shetje, dus of daar ook daadwerkelijk iemand op kan gaan zitten, die de rijervaring hiervoor heeft, is natuurlijk wel de grote vraag. Maar dan nog is het met lange lijnen, wel perfect oefenen met zon ukkie en is natuurlijk ook een mooie voorloper voor jullie allebei voor het uiteindelijke werk voor het karretje...
mabelbohms schreef:In ieder geval bedankt voor de reacties.
Janouk: De pony is nu 16 jaar
Degene die mij erbij gaat helpen zegt dat als een pony voordat ze voor de kar loopt al teveel op haar voorhand loopt en er daarna nog extra gewicht bij krijgt voor de kar blessures kan oplopen.
Weten jullie eigenlijk hoe je zelf kan zien of ze teveel op de achterhand loopt? Ik heb het me laten vertellen dus weet het zelf niet precies