Pony loopt teveel op de voorhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony loopt teveel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:03

Mijn shetje ben ik van plan om voor de kar te gaan beleren en een ervaren iemand gaat mij daarbij helpen maar haar viel het heel erg op dat de pony erg veel op de voorhand loopt. Zij zegt dat ik vooral veel moet gaan longeren en dan heel veel overgangen maken.

Heeft iemand nog andere ideeen hoe ik haar kan leren beter haar achterhand te gebruiken?

Ik dacht zelf aan misschien springen, of is dat juist niet goed? Of slalommen?

Hoop dat jullie nog meer tips hebben.

MStefanie

Re: Pony loopt teveel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:57

Overgangen rijden en schakelen! De achterhand zal harder moeten werken.

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:14

Volgens mij werkt overgangen rijden het beste. En zorgen dat hij goed voorwaarts loopt.

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:13

Overgangen inderdaad, zo maak je de achterhand sterker.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:20

Bedankt voor de tips,
Heeft iemand nog andere ideeen?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:30

Dressuuroefeningen zoals zijgangen, overgangen, voltes, piaffe en passage. Veel voltes openen en sluiten, overgangen rijden, veel wendingen maken en dan zorgen dat je op het juiste tempo blijft.
Gaan halthouden, en gelijk op een goed tempo wegstappen, wijken helpt ook goed!

En vond dit op internet:
''Paarden gaan meer verzameld lopen en worden sterker door ontzettend veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Het elke keer afzetten (bij een voorwaartse wisseling) of ondertreden (bij een terugwaarste wisseling) zorgt ervoor dat de spieren in de achterhand, soepel, los en sterker worden. Daardoor kan het paard op den duur steeds meer gewicht op de achterhand nemen.''

Dus elke 5 meter een overgang of tempowisseling, ook binnen de figuren en de zijgangen.

Sommige paarden hebben er nou eenmaal meer aanleg voor dan anderen, maar echte verzameling komt pas na jaren correct trainen. Ik zou dus zeggen: zoek een goede instructrice die je hierbij kan helpen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:59

Heel erg bedankt!

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:05

MStefanie schreef:
Overgangen rijden en schakelen! De achterhand zal harder moeten werken.

In een zware bak rijden. Balkjes, voltes.

Logeren.

Ga zitten, verplaats het gewicht op de achterhand. Soms wil het ook helpen als je met een zweepje de achterhand Triggert om haar het werk te gaan.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:40

Vandaag heel veel overgangen gemaakt! :D En ook nog vaak een pasje achterwaarts en op een land naast ons huis ik ook een bergje dus daar ben ik een paar keer opgedraaft. En weer naar beneden gestapt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:27

In jouw openingspost zeg je dat je begeleiding krijgt van een ervaren iemand.
En die persoon zegt ook dat jouw paardje teveel op de voorhand loopt en wil dit dus gaan hertrainen door bepaalde oefeningen te gaan doen, ik ben het hier dus niet mee eens.
Een trekkend paard moet eigenlijk op zijn voorhand lopen, die moet met zijn gewicht naar voren hangen om zo de last in beweging te krijgen.
Dit is dus een heel andere situatie dan je zou willen als paard onder de man.
Ik betwijfel dus de expertise van deze begeleiding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:30

aeolusnr1 schreef:
En die persoon zegt ook dat jouw paardje teveel op de voorhand loopt en wil dit dus gaan hertrainen door bepaalde oefeningen te gaan doen, ik ben het hier dus niet mee eens.
Een trekkend paard moet eigenlijk op zijn voorhand lopen, die moet met zijn gewicht naar voren hangen om zo de last in beweging te krijgen.

? :')

Nou dan weet ik niet wat jij jouw paarden laat trekken maar het is niet de bedoeling dat een paard echt voorover moet leunen om te kunnen trekken. Als het wagentje eenmaal rolt dan kan je paard gewoon op de achterhand lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:19

Hoe oud is de pony?

Veel pony's zijn meer op de voorhand gebouwd dan paarden. Ieder ongetraind paard loopt meer op de voorhand, dat kost maanden/jaren trainen. Je moet een training opbouwen met een pony dat past hij de pony, zijn bouw, leeftijd, niveau, doel, etc.
aan algemene tips heb je niet zoveel als het niet bij jouw pony past.
zodra je pony goed beleerd is, kan je gericht trainen.

niet ineens allemaal nieuwe dingen doen, die je normaal nooit doet.
maak een trainingsplan met een goede instructeur dat past bij jou en nog beter bij jouw pony

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:55

aeolusnr1 schreef:

Ik dacht dus echt precies het zelfde. Nu men ik zelf niet maar een vriendin wel en dit wordt regelmatig besproken. Mennen is in die mate dan toch weer niet te vergelijken met dressuur ohz.
Een men paard trekt de kar met de borst en om de beweging in gang te zetten zal hij zijn borst in het borststuk moeten duwen en afzetten. Hierin zal je dus een minder ondertredend paard hebben dan ohz (in mijn ogen)
Wbt wanneer de kar rolt, voorwaardse beweging zal in gang moeten worden gehouden dus een voledig op de achterhand tredend paard lijkt mij onmogelijk.

Zoals ik al zei, ik ben een dressuurmiep met men vrienden maar ik men zelf niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:12

Pfff...
Dan nog zegt die ervaren persoon het juist wel goed.
Want als pony tijdens het beleren voor de kar al te veel op de voorhand loopt, zal het mennen dit niet gaan verbeteren, eerder versterken.
Het is niet voor niets dat afwisseling juist van zulk groot belang is, in alles. En het dus ook al zo belangrijk is, dat als je geen stijf lopende paard/pony wilt, die alleen maar kan trekken en recht toe recht aan tussen de lamoenen kan lopen, ga je dus juist de dressuur oefeningen en inderdaad, overgangen, tempowisselingen en nog eens overgangen rijden/maken met je pony. Die je trouwens ook uiteindelijk voor de kar zult kunnen gaan rijden, maar dan moeten jullie natuurlijk wel allebei eerst wat meer ervaren zijn. Zo heb ik (vroegah in goede tijden) tenslotte ook altijd een lekkere kont op mijn tuiger getraind, met overgangen en tempowisselingen...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:26

ohjajoh6 schreef:
Pfff...
Dan nog zegt die ervaren persoon het juist wel goed.
Want als pony tijdens het beleren voor de kar al te veel op de voorhand loopt, zal het mennen dit niet gaan verbeteren, eerder versterken.
Het is niet voor niets dat afwisseling juist van zulk groot belang is, in alles. En het dus ook al zo belangrijk is, dat als je geen stijf lopende paard/pony wilt, die alleen maar kan trekken en recht toe recht aan tussen de lamoenen kan lopen, ga je dus juist de dressuur oefeningen en inderdaad, overgangen, tempowisselingen en nog eens overgangen rijden/maken met je pony. Die je trouwens ook uiteindelijk voor de kar zult kunnen gaan rijden, maar dan moeten jullie natuurlijk wel allebei eerst wat meer ervaren zijn. Zo heb ik (vroegah in goede tijden) tenslotte ook altijd een lekkere kont op mijn tuiger getraind, met overgangen en tempowisselingen...

Ik zeg ook niks over haar begeleiding want daar kan ik van achter de pc niet over oordelen.
Ik doelde meer op de voorhand, want wat is te veel voorhand? En zoals jij ook zegt is de ervaring bij ruiter en paard er?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:27

Wel erg zwart wit gesteld dat het paard voor de koets moet hangen. :D
de pony hoeft geen Gouden koets te trekken van 2500kg. :+

de koetsen van tegenwoordig zijn zo veel lichter. Feit is dat een menpaard meer zal blijven stuwen dan onder het zadel.maar als hij echt vol in het borsttuig moet hangen, is het gewicht van de koets te hoog.

Je kan een paard prima dressuur trainen voor de koets, ook meer in balans en rustig richting meer dragen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:29

aeolusnr1 schreef:

Van deze opmerking gingen mijn nekharen eerlijk gezegd gelijk overeind staan hoor, ik had het helemaal niet over jou Alice.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:31

Om meer gewicht op de achterhand op te nemen heeft een paard dezelfde spiergroepen nodig als die het gebruikt om te stuwen voor de kar.
Het verschil is dat het voor de kar zijn romp relatief stijf moet houden en onder het zadel zijn rug iets moet opbollen om zich te kunnen buigen in de heup en de gewrichten van de achterbenen.
Door te buigen kan het gewicht van voren naar achteren verplaatsen en verend gaan landen.

Alle jonge paarden lopen met 60% gewicht op de voorbenen, daar heeft het zg "onderbrengen" van de achterbenen nauwelijks invloed op, het gaat om het buigen.

De eerste training bij een paard is het ontwikkelen van dezelfde spiergroepen als die gebruikt worden bij het duwen van de kar.

Door het paard te leren de hals te strekken en van daar uit voorwaarts te rijden bouwen we dat om naar verzameling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:41

Nu betreft het hier wel een shetje, dus of daar ook daadwerkelijk iemand op kan gaan zitten, die de rijervaring hiervoor heeft, is natuurlijk wel de grote vraag. Maar dan nog is het met lange lijnen, wel perfect oefenen met zon ukkie en is natuurlijk ook een mooie voorloper voor jullie allebei voor het uiteindelijke werk voor het karretje...

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:48

ohjajoh6 schreef:
Nu betreft het hier wel een shetje, dus of daar ook daadwerkelijk iemand op kan gaan zitten, die de rijervaring hiervoor heeft, is natuurlijk wel de grote vraag. Maar dan nog is het met lange lijnen, wel perfect oefenen met zon ukkie en is natuurlijk ook een mooie voorloper voor jullie allebei voor het uiteindelijke werk voor het karretje...

Dat was wat ik ook in m'n achterhoofd hield. Het betreft hier een shetje v een kleine meter, vaandaar m'n vraag wat is te veel op de voorhand :').

Vind wel heel leuk dat ik ook weer dingen leer, maar dat is off-topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:54

volgens mij maakt het te veel op voorhand lopen, niks uit met de grote van het dier, hihihi

Oh ja TS; balkjes lopen, heuveltje op en af en inderdaad tempowisselingen en overgangen steeds weer, zijn de beste manieren. Die kun je allemaal aan de lange lijnen gaan uitvoeren. Succes !

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:20

Oh nee zo bedoelde ik het niet! Maar bedoelde meer hoe beoordeel je dat het paard te veel op de voorhand loopt?
Dat achterhand getraind kan worden en dit niet afhankelijk v grote is snap ik ook O:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:57

Alle paarden lopen op de voorhand tot ze in verzameling gereden worden.
Zoek dus een verzameld paard om te zien hoe het is wanneer het niet op de voorhand gaat.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 20:11

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Janouk: De pony is nu 16 jaar

Degene die mij erbij gaat helpen zegt dat als een pony voordat ze voor de kar loopt al teveel op haar voorhand loopt en er daarna nog extra gewicht bij krijgt voor de kar blessures kan oplopen.

Weten jullie eigenlijk hoe je zelf kan zien of ze teveel op de achterhand loopt? Ik heb het me laten vertellen dus weet het zelf niet precies :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 23:33

Naar mijn gevoel aan de hand van de dingen die je verteld, zou ik me niet echt zorgen maken en gewoon aan de gang gaan met dit dier.
Let wel op dat je oog hebt voor veiligheid.
Bedenk erbij dat een Shet eigenlijk een mini uitvoering is van de zware trekpaarden, eigenlijk zijn ze echt gebouwd om dit werk uit te voeren.
Ze zijn wel kwa karakter net iets moeilijker, maar als je daar een beetje rekening mee houdt is er echt wel goed mee te werken.

mabelbohms schreef:
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Janouk: De pony is nu 16 jaar

Degene die mij erbij gaat helpen zegt dat als een pony voordat ze voor de kar loopt al teveel op haar voorhand loopt en er daarna nog extra gewicht bij krijgt voor de kar blessures kan oplopen.

Weten jullie eigenlijk hoe je zelf kan zien of ze teveel op de achterhand loopt? Ik heb het me laten vertellen dus weet het zelf niet precies :+