Arbeidsdraf en middendraf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joppiesaus1

Arbeidsdraf en middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:01

Hoi bokkers! Je ziet altijd in de B proeven de middendraf. Alleen dan heb ik zo'n ondeugende pony die altijd wil racen in de draf :D En aangezien ik wil beginnen met wedstrijden, wil ik haar het verschil leren tussen de arbeidsdraf en de middendraf. Want ze raced elke keer in de draf. Lijkt net op een draf wat er tussen in zit haha. :D iemand tipss? Groetjes!

Angela

Re: Arbeidsdraf en middendraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:03

Veel schakelen, eerst terug (zodat het paard meer gewicht op de achterhand brengt) en dan enkele passen naar voren, maar wel echt van achteren uit. Paarden die hard gaan, gaan vaak op de voorhand, en dat wil je voorkomen.

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:01

Mijn paard loopt uit haarzelf ook goed voorruit, maar dat laat ik haar niet toe aangezien ik zo weinig controle heb. Je moet zien dat je meer controle hebt in plaats van haar te laten lopen hoe snel zij wil, jij bent degene die het tempo moet bepalen en niet je pony. Zoals al gezegd moet je veel schakelen, het is echt belangrijk tempocontrole te hebben als je wedstrijden wilt starten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:32

Wat erg kan helpen is ze vooral geen lange stukken voor de neus geven, dus veel figuren rijden. En desnoods een figuur in een figuur. Dus bv een gebroken lijn en dan op x even een voltetje naar binnen of naar buiten. Die volte kun je dan in een heel korte draf of zelfs stap doen, de rechte lijntjes in arbeidsdraf of midden draf. Dat zijn dan maar een paar pasjes voordat er een wending komt.
Of je rijdt een links- of rechtsomkeerd waarbij je de wending in arbeidsdraf doet en de rechte lijn terug naar de hoefslag of middenlijn (want vandaaruit kun je ook beginnen)even in middendraf en dan heb je meteen weer de hoek en desnoods zet je een volte in, om de draf weer te controleren tot normaal.
Als je zo met van die "hulplijnen" meer controle hebt kun je het op rechte langere lijnen doen en over de diagonaal een paar passen.
Je moet ook voor jezelf niet het idee hebben dat je pony harder moet in middendraf. De passen moeten alleen groter worden.

Overigens zit er niks tussen middendraf en arbeidsdraf. Arbeidsdraf is best energiek. Wat veel mensen laten zien is een of verzamelde draf of gewoon langzame draf die echt de naam arbeidsdraf niet mag hebben.
Dat hoge tempo is dus op zich niet zo´n probleem als je het maar onder controle hebt, en dat lijkt niet het geval als je het hebt over ondeugende pony etc. Je moet altijd net even onder zijn eigen tempo vragen bij een snel paard en net erboven bij een langzaam paard. Je moet rijden, geen passagier zijn.

Controle in het algemeen krijg je ook makkelijker door veel figuren en overgangen te rijden wat heel mooi ook in combinatie van elkaar kan.

Wat ook een goede oefening is, is om rond te gaan en bij elke letter een overgang te maken naar of een andere gang of een ander tempo in de gang waarin je was.
Ook op een tijdje op de grote volte blijven en daar tempowisselingen rijden en daar ook een stuk aan de lange teugel draven in lassen, kan helpen leren controleren.

Gebruik dus niet alleen de hoefslag, maar vooral de hele manege! Dat krijg je nl in de proeven ook te doen.