What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:08

Dit topic gaat over mijn eigen paard waarmee ik zo'n dip heb dat ik geen zin meer heb om op te stappen.

Achtergrond: Gekocht als tweejarige, zadelmak gemaakt als driejarige, gestart als vierjarige in de B. Mooi paard, goed bewegen dus we gingen vrij gemakkelijk de dressuurklasses door, alles uitgereden tot bijna de max aan punten. Wel wisselvallig: de ene keer 155 punten, de andere keer 205. Dat kon zelfs op dezelfde dag zijn. Eeuwig commentaar: spanning. Dat is ook zo, gestressed, binnenvetter, luchtzuiger, bijna autistisch gehecht aan structuur en routine.

Als vijfjarige, toen L2, begon hij na het opstijgen een flinke rodeo en sprong zichzelf een accute dubbele peesblessure in het achterbeen. Anderhalf jaar stappen.

Daarna weer aan het werk gegaan maar hij is nooit meer zo goed geworden als daarvoor. Fysiek is één ding, maar ik ben ook mijn werkwillige paard ergens verloren onderweg.

Probleem:
Nog steeds kan hij briljant lopen maar ik moet er vaak voor vechten.

Daarmee bedoel ik: ik stap op, wil weg stappen en hij blijft staan. Er komt heel wat sporen en zweep aan te pas voor hij gaat stappen.

Dan krijg ik hetzelfde verhaal bij het aandraven. We stappen, ik drijf aan en hij staakt en steigert. Dan zijn we een tijd aan het stoeien en ineens geeft hij zich over en loopt als een zonnetje, werkt 300% voor me.

Maar vervolgens kan ik niet even lekker lange teugel geven en daarna weer oppakken. Dan gaan we door hetzelfde.

Wat allemaal geprobeerd?
Proberen alles klein en fijn op te lossen: beginnen met een spier in mijn kuit en opbouwen in druk of in frequentie; kleinste positieve reactie is alle hulp en druk eraf.
Effect: hij zet zich gewoon schrap, zet eventueel eens een voetje naar voren en daar blijft het bij. Ik kan er dan desnoods mijn sporen recht intrappen, hij pompt zich op en sluit alles buiten.

De dood of de gladiolen-methode: gelijk overbluffen, naar voren ongeacht wat hij gaat doen.
Effect: Wisselend. De ene keer gaat hij gelijk aan het lopen, de volgende keer gaat hij er enorm tegenin. Na het overbluffen is het ook niet zo dat hij erna braaf blijft, de dag erna gaan we weer vanaf nul. En ik ben zelf ook niet elke dag even stoer.

Hem afleiden met iets anders: Soms lukt het om hem na het losstappen een zijgang in te zetten of achterwaarts of zoiets en van daaruit naar draf of galop te rijden. Maar niet altijd.

Erop stappen, in de krul, weg in draf, gelijk stevig aan het werk met veel nadenkwerk. Werkt meestal het beste, maar is voor zijn lijf weer niet zo goed en bovendien is hij getalenteerder dan ik, dus hij leert sneller. Voor hem hou ik het interessant met Z-plus werk maar er is nog genoeg basiswerk. Helaas kan ik hem niet boeien met korte snelle overgangen of zoiets, hij doet het met twee hoeven in zijn neus dus hij vindt het niet boeiend.
Daarnaast past het niet bij mijn idee over loswerken lang en laag, lichtrijden, eerst grote wendingen en daarna pas oppakken, doorzitten en kleine wendingen en zijgangen. Moet ik dat dan loslaten bij dit paard? Hoe simpeler en lichter ik wil rijden, hoe meer hij gaat tegenwerken.

Een tijd werkte het goed om vanuit halt of stap aan te galopperen, galop werk doet hij graag. Helaas ging hij uiteindelijk blokkeren op de galophulp. Dat is er nu weer uit.

Ik zoek dus echt naar de gouden tip, wie reed ook zo'n paard en hoe los je dit gedrag op?

Aanvulling:
Hij is fysiek helemaal in orde, volledig nagelopen, zelfs een tijd met buut gereden om te kijken of hij toch niet ergens pijn had wat we niet kunnen vinden.
Zijn tanden worden onderhouden, zijn zadel past.
Het zit tussen de oren.
Nogmaals: het zwaardere dressuurwerk vindt hij leuk, werkt 300% voor je, maar ga basiswerk doen en het is een draak om te rijden.

Verder is het een lief, mooi, gevoelig, vriendelijk paard met ongeveer duizend keer meer capaciteit dan ik. Hij kan het allemaal op zijn sloffen maar hoe krijg ik het er uit gereden?

Maartje1990

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:11

Kan het zijn dat je misschien te snel te veel van je paard hebt gevraagd? Misschien doet een (lange) pauze 'm wel even goed? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:13

Hij is nu al vijf jaar bezig zo met veel pauzes, seizoenen alleen B gestart in België ipv M in Nederland dus dat lijkt het me niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:13

Maartje 1990-
is anderhalf jaar stappen geen pauze genoeg dan ?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:14

Poeh....Ten eerste, wat onwijs balen. Begrijp uit je verhaal dat je er heel veel tijd en energie in hebt zitten en dat je eigenlijk telkens opnieuw terug bij af raakt...Weet uit ervaring wel hoe dat voelt en dat is echt niet grappig.
Ik ga er even over denken. Eerste vraag die in me opkomt, is hij weleens door een andere ruiter gereden (liefst vaker dan eenmalig) en wat doet hij dan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:15

Maartje1990 schreef:
Kan het zijn dat je misschien te snel te veel van je paard hebt gevraagd? Misschien doet een (lange) pauze 'm wel even goed? :)

Hier moest ik dus ook meteen aan denken..

Ingeeu

Hoe reageert dit paard op springen Urielle? En buitenritten? Misschien teveel van het zelfde met hem gedaan?

Daan_O

Jeetje wat lastig zeg. Werkt het denk je om eerst aan de hand of aan de longe los te werken? Misschien dat hij dan niet eerst in de staak gaat omdat hij al gewerkt heeft? En als dat wel het geval is kan je in ieder geval gelijk vol met hem aan de slag zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een slechte warming-up.

rien10

Paard heeft na een snelle start anderhalf jaar pauze gehad staat er. Misschien een paard met meer capaciteit/talent dan jijzelf?

Edit: geef je zelf ook aan dus. En een andere ruiter die verder is erop laten rijden twee maal per week?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 20-04-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:16

Wat vervelend :\ Het lijkt bijna alsof hij elke dag weer overtuigd moet worden dat 'aan het werk' ook echt wel leuk is (en dan vind hij het dus ook echt leuk uiteindelijk). Wat naar dat het zo'n gevecht is voordat je daar bent :\

Hoe doet hij bij andere ruiters? Heb je weleens geprobeerd om een heel vaardige ruiter er op te laten rijden om te kijken wat die voelt? (en dan bij voorkeur iemand die kan voelen of het echt een blokkade oid is of toch gewoon iets psychisch).

(jeminee, wat veel reacties terwijl ik aan het typen was :)) )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:17

De andere tips hier, eerst longeren of meer afwisseling (buitenritje) lijken mij ook zinnig :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:18

Ingeeu schreef:
Hoe reageert dit paard op springen Urielle? En buitenritten? Misschien teveel van het zelfde met hem gedaan?

Deze vragen komen ook bij mij naar boven borrelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:18

En als je er eens iemand op gooit die zijn "probleem" niet kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:19

Die heeft ze zo te horen toch juist al lang gehad, van anderhalf jaar nog wel...

Stomme vraag wellicht, maar simpel buitenrijden, boscrossen, springen of domweg andere dingen doen dan het wellicht "saaie bakwerk" , hoe gaat dat?

Oh sorry het gaat rap hier, zit nu al spuit 11 te wezen...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Ik rijdt momenteel een luie... hij is gelukkig niet extreem in zijn nukken, maar het schap zetten of in verzet een bok geven, stilstaan of omhoogkomen gebeurt wel eens.

Mijn ervaring is dat hij het het beste doet op keihard werken, dagelijks een uur erop en na wat losse teugelstappen aandraven een gáán! Veel oefeningen geven, veel galopwerk en veel lange buitenritten etc.
Na vele klappen met de zweep en consequent zijn, en alle keren belonen met een koekje en even kort halthouden. Zijn de verzet momenten minder geworden, maar nog altijd aanwezig, zeker nu ik minder tijd heb en de boel versloft.

Inmiddels heb ik het opgegeven, ik ga mijn vrije tijd anders besteden en het paard krijgt een nieuwe bijrijder ;-)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:23

Hoe is dit paard aan de longeerlijn? MIsschien aan de lijn loswerken?

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:23

Heb je les?

Zoals het klinkt, lijkt het inderdaad alsof je nooit wat anders met hem doet ohz dan in de bak rijden. Buitenrit geen optie?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:31

Rijden aan de logeerlijn? Iemand die vanaf de grond kan helpen hem naar voren te rijden zodat hij gevoeliger gaat worden voor je been?

Verder misschien inderdaad logeren voor het rijden zodat je hem sneller op kunt pakken als je er op zit (zonder dat het een aanslag op zijn lijf is). Rustig, lang en laag beginnen met losrijden is niet altijd voor alle paarden weggelegd (sommige pakken dat na 20 minuten beter op of na eerst even logeren).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:32

Ik hoef met mijn sensibele merrie ook echt niet direct met 'dressuur' te beginnen. Dan is alle impuls er uit. Ik rij altijd eerst 10-15 minuten aan een lange teugel, bij voorkeur in een flink galopje. Lekker de spieren losmaken, dan oppakken naar lang en laag, in een nette buiging. Pas daarna kan ik 'echt' aan het werk.

Hoe werkt het bij jouw paard als je eerst aandacht besteedt aan vooruit, en dan pas aan dressuurmatig correct?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:37

Andere ruiters geprobeerd :j
Helaas is het wat dat betreft gewoon een eenkennige KL*tebok excuse my French want als hij mensen al laat opstappen krijgen ze zo'n rodeo voor hun kiezen dat ik hem weer terug krijg zonder dat ze hem ook maar nageeflijk in de rondte hebben kunnen draven. Vervolgens kan ik er zelf ook zo'n zes weken niet meer op dus dat hebben we maar los gelaten.

Longeren doen we veel, dat maakt geen verschil in werkwilligheid maar hij doet wat minder heftig in het tegenwerken. Hij is aan de longe ook perfect getraind, lijn en stem zijn genoeg voor tempo wisselingen, changementen, noem maar op. Het probleem begint bij het opstijgen.

Springen gaat hij helemaal van over de mik, pas nog eens gedaan en toen ging het goed dus ik had nog plannen om het uit te bouwen in de hoop dat het nu wel ging. Maar voorheen was dat 20 cm bouwen en op staanderhoogte erover, paard wit van het schuim van angst en stress.
Soms doen we vrijspringen of longeren over cavaletti en dat is voor hem echt drama.
Ik wil nog steeds graag meer springen met hem maar hij vindt het zelf vooral heel erg eng.

Buiten rijden durf ik er niet mee omdat hij buiten zich achterover gooit als hij iets eng vindt en dan ben ik gewoon zuinig op mezelf. Buiten doen we dus aan de hand := Als hij dan omgaat is hij het alleen zelf maar. We wandelen wel samen dus, maar niet onder het zadel.

Bedankt alvast trouwens iedereen, ik vind het heel lief dat jullie meedenken met me. Ik zit er zelf zo in vast dat ik er geen heldere blik meer op heb.

Edit: ik heb twee keer in de week dressuurles en soms eens per week springles extra, maar dat ben ik gaan doen met de hengst van Neonlight. Mijn instructrice is erg voor lichte hulpen ( ik ook) maar ik ben dan dus een uur bezig met een paard wat om de vijf meter staakt.

Als hij zich trouwens overgeeft is hij megalicht op de hulp, dus het is echt blokkeren en schrap zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:41

Anoeska schreef:
Ik hoef met mijn sensibele merrie ook echt niet direct met 'dressuur' te beginnen. Dan is alle impuls er uit. Ik rij altijd eerst 10-15 minuten aan een lange teugel, bij voorkeur in een flink galopje. Lekker de spieren losmaken, dan oppakken naar lang en laag, in een nette buiging. Pas daarna kan ik 'echt' aan het werk.

Hoe werkt het bij jouw paard als je eerst aandacht besteedt aan vooruit, en dan pas aan dressuurmatig correct?

Dat is precies het deel wat ik normaal standaard zou doen maar bij hem averechts werkt. Stap ik op, draf doorzitten en een appuyement naar links dan is hij helemaal happy en enthousiast. Maar dat wil ik niet, voor mijn gevoel rij ik hem zo kapot. Plus ik wìl juist zo graag gewoon ook lang en laag, los over de rug kunnen.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:43

Urielle ik heb je een pb gestuurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:44

Ik denk even aan wat anders, paard is mega sensibel, binnenvetter, luchtzuiger... Een van mijn paarden is net zo, ik verdenk hem van een maagzweer.

Die reageert in het begin met lopen ook heel terughoudend, been eraan is terug inhouden ipv voorwaarts lopen. Als je dan teveel druk op voert krijg je ook verzet...als hij "los" is, is er niks aan de hand en is hij gewoon voorwaarts. Hij heeft het niet zo extreem als jouw paard...maar wellicht heeft jouw paard ook iets van een maagzweer oid en reageert hij daar zo heftig op?

Ik weet dat als paarden last hebben van hun organen, dat ze dan ook vast kunnen gaan zitten op bepaalde plekken in hun rug. En strakheid is daar wel een symptoom van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:46

Maar als je dan idd eerst longeert en hem daar mee loswerkt en zodra je eropstapt, als de donder in het zweet werkt?
Als ik jou zo hoor, zit een tussenoplossing er echt niet in voor je en op die manier, train je hem niet ten gronde...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:47

Gaat dit over Wrangler in jouw profiel ?