Mijn pony wil niet stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lmc

Mijn pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:04

Hallo allemaal,
Ik heb een pony waar ik sinds kort op rijd, hij is eigenlijk van iemand anders, maar diegene heeft mij gevraagd of ik er op wilde rijden. We rijden meestal buiten, en ze is heel braaf en 100% verkeersmak, dus rijden gaat allemaal prima. Maar als we dan in het bos zijn (ze heeft een standaard rondje die ze altijd met haar baasje rijdt) en we komen bij haar 'galop pad' dan gaat ze daar in zonder dat ik er om vroeg en dan galoppeert ze verder, nu is dat niet zo'n lang pad dus moet ik haar snel weer terug nemen in draf alleen dat doet ze niet. Ze galoppeert gewoon door en ik heb het geprobeerd met mijn teugels en ook met m'n stem maar ze blijft maar doorgaan. Er is op gegeven moment een weg en de laatste keer kreeg ik haar vlak voor die weg op het fietspad pas weer terug in een snelle draf. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ik heb het al met haar eigenaar overlegt maar die zegt dat ze vrij makkelijk terug te nemen is, nou dat heb ik nog niet gemerkt. Kan iemand helpen?

Celiien

Re: Mijn pony wil niet stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:10

Pony loopt duidelijk door je hulpen heen. Hoe is ze in de bak? Ook lastig terug te nemen? Anders eerst in de bak oefenen met aan de hulpen krijgen, en dan weer eens t bos in en alleen maar stappen! En dat steeds meer uitwerken!

lmc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:46

Celiien schreef:
Pony loopt duidelijk door je hulpen heen. Hoe is ze in de bak? Ook lastig terug te nemen? Anders eerst in de bak oefenen met aan de hulpen krijgen, en dan weer eens t bos in en alleen maar stappen! En dat steeds meer uitwerken!

Ja, ik mag dus niet in de bak rijden..

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:49

lmc schreef:
Celiien schreef:

Ja, ik mag dus niet in de bak rijden..

mag ik vragen waarom niet ?

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:52

je mag niet in de bak rijden? Dat klinkt me heel vreemd in de oren. Aangezien dat meestal een stuk veiliger is dan buiten

lmc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:12

nonosb schreef:
je mag niet in de bak rijden? Dat klinkt me heel vreemd in de oren. Aangezien dat meestal een stuk veiliger is dan buiten

jaa t is een hele brave pony hoor alleen in de bak rijden vind die niet leuk dus z'n baasje heeft liever dat ik m buiten rijdt wat ook wel kan alleen als ik in galop aanspring is het dus een probleempje

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:26

Als je paard in de bak niet luistert gaat hij dat ook niet buiten doen. en buiten hebben ze toch net wat meer ruimte om te doen wat ze zelf willen ;)

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:02

Mocht je paard écht niet willen stoppen. Zet je paard stil tegen de bakrand.

Maar vooral heel veel geduld en ga niet lopen trekken en trekken uiteindelijk zal dat het tegen overgestelde effect hebben.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:04

Hatchi schreef:

Maar vooral heel veel geduld en ga niet lopen trekken en trekken uiteindelijk zal dat het tegen overgestelde effect hebben.

Welke bakrand :+

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:05

Hatchi schreef:

Hoe wilt ze dat doen als er geen bakrand is?

Kan je je pony niet ''omtrekken''? Of werkt dat ook niet

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:08

Ik zou een weg nemen die de pony nog niet zo goed kent. Ik denk dat ie dan vanzelf wel rustiger word want wat je nu doet is een standaard rondje. Bij de eigenaar/vorige berijder mocht ie het wel, dus hij is het gewent en jij wil het niet, maar dan verstoor je zijn ritme en zal hij alleen nog maar harder zijn eigen wil gaan doen. Neem een keer een ander rondje ik denk dat dit misschien wel gaat helpen. :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:18

Tjaaa het paard is niet van jou, en je mag het dus wel rijden, allemaal heel leuk natuurlijk maar jouw rijkennis is duidelijk net iets te beperkt om dit zelf te gaan oplossen.
Ik stel jou de vraag zou je in een trein plaatsnemen als je van te voren weet dat de remmen soms ineens niet meer werken, zou je met een auto rijden waar het stuur en/of de remmen af en toe niet werken, ik hoop echt dat je op deze vragen verstandig antwoord, en het antwoord zou dan zijn nee ik zou niet instappen.
Toch stap je op een paard waar je af en toe geen controle over hebt, dat is zeker en vast het risico een beetje opzoeken, veilig is dit echt niet.
Kan je dit verbeteren, uiteraard kan je dit verbeteren, maar dat kan alleen door les te nemen en dus beter te leren rijden, en te zorgen dat rem en stuur alvast wel werken.

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:32

Als tip zou ik zeggen kies een ander rondje voor de komende tijd en neem bijvoorbeeld hetzelfde pad een keer van de andere kant. en je zou ook het pad een keer stappend kunnen doen en zo snel je merkt dat die harder wil, halt zetten. Die van mij deed eerst ongeveer hetzelfde en dat gaat nu hartstikke goed. succes;-)

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:19

Ik heb ooit ook zoiets gehad (met mijn oude verzorgpony, een fjord) mijn instructriese zei je moet ophoudingen maken. dus je trekt even aan het bit en laat weer los en trekt weer even en laat weer los zo door. Bij mij werkte dit heel goed en ik hoefde dat na een paar keer helemaal niet meer te doen omdat hij goed snapte wat ik bedoelde.
Succes nog!

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:26

Lora22 geeft inderdaad een goede tip. Daarnaast zou ik ook een ander pad kiezen. En wanneer die tip hierboven niet werkt zou ik proberen of je hem heen en weer kunt sturen. Mijn vorige paard had er ook een handje van om niet terug te willen komen. Ik liet hem dan gewoon in een slalom lopen en dan ging die gauw genoeg terug.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:47

Er zijn verschillende dingen bij die je kunt proberen. Aantal zijn al genoemd. Inderdaad een ander pad nemen en eerst zorgen dat je daar de controle hebt. Ik weet verder niet hoe breed het pad is en hoe goed het paard een kleine volte kan maken. Maar dat is meestal wat ik doe een volte proberen te maken. Maar dan moet je ook wel wat ruimte hebben zeker geen sloot te kort in de buurt hebben.
Wat je ook nog kan doen is elke keer heen en weer rijden, paard word vanzelf een keer moe en dan ga je pas verder als het paard echt stapt.