Mede-bokkers help me! Vertrouwen springen kwijt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Mede-bokkers help me! Vertrouwen springen kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 13:15

Ik heb jullie hulp nodig!!
Hoe ga ik alles weer opbouwen en vertrouwen terug winnen?
Het gaat een lang verhaal worden maar zal het zo kort mogelijk vertellen:

Bij de pony's altijd in het Z gesprongen, niks was te gek en dressuur deed ik alleen bij de thuisvereniging, 3 x pj dus...
Toen een paard gekocht wat vrij heel goed sprong, maar onder de man was 1 hindernis leuk maar een heel parcours was verongelukken... toen 5 jaar gedressuurd en mezelf knetter bang gemaakt met springen omdat het echt gevaarlijk was.
Vorig jaar paard verkocht, half jaar gestopt en toen een lieve man gevonden die een sportpaard had staan waar ik mee moest gaan springen en die ik uiteindelijk in het M/Z moet gaan krijgen.

Dressuurmatig was dit paard erg slecht gereden, hier eerst mee aan de gang gegaan. Toen ik op een gegeven moment in de les aan het springen was zijn we in een oxer geklapt... gevolg: ontstoken SI-Gewrichten... voorlopig niet springen dus maar aan de dressuur...

Vanaf januari mochten we weer springen, door mijn vorige paard was mijn oog voor de sprong erg slecht geworden. Maar als ik nu een x niet uit kwam, dan redde ze me wel... Niet dat dit vaak gebeurde lees 1 hindernis per 2 a 3 weken...

Aantal wedstrijden gehad die best goed gingen, elke keer 1 balkje maar dat was niet erg.
Toen kwam CC luttenberg, eindelijk mn eerste nul-rondje, helemaal happy natuurlijk!
Dinsdags naar les, en ze was wat angstig voor 1 hoek( was met dat slechte weer en daar in die hoek hoorde je de wind heel erg) Waardoor ze me stopte... ik viel er heel knullig af maar agg kan een keer gebeuren...
Donderdags op concours, reed ik een verkeerde afstand, ze zet af, maar alsnog gaat ze staan... naja verkeerde afstand, eigen schuld, beloond en verder gereden...
Dinsdags op les gaat ze me weer een stuk of 5 keer staan en weer afzetten en in de afzet toch nog stoppen...
Zaterdags concours markelo, inrijden zag ik een afstand niet waardoor ze ging staan, beloond en verder gereden... toen ging ze weer smerig staan, even kennis gemaakt met de zweep en verder gereden en dat ging goed... tot ik in het parcours kwam... op hindernis 2 kwamen we goed uit maar ging ze weer vies staan... op hindernis 5 hetzelfde verhaal en lag ik er ook bijna naast... dat parcours de meeste punten van de dag gereden maar helaas geen stijlpunten... 33 strafpunten...

Dinsdags maar weer naar les, aan de instructeur verteld, parcours stond er nog, nah zegt ie eerst weer voor het vertrouwen dus we blijven laag... Helemaal prima...
Eerste rondje ging het super! tweede rondje helaas minder... op de eerste van de dubbel kwamen we niet uit maar sprong ze toch, ik wilde haar langs die tweede sturen omdat het niet kon, maar ze trok zo fel aan dat ik niks meer kon, ze trekt aan, zet af en jawel... Stopt! ik lag 5 meter achter de hindernis en ben geland op mijn nek en schouder... ze wilde de ambu en alles al bellen want het leek niet goed maar ik voelde me prima dus ben aan de kant gaan zitten... iemand anders heeft m het parcours nog even doorgedrukt zodat ze niet volledig won en we zijn naar huis gegaan...

Het probleem??

Ik ben mn vertrouwen helemaal kwijt!!
Maar wil wel super graag springen... zij vindt het leuk en ik ook...
Maar ik wil eerst het vertrouwen terug... Hoe ga ik dit doen?
Ik had me bedacht ome en paar keer te longeren en dressuren, dan in de les een keer een losse hindernis mee te nemen, de week erop in de les een paar hindernissen meenemen en dan weer een keer een bb parcoursje...
Maar vraag me af of dit wel een goed plan is... wil ik te snel? Denk het wel want de selecties komen eraan en almelose en wil zooooo graag mee doen!!
Hoe ga ik dit dan oplossen?
Ik heb een super goeie instructeur...
Ik weet het ff niet meer... Help mee!?!?

Ik ben absoluut niet van het grondwerk en sta hier ook niet voor open! Dus dat soort hulp hoef ik eigenlijk niet...
Waarom niet? daar heb ik de tijd niet voor (40 uur werk + eigen zaak) en ik ben alleen op dinsdag/vrijdag/zaterdag bij het paard.. op maandag en donderdag wordt ie door iemand anders gereden onder begeleiding van mijn instructeur...
Dus de dagen dat ik er ben wil ik het idee hebben dat ik serieus met m bezig ben en mn doel aan het halen ben en wil ik geen grondwerk doen omdat ik dit niet echt serieus kan nemen, ondanks dat ik daarmee heel bokt over mee heen ga krijgen waarschijnlijk...
Laatst bijgewerkt door Urielle op 27-04-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Sofy

Re: Mede-bokkers help me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:23

Heb je specifiek geen vertrouwen meer in het springen, of in het algemeen geen vertrouwen meer in je paard?
In dat laatste geval denk ik dat bovenstaande wat snel is; als het alleen om vertrouwen in het springen gaat lijkt het me een prima plan.

Maar ik vraag me ook een beetje af wat er precies aan de hand is. Het springen begon allemaal goed, en is gaandeweg steeds moeizamer geworden als ik het zo lees (vaker weigeren, vaker op het laatste moment stoppen). Is het misschien niet een beetje te veel voor het paard allemaal?
Ik snap je ambities, maar als je paard dit niet kan/wil bijbenen zul je toch een tandje langzamer moeten vrees ik. Niet ieder paard is geschikt om wedstrijden mee te rijden, wellicht heb je er eentje die deze druk niet aankan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:24

Jemig... wat leg jij veel druk op jezelf... ik moet springen, ik moet M/Z worden, ik moet naar de selectie, ik moet serieus bezig zijn... als je maar de helft van de druk die je in deze post op je paard overbrengt... dan snap ik wel dat er problemen zijn ontstaan.

Als je al paar weken beetje problemen hebt en en er nu hard van afgeklapt ben... dan is het toch niet vreemd als je even stapje terug doet... even weer basis... en meestal kan je dan weer een hele sprong voorwaarts. Niet alleen jij hebt het vertrouwen verloren... je paard heeft ook het vertrouwen verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:24

Tussen stoppen op een hindernis en grondwerk zitten nog een boel alternatieven, al kan het nooit kwaad om eens de band op de grond te checken. Ik zou gewoon heel rustig weer beginnen en alles doodeenvoudig houden. Net zolang kleine banketstaaf kruisjes herhalen totdat je er flauw van wordt bij wijze van. En veel onder begeleiding, maar wel afgaande op jouw gevoel. Als je t niet vertrouwd, niet doen.

Als ik je planning zie wil je veel te snel, maar kijk naar het moment zelf, hoe voelt het voor jou want dat is het belangrijkst.

En mocht je toch interesse hebben in werken op de grond, wil ik altijd een keer bij je langskomen :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:30

ik denk toch dat jij de oorzaak bent dat je paard steeds minder gaat springen. ook al denk je dat je het weer aankunt, ergens is er toch die onzekerheid. en dat voelt een paard feilloos aan. heb zelf ook zoiets gehad.

ik zou niet meer met een paard springen, of alleen hele lage hindernisjes en in-uitjes. gewoon om aan het springen te blijven en handigheid te krijgen met afstanden. en alleen dan méér doen als je je zelf 100% zeker voelt.
anders leer je je paard weigerachtig gedrag en verongeluk je nog een keer.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 14:07

Sofy schreef:
Heb je specifiek geen vertrouwen meer in het springen, of in het algemeen geen vertrouwen meer in je paard?
In dat laatste geval denk ik dat bovenstaande wat snel is; als het alleen om vertrouwen in het springen gaat lijkt het me een prima plan.

Maar ik vraag me ook een beetje af wat er precies aan de hand is. Het springen begon allemaal goed, en is gaandeweg steeds moeizamer geworden als ik het zo lees (vaker weigeren, vaker op het laatste moment stoppen). Is het misschien niet een beetje te veel voor het paard allemaal?
Ik snap je ambities, maar als je paard dit niet kan/wil bijbenen zul je toch een tandje langzamer moeten vrees ik. Niet ieder paard is geschikt om wedstrijden mee te rijden, wellicht heb je er eentje die deze druk niet aankan.

Ik denk vooral in het paard, waardoor het algemene een beetje meegenomen wordt. Maar zet me op een ander paard en ik spring er mee weg, dus denk vooral in het paard zelf.

Evelijn schreef:
Jemig... wat leg jij veel druk op jezelf... ik moet springen, ik moet M/Z worden, ik moet naar de selectie, ik moet serieus bezig zijn... als je maar de helft van de druk die je in deze post op je paard overbrengt... dan snap ik wel dat er problemen zijn ontstaan.

Als je al paar weken beetje problemen hebt en en er nu hard van afgeklapt ben... dan is het toch niet vreemd als je even stapje terug doet... even weer basis... en meestal kan je dan weer een hele sprong voorwaarts. Niet alleen jij hebt het vertrouwen verloren... je paard heeft ook het vertrouwen verloren.

Het klinkt alsof ik het MOET van mezelf, zo bedoel ik het niet... ik Wil graag, maar als het niet lukt lukt het niet... Ik MOET niks hoor haha... snap wel dat het zo over komt...
Dat M/Z verhaal, al doe ik er 10 jaar over, boeit het me weinig... ik weet dat hij het kan en ik ook, dus dat komt wel... maar dat hoeft niet meteen...
Ik wil graag naar de selectie, en ik wil graag springen ( lees: ik spring 1 x pw in de les en verder dresuur ik alleen omdat ik dat belangrijker vind)

Dat is het gekke... bij de andere ruiter springt ze wel... daarbij heb ik enkele mensen de stops laten zien en ook mijn instructeur... Iedereen zegt dat het smerig is en dat het niet mijn schuld is! Helemaal als hij zo'n fijn foutloos rondje loopt, ga ik met meer vertrouwen het tweede rondje in... en toen ging het mis.. zij MOEST van zichzelf over de hindernis, maar bedacht zich terwijl ik haar er langsheen wilde sturen...

Joolien schreef:
Tussen stoppen op een hindernis en grondwerk zitten nog een boel alternatieven, al kan het nooit kwaad om eens de band op de grond te checken. Ik zou gewoon heel rustig weer beginnen en alles doodeenvoudig houden. Net zolang kleine banketstaaf kruisjes herhalen totdat je er flauw van wordt bij wijze van. En veel onder begeleiding, maar wel afgaande op jouw gevoel. Als je t niet vertrouwd, niet doen.

Als ik je planning zie wil je veel te snel, maar kijk naar het moment zelf, hoe voelt het voor jou want dat is het belangrijkst.

En mocht je toch interesse hebben in werken op de grond, wil ik altijd een keer bij je langskomen :D

Op de grond en tijdens de dressuur kan ik juist het beste met haar vergeleken met de andere ruiter en de eigenaar... Ik weet dat er veel ruimte tussen zit. maar altijd lees je erover op bokt en ik heb niks aan advies van grondwerk omdat ik het toch niet doe...
Niet vertrouwen = niet doen, doe ik al een tijdje... geen goed gevoel dan doe ik het niet...
Dressuur is voor mij heel belangrijk, loopt ze niet zo lekker en te *** dan spring ik ook niet... in het parcours moet ze dressuurmatig voor elkaar zijn... etc...

dingogirl schreef:
ik denk toch dat jij de oorzaak bent dat je paard steeds minder gaat springen. ook al denk je dat je het weer aankunt, ergens is er toch die onzekerheid. en dat voelt een paard feilloos aan. heb zelf ook zoiets gehad.

ik zou niet meer met een paard springen, of alleen hele lage hindernisjes en in-uitjes. gewoon om aan het springen te blijven en handigheid te krijgen met afstanden. en alleen dan méér doen als je je zelf 100% zeker voelt.
anders leer je je paard weigerachtig gedrag en verongeluk je nog een keer.

Dat dacht ik ook... Toen ik heel onzeker was, sprong ze alles... ik werd zekerder en nu dit... weg zekerheid...
Ik blijf inderdaad wel wat springen, dat ga ik weer rustig opbouwen en inderdaad ook afstanden rijden, o.a. met balkjes, om het beter voor elkaar te krijgen...
Omdat het het paard van een ander is voel ik me er ook heel naar over dat het steeds gebeurt... maar gelukkig heb ik een eigenaar getroffen die zelf opperde om even rustig aan te doen en vertrouwen te winnen...

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:09

Misschien zou het goed zijn om wat meer een vertrouwens band op te bouwen met het paard. En zitles te nemen zodat je zekerder van je jezelf word.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:09

Dubbele post.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 01:25

Je zegt zelf dat je heel goede instructie hebt, en ik geloof best wel dat die aardige man/vrouw best haar vak wel kent, en dat ze zelf waarschijnlijk ook best wel wat ervaring hebben.
Maar dit helpt jou met jouw typische probleem niet verder.
Ik zou zelfs durven te stellen dat je riskeert dat het erger en erger zal worden.
Ik zag ook in jouw openingspost dat je grondwerk als een soort spel zag, dat enkel voor marginalen en niet wedstrijdruiters zijn nut zou kunnen tonen als een soort spelletje.
Wel ik ben zelf instructeur en ook trainer, en ik ben er heilig van overtuigd dat grondwerk jou deels zou kunnen helpen bij het zoeken naar een oplossing, om samen met het paard een wederzijds vertrouwen op te bouwen zodat ook die hindernis niet meer als een probleem zal overkomen.
Dus naar mijn gevoel is het enkel een win-win situatie het grondwerken, de training voortzetten die je tot nu toe deed is het verder opbouwen van de problemen en dit kan tot een ontploffing leiden die dan eindigt met een ongeval, en het paard krijgt hier dan de schuld van.
Je denkwijze is dus naar mijn gevoel verkeerd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:26

Je hebt grondwerken en grondwerken....
Door gewoon consequent op de normale 'boeren nuchtere' manier met het paard om te gaan ben je al met grondwerk bezig. Echter verstaan wij hier in de omgeving dat niet onder het kopje 'grondwerk' maar onder het kopje 'opvoeding'. Door de manier hoe jullie met elkaar omgaan is ook wel te zien dat de vertrouwensband en het wederzijdse respect ook echt wel goed zit. Ik denk ook niet dat het daar aan ligt.

Ook denk ik niet dat het ligt aan jou rijden in het parcours, jij kunt donders goed aanvoelen wanneer ze even wat overtuiging nodig heeft of juist een geruststelling. Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met de twijfeling bij jullie beide. Je wilt allebei wel graag maar toch is er ook die kleine twijfeling wat imo elkaar nu dus versterkt. En je in die vicieuze cirkel terecht komt.

Aangezien ze nu een paar keer niet fijn uitgekomen is kan het zijn dat ze wat vertrouwen kwijt is geraakt. Het ene paard gaat dan aan de ren terwijl het andere paard in de stop gaat. Ik denk dat het nu vooral de kunst is om die drang naar voren behouden te krijgen, dat ze niet meer bij twijfel in de stop gaat maar voorruit blijft denken. Hoe je dat moet gaan doen? Geen idee, daar mis ik de ervaring in het springen voor. Er zijn vast en zeker springruiters hier op bokt die je daarbij kunnen helpen.

Wat ik zelf zou doen? Gewoon lekkere simpele hindernisjes mee pakken 1x in de week (al zijn het maar 2 sprongetjes wat je doet, als ze braaf is is het goed) en dat een maand blijven doen. Niet meer willen, ookal gaat het fijn en goed! Dan eens denken aan een simpel parcourtje (gewoon in de les). Hoeft geen parcourtje te zijn van 10 of 12 hindernissen. Stuk of 4 a 5 is ook goed. En zo heel rustig weer terug gaan opbouwen. Laat haar ook maar eens een keer of wat vrijspringen, een enkele hindernis maar ook een lijntje. Dan moet ze het zelf gaan bekijken en zichzelf gaan redden, ze zal ongetwijfeld fouten maken maar daar leert ze van en kans dat het haar helpt om haar vertrouwen terug te krijgen voor de sprong. Zodat ze ook wat meer mee gaat denken / kijken (dan kan ze jou helpen OHZ wanneer jij de afstand even niet goed ziet o.i.d.), ook werkt het goed om de voorwaartse drang erin te krijgen.

Denk dat je de selecties voor de zomer even los moet laten, richt je maar op de indoor selecties. De Almelose lijkt me een mooi doel om een BB parcourtje en evt. (alleen als het vertrouwen 100% is) een B parcourtje te springen. Misschien een week of 2 voor de Almelose een simpel BB parcourtje of oefen parcourtje ergens mee te pakken maar meer zal ik daarvoor niet doen. Eerst zorgen dat jullie allebei er weer 100% voor durven te gaan en niks te gek is. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:41

Persoonlijk denk ik niet dat je het vertrouwen in het paard niet meer hebt, maar dat je in een cirkeltje bent beland..

Jij hebt geen vertrouwen meer in jezelf door de missers in afstanden, paard red zichzelf een paar keer, maar gaat ook onzeker worden door het gebrek aan leiding van de ruiter.
Nu zit je dus op het punt dat je paard je niet meer zal gaan redden als het even niet past, en als het zo door gaat, gaat hij straks de stop in.

Ga zelf op een ander paard springen, gewoon lekker laag en ongecompliceerd.. en laat je paard ook door iemand springen, ook gewoon lekker laag, maar wél iemand die leiding en vertrouwen kan geven.
Daarna wissel je van paard en ga jij nog 1x op je eigen paard dat sprongetje doen.. en dan stop je.
Zo bouw je het vertrouwen weer op van jezelf en van je paard.

Maar vooral ook niet focussen op dat het niet gaat maar wel moet, even terug naar het moment dat jullie elkaar moeten gaan leren kennen.
Hou het simpel en accepteer dat je fouten maakt, dáár wordt je beter van..

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 11:54

Marinke en casarel KIJK daar heb ik wat aan!!

Casarel, zeker geen verkeerd idee om een keer op een ander paard te stappen. Waarschijnlijk zal ik binnenkort op het paard van marinke enkele sprongen maken...

Marinke dat vrijspringen is ook geen verkeerd idee!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:03

Ik weet precies hoe je je voelt! Ik heb ook een pony gehad die alles sprong, daarna compleet omgeslagen omdat ik het niet vertrouwde.

T enigste wat ik kan zeggen en et is heel hard haha maar t is jou schuld. Jij vertrouwt t niet en zij voelt dat. Je moet zorgen dat jij je vertrouwen weer terug krijg. Misschien n keer op een paard wat alles springt rijden? Of helemaal vanaf een balk op de grond opnieuw beginnen. Zo is t mij tenminste gelukt! Ik hoop t dat het beter word :D super veel succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:22

Die afstanden zouden geen probleem moeten zijn op laag niveau, als je ritme gewoon in orde is. Vertrouwen moet aan beide kanten weer groeien, dus ik zou voorlopig alleen maar oefenparcoursjes rijden, gewoon lekker laag.
Sowieso zou ik gaan werken aan je tempocontrole. Dat voorbeeld wat je gaf van die dubbel dat ze zo erg aantrekt dat jij haar er niet meer langs kan sturen, dat mag niet, het tempo moet ten allen tijde van jou zijn.

Als je daarna weer wedstrijden gaat rijden zou ik je instructeur een paar keer meenemen zodat je iemand hebt die je helpt bij het losrijden. Dan kun je in ieder geval met een lekker gevoel het parcours in. En van tevoren natuurlijk ook de tactiek bespreken zodat jij erop vertrouwt dat je weet hoe je moet reageren als je toch een weigering hebt bijvoorbeeld.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:11

mijn dochter (13) is ook gevallen toen paard weigerde voor de sprong (en sleutelbeen gebroken). Ook zij is angstig geworden blijkt, terwijl ze heel graag wil springen.
Afgelopen weekend een parcourtje (geprobeerd) te springen, op een brave manege-pony. Na twee hindernissen zat ze huilend op de pony, ze durfde niet meer, echt heel sneu...

Ik weet nu ook niet zo goed wat te doen. Ons eigen paardje wordt nogal heet van het springen en dochter is nog niet goed in staat de pony terug te rijden, waardoor paard haar eigen plan trekt.

Hoe kan ze de controle krijgen en hoe kan ze paard terugrijden met haar zit, zodat de sprong gecontroleerd wordt (door haar)? Heeft iemand hier tips voor of goede oefeningen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:16

Altijd moeilijk als je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Belangrijkste vraag is eigenlijk of je wil blijven springen, met welk paard dan ook?? En ten tweede, weet je zeker dat het paard totaal hersteld is van de blessure aan het si gewricht want het springen kan haar ook pijn doen. Juist wanneer het hoger gaat word het blijkbaar moeilijk voor haar. En dan kan ze in jouw ogen vies stoppen, misschien heeft ze gewoon bij elke hogere sprong pijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:13

Je stelt hier jouw vraag in het topic van een ander, eigenlijk is dit niet de bedoeling.
Maar het antwoord op jouw vraag is, dit is onmogelijk, verkeerde combinatie, paard niet geschikt voor dit ruitertje, en ruiter eigenlijk nog te jong om dit reeds te kunnen leren. (er zijn uitzonderingen natuurlijk,maar die lopen er hier niet zo dik rond).
Dus eerst beter leren rijden, betere inschatting van wat je zelf aankan als ruiter, doelen stellen die haalbaar zijn in de real world geen fantasie dus.

max66 schreef:
mijn dochter (13) is ook gevallen toen paard weigerde voor de sprong (en sleutelbeen gebroken). Ook zij is angstig geworden blijkt, terwijl ze heel graag wil springen.
Afgelopen weekend een parcourtje (geprobeerd) te springen, op een brave manege-pony. Na twee hindernissen zat ze huilend op de pony, ze durfde niet meer, echt heel sneu...

Ik weet nu ook niet zo goed wat te doen. Ons eigen paardje wordt nogal heet van het springen en dochter is nog niet goed in staat de pony terug te rijden, waardoor paard haar eigen plan trekt.

Hoe kan ze de controle krijgen en hoe kan ze paard terugrijden met haar zit, zodat de sprong gecontroleerd wordt (door haar)? Heeft iemand hier tips voor of goede oefeningen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:30

Zo te horen is dit niet het juiste paard voor jou.
Je bent al te lang je vertrouwen kwijt als ik het zo lees.
Als ik jou was zou ik dit paard even laten, en alleen mee dressuren en een betere ruiter mee laten springen.
En dan op zoek gaan naar een ervaringsmeester, een ouder paard wat al de nodige kms heeft gelopen, en hier weer je vertrouwen mee opbouwen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 22:48

bigone schreef:
Altijd moeilijk als je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Belangrijkste vraag is eigenlijk of je wil blijven springen, met welk paard dan ook?? En ten tweede, weet je zeker dat het paard totaal hersteld is van de blessure aan het si gewricht want het springen kan haar ook pijn doen. Juist wanneer het hoger gaat word het blijkbaar moeilijk voor haar. En dan kan ze in jouw ogen vies stoppen, misschien heeft ze gewoon bij elke hogere sprong pijn.

Hihi, ik had het met m'n si-gewricht niet het paard...
Maar heb m vandaag vrij laten springen en merkte dat zij ook wat onzeker is geworden.
We hebben een plan opgesteld om haar wat vaker vrij te laten springen, veel te longeren en alles rustig op te bouwen.

Zoals Marinke al zei 'de twee soorten grondwerk' ; ik heb haar op de grond goed onder controle en een hele goeie band met haar. Ze staat stil als ik wil, loopt niet voor en niet achter me maar naast me, voor mij valt dit onder de categorie opvoeden en dat is ze zeker wel!

Het is nu een kwestie van opbouwen en tijd geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:56

aeolusnr1 schreef:
Je stelt hier jouw vraag in het topic van een ander, eigenlijk is dit niet de bedoeling.
Maar het antwoord op jouw vraag is, dit is onmogelijk, verkeerde combinatie, paard niet geschikt voor dit ruitertje, en ruiter eigenlijk nog te jong om dit reeds te kunnen leren. (er zijn uitzonderingen natuurlijk,maar die lopen er hier niet zo dik rond).
Dus eerst beter leren rijden, betere inschatting van wat je zelf aankan als ruiter, doelen stellen die haalbaar zijn in de real world geen fantasie dus.

je hebt gelijk, ik twijfelde ook of ik mijn vraag hier moest stellen (maar als ik een topic open met (bijna) dezelfde vraag wordt ie misschien ook gesloten?!

Wat jij dus eigenlijk zegt is: eerst dressuurmatig (verder) aan de slag?!

Om het vertrouwen te krijgen in het springen afgelopen weekend had ik haar dus ook bewust mee laten doen met een manege-pony. Het ging ook goed hoor (gelukkig), dus ik hoopte dat haar vertrouwen hier weer wat meer van werd, maar tot haar eigen verbazing werd ze ineens bang (en stopte dus na twee hindernissen, helemaal prima natuurlijk), ze heeft het wel goed afgesloten dus.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:18

Ik zou het vertrouwen stapje voor stapje opbouwen. En dan niet volgens tijdsschema (dus niet: deze week dressuur + 1 hindernis, volgende week 2 hindernissen en even later parcours), maar pas een stapje verder gaan als het huidige is bevestigd (en dan bedoel ik niet als het 1 keer goed gaat, maar nadat het 5/10 keer goed gaat). En vooral kleine stapjes nemen.

Door heel rustig aan op te bouwen ga je iedere keer een stapje vooruit, maar als je te snel te veel doet is de kans groot dat je een grote stap achteruit gaat en het je vertrouwen niet goed doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:51

Inderdaad, eerst dressuurmatig en heel rustig en stapje voor stapje steeds meer kennis en ervaring opdoen, net doordat je dan meer kennis en ervaring krijgt zul je ook meer controle krijgen.
Als je zelf merkt dat je meer controle hebt groeit het zelfvertrouwen ook zienderogen, dus idd aan de gang gaan met veel lessen en steeds maar opbouwen.
succes ermee.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:14

Ga terug naar de eenvoud, dressuur met een klein sprongetje en doe dat net zolang tot jij denkt dat het beter aanvoelt. Ga niet meteen weer opbouwen tot hemels hoogte en groot parcours, alles rustig aan laag houden en een enkel sprongetje tussendoor.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:37

Ik wil niet zeggen dat bij jou paard het zelfde is. Maar ik heb vroeger een paard gereden ook een super springen naar een tijd begon zij ook af en toe te weigeren. Daarna werd het steeds vaker later op hoog en laag. Ik heb een half jaar allemaal verschillende instructeurs gehad die me wouden eb konden helpen. Tot de laaste zei ga is naar de dierenarts bleek dus dat ze atrose had. Daarna nog tijd dressuur gereden met er maar dat was naa verloop van tijd ook geen doen meer.

Wat ik hier mee bedoel is zoek de fout niet alleen bij jezelf.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:00

Terug naar het fundament, je wil maar vooruit blijven gaan terwijl dat niet gaat.
Je kan wel een ander paard onder je nemen, maar je gaat tegen om en nabij dezelfde muur aanlopen als jij jezelf niet verbeterd. Jij bent het die wat minder oog voor de afstand en de sprong hebt gekregen, je paard heeft je gered een tijd, maar kan dat niet vol blijven houden.

Je moet weer dat oog terug krijgen en vertrouwen in jezelf krijgen, dan kan het paard op jou vertrouwen. Vind het wat oneerlijk om dit bij het paard neer te leggen, dat je het vertrouwen in het paard bent kwijtgeraakt. Want dit paard heeft heel veel voor je gedaan, toen jij het niet wist heeft het paard het voor je op proberen te lossen. Nu stopt het paard voor de sprong, wat compleet logisch is en jullie beiden behoed voor nog erger.

Zonder gedegen grondwerk maak je het jezelf wat lastiger om een sterk fundament te bouwen, maar het is wel te doen.
Gewoon weer beginnen bij het begin en alles langslopen om te zien waar de probleempjes beginnen. Ze daar en dan oplossen, niet meenemen naar later, want dan worden probleempjes problemen.
Maar vooral, kijk niet teveel alleen naar het paard, kijk heel erg veel naar jezelf.