Even voorstellen... dit zijn wij:

Ik heb Liza nu net ietsjes langer dan 2 jaar. Toen ik haar kreeg was Liza 8 jaar, maar nog heel onervaren. Liza had 3 jaar stilgestaan en was pas net weer wat opgepakt door haar verzorgsters bij de oude eigenaar (dit wist ik toen niet

Ik schaam me hier heel erg voor, maar dit is een link naar een filmpje van het rijden toen Liza pas net bij me was

http://vid1288.photobucket.com/albums/b494/Danielle_Niewenhuijse/video-2013-03-21-16-12-21_zps1f273bad.mp4
losrijden, nog een beetje kijkerig en niet echt ontspannen
Poging tot in galop aanspringen aan het eind van het filmpje.. Hier was ze wellicht nog niet helemaal klaar voor? Dit had ze die dag 2 keer (In het filmpje hierna nog een keer). Normaal heeft ze dit eigenlijk niet zo vaak. Ik denk dat ik haar iets te vroeg wilde laten galopperen, meer ontspanning nodig en verder hield ik haar misschien iets teveel tegen van voren. Liza heeft moeite met galopperen en ik moet haar heel veel ruimte geven voor de sprong, omdat ze anders heel gespannen gaat galopperen en niet meer ontspant.
Dit is haar moeilijke kant. Omdat ze er best veel moeite mee heeft geef ik soms een tikje bij om haar achterhand wat meer te activeren. Verder probeer ik de laatste tijd wat sneller achter elkaar aan te springen (zodat ze gelijk weer terug kan ontspannen in de galop) , omdat Liza de neiging heeft haar hoofd hoog op te gooien bij het aanspringen.
Een beetje snelle galop en wat minder ontspanning hier, haar moeilijke hand.
In het begin loopt ze over haar schouder weg. Ik probeerde dit op te lossen met zo min mogelijk rechterhand gebruik (daar word ik snel sterk mee) en door haar te begrenzen met buitenteugel en buitenbeen, maar ze liep er een beetje doorheen.
In het begin probeer ik haar wat om m'n been te laten buigen. Dat vind ze aan de linkerkant heel lastig. Daarna ergens halverwege de galop wissel ik zweepje van hand en geef haar een tikje bij bij haar achterhand, omdat ze die naar mijn gevoel daar echt te weinig gebruikte. Weinig ontspanning nog in de linkergalop.

Verbeterpunten voor mezelf, ook goed te zien op deze foto:
-rechtop zitten (kantel vaak naar voren)
-hakken uitdrukken
-op m'n kont zitten in galop
-handen rechtop houden
-minder scherp zijn met rechterhand
Puntjes waar ik bij Liza mee bezig ben:
-voorkomen dat ze bij aanspringen en terugkomen in draf haar hoofd omhoog gooit
-buiging linkerhand
-sterkere galop ontwikkelen en meer ontspanning
Tips zijn heel erg welkom, maar hou het asjeblieft vriendelijk.. ik weet dat er nog veel werk is