oefeningen en een balansbal, yoga bal, gymbal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mienke

oefeningen en een balansbal, yoga bal, gymbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 14:16

Sinds kort heb ik een yogabal en wil graag oefeningen ermee doen. De standaard oefeningen weet ik wel.
Maar ben eigenlijk opzoek naar een oefening om het lichtrijden te verbeteren. Ik denk dat je dat met de balansbal ook wel kan doen.

Wie heeft er nog leuke tips of misschien een link?

Azmay

Re: oefeningen en een balansbal, yoga bal, gymbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:18

Ik lees lekker mee, ben ook wel benieuwd welke grootte de bal heeft waarmee je de oefeningen uitvoert. :j

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 10:38

die van mij is niet zo groot, wil nog een grotere van ca 85 cm

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:06

Een best moeilijke evenwicht oefening voor je benen: handen op de grond, voeten op de bal en dan om en om je been intrekken, misschien werkt het wel voor het lichtrijden :)

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:22

linda13paard, je bent dan een soort van plank? moet ik het me zo voorstellen?

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:25

Ik heb wel een leuke oefening, maar is ook zwaar. Leg de bal voor je voeten neer. zorg dat je tenen en knieen tegen de bal aan zitten en leg je handen iets verder naar voren op de al. Rol nu voorzichtig naar voren dmv druk op je handen te zetten en zo uiteindelijk op je knieen te zitten op de bal. En vanuit hier lekker gaan balanceren. :D

Uiteindelijk kun je je handen loslaten als je je evenwicht hebt gevonden, en zorg je voor balans dmv het aanspannen van bepaalde spieren in je lijf. Bijvoorbeeld je buikspieren/rugspieren/been/bilspieren. En als je dit een beetje onder de knie hebt kun je ook een beetje "lichtrijden op de bal". Dit is natuurlijk niet hetzelfde als lichtrijden op het paard maar dit is wel weer heel goed voor je balans. En heel zwaar :Y)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:30

Met zo'n bal kan je zeker balansoefeningen doen en je spieren sterker maken, maar heel specifiek voor het lichtrijden weet ik daar toch niet meteen oefeningen voor. Voor het lichtrijden kan je wel andere oefeningen doen, bekijk eventueel het filmpje in dit artikel even: http://www.bitmagazine.nl/media/filmpje-lichtrijden-op-een-krukje/

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:04

Je kan met zo'n bal ook goed grondwerk met je paard doen.

En door je eigen balans te verbeteren verbeter je ook je houding en zit.

Zou gewoon even op yoga oefeningen googelen. Yoga draait voornamelijk om balans.

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:07

Leuk mensen dank je wel

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:13

- met je knieen op de bal zitten en dan je heupen strekken. dat je rechtop staat op je knieen.
- buiklig over de bal en dan zo ver mogelijk naar voren lopen dat alleen je voeten/ tenen op de bal liggen en dan even blijven staan en dan terug lopen
- buiklig er over, voeten los van de grond en dan 1 hand optillen. Je steunt dan alleen maar op 1 hand
- ruglig op de grond en de bal onder je kuiten. Bruggentje maken (billen optillen van de grond, dat je alleen op je schouders steunt). makkelijk met armen langs je lichaam, ellebogen buigen ( alleen je boven armen op de grond) en moeilijkste armen kruisen op de borst.
- bovenstaande met1 been op de bal of de bal verder weg rollen dus alleen voeten op de bal.
- voeten plat op de bal en dan een hoge brug maken.

uhm
- buiklig over de bal en onderbenen op de bal en dan 1 hand optillen en 1 been opzij brengen.
- situps
- staand bij de muur en dan squats maken.

volgens mij zijn dat er al best wat waar je mee kan beginnen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:20