haflinger@work. tips graag!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haflingfan

haflinger@work. tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:08

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat tips krijgen over mijn rijden. Het is al even terug dat ik les heb gehad ivm verhuizing. (Nu zoekende naar een nieuwe instructrice) en wegens geen bak. (Nu een stuj weide afgezet. Er komt nog een nette bak :D ).

Het laatste halfjaar (vanaf begin december afgelopen jaar) heb ik geen les meer gehad.

Ik heb een aantal paarden waarvan ik er 2 rijd. De andere maar sporadisch. Nu kampte mijn kwpner met een peesblessure. Misstapt op de weide. (Nu weer goed op de been maar doe lekker rustig met haar gezien ze al ouder is). Dus naast een wekelijkse buitenrit heb ik niet veel gedaan. En dat is te merken!

Ik rijd deels western en deels dressuur wat mijn houding niet altijd ten goede doet (na die westernzadels val ik snel voorover in dressuurzadels en gooi ik mijn benen naar voren).

Ook kamp ik met een knieblessure. Waardoor mijn linkerbeen kan wapperen en mijn evenwicht niet toppie is.

Ik zou graag wat tips ontvangen hoe ik mijn benen beter bij me houden kan,zonder dan meteen voorover te duikelen.

Kwa niveau zijn we.. Niks? xp

Ik rijd voor ontspanning. Links en rechts inbuigen. Achterhand eronder en ontspannen van voor. Of ze wel of niet in de krul loopt maakt me niks uit. Nu bied ze dit zelf erg snel aan. En gaat dan gauw te diep lopen.
Voor mij erg moeilijk om dit op te vangen zonder les nu!

Goed. De fotos;

[img] https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... JpIjoidCJ9

[img] https://fbcdn-photos-g-a.akamaihd.net/h ... a9ac41cbf3 [img]

[img] https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... JpIjoidCJ9 [img]

[Img]  https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

[Img] https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9 [img]

lies_sparkle

Re: haflinger@work. tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:09

Je foto's worden niet goed weergeven :)

Je kunt ze beter uploaden via tinypic of imageshack :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:15

Wat mij opvalt is dat je erg ver achter in het zadel zit.
Ik denk dat je dat al voor een deel kunt verbeteren door een rijbroek en laarzen/chaps te dragen.

Ik vind het wel een erg leuke Haf!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:25

Wat een leuke haf!
Wbt achterin-zitten zie zo gauw niet hoe dat verbeterd met een rijbroek/chaps, ik denk alleen wel dat je zadel een maatje te klein is. Je zit verder namelijk prima alleen je komt (vooral in de galop) redelijk ver op de lepel (vooral foto 3 en 5..) Op foto 4 zit je imo redelijk in het midden maar daar past geen meer hand achter. Ik ben daar verder alleen zelf redelijk 'leek' in dus daar zeg ik niet te veel over, let wel op je handen. Iets meer dragen en rechtop houden geeft een nog beter beeld!

Haflingfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:32

Het zadel is een tikje te krap geworden voor haar doordat ze fiks wat spekjes heeft gekregen.
Daardoor schuift het ligt naar voren onder het rijden en kom ik inderdaad te ver achterop te zitten.

Ik wil druk aan de gang dat ze fiks gaat afvallen. Met der appelbilletjes haha.

Dit zadel is ook aangemeten voor mijm zwangerschap en nu inderdaad wat krap. Als het zadel goed ligt en ik netjes zit kan ik een halve hand achter mijn billen leggen. Niet de hele hand die eigenlijk zou moeten.
Nu ben ik zelf ook druk met afvallen. Maar dat gaat nog niet van een leiem dakje. Na mijn zwangerschap woog ik 91 kilo.
Inmiddels 83! Dus we zijn op weg! De ene dag weeg ik 81 de andere dag 84 dus ik schommel ook nog fiks.

Ik rijd eigenlijk altijd in spijkerbroek met wandelschoenen of mn ariat westernlaarzen! Ik kan niet meer aan een rijbroek wennen (buiten het feit dat ik me er gruwelijk dik in voel zitten ze me ook niet lekker).

Ik zal morgen even via de pc kijken of ik ergens anders kan uploaden. Ik krijg het via mijn foon niet voor mekaar nu.. Sorry!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:41

Klinkt allemaal heel logisch :j Denk inderdaad dat er qua beeld heel wat veranderd als jij wat kilootjes lichter bent! Ben benieuwd, gaat je vast lukken!
Misschien tot die tijd ook aan t werk gaan met longeren? Als het zadel niet optimaal ligt? Tot haar ergste vetjes weg zijn :j

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:56

Jullie hebben al een mooi begin samen! Achterbeen komt er op een aantal foto's mooi bij en er komt wel wat ontspanning in de bovenlijn.

Even over je houding. Handen moeten rechtop, dan zijn de vragen die je stelt veel duidelijker voor het paard. Probeer voor je uit te kijken en niet naar je paardje, dan heb je sneller de neiging om voorover te gaan zitten :P

Om je benen op de goede plek te krijgen werkt het soms om even stil te gaan staan. Dan je been en knie een heel stuk naar achteren leggen. Vanuit daar met je tenen naar binnen gedraaid weer je been naar voren schuiven totdat je hak recht onder je heup zit. Dat is dan de plek waar je been hoort te liggen. Soms kan het handig zijn als iemand je been op deze manier goed neerzet. Dat is alleen met je knieblessure waarschijnlijk niet zo fijn.

Je benen gaan wat te ver naar voren en je zit wat te ver achterin het zadel. Dus benen mogen iets naar achteren en je mag iets meer in het midden van je zadel blijven zitten.

Rechtop zitten kan dan nog wel moeilijker zijn met je benen op een andere plek. Als je benen iets verder naar achter liggen moet je bekken wel evenver naar voren gekanteld blijven als wanneer je benen verder naar voren liggen (dus onderaan je rug niet hol maken). Dan kun je de flexibiliteit in je heupen behouden.

Om dan de rest van je bovenlichaam rechtop te houden werkt het vaak om even met je schouders naar boven en dan naar achteren te draaien en ze dan weer te laten zakken (dus schouderbladen wat meer naar elkaar toe). Dan blijft als het goed is je bovenlichaam wat rechter op en heb je nog bewegingsvrijheid in je heupen.

Heel verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is :') Succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:16

Topic is op slot omdat de topic starter een niet-goedgekeurd schaduwaccount is.