Van western naar Engels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MinaV

Van western naar Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:46

Hallo iedereen! :)

Ik zou graag eens horen van jullie (ervaringen en/of eigen denkwijze) of het volgens jullie mogelijk is om een paardje die western beleerd is, te leren van op een Engelse manier gereden te worden.

Als er mensen zijn die dit zelf al gedaan/geprobeerd hebben, dan hoor ik het graag! :)

Narcissa

Re: Van western naar Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:51

Hoe ver is het paard in western geleerd? Hoe hoger geleerd, hoe moeilijker. Paarden met enkel basis zijn vaak wel vrij makkelijk om te scholen, heb het ook met een paard gedaan

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 20:07

xLes schreef:
Hoe ver is het paard in western geleerd? Hoe hoger geleerd, hoe moeilijker. Paarden met enkel basis zijn vaak wel vrij makkelijk om te scholen, heb het ook met een paard gedaan

Ik denk dat het gewoon de basis is dat haar is aangeleerd, de huidige eigenaar had zeker niet de intentie om wedstrijden te doen in de westernsport.
Maar ja, wat ik hoog en wat is laag he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:10

Qua rijstijl is het geen probleem, als je het maar met beleid doet. Maar als het een QPA is, ligt het wel aan je ambities hoe succesvol het zal zijn.

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:49

Ik denk dat het wel mogelijk is mits onder professionele begeleiding. Je zult namelijk helemaal vanaf het begin moeten beginnen met extra aandacht dat ze eerst western is beleerd. Zou het niet snel alleen aandurven

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:05

Als ze maar basis beleerd is zal het niet veel moeite kosten, als je jezelf ook wilt aanpassen

Basis is namelijk hetzelfde

Grootste verschillen: Dressuur constant contact, western soms contact om paard lager/nageeflijk te vragen, hoe beter geleerd in western hoe moeilijker het wordt om dit aan te leren
En bij western worden er minder beenhulpen gegeven. Geen wakende kuiten of veel druk. Een deftig geleerd westernpaard blijft uit zichzelf in hetzelfde tempo lopen tot de ruiter iets anders vraagt

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:20

Ik heb er een beetje ervaring mee. Ik heb een pony, die is op 4-jarige leeftijd engels beleerd, niet verder doorgereden. Daarna Western beleerd op 6-jarige leeftijd en doorgereden voor recreatie western stijl. Ze was 14 toen ze bij ons kwam. Ik ben zelf geen western ruiter en vind engels fijner zitten (sorry). Dus ja, engels opgepakt. Dat was een omschakeling. We zijn 2 jaar verder, ik rijd nog steeds met een losse contact teugel, anders komt ze er tegen in en ben ik haar kwijt. Het is niet onmogelijk, maar er kunnen behoorlijk veel struikelblokken zijn.

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 00:45

Ik ken een pony die western is beleerd. Haar eigenaar reed alleen Engels maar werd toch verliefd op de pony. Gekocht en ze hebben samen nu een soort eigen rijstijl ontwikkeld. Te veel teugelcontact en been voor western maar het is weer te weinig teugelcontact en been voor Engels.
Ik weet niet wat jouw ambities zijn maar als recreatiepaard is dat een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:12

Een nette dressuurruiter met zachte hand die signaalhulpen geeft, rijdt zo weg met mijn western bereden paarden. Geen centje pijn.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:28

Ik ben zelf alweer 2 jaar geleden juist western gaan rijden, reed eerst jaren dressuur. In de basis zit niet zoveel verschil, echter wel in de details. Hierboven worden al veel dingen genoemd. Los teugelcontact is heel belangrijk. Het paard wat ik rij geeft dat ook duidelijk aan. Als ik dan toch weer meer teugelcontact vraag werkt dat alleen maar averechts en gaat hij er tegenin.

Maar omscholen kan zeker wel. In mijn omgeving ook iemand die dressuur rijdt met een western paard. Maar je merkt gewoon verschil. Je kan niet ineens die teugels oppakken, een ander zadel erop gooien en je bent klaar. Je zult weer bij de basis moeten beginnen. Geduld en zoek goede begleiding. Maar het is misschien juist ook wel weer een leuke uitdaging. :) succes!

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:30

Sonja schreef:
Qua rijstijl is het geen probleem, als je het maar met beleid doet. Maar als het een QPA is, ligt het wel aan je ambities hoe succesvol het zal zijn.

Ik ga sowieso les nemen ;) Het is ook niet zo dat ik ambities heb om bv dressuur-of springwedstrijden te doen :)
Maar wat betekent QPA juist? :p (-> net iemand anders gereageert met de betekenis ;) )
Het paard is een kruising met een quarter en een franse draver ;)
Laatst bijgewerkt door MinaV op 19-04-15 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:32

Quarter, Paint, Appaloosa

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:35

Mijati schreef:
Ik heb er een beetje ervaring mee. Ik heb een pony, die is op 4-jarige leeftijd engels beleerd, niet verder doorgereden. Daarna Western beleerd op 6-jarige leeftijd en doorgereden voor recreatie western stijl. Ze was 14 toen ze bij ons kwam. Ik ben zelf geen western ruiter en vind engels fijner zitten (sorry). Dus ja, engels opgepakt. Dat was een omschakeling. We zijn 2 jaar verder, ik rijd nog steeds met een losse contact teugel, anders komt ze er tegen in en ben ik haar kwijt. Het is niet onmogelijk, maar er kunnen behoorlijk veel struikelblokken zijn.

De huidige eigenaar heeft zowel een engels als een westernzadel, in het begin met het opleren is het engelse zadel gebruikt, maar is dan omgeschakeld naar western ;)
Heb er zelf ook al op gereden en op 'mijn manier' op gereden, hiermee bedoel ik dus dat ik contact hield en daar maakte ze geen problemen van :)
Ik ben ook niet van plan om ze om te scholen tot een dressuur of springpaardje, gewoon de basisoefeningen van engels :)

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 19:57

Yipee schreef:
Ik ben zelf alweer 2 jaar geleden juist western gaan rijden, reed eerst jaren dressuur. In de basis zit niet zoveel verschil, echter wel in de details. Hierboven worden al veel dingen genoemd. Los teugelcontact is heel belangrijk. Het paard wat ik rij geeft dat ook duidelijk aan. Als ik dan toch weer meer teugelcontact vraag werkt dat alleen maar averechts en gaat hij er tegenin.

Maar omscholen kan zeker wel. In mijn omgeving ook iemand die dressuur rijdt met een western paard. Maar je merkt gewoon verschil. Je kan niet ineens die teugels oppakken, een ander zadel erop gooien en je bent klaar. Je zult weer bij de basis moeten beginnen. Geduld en zoek goede begleiding. Maar het is misschien juist ook wel weer een leuke uitdaging. :) succes!

Het paard is vroeger ook gereden geweest met een engels zadel, dus dat kent ze in ieder geval ;)
Heb er zelf ook al op gereden dan op de manier dat ik ken en ze maakte hier helemaal geen problemen (lees teugels op maat, enz)
zie het ook wel als een uitdaging, zou best wel fier zijn op mezelf dat (als ik het paardje besluit te kopen) ik na verloop van tijd ook echt veranderingen zie :) Ben zelf meer een 'recreatiedressuurruiter' als je begrijpt wat ik bedoel, en als ik dan foto's zie van in het begin en van bijvoorbeeld een jaar later dat ik dan echt zie dat ze dressuur ook wel aankan ;)

MinaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:59

MinaV schreef:
Sonja schreef:

Ik ga sowieso les nemen ;) Het is ook niet zo dat ik ambities heb om bv dressuur-of springwedstrijden te doen :)
Maar wat betekent QPA juist? :p (-> net iemand anders gereageerd met de betekenis ;) )
Het paard is een kruising met een quarter en een franse draver ;)