Paard gaat altijd lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Paard gaat altijd lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 18:34

Hallo allemaal,

Ik ga even mijn situatie uitleggen voor jullie. Ik heb sinds een 2 maand een nieuw halve stal paardje genaamd Kyan. Kyan is 5 jaar, maar heeft een heel angstig karakter. Op de grond is het een echt schatje en houdt hij van aandacht maar vanaf je erop kruipt heeft hij doodsangsten.
Ik doe met Kyan nu grondwerk. Ik volg ook les met hem hierin omdat ik dit heel belangrijk vind voor ik erop kruip. Ik zelf heb nog niet met hem gereden, maar de andere eigenaar rijd er vaak mee. Vanaf je het zadeldoek pakt loopt Kyan al naar het einde van zijn stal. Dit is voor mij toch al een teken dat er iets niets juist is.

Sarah ( de andere eigenaar) zegt dat hij tijdens het rijden het soms ineens gewoon op een lopen zet. Zij laat hem dan lopen tot hij uit zijn eigen stopt omdat zij hem dan toch niet meer kan tegenhouden. Blijkbaar lijkt het alsof hij gewoon schrik heeft van de ruiter zelf. Het is een heel bizarre situatie want sommige dagen is hij zo braaf en andere niet.

De eigenares is zijn gedrag een beetje beu en daarom heb ik besloten om hem binnen een paar jaar over te kopen. Voor mij is het niet zo belangrijk dat hij in wedstrijden gaat lopen, ik wil er mijn tijd voor nemen. Want het is duidelijk dat hij dit nodig heeft.

Wat denken jullie? Hoe moet ik dit aanpakken? Ik dacht zelf om gewoon helemaal opnieuw te beginnen. Van nul terug zadelmak maken maar op een veel rustiger tempo, want ik denk dat ze gewoon iets te snel zijn willen gaan.

Groeten

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:36

elisedcl schreef:
Wat denken jullie? Hoe moet ik dit aanpakken? Ik dacht zelf om gewoon helemaal opnieuw te beginnen. Van nul terug zadelmak maken maar op een veel rustiger tempo, want ik denk dat ze gewoon iets te snel zijn willen gaan.

Groeten

:j Top van je!

Edit: Bij angstige paarden moet je trouwens wel duidelijk leiderschap nemen. Dus vergeet dat niet.
Laatst bijgewerkt door kwii op 15-04-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:37

En dan komt nu wat je in alle honderduizend topics leest.. Is hij lichamelijk in orde?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 18:38

Sabinee__ schreef:
En dan komt nu wat je in alle honderduizend topics leest.. Is hij lichamelijk in orde?

Hij is lichamelijk in orde, de paardenkraker is onlangs geweest en heeft hem terug losgemaakt.

Sabinee__

Re: Paard gaat altijd lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:42

Past zadel wel goed?

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:55

Het is inderdaad belangrijk eerst te onderzoeken of hij lichamelijk niets mankeert. Daarna zou ik inderdaad weer van voor af aan beginnen. Hoe is hij bijvoorbeeld alleen met een longeersingel? Je zegt dat hij al op een zadeldek reageert. Oefen eerst net zo lang tot hij geen angst meer heeft van het zadeldek. Een paard leert door gewenning, herhaling en beloning.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 19:03

Zijn zadel is in orde :)
Bedankt voor de tip. Longeren is geen probleem. Maar ook tijdens het grondwerk heb ik door dat hij heel veel reageert op grote hoge dingen. Wanneer ik bezig ben met het gewennen aan de stick heeft hij het moeilijk vanaf ik achter zijn hoofd kom.

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:25

Een paard is een vluchtdier. Als hij al wegloopt voor het zadeldoek denk ik dat je daar eerst mee aan de slag moet om ervoor te zorgen dat je die angst wegneemt.
ik denk ook dat het allemaal wat te snel voor hem gaat. succes.

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:53

Sommige paarden zijn nu eenmal vluchtiger dan andere. Ik denk wel dat als je met een vooroordeel begint dat je een bepaald signaal op hem overbrengt. Probeer jezelf ook te ontspannen en niet angstig of nerveus te worden als hij dat soort gedrag vertoont. Probeer het te ignoreren en zo rustig mogelijk door te gaan. Ik zeg niet dat je niet naar hem moet luisteren. Maar probeer jouw rustige gedrag aan hem over te dragen. Oefen desnoods opzadelen zonder te rijden en probeer het te associeren met iets positiefs zoals borstelen of wandelen.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:29

Ik denk dat als je veel grondwerk gaat doen en bij de basis begint om hem alles in vertrouwen te leren, dat het snel beter gaat. Je zegt het ook zelf al, gewoon eerst een band met het paardje creeren. Een keer helemaal opzadelen tijdens het grondwerk maar er niet opklimmen, kan denk ik ook geen kwaad.