2e HAW bitloos topic met Spirit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaukjeSpirit

2e HAW bitloos topic met Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:36

Na mijn vorige topic:
[RT-HAW] Bit/zadelloos rijden in het zonnetje!
Heb ik een aantal keren gereden met bareback pad&touwhalster, zadel&hoofdstel en nu ik mijn bitloze hoofdstel ook binnen heb heb ik daar nu ook 2x mee gereden en daarbij ook met zadel gereden ipv bareback pad.
De reden dat ik nu weer even met zadel rijd is dat ik er nu 2x van af ben gevallen. Het ging heel goed die paar keer zonder zadel en ze lette goed op mij, alleen is ze de laatste keer ervandoor gegaan uit het niets. Met zadel vertrouw ik me dus nu even beter, iig in zo'n grote bak.

Die keer daarna heb ik met bit en zadel gereden, ze was niet vooruit te branden. Pas na 10 - 20 stappen ging ze aandraven en middendraf wou ze al helemaal niet. Twintig minuten later ging het al beter, ze ging na 1 - 2 passen in draf, in draf liep ze redelijk voorwaarts alleen een stap harder draven wou ze niet.

Ik heb daarna met het bitloze hoofdstel gereden, deze keer reageerde ze goed op mijn beenhulpen, alleen was ze niet echt ontspannen. Het 'bakje' waar ik in reed was ook niet echt ideaal.

Vandaag heb ik weer bitloos gereden en sommige stukjes gingen wel redelijk goed, alleen had ze de aandacht er niet echt bij. Ze kon ook uit het niets weer wegspatten en ze hoorde van alles om haar heen.

Balkjes draven. Hier werd ze lekker actief van :j
Afbeelding

Neusje er teveel uit, handen mogen netter, schouders naar achteren, en vooral die achterhand moet er meer onder.
Afbeelding

Niet ontspannen, hier hoorde ze van alles bij de buren.
Afbeelding

Dit begint er op te lijken :P Alleen ga ik zelf teveel mee naar voren.
Afbeelding

Het lijkt alsof ik verkrampt ga zitten en vooral te overdreven met de beweging mee ga.
Afbeelding

Hier loopt ze wel fijn, ze heeft alleen stelling naar buiten en zoals bij elke foto valt ze teveel op de voorhand.
Afbeelding

Hier maak ik mijn rug te bol
Afbeelding

Ik ben nu van plan om het rijden even op een laag pitje te zetten, en toch echt weer terug naar de basis te gaan, dus met de dubbele lange lijnen proberen de juiste stelling en buiging te krijgen en het voorwaartse er meer in te krijgen. Ik ben nu ook begonnen in het grondwerk met schouderbinnenwaarts, en probeer dit uit te breiden naar travers, renvers en appuyementen. Deze oefeningen ga ik dan ook rustig bevestigen in de stap met bareback pad.

Tips zijn welkom, vooral ook hoe ik de achterhand het beste kan trainen :)

Barbulet

Re: 2e HAW bitloos topic met Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:49

Leuke pony!
Allereerst stoor ik me een beetje aan je handen. Je hebt pianohandjes en je hebt ze erg open. Handen rechtop en meer een vuist maken, duimen op de teugels.
Hij valt ontzettend op de voorhand en ik denk dat het vooral komt omdat je hem niet actief genoeg rijdt. Overgangen, schijnovergangen, veel figuren rijden, tempowisselingen etc maak je hem actiever mee. Zorg dat zijn aandacht bij jou blijft, en niet alleen rondjes door de bak hobbelen.
Je hebt je armen erg gestrekt, probeer te buigen vanuit je elleboog, niet je schouders.
Succes!

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:03

Barbulet schreef:
Leuke pony!
Allereerst stoor ik me een beetje aan je handen. Je hebt pianohandjes en je hebt ze erg open. Handen rechtop en meer een vuist maken, duimen op de teugels.
Hij valt ontzettend op de voorhand en ik denk dat het vooral komt omdat je hem niet actief genoeg rijdt. Overgangen, schijnovergangen, veel figuren rijden, tempowisselingen etc maak je hem actiever mee. Zorg dat zijn aandacht bij jou blijft, en niet alleen rondjes door de bak hobbelen.
Je hebt je armen erg gestrekt, probeer te buigen vanuit je elleboog, niet je schouders.
Succes!

We moeten allebei nog een beetje wennen aan bitloos, en we hebben na een lange stop niet heel vaak gereden. Heb haar wat ruimte gegeven door mijn handen wat naar voren te doen ipv de teugels langer maken. Ze zag allemaal enge dingen in de bak en daardoor kwam het hoofd ook snel naar boven en raakte ik het teugelcontact kwijt. Maar ben het volledig met je eens :P Ik moet meer aandacht aan mijn houding besteden, ik heb vooral op het voorwaartse gelet ipv mijn houding deze keer. Met een bareback pad let ik veel meer op mijn houding, ga ik rechter zitten en zet ik mijn handen netter, dus daar ga ik ook meer mee oefenen.
Ik heb wel veel figuren gereden, al is het niet te zien op deze fotos. Tempowisselingen heb ik ook mee gepakt alleen vind ze dat moeilijk en valt ze al heel snel in galop.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:18

Vooral de laatste foto geeft een fijn beeld vind ik. Je ziet zelf al wat puntjes die niet zo lekker gaan en ik ga er dan ook vanuit dat je daarmee aan het werk bent. Balkjes draven is een goed idee om haar actiever te maken, maar wat je ook kunt proberen is veel overgangen rijden. Dus bijvoorbeeld bij A afwenden en dan proberen op die AC lijn 5 overgangen te maken. (Of beginnen met 3, afhankelijk van hoe actief ze al is). En dat langzaam aan opbouwen, zodat ze ook op jou móet gaan letten. En na 3 passen nog niet in draf is bij mij een tikje hoor, ik ga echt geen 20 passen wachten tot ze een keertje aan willen draven :)

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:42

Leuke pony!
Probeer ook wel op je voeten te letten, ik vind dat je je tenen af en toe te veel naar buiten gedraaid hebt.