Paard stopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:36

Hoi Bokkers,

Ik heb een probleem met mijn paardje en ik ben heel benieuwd hoe jullie het zouden oplossen of onderzoeken. Ik zal proberen de situatie even helder te maken voor jullie.

Ongeveer een jaar geleden bokte mijn paardje veel tijdens het rijden, voornamelijk als ik haar wilde versnellen in haar gangen. Ik heb hier toen een dierenarts bij laten komen die zei dat ze een rugblessure had. Vervolgens heb ik haar enkel gelongeerd, rustig opbouwend naar de galop toe tot dat alles goed ging. Dit heeft zo ongeveer 3 / 4 maanden geduurd en toen ben ik er rustig aan weer eens op gekropen. Voornamelijk stap, toen draf en toen galop.
Al snel bleek dat ze de galop niet goed kon, waardoor ze alleen maar kon racen (aan de longe ging dit wel goed). Ik heb er toen een therapeut bij laten komen en die vertelde me dat ze erg vast zat in haar lendenen en dat ze misschien wel eens last kon hebben van haar lever/nieren dus heb hier supplementen voor gekregen.
Het is toen een tijdje beter gegaan, tot Promise ineens regelmatig stil stond tijdens het rijden. Ze wilde met geen mogelijkheid vooruit. Ik heb toen les genomen van een andere instructrice die me zei dat ik haar vooruit kon krijgen door haar uit balans te halen (opzij sturen). Dit werkte goed... een tijdje...
De galop ging nog steeds niet goed en ben toen gaan werken aan mijn eigen ontspanning. Misschien dat ik haar wel met mijn gespannen houding erg opsloot, waardoor ze niet anders kon dan racen.
Tegelijkertijd heb ik Dewi van Mechelen (fysio/chiropractie) erbij gehaald. Zij kon mij vertellen dat Promise haar hals, ribben en lendenen overgevoelig waren en erg vast zaten. Deze heeft zij los gemaakt. Daarna is ze nog 3 keer geweest en was ze al veel losser in haar hals en ribben, maar haar lendenen blijven (zoals zij het zei) 'muurvast'.
De DA is ondertussen ook weer geweest en die vertelde me dat haar knieschijven los zaten (zonder enig verder onderzoek dan enkel kijken hoe ze liep...) en dat ik haar voor de kar moest zetten om de spieren in haar achterhand te trainen. Ondertussen heb ik een kar gekocht die ik aan het opknappen ben.

Na de 3e behandeling ben ik weer gaan wisselen van instructie, omdat ik het idee kreeg dat het probleem niet perse bij mij vandaan kwam, maar meer vanuit het lichaam van Promise. Ik ben gaan lessen bij Mireille den Hoed (rechtrichten en revalidatie), waarbij de eerste les super goed ging. Ik heb geleerd wat ik moest doen als Promise ging racen (uit balans raakte) en dit is een aantal weken goed gegaan.

Sinds ongeveer een week stopt Promise weer. Het begon toen ik in de galop zat, ineens stond ze stil, zonder (voor mij bekend) een aanleiding. De slidingssporen stonden in de rijbak en ik zat zowat op haar nek. Ook merk ik dat ze versnellen weer erg lastig vindt, waarbij ze af en toe eens een trap geeft als ik been geef.
De laatste 2 / 3 keer stopte ze ook wanneer ik haar vroeg om te draven. De galop opzich gaat prima, ze heeft een keurig rustige gang, maar ze stopt nu gewoon ineens.

In mei komt Linda van Diepen (zij is bekend met heel veel therapieën) en ik ben benieuwd wat zij kan vinden. 19 april heb ik weer een les van Mireille, ben ook heel benieuwd wat zij hiermee kan...

Wat ik al gedaan heb;
- zadel na laten kijken
- bowen therapie
- chiropractie
- fysiotherapie
- DA
- ze gaat voor de kar
- heuveltraining

Mijn vraag aan jullie is; wat zouden jullie in deze situatie doen? Het probleem is alleen met rijden, aan de longe loopt ze echt de sterren van de hemel. Is er iemand die dit herkent/meegemaakt heeft?

Ik verwacht geen gouden tip, maar wil gewoon even duidelijk hebben wat ik nog niet geprobeerd heb en wat me misschien wel verder kan helpen. Als iemand vragen heeft, stel ze gerust. Ik heb vast nog lang niet alles verteld wat er gaande is....

horzel

Re: Paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:40

Als je dat nog niet gedaan hebt: Foto's van de rug en scan van het SI-gewricht laten maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:42

Ik zou ook eerst beginnen met rug en hals foto's.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:44

je hebt denk ik wel zo'n beetje gedaan wat je kunt doen zonder aan foto's te beginnen..

t zal nu tijd zijn om door middel van foto's maar eens te kijken wat er nu precies van binnen gaande is.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:47

Duidelijk! Dus ik kan het beste hals, rug en SI gewricht op de foto laten zetten? Weet iemand ook toevallig aan welke kosten ik dan ongeveer moet denken? Is dat 500 euro, 1000 euro? Iemand...? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:58

daar heb ik werkelijk geen idee van, denk dat de dierenarts, of kliniek daar het beste antwoord op kan geven. ik denk dat je rond de 500 euro zult zitten.. röntgenologische keuringen zijn geloof ik rond de 550 euro maar dan gaan de benen er mee op (maar de hals weer niet volgens mij).

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:06

Het ligt eraan waar je heen gaat. Ik was in totaal ongeveer 390 euro excl btw kwijt. Hier zit de verdoving en consult bij in. Zijn 8 opnamen van z'n rug gemaakt.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 13:07

Dank je wel. Heb net de DA gebeld en die zei dat het rond de 25 euro per foto zit. Ligt er dus volledig aan hoeveel foto's er gemaakt moeten worden. Vrijdag komt de DA voor het gebit dus dan vraag ik het gelijk aan haar wat ze denkt. Zal idd rond de 500 zijn denk ik