Onderrug vastzetten met rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xHereIsAnne

Onderrug vastzetten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:01

Hallo bokkers!

Ik ben ongeveer een jaar geleden van een manege-pony gevallen, en best hard ook. :x
ik had 2 verschoven wervels in mijn onderrug, mijn rug, ribben en heup zwaar gekneusd. Ik ben naar de fysio geweest en die heeft me oefeningen gegeven en hij kraakte mijn rug ook. Toen het weer een beetje normaal voelde ging ik weer rijden. Ik was nog wel steeds onder behandeling van de fysio.
Een paar weken geleden ben ik gestopt met de fysio omdat het goed ging. Mijn therapeut zei wel dat ik nog heel heel lang last kon houden als ik mijn rug gebruik.

Ik zit dus nu met een probleem..
Het is niet zo zeer dat ik bang ben geworden met rijden. Maar ik zet nog steeds, zelfs na een jaar, mijn onderrug vast waardoor ik de pony waar ik op rijd heel erg blokkeer.
Het is een gevoelige pony, niet alleen in de mond of haar karakter, maar ook in haar rug.
Ik heb mijn instructeur gevraagd hoe ik dat kan oplossen, hij ziet ook dat ik mijn rugspieren meer moet ontspannen maar ik weet niet hoe.
Ik heb een paar keer met barebackpad gereden en daar zit ik wat meer gedwongen beter op het paard. Maar dan kan ik dezelfde avond niet meer lopen van de rugpijn.

Dat ik weer terug kan naar de fysio is wel duidelijk -O- , maar hebben jullie misschien nog andere tips?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:03

Allereerst, beterschap!

Is het een idee om het rijden op te pakken op een rustig paard? Dat je bijvoorbeeld een fysio zoekt die ook kan helpen met rijden en dat je dan kan zien hoe je zit?

En een flexchair een idee? Dan kan je zien waar je vasthoudt en dan kan je met je fysio er aan werken?

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:09

Ess_Ramona schreef:
Allereerst, beterschap!

Is het een idee om het rijden op te pakken op een rustig paard? Dat je bijvoorbeeld een fysio zoekt die ook kan helpen met rijden en dat je dan kan zien hoe je zit?

En een flexchair een idee? Dan kan je zien waar je vasthoudt en dan kan je met je fysio er aan werken?

Dankjewel haha.

Een rustig paard gaat niet werken want dan heb ik precies hetzelfde.
Mijn instructeur kan ook zien hoe ik zit, en probeert me te helpen maar hij weet niet echt hoe.

Nog nooit gehoord van een flexchair maar ik heb het even opgezocht. Ik weet niet of mijn fysio dat heeft maar ik zou altijd nog even kunnen vragen en proberen.

Bedankt :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:12

In Hengelo GLD zit er 1, vandaar dat ik het wist haha!

Is wel even rijden voor jou helaas.. Maar Jentha fysio ( in Hengelo Gelderland dus) doet dat ook!

Anoniem

Re: Onderrug vastzetten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:14

Ik zou niet naar de fysio gaan maar naar een manueel therapeutr! Ik heb ook chronisch rugpijn en een mt kan meer voor me betekenen dan een fysio.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:15

Ess_Ramona schreef:
In Hengelo GLD zit er 1, vandaar dat ik het wist haha!

Is wel even rijden voor jou helaas.. Maar Jentha fysio ( in Hengelo Gelderland dus) doet dat ook!

Ik zal overleggen met mijn ouders om te kijken of dit mogelijk is.
Verder met het rijden moet ik maar gewoon veel proberen en van alles proberen.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:17

Joolien schreef:
Ik zou niet naar de fysio gaan maar naar een manueel therapeutr! Ik heb ook chronisch rugpijn en een mt kan meer voor me betekenen dan een fysio.

Heel vervelend voor je! -O-
Nog nooit van een manueel therapeut gehoord eigenlijk oeps :')
Maar ik zou even kunnen kijken met mijn ouders. Heel erg bedankt :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:17

Heb je nog oefeningen gekregen van je fysio om je rug te verbeteren?
Je kan ook iets van een warm-up doen voordat je op het paard stapt.
Zitlessen met flexchair en/of met rustig paard zou misschien ook kunnen helpen.

Zelf heb ik best veel gehad aan yoga om beter lichaamsbesef te hebben dus je zou ook nog yogales kunnen volgen... maar dan zou ik wel eerst met fysio bespreken wat voor oefeningen je mee moet oppassen etc.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:22

Evelijn schreef:
Heb je nog oefeningen gekregen van je fysio om je rug te verbeteren?
Je kan ook iets van een warm-up doen voordat je op het paard stapt.
Zitlessen met flexchair en/of met rustig paard zou misschien ook kunnen helpen.

Zelf heb ik best veel gehad aan yoga om beter lichaamsbesef te hebben dus je zou ook nog yogales kunnen volgen... maar dan zou ik wel eerst met fysio bespreken wat voor oefeningen je mee moet oppassen etc.

Ik heb toen wel oefeningen gekregen maar dat was niet voor mijn vaste spieren.
Ik zou mijn fysio kunnen vragen voor nieuwe oefeningen, dankjewel.
Over de flexchair ga ik het met mijn ouders over hebben. En een rustig paard helpt mij ook niet, heb het al een paar keer geprobeerd maar dan verergerd mijn pijn alleen. Ik denk dat ik nu een beetje gewend ben aan de bewegingen van de pony waar ik op rijd.
Maar heel erg bedankt ! :o :o

Nicje87

Re: Onderrug vastzetten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:25

Misschien kan je een foto plaatsen van je houding op je paard terwijl je rijdt?

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:31

Nicje87 schreef:
Misschien kan je een foto plaatsen van je houding op je paard terwijl je rijdt?

Ohja, toen ik begon met mijn topic wist ik niet of ik er een foto bij moest plaatsen. Dat leek me wel logisch maar dat ben ik helemaal vergeten!

Maar ik heb helemaal geen foto's waar ik rijd. Ik ben er niet zo fan van om mijn rij-style op de foto te zetten. Ik ben nogal een slecht zelfbeeld en heel erg faalangst dus vind het niet zo fijn om rijdend op een foto te staan. Maar ik kan wel even kijken of ik iemand heb die foto's of filmpjes kan maken..

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 14:25

heeft iemand anders nog tips met rijden ofzo? dat ik tot die tijd dat ik weer naar fysio kan of naar een therapeut toch wat beter kan rijden..