Paard slaat op slot tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Paard slaat op slot tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 10:54

Beste bokkers,

Ik wist even niet hoe ik de titel anders moest noemen, want dit is letterlijk wat er gebeurt. -O-

Ten eerste: als ik ga buitenrijden ga ik alleen, met mijn vader of moeder met de fiets ervoor. (ik vind het niet prettig om helemaal alleen te gaan met al het verkeer)
We zitten in de polder en hebben geen bos of ruiterpaden tot onze beschikking. De wegen waar ik kan rijden zijn met aan beide kanten sloten en niet erg breed. Er rijd aardig wat landbouwverkeer en fietsers. Mijn paard is niet bang voor fietsers, auto's, motoren, etc. Enkel voor tractoren en vrachtwagens.

Als ik in mijn eentje ga buitenrijden met mijn (12-jarige) paard slaat hij helemaal dicht.
Het eerste stukje van stal vandaan gaat goed, dat kent hij goed. Dan begint er bij de eerste boerderij een kip te kraaien, een hond te blaffen of een schaap te mekkeren en meneer pakt al spanning.
Hij gaat dribbelen, kop in de lucht en snurken.
Opzich is dit nog op te lossen door iets geduld hebben en mijn vader/moeder aan de 'enge kant' te laten fietsen.

Maar dan... Komen we een tractor tegen.
Mijn paard is hier echt als de dood voor. Zodra hij de tractor op een straal van +-50m afstand ziet, draait hij 180 graden om en zet hij het op een rennen. Als ik hem hierbij tegen houd gaat hij achteruit, stijgeren, draaien en dreigt hij de sloot in te lopen. Zodra ik afstap is het hele probleem weg en loopt hij rustig achter mij aan langs de tractor.
Hij vertikt het echt om er langs te gaan met mij erop (als mijn vader/moeder met de fiets dichtbij blijft wil hij nog steeds niet).
Met meerdere paarden erbij hetzelfde probleem, hij draait gewoon om en zet het op een lopen.

Echter, als ik op een rustige landweg rijd zonder enig verkeer/schapen/boerderijen/etc, is hij ontzettend relaxed en vindt hij het heerlijk om door de polder te lopen. Maar helaas kan dit alleen op zondag, omdat er dan geen tractoren rijden...

Wie heeft de gouden tip?

Wat wij al geprobeerd hebben:

- Ernaast lopen, dat gaat dus gewoon goed. Hij twijfelt wel soms, maar als ik door loop loopt hij gewoon achter mij aan.
- Met tractoren oefenen thuis. Soms is er wel eens een tractor op stal, waar hij dan eigenlijk niet bang voor is. Hij snuffelt er gewoon aan en loopt er zonder problemen langs.
- In een groep op buitenrit. Hierbij is hij minder bang, maar dan zit ik wel 'ingesloten' tussen de paarden. Hij wil absoluut niet voorop. In het bos vindt hij het ook verschrikkelijk om voorop te moeten. Helaas is er eigenlijk niemand op stal die regelmatig buitenrijdt of een echt bomproof paard heeft.

By the way: ik rijd M2 dressuur met hem en op wedstrijd is hij over het algemeen niet erg schrikkerig. Soms wel even miepen bij een juryhokje oid, maar dit kan ik er meestal uit rijden.

Ik hoop dat iemand goede tips heeft!
Laatst bijgewerkt door xLoki op 14-04-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Re: Paard slaat op slot tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:03

Ik lees even mee hier ook een paard wat bang is voor trekkers en motoren met wat harde geluid.
Hij is ondertussen 22 jaar maar mensen voor mij hebben het er ook nooit uit gekregen.
En we oefenen ook weleens met een mini trekker die de bak sleept.

mireillea44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:08

Misschien wil je te veel te snel. Je paard is duidelijk onzeker. Ik denk dat je veel meer tijd moet nemen om heel rustig, met heel kleine stapjes, je paard te wennen aan geluiden en gebeurtenissen die hij nou eng vindt. Het is nu én een kip, én een hond, én een schaap, én een tractor...
Met rustig bedoel ik echt rustig, met heel kleine stapjes. Niet denken dat het in een paar maanden allemaal is opgelost, maar er echt de tijd voor nemen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:09

mireillea44 schreef:
Misschien wil je te veel te snel. Je paard is duidelijk onzeker. Ik denk dat je veel meer tijd moet nemen om heel rustig, met heel kleine stapjes, je paard te wennen aan geluiden en gebeurtenissen die hij nou eng vindt. Het is nu én een kip, én een hond, én een schaap, én een tractor...
Met rustig bedoel ik echt rustig, met heel kleine stapjes. Niet denken dat het in een paar maanden allemaal is opgelost, maar er echt de tijd voor nemen.

Ik snap wat je bedoelt, maar het punt is: ik kan niet de kip, tractor en het schaap weghalen om alleen de hond over te houden... Die beesten zijn er gewoon.
Zodra ik het erf afrijd zit ik gelijk op een (vrij) drukke landweg.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:16

Hoe ben je zelf als je een tractor ziet? Denk je 'owjee daar gaan we weer' ? want dan pakt hij direct die spanning op, ik heb dat bij meerdere ruiters gezien/ aangegeven maar ik weet uit ervaring dat het moeilijk is af te leren. onbewust ga je spanning creeeren, iets meer klemmen, teugels verder aannemen etc...
hoe gaat het met een andere ruiter erop?
en kun je oefenen met bijvoorbeeld de trekker van stal die je onderweg tegemoet wil rijden oid? of oefenen met lopen/ fietsen met hem met verkeer.
Met paarden die bang waren zei ik altijd 'we gaan ze pakken' ;-), je verandert daar zelf ook je houding mee, klinkt stom misschien maar het werkt vaak wel.
succes.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:17

wat doet ie als je aan het draven bent en die tractor komt er aan? draait hij zich dan ook om?

Mijn verzorgpaard miept ook nog wel eens, en draait zich dan ook om voor iets 'engs'. Als er een trekker ofzo aan komt dan draaf ik aan of ik laat hem goed doorstappen zodat hij minder tijd heeft om te bedenken wat hij gaat doen. In het begin als er een trekker van achter mij kwam, draaide ik mijn paard om, en dan reed ik die kant op. Zodat hij het goed kon zien, en ik ook haha.

Wat je ook kan doen is je omgeving goed in de gaten houden(in de polder hoor/zie je vaak verkeer al van ver) en zelf een beetje ruimte opzoeken.

mireillea44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:24

xLoki schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar het punt is: ik kan niet de kip, tractor en het schaap weghalen om alleen de hond over te houden... Die beesten zijn er gewoon.
Zodra ik het erf afrijd zit ik gelijk op een (vrij) drukke landweg.

Wellicht kun je het stukje bij beetje opbouwen. Die tractor heb je bij je op stal in de omgeving schrijf je. Daar kun je heel veel mee. Er duizend keer langs lopen, er langs lopen onder het zadel, er langs lopen als hij plotseling aan gaat. Op het erf met je paard lopen terwijl de tractor van achteren komt aanrijden etc, etc. Een hond is ook goed haalbaar. Er is vast wel iemand die je kent met een hond, waarbij je ook weer steeds met kleine stapjes oefent en combineert. En als de tractor van het erf af rijdt, loop je een klein stukje mee. Of je gaat op slechts tien/ twintig meter van het erf met je paard staan (dus net een stukje op de weg) als de tractor weer terug komt naar het erf. En als dat na een hele tijd goed gaat combineer je dat met hond. En daarna pas ohz.
Soms is het ook goed om naar een ander, iets rustiger terrein te gaan, als je een klein stapje verder bent. Zodat je niet in één keer wordt geconfronteerd met allerlei toestanden op die drukke weg, maar dat je ergens gaat rijden waar er heel af en toe iets voorbij komt.
Jouw paard moet gewoon het vertrouwen krijgen in zichzelf en van jou, dat het allemaal oké is. En daar gaat veel tijd in zitten.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:27

liekeensancho, ik raak inderdaad zelf ook een beetje gespannen als we een trekker zien, omdat ik weet dat hij hoe dan ook om gaat draaien... Met een andere ruiter er op heb ik nog niet geprobeerd, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje spannend, omdat ik niet wil dat er iets ergs gebeurt terwijl iemand anders erop zit. We hebben helaas geen trekker op stal! (Die waar ik het over had komt 1x in de zoveel tijd het stro/kuil brengen) Dus ik heb helaas geen trekker om mee te oefenen.

Vrijdag had ik het probleem weer en had ik er écht vertrouwen in dat hij erlangs zou gaan (hij en ik pakten vrijwel geen spanning toen we er op af reden), en toch draaide ie 1 meter voor de trekker alsnog om en ging hij aan de kletter... :(

PocoGaucha, stap, draf of galop maakt niet uit, hij draait gewoon 180 graden om :P Daarom doe ik het vaak maar vanuit stap, omdat ik er in draf/galop haast vanaf val als hij zo gauw omdraait. De omgeving in de gaten houden doe ik inderdaad, maar vaak kan ik niet uitwijken omdat het lange polderwegen zijn zonder zijweggetjes.

mireillea44, ik heb helaas geen trekker tot mijn beschikking.. Deze is van een boer die absoluut niet van de paarden is en het heel druk heeft (ik ga er van uit dat hij niet bereid is om met mij te oefenen). Honden hebben wij op stal (2 grote blaffende honden), daar kijkt hij niet van op of om. Het gaat er echt om dat het een hond op een vreemd terrein is en dat de boerderij dan 'blaft' als het ware :+. Honden zelf is hij niet bang voor, als er een hond in het bos achter hem aan komt boeit hem dat niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:41

Hoe vaak ga je naar buiten ? Het is misschien een idee om tijdens je vakantie ofzo eens enkel hieraan te werken. Dus dagelijks even naar buiten ermee. Mijn paarden zijn een stuk meer overtuigd te krijgen als ze op korte tijd wat meer kilometers maken. Ook voor het vracht en landbouwverkeer krijg je hem denk ik meer overtuigd als je er meer mee in aanraking komt.
Ik zou hem zijn trucje van om te draaien en wegrennen proberen af te leren. Hij weet nu dat je hem laat omdraaien om het gestaak te vermijden. Als hij aanstalten maakt om te stijgeren kun je hem beter omtrekken en eens stevig de vooruit vragen met desnoods een goede tik op zijn kont. Ik weet dat het staken eng kan zijn, mijn merrie kan er ook wat van als ze haar zin niet krijgt, maar daar moet je echt door. Ik heb er op een drastisch moment de stalbazin eens opgezet. Ik ben doodsbang voor prikkeldraad en net op die plek waar aan beide kanten prikkeldraad staat begon ze steeds om te draaien, bokken, steigeren en achteruit lopen richting prikkeldraad. Stalbazin heeft haar 3 seconden aangepakt en het was over. Ik vraag niet snel hulp, maar ik moet toegeven dat dit in mijn geval toch een eye opener was. Soms moet je een bepaald patroon doorbreken en als je zelf niet het lef hebt om op het juiste moment stevig in te grijpen voor het echt mis gaat dan vraag je hier best toch wel even hulp voor. Ik had nu wel geluk dat de stalbazin mee was, die kent geen angst en dat had mijn merrie snel door :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:55

Citaat:
Echter, als ik op een rustige landweg rijd zonder enig verkeer/schapen/boerderijen/etc, is hij ontzettend relaxed en vindt hij het heerlijk om door de polder te lopen. Maar helaas kan dit alleen op zondag, omdat er dan geen tractoren rijden...

eigenlijk is hij dus niet verkeersmak nog...

als het wandelen goed gaat, dan zou ik er een gewoonte van maken om veel met hem te wandelen.

bijvoorbeeld in plaats van uitstappen in de bak, wandelen aan de hand naast de weg. Neem vooral ook de tijd om hem lekker even te laten grazen en kijken (dus niet perse wandelen 'moet in beweging' blijven). Het moet echt een uitje worden, lekkere knabbels en luchtjes.

die vrachtwagens en het verkeer komen vanzelf wel een keer langs op zulke wandelingen.. zo min mogelijk op reageren en wellicht een beetje mikken dat hij net een dikke vette pol gras voor zijn snufferd heeft op zo'n moment.

Daar uitgebreid de tijd voor nemen voor je het weer op zijn rug probeert (want dat is nu 'negatief' voor hem.. hij moet tijd krijgen om dat 'te vergeten'). en dan kleine stukjes.. bijvoorbeeld een kleine honderd meter tot die lekkere pollen gras.. even laten grazen en terug wandelen ernaast..

zelfvertrouwen kweken en z'n plezier vinden dat is eigenlijk hetgeen wat je het beste kunt doen.

wellicht een keertje tijdens een vakantie hem een weekje meenemen naar een verkeersluwe (niet geheel verkeerloze) omgeving en daar buitenritjes (stapritjes) maken en wandelen? omdat hij op wedstrijden komt, dus verplaatsen en vreemd terrein gewend is, is dat misschien een oplossing.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:57

En hoe gaat het als je gewoon afstapt als die tractor er aan komt?
Gewoon voordat je paard gaat stressen stap je af. Loop je een stukje tot de tractor voorbij is en dan stap je weer op? Gewoon om de gewoonte van het weg rennen te doorbreken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 19:22

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga zeker met een aantal gegeven tips aan de slag. :)

Vandaag de eerste stap gezet en met Loki schaapjes en een vrachtwagen wezen bekijken, onder het genot van een hapje gras. Wil dit nu een paar keer per week 5 minuutjes na het rijden gaan doen. (Als er iemand op stal is die mij kan helpen erin en eruit laten, omdat je door de paarden moet om van het terrein af te komen)
Merkte wel dat ik dat korte touwtje niet zo prettig vind, hij wilde namelijk wel 1x omdraaien toen er een schaapje aan kwam rennen. Volgende keer neem ik hem denk ik aan de hengstenketting of longeerlijn mee.

Afbeelding

eline27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:48

Misschien is het een idee om d'r gwn op te gaan zitten en iemand er naast laten meelopen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 19:58

xLoki schreef:

ik heb zelf een leadrope..

niet zo onhandig lang als een longeerlijn en toch ook niet zo kort als een halstertouw
mooie foto trouwens, oortjes er vriendelijk op, oogjes helder en geïnteresseerd

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:11

Ik lees even mee, heb een gelijkaardig probleem. Gekke is dat mijn paard aan de hand buiten alles mag voorbij komen maar in het zadel is hij ook zeer onzeker. Alles wat vreemd terrein is dus niet zijn bak/piste is voor hem een reden op alles zeer spannend te vinden terwijl hij er anders gewoon zonder kijken voorbij loopt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:12

Is het niet dat je toch onbewust het zelf ook spannend vindt? Ik merk dat mijn paard aan de hand alles prima vindt en compleet op mij vertrouwt, maar aan de hand ben ik zelf ook heel rustig en vertrouw ik hem. Onder het zadel kan ik nog wel eens denken: oh god daar komt verkeer aan, als hij maar braaf is.. Dan breng je dat toch over op je paard.

Ik denk wel dat je goed bezig bent door veel aan de hand te oefenen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:20

Ik zou met dit paard aan de slag gaan met schriktraining. Om het algemene vertrouwen in jou op te bouwen. Zowel op de grond als vanop de rug. Als je niet weet hoe dit moet (want vaak gebeurt dit fout, waardoor het alleen maar erger wordt), schakel dan de hulp in van iemand die er al ervaring mee heeft.
Verder inderdaad veel naar buiten gaan aan de hand in het begin en laten zien dat er niets is om bang voor te zijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:26

PocoGaucha schreef:
En hoe gaat het als je gewoon afstapt als die tractor er aan komt?
Gewoon voordat je paard gaat stressen stap je af. Loop je een stukje tot de tractor voorbij is en dan stap je weer op? Gewoon om de gewoonte van het weg rennen te doorbreken.

Dat was ook mijn idee inderdaad. Waarom er hardnekkig op blijven zitten als dat alleen maar voor problemen zorgt?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:16

Om tot M-dressuur te komen heb je vast geïnvesteerd in goede instructie en veel (gericht) oefenen. Ik raad je aan om dit ook in te zetten voor het doel ontspannen buiten rijden. Er zijn hier speciale trainers voor, Google maar eens.

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 06:09

Misschien is het ook een goed idee om buitenrijden een beetje voor je paard te normaliseren. Ga als je uitstapt na het rijden kleine stukjes in stap buitenrijden. Dat het ik in ieder geval met mijn paard gedaan. Hielp heel veel omdat we dan elke dag een klein beetje oefende. In plaats van een paar keer per week heel veel. Langzaam een rustig opbouwen in kleine stapjes is mijn advies dus :)