Ik wist even niet hoe ik de titel anders moest noemen, want dit is letterlijk wat er gebeurt.
Ten eerste: als ik ga buitenrijden ga ik alleen, met mijn vader of moeder met de fiets ervoor. (ik vind het niet prettig om helemaal alleen te gaan met al het verkeer)
We zitten in de polder en hebben geen bos of ruiterpaden tot onze beschikking. De wegen waar ik kan rijden zijn met aan beide kanten sloten en niet erg breed. Er rijd aardig wat landbouwverkeer en fietsers. Mijn paard is niet bang voor fietsers, auto's, motoren, etc. Enkel voor tractoren en vrachtwagens.
Als ik in mijn eentje ga buitenrijden met mijn (12-jarige) paard slaat hij helemaal dicht.
Het eerste stukje van stal vandaan gaat goed, dat kent hij goed. Dan begint er bij de eerste boerderij een kip te kraaien, een hond te blaffen of een schaap te mekkeren en meneer pakt al spanning.
Hij gaat dribbelen, kop in de lucht en snurken.
Opzich is dit nog op te lossen door iets geduld hebben en mijn vader/moeder aan de 'enge kant' te laten fietsen.
Maar dan... Komen we een tractor tegen.
Mijn paard is hier echt als de dood voor. Zodra hij de tractor op een straal van +-50m afstand ziet, draait hij 180 graden om en zet hij het op een rennen. Als ik hem hierbij tegen houd gaat hij achteruit, stijgeren, draaien en dreigt hij de sloot in te lopen. Zodra ik afstap is het hele probleem weg en loopt hij rustig achter mij aan langs de tractor.
Hij vertikt het echt om er langs te gaan met mij erop (als mijn vader/moeder met de fiets dichtbij blijft wil hij nog steeds niet).
Met meerdere paarden erbij hetzelfde probleem, hij draait gewoon om en zet het op een lopen.
Echter, als ik op een rustige landweg rijd zonder enig verkeer/schapen/boerderijen/etc, is hij ontzettend relaxed en vindt hij het heerlijk om door de polder te lopen. Maar helaas kan dit alleen op zondag, omdat er dan geen tractoren rijden...
Wie heeft de gouden tip?
Wat wij al geprobeerd hebben:
- Ernaast lopen, dat gaat dus gewoon goed. Hij twijfelt wel soms, maar als ik door loop loopt hij gewoon achter mij aan.
- Met tractoren oefenen thuis. Soms is er wel eens een tractor op stal, waar hij dan eigenlijk niet bang voor is. Hij snuffelt er gewoon aan en loopt er zonder problemen langs.
- In een groep op buitenrit. Hierbij is hij minder bang, maar dan zit ik wel 'ingesloten' tussen de paarden. Hij wil absoluut niet voorop. In het bos vindt hij het ook verschrikkelijk om voorop te moeten. Helaas is er eigenlijk niemand op stal die regelmatig buitenrijdt of een echt bomproof paard heeft.
By the way: ik rijd M2 dressuur met hem en op wedstrijd is hij over het algemeen niet erg schrikkerig. Soms wel even miepen bij een juryhokje oid, maar dit kan ik er meestal uit rijden.
Ik hoop dat iemand goede tips heeft!
, je verandert daar zelf ook je houding mee, klinkt stom misschien maar het werkt vaak wel.
Daarom doe ik het vaak maar vanuit stap, omdat ik er in draf/galop haast vanaf val als hij zo gauw omdraait. De omgeving in de gaten houden doe ik inderdaad, maar vaak kan ik niet uitwijken omdat het lange polderwegen zijn zonder zijweggetjes.
. Honden zelf is hij niet bang voor, als er een hond in het bos achter hem aan komt boeit hem dat niet.