Dipje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Dipje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:43

Hoi bokkers,

Ik was even aan het twijfelen of ik dit hier zou vragen, maar ik ga het toch maar even doen.
Ik heb een 6jarige KWPN ruin die mijn grootste maatje is. Wij hebben af en toe een keer een wedstrijdje gereden en daarmee 14 winstpuntjes in de B bij elkaar gespaard.

Tijdens mijn stageperiode van 5 weken heb ik een bijrijder er bij gekregen om het zo maar even te zeggen. Ik kon minder rijden omdat ik veel naar stage moest, en zij kon hem voor mij longeren zodat hij nog wel een beetje in beweging bleef. Op zich vond ik het niet heel erg dat hij even een klein beetje vakantie had, hij is nog jong. Na mijn stage wilde ik het weer oppakken, eerste paar keer was hij super braaf. Maar na een paar keer begon hij wat spoken te zien en schok meerdere keren tijdens het rijden. Op dat moment niet zo'n probleem, maar de volgende keren stapte ik wel anders op.. Ik was alleen maar bezig met 'oh jee, wanneer gaat ie weer schrikken..' dat is natuurlijk fout, hij voelt mijn onzekerheid en gaat het nog meer opzoeken. Gelukkig heeft mijn lieve stalgenootje mij geholpen, en heeft hem een paar keer voor mij gereden waarna ik er zelf rustiger op kon stappen en dit ging goed. Uit eindelijk weer helemaal zelf geprobeerd, maar wilde wel graag longeren van te voren. Dit ging allemaal prima!

Afgelopen vrijdag wilde ik er weer opstappen, en weer voor het eerst zonder longeren van te voren. Het begon super! Hij was heel braaf, schrok een keer, en ik kon hem goed terug krijgen en mezelf rustig houden. Daarna tijdens het galopperen gebeurde er wat in de paddock wat veel lawaai maakte, waar hij van schrok en het op een keiharde lopen zette! Dit heeft hij één keer eerder gedaan. Hij sluit zich dan helemaal af en reageert nergens meer op. Ik probeerde rustig te blijven en bleef 'HOO maar' zeggen. Helpt niks. Ik weet van de vorige keer dat ophoudingen oid geen zin heeft, daar verzet hij zich alleen maar tegen. Uit eindelijk stil gekregen tegen het hek. Zelf rustig geworden en verder gestapt en gedraafd tot de rust weer terug was.
Ik wilde nog graag een keer aangalopperen om goed af te sluiten... Meteen, zonder aanleiding ging hij wéér keihard op de loop.
Toen ik hem stil kreeg ben ik zelf maar even afgestapt om rustig te worden en was behoorlijk verdrietig.. Ik ben niet meer opgestapt.

Nu ben ik dus voor mijn gevoel weer helemaal terug bij af... Ik weet even niet meer wat ik moet, en vind het zo ook niet zo leuk meer..

Edje is voor dat dit gebeurde (na mijn stage, tijdens de eerste keren dat hij schrok) behandeld door een osteopaat. Daarna ging het dus weer heel goed!
Verder zijn ook zijn tanden en zadel nagekeken. Ik krijg elke week privéles op een andere locatie. Ook dit gaat heel goed! Hij doet dit alleen thuis..

Heeft iemand advies en tips voor mij? Ik hoor het graag.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, ik wilde het graag even van mij afschrijven.

Anoniem

Re: Dipje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:53

Ik denk dat er heel veel bij jezelf te halen valt. Jij zit er al met een oh oh gedachte op, da stop je meestal met rijden en leg je het initiatief bij het paard.
Ik denk dat het raadzaam is om een paar keer met begeleiding te gaan rijden, iemand die je helpt rustig te blijven en er voor zorgt dat je blijft rijden en niet het initiatief weg geeft.
En geef je zelf ook de tijd, ga geen dingen doen die je echt neit durft. Alles in kleine stapjes, 10 minuten rustig gestapt? Klaar! 10 min gestapt en 5 min gedraafd? Klaar! Bijv.
Succes!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:57

Hoi Joolien,
Daar heb je helemaal gelijk in. Door mijn gevoel blijven we in zo'n cirkel waar het moeilijk is om uit te komen.. En daar baal ik zo van.

Dankje voor je reactie! Dat ga ik zeker doen. Na de meivakantie ga ik op stal 7 weken lang stage lopen dus dan heb ik daar alle tijd voor en kan ik goed geholpen worden :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:01

Ik sluit me aan bij Joolien. Wellicht kan je stalgenoot het paard nog een aantal keren voor je rijden, of even een aantal weken bijrijden naast wat je zelf doet? Daarnaast zou ik ook met het paard in de bak eens gaan werken aan de lange lijnen, dat maakt dat je voor het paard in een andere setting wel kunt werken in de baan waar het dan mis gaat. Als het paard dan nergens om geeft, dan weet je zeker: het zit bij jou. Had jij toch wat spanning bij die tweede galop? Dan kan het paard dat linken aan "er iets iets mis", en daarop reageren.

Om het paard weer sneller met de aandacht bij je te krijgen tijdens het rijden zou je schrik en obstakeltraining kunnen gaan doen, dat zal het wederzijdse vertrouwen goed doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:10

Ik was er natuurlijk niet bij maar het klinkt voor mij als een beetje baldadig gedrag. Hij voelt jouw aarzeling en gaat spelen met je.

Als ik zelf de ballen niet heb om het op te lossen, zet ik meestal lage hindernissen in de bak om over en omheen te rijden. Dan kunnen ze niet zo damn hard vertrekken en ze houden hun verstand erbij.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 10:23

Bedankt voor de goede tips beide! Ik ga er mee aan de slag.

Iemand nog tips voor mij zelf? Ontspannings oefeningen oid?

Oh en met lange lijnen werken lijkt me heel leuk, alleen heb ik dat zelf nog nooit gedaan.

Ik longeer hem meestal in debak voordat ik er op stap, maar ook dan schrikt hij bij een bepaalde hoek

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:06

Zingen :D
Dat helpt heel goed tegen de stress, je moet dan rustig ademen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:28

Haha laat ik dat maar doen als er verder niemand is!! :') :D
Of misschien gewoon even muziek luisteren.. Goede, dankje!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:31

Doet je paard het niet in de galop met een andere ruiter?

En krijg je hem niet op de volte als hij er vandoor gaat?

En kan je geen priveles krijgen waar je dit probleem hebt?
Bv 2 of 3x om je op weg te helpen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:34

Nog niet meegemaakt met een andere ruiter.

Ik krijg m wel op de volte, maar hij gaat alleen maar harder als ik aan hem zit zeg maar..

Priveles thuis heb ik geprobeerd maar het lukt elke keer niet om een afspraak te maken. Er was elke keer wat dat het niet door kon gaan helaas. Ben er nog mee bezig

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 16:49

Ik heb vrijdag heel fijn gereden! Gelongeerd van te voren en daarna muziek in mijn oren gedaan! Veel afleiding voor hem gezocht door kleine 8jes te maken en veel voltes!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:55

Goed bezig!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:10

Kijk dat is een eerste mooie stap, goed bezig!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 20:18

Hij schrok niet een keer :D dan krijg ik ook meteen een vertrouwder gevoel :) dinsdag naar les!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:46

Ik schop het hier weer ff omhoog hoor.
Na mijn vorige post ging het eigenlijk elke keer steeds beter! Super fijn les gehad meerdere keren. Ging echt weer heel fijn en ik was bezig om m'n startkaart weer aan te vragen!
Helaas ging het vandaag weer mis.. Ik was heerlijk aan het rijden, al dik 20 minuten. Tot ik in de hoek reed en net op dat moment een stalgenootje de hoek om kwam met een kruiwagen, daar schrok hij van en ging weer totaal door het lint. Ik was gelukkig zelf heel rustig en had nu zo iets van, jij wil galopperen, dan gaan we galopperen. Af en toe ging die zo hard dat hij overkruist ging, verkeerde galop van alles door elkaar. Ik heb geprobeerd ophoudingen te maken, gezorgd dat hij bij me bleef, mijn handen naar voren te steken, niks hielp. Hij ging alleen maar harder elke keer (vooral op de lange zijde) voltes draaien lijkt het alsof hij nóg meer vaart maakt. Na 10 min viel hij er een paar keer zelf uit maar meteen weer been gegeven want ik wilde zelf de overgang maken. Nouja dan flipte hij natuurlijk weer, uit eindelijk is de overgang gelukt en heb in nog even gedraafd.
Toen ik wilde afstappen, had ik mn ene voet nof niet uit de beugel en weg was die. Gelukkig had ik mn voet er snel genoeg uit dus werd niet meegesleept. Nouja, dan is het natuurlijk weer feest en kan ik niet bij m in de buurt komen.

En nu kan ik weer fijn opnieuw beginnen |(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:45

Ik begrijp niet dat een lesgever zoiets laat gebeuren, ik vind zo'n situatie eigenlijk levensgevaarlijk.
Dit is wachten tot het ooit echt misgaat, en dan is het waarom dit en waarom dat en dat stomme meisje met die kruiwagen die daar ineens moest langskomen ....... en andere van die stomme dingen.
Dat meisje met die kruiwagen heeft hier geen enkele schuld aan, echt niet, het is jouw training die niet is wat ze zou moeten zijn, paard luisterd af en toe maar niet altijd en dat zou altijd moeten worden.
Paard schrikt af en toe van diverse dingen, dit zou dus bijna nooit mogen gebeuren, is ook iets waar je in jouw trainingen perfect kunt aan werken.
Dit soort specifieke trainingen heeft naar mijn gevoel voorrang op de gewone paardrijlessen, want dat geeft meer controle , dat zorgt er voor dat je een veiliger paard onder je hebt.
Heeft dit iets met het paard zelf te maken, tjaaaa de één is heviger dan de ander natuurlijk maar hier is het duidelijk een tekort aan training wat dit alles betreft.
Zoek gericht naar een goede trainer die je hierbij kan helpen, en geloof me ik weet echt waarover ik praat, het kan echt wel. En echt op bijzonder korte tijd.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:52

Hoi bedankt voor je berichtje. Dit was alleen helaas niet tijdens een les. Ik ga vanaf maandag op stage bij mij op stal en zal dan 2 keer in de week les krijgen, ik hoop dat dit zal helpen

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:59

Mijn paard deed dit ook, iemand zei me toen om, als hij dit doet, hem gewoon te laten galloperen, als hij uiteindelijk weer gaat draven spring je weer aan en laatbje hem nog even galloperen en dan neem je hem terug, die van mij heeft het nooit weer gedaan. Ik denk niet dat dit bij alle paarden zal werken maar wel degelijk bij sommigen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 08:51

Nog even @aeolusnr1, ik zeg nergens dat ik dat meisje met de kruiwagen de schuld geef, het was alleen schrok hij dus van haar. Wat ik belachelijk vind, want er waren de hele tijd mensen in en rondom de bak. En nogmaals dit is nog niet gebeurt tijdens een les.

@pien2010 dit is dus precies wat ik gister ook gedaan heb.