hoe vaak en hoeveel trainen M1/M2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

hoe vaak en hoeveel trainen M1/M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:26

hoi,
ff vraag hier, ik kreeg commentaar op stal dat ik mijn paard te vaak zou rijden....
hij is 8 en loopt gemiddeld 4 tot 5 keer per week.
ik rijd alleen dressuurmatig op M niveau (binnenkort M2)
dit is meestal 4 x rijden en 1x longe. soms buitenrit.
daarnaast loopt hij een dagdeel in de wei. op de rustdagen heeft hij ook echt rust.

HIj ziet er super uit qua spieren, fysio was laatst ook heel tevreden. dus volgens mij valt het wel mee. Maar ben benieuwd naar de meningen van ervaren M en Z ruiters

Nadine_S

Re: hoe vaak en hoeveel trainen M1/M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:28

Nou ik vind dat niet te veel hoor. Beetje apart dat ze dat zeggen. Moet je natuurlijk ook helemaal zelf weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:29

Lijkt mij vrij normaal.. Ik denk zelf dat de hoeveelheid training niets zegt, maar intensiteit en afwisseling veel meer.. Als jij 4 dagen per week rijdt en iedere keer een dik uur flink aan de bak, dan is dat zwaarder dan 7 dagen trainen waarbij je afwisselt met longeren/buitenrit/springen/lichte training

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:30

Ik vind dit niet te veel hoor! Ik rijd mijn paard ook 4 tot 5 keer per week (wij rijden ook M1) en ik krijg echt niet het idee dat dit te veel voor hem is :).

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:34

oke, ook nog wel ff handig om dan te vermelden. ik rijd in de les een uur. (1x pw) en andere keren thuis zo'n 40-50 minuten
en dan besteed ik veel tijd aan het loswerken en activiteit van het achterbeen dmv schakelen en zijgangen. tussendoor stappauzes en zo'n 10-15 btje proefgericht. en dan cooling down in draf en stap

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:03

Ik rij 6 dagen per week, soms zelf 7 op mijn paard.
Loopt nu M1.
Rij eigenlijk altijd in de bak, 1 uur per week groepsles, en af en toe een privéles.
Als ik zelf rij is dat 2 a 3 keer per week een half uur (ex los en uit stappen) de andere keren 45 tot 60 minuten.
In het weekend wil ik nog wel eens een klein stukje langs de weg, en ong 1x per maand loop ik balken/lage hindernissen.

Zoals gezegd wordt, het aantal keer is niet zo belangrijk, maar wat je doet.
Mijn paard loopt gewoon het fijnste als die vaak gereden wordt, andere paarden niet.

Wel krijg die van mij eens in de 3 a 4 maanden 1 a 2 weken rust. (lekker op de wei niks doen)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:07

5 keer per week trainen is niet teveel. Wel vind ik he training te eenzijdig. Ik zou er voor zorgen dat je bij voorkeur ook 1 keer per week naar buiten gaat en wat balkjes werk (of als jullie een beetje kunnen springen, springen ipv balkjes) in plaats van een of twee dressuur trainingen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:30

Om het paard in conditie te houden en te kunnen verbeteren is 4x in de week trainen noodzakelijk.

Ik rij zelf 5 dagen p.w., longeer 1 dag en 1 dag is ze vrij.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:33

Princesj schreef:
Om het paard in conditie te houden en te kunnen verbeteren is 4x in de week trainen noodzakelijk.

Ik rij zelf 5 dagen p.w., longeer 1 dag en 1 dag is ze vrij.

Nou dat is niet helemaal waar, ik rij endurance met me paardje en drie keer per week rijden is echt voldoende. ligt er wel aan wat je die drie keer doet natuurlijk

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:38

Rijd mijn paard MAX 5 x per week, zondags of zaterdags als ik geen wedstrijd heb lekker naar het strand.

in die 5 x train ik hem 3 dagen zwaar, 1 dag wat minder zwaar en 1 dag door iemand die er wel eens op rijd :)

Kijk het per paard aan wat ze aanbieden ook kwa spieren hoe ze zich houden :)

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:34

ik rijd mijn pony (m1 dressuur en L springen) ook 5x in de week. 4 keer echt rijden en 1 keer longeren. kan prima hoor!

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:19

Lijkt me heel normaal, lekker zo doorgaan :)

Forny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:37

Nou vind dat je dat juist heel netjes doet hoor. Ik rij mijn recreatie pony ook 5x in de week. kunnen ze makkelijk hebben als ze gezond zijn :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:52

Ik rij vier keer per week; 1 keer een buitenrit, 1 tot 2 keer simpel rijden (loswerken, beetje basis, niet teveel doorvragen) en 1 tot 2 keer wat zwaardere dressuurtraining met begeleiding. Soms ga ik een keer extra naar buiten, of rij ik een week alleen lekker simpel, net hoe het aanvoelt.

Daarnaast twee dagen longe, met touwtjes of simpel aan het halster, net wat ik nodig vind, en 1 dag helemaal vrij, dan gaan we een eind wandelen.
Af en toe een week vrij (longe).

Belangrijk is afwisseling en kijken naar je paard. Ik denk wel dat je niet teveel zware trainingen achter elkaar moet doen, ook weer de tijd geven om te herstellen. Maar op die hersteldagen toch rustig beweging geven en loswerken. Twee dagen hard werken en de rest niks is veel slechter dan regelmatig rustig werken en dat af en toe uitbouwen met wat zwaardere training.

Ook denk ik dat in een zwaardere training je veel af moet wisselen, niet rondjes achter elkaar maar doorgaan, maar veel wisselen van tempo, houding, oefening en op tijd stukjes stappen. Je kan volgens mij beter 1,5 uur afwisselend werken dan 3 kwartier achter elkaar doorknallen.

Edit: ik train momenteel op Z niveau met mijn 9 jarige.
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 19-04-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:54

Als jij 5 dagen in de week achter elkaar hard traint is dat niet gezond . Een paard wat een zware traning heeft gehad heeft tijd nodig om te herstellen. Je kan best de dag na een zware training rijden maar dan niet weer een zware training .

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:52

Interessant topic, zo worden mensen ook bewuster van hoe ze trainen :)

Naar mijn mening rijd je niet te veel, je paard is immers volgroeid en op M niveau is regelmatige training ook steeds belangrijker om vooruitgang te boeken. Zodra je inderdaad niet te veel zware trainingen achter elkaar hebt zou het geen probleem moeten zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:02

Hier nog meer hoor: 8 x per week onder het zadel (dressuur M, springen, carrousel en buitenritten in t voorjaar en de zomer). Verder iedere dag los in de paddock voor n aantal uur. Ook nog wandelen zodat hij twee maal per dag iets doet.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:20

Ik heb nooit een vast schema denk drie of soms zelfs maar 2x per week dressuurtraining en de rest afwisselend. Vrij,buitenritje of longeren

Het ligt er echt aan of we wedstrijd hebben dat weekend.
Laatst bijgewerkt door DaraBariton op 22-04-15 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:21

Het is maar net wat je paard aan kan. Ik vind 5x per week vrij normaal als ik ook zo om mij heen kijk.
Zelf heb ik een haflinger waarmee ik ZZ-L ga starten en een KWPN ruin in de lagere klasses.
Mijn Haflinger rijdt ik 1 a 2x in de week zelf (1x echte dressuurtraining, en 1x buitenritje) en ze wordt 2x gereden door een verzorgmeisje (die vooral meehobbelt, en waar nagevelijkheid nog ver te zoeken is). Voorheen reed ik haar 6x in de week heel afwisselend, maar ik moet zeggen dat ze nog nooit zo goed heeft gelopen en zo fijn in haar vel zit als dat ze nu doet!

De KWPN rijd ik in de zomer 4 a 5x in de week en in de winter 3x in de week, waarbij we bijna alle disciplines meepakken (dressuur, springen, galoptraining, buitenrijden, eventing). Hij doet het hier goed op. Toen hij jonger was moest ik hem echt vaker rijden, anders lag ik er telkens weer naast. Maar tegenwoordig kan ik hem een week wegzetten en hem daarna zo weer oppakken.

De paarden lopen bij ons van 10 tot 7 buiten en staan 's nachts op stal.
Ik denk dat er geen goed en fout is, het is maar net waar jij en je paard zich prettig bij voelen :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:37

Mjoor schreef:
Ik denk dat er geen goed en fout is, het is maar net waar jij en je paard zich prettig bij voelen :)

Helemaal mee eens