Pony verruimt niet maar versneld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anudi

Pony verruimt niet maar versneld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 21:33

Hallo Bokkers,

Mijn pony en ik hebben er even uit gelegen maar we zijn nu weer aan het opstarten, en met succes!
We rijden op het moment nog L2 en dat gaat goed, maar nog niet zo goed als eerst (voor we dus een tijdje eruit lagen).
De laatste tijd merk ik dat vooral de verruimingen niet meer zo goed gaan. Mijn pony heeft hele, hele korte passen (vooral in de stap) en daar werk ik in de trainingen heel veel aan, op allerlei verschillende manieren. Dat ging veel beter en daardoor gingen de onderdelen waarin ze moet verruimen in de proef ook steeds beter. Maar ik merk nu dus dat dat weer veel minder is geworden. Er staat nu ook vaak op mijn coupon; pony verruimt niet maar versneld.
Hoe kan ik dit volgens jullie oplossen?

:)

EedihcrO

Re: Pony verruimt niet maar versneld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:48

Ik zou met je pony lekker veel overgangen gaan rijden. Veel tussen de gangen, maar ook vertragen en versnellen binnen 1 gang. Daarnaast kun je ook lekker oefenen met balkjes lopen.

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:35

Door het rijden van veel overgangen en schakelingen word je paard sterker in het achterbeen. Hoe meer je schakelt hoe beter de middendraf/ uitgestrekte draf straks zal gaan

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:57

achtbaan_fan schreef:
Door het rijden van veel overgangen en schakelingen word je paard sterker in het achterbeen. Hoe meer je schakelt hoe beter de middendraf/ uitgestrekte draf straks zal gaan

Ik ben het eens met bovenstaande. Als je het achterbeen sterker wilt maken kan je naast schakelen ook schouderbinnenwaarts rijden en daar in schakelen en overgangen rijden. Dat heeft bij mijn pony goed geholpen om hem sterker te maken.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:40

Overgangen idd om paardje sterker te maken, en toestaan aan voorkant zodat hij zijn benen ook echt kwijt kan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:47

veel schakelen en zorgen dat iedere pas van jou is..

gaat hij rennen in plaats van verruimen dan is dit meestal een probleem van de bespiering (te weinig kracht om echt te verruimen dus wordt er versneld). zodra je voelt dat hij versnelt in plaats van verruimt direct terug naar stap, eventueel zelfs een stapje achteruit, zodat het duidelijk is dat dat niet is wat je vroeg, en weer aandraven.

af en toe een paar pasjes achteruit is ook goed om zijn buikspieren (en daarmee ook zijn rugspieren) te trainen, hij moet namelijk zijn bekken kantelen om achteruit te stappen..

tenslotte kun je ook drafbalkjes gebruiken.. een stuk of 5 is meer dan voldoende, zodat hij zijn benen goed onder controle heeft en weet waar hij zijn voeten moet neerzetten.. door de balkjes steeds iets verder uiteen te leggen kun je hem ook leren dat hij zijn passen kan verruimen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:56

Ik zou idd veel overgangen rijden. Probeer rustig licht te rijden en drijven met je kuiten. Handen stil houden :-)

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:53

Ook proberen om korte stukjes te verruimen en niet een hele lengte van de bak. Zo is het wat makkelijker voor het paard

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:25

Je moet het paard niet sneller laten lopen, maar het front verlengen. Dus wat meer teugel geven en wat lager instellen. Als het paard goed aan de hulpen is zal hij de beweging volgen en ruimer gaan stappen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:26

Een paard kan alleen verruimen als de achterhand eronder komt. Dan kan hij de voorkant "optillen" en gaan verruimen. Een paard wat op de voorhand loopt kan alleen maar versnellen. Dit oefen je dus door veel overgangen te rijden (stap,draf, stap, draf, galop, draf). Probeer niet te veel te versnellen in een en dezelfde gang. Een of twee pasjes zijn voldoende.

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:59

veel schakelen zodat de achterhand eronder komt, en iedere keer meteen opvangen wanneer ze versneld, been weer aanleggen en opnieuw de hulp geven voor te verruimen. Op lange paden bij het buitenzijden is het ook niet slecht om het verruimen te oefenen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:06

Iedereen heeft het alleen over die achterhand die eronder moet.
Dat is ook zo, maar dat is niet het enige.. je pony moet ook de rug los durven laten!

Dus niet alleen overgangen rijden en veel schakelen, maar ook lager/ronder in stellen aan de voorkant.
Een spier die al aangespannen is ga je niet los krijgen door nóg meer aanspanning te vragen vanuit het achterbeen.
Eerst moet die rug ontspannen, voordat er meer ruimte in de beweging kan komen.. ;)

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:43

Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties allemaal! Sorry dat ik nu pas reageer, maar ik heb de afgelopen tijd even in het buitenland gezeten, dus ik had er nu pas weer tijd voor om even op bokt te kijken.

Veel en kort schakelen gebruik ik inderdaad al heel veel als oefening. Drafbalkjes zou ik er nog wel eens bij kunnen gaan proberen.

@Casarell en @Whozigg,
Mijn pony is over het algemeen heel los en makkelijk aan de voorkant, vooral als ik haar wat langer rijd maar ook in de oprichting kan ze best goed ontspannen. Op mijn coupons op wedstrijden krijg ik ook vaak lage punten voor de midden draf met als opmerking erachter 'te diep' of 'duikt aan voorkant'. Is het in dat geval ook de bedoeling dat ik oefen terwijl ze lager ingesteld is? Want dan leer ik haar dat juist toch alleen maar meer aan, en wordt de middendraf wel ruimer maar de punten niet hoger, omdat ze dan juist te diep loopt?

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:44

In bovenstaande reactie heb ik het trouwens alleen over de draf, in de stap laat ik haar natuurlijk wel verruimen terwijl ze wat lager ingesteld is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:54

Los en makkelijk aan de voorkant is leuk, maar daar zit het probleem niet.
Vergeet die proef even, eerst zorgen dat ze los gaat laten in heel haar lijf..
Gaat ze loslaten en verruimen in het lage, dan kan je haar af en toe wat hoger in gaan stellen.

Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een filmpje.. :o

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 10:57

Casarell schreef:
Los en makkelijk aan de voorkant is leuk, maar daar zit het probleem niet.
Vergeet die proef even, eerst zorgen dat ze los gaat laten in heel haar lijf..
Gaat ze loslaten en verruimen in het lage, dan kan je haar af en toe wat hoger in gaan stellen.

Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een filmpje.. :o

De filmpjes die ik op dit moment heb zijn allemaal van vorige zomer.. daar heb je denk ik niet zo veel aan. Ik zal binnenkort een proef laten filmen op wedstrijd zodat je het beter kunt zien!