Verna S. (Jasper 366 x Tsjerk 328) aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Verna S. (Jasper 366 x Tsjerk 328) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:42

Aangezien ons laatste topic alweer ruim anderhalf jaar geleden is, vond ik het tijd om weer eens wat te plaatsen.
Vanmiddag is Arianne even wat foto's komen maken en uiteraard ben ik daar weer heel blij mee! :*

Verna is een friese merrie van inmiddels alweer 9 jaar oud. Na veel opstartproblemen zijn we vorig jaar april voor het eerst in de B gestart. In de tussentijd heeft ze nog een veulentje gekregen en zijn we rustig verder gegaan met wedstrijden en trainen. Op 1 maart hebben we ons L1 debuut gehad. Dit was meer om te kijken hoe we er voor stonden en ik was die B proefjes wel zat :o Ondanks dat ik ons er eigenlijk nog niet klaar voor vond en ik het ook niet echt goed vond gaan, dachten de jury's er heel anders over en kreeg ik van beide een winstpunt :)
Ook de wedstrijd er na nog een winstpuntje gekregen.

Voordat we weer verder gaan met wedstrijden wil ik haar eerst nu even goed voor elkaar, zodat we iets zelfverzekerder de proef in kunnen en dan hopelijk de selecties voor Utrecht meepakken.
Ik ben zelf in de training nu vooral bezig met het wijken. Dat kwartje viel nog niet helemaal, waardoor we daar steeds 5en op scoorde. Ik probeer haar nu eerst duidelijk te maken dat ze echt op zij moet, hierbij laat ik het tempo even achterwege aangezien ik het idee heb dat ze hierin haar balans nog moet vinden. Zodra dit helemaal bevestigd is komt dat tempo wel weer. Dit pakt ze tot nu toe erg goed op en rechtsom laat ze al vrij nette lijntjes zien :)

Verder mag Verna stiller in de aanleuning worden. Ik weet dat ik daarin ook een grote rol heb, aangezien ik snel mijn binnenhand er te veel bij pak. Ik probeer vooral Verna duidelijk te maken hoe ze netjes in kan buigen (binnenbeen, buitenteugel) rechtsom gaat dit nu fijn, maar linksom moet ook hier het kwartje nog even vallen. Ik denk dat dat ook een heel stuk kan schelen in de stilte van de aanleuning.

Ook mag ze over het algemeen nog sterker, zeker in de galop, maar dit gaat de laatste tijd echt met sprongen vooruit. Toch mag het nog allemaal iets beheerster (de ene keer lukt dat wel, de andere keer niet) en moet ze in de galop nog iets meer balans krijgen.

Work in progress dus! Al met al zijn we lekker aan de slag op het moment :)

Hier dan de foto's :)
Algemene werkpuntjes die bijna op iedere foto terugkomen:
- Handen meer bij elkaar!!!
- Teugels korter en handen naar voren :)
- Naar voren kijken :D

Dit zijn wij:
Afbeelding

1. Hier pak ik haar volgens mij net wat op van het lage. Ik vind haar houding hier erg fijn, misschien wat hoog, maar wel los in de hand en een actief achterbeen. Mijn teugels zijn alleen wel nog veel te lang.
Afbeelding

2. Klein beetje verruimen volgens mij. Hier teveel binnenhand, verder wel prima :)
Afbeelding

3. Idem. weer te veel binnenhand.
Afbeelding

4. Hier komt ze er wat uit en wordt ietsje sterk. Ik ga te veel naar voren zitten.
Afbeelding

5. En de galop. Ik zie dat ik haar er met m'n buiten teugel nog iets meer doorheen vraag, niet inknikken met pols O:) ) Haar hoofdhalshouding verbaasde me dat die zo hoog was, maar opzich niet erg. ze voelde super los in de hals en galoppeerde heel beheerst, iets waar ik erg blij mee ben, aangezien we eerder als een racemonster door de bak gingen :=
Afbeelding

6. inzet van het wijken. Weer die binnenhand |o Wijken is moeilijk en dus komt ze er aan de voorkant wat uit.
Afbeelding

7. Hier wordt ze wat drammerig, volgens mij was dit net voor het wijken en voelde ze hem al een beetje aankomen :P
Afbeelding

8. Linker galop, ze ging wat harder dan ik had verwacht, oei die handen, gelijk houden en op m'n kont zitten. Door spanning false knik lijkt wel.
Afbeelding

9. nog een keer, hier probeer ik haar volgens mij iets meer ruimte te geven, maar echt ontspanning komt er nog niet echt in :o
Afbeelding

10. stukje doorzitten, stoelzit |o en teugels korter en rechtop. Doorzitten levert wat spanning op en hup neusje er uit :P
Afbeelding

11. stukje draf aan het einde, prima beeld vind ik zelf :)
Afbeelding

12. en richting halsstrekken/uitdraven. Niet naar voren kukelen :D
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips, maar houd het lief :))

Anoniem

Re: Verna S. (Jasper 366 x Tsjerk 328) aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:23

Ziet er niet verkeerd uit hoor, niet zo streng zijn oop jezelf. Probeer haar in die galop juist wat recht te maken op je buitenkant, dan zul je zien dat ze beter door gaat springen en er vanzelf weer in zakt. Succes@

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:20

Ik vind het ook niet verkeerd, let op je handen. Ziet er op veel foto's gewoon fijn uit! Succes

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:58

Bedankt voor de fijne berichtjes! :)

Joolien bedankt voor de tip. Het klopt dat als ik met mn buitenteugel haar iets rechter maak dat ze er ook mooier doorheen komt. Alleen durf ik haar vaak niet helemaal recht te stellen aangezien ze dan gaat overspringen naar overkruisd. Daar mist ze dus nog wat balans. Maar misschien dat ik dat wel gewoon eens moet doen, anders leert ze het nooit haha. Dat is okk een dingetje wat in bijna al mn proeven wel terug komt. Om de rechte stukken net voor de overgang terug gaat ze overspringen :+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:35

Ik vind het er netjes uitzien. Alleen op de foto's waar jij haar fijn vindt lopen vind ik dat ze net een tikje te diep loopt, haar neusje is dan achter de loodlijn. Op de foto's waar jij zegt dat haar neusje eruit komt vind ik haar veel fijner lopen :-) ze mag daar misschien iets ronder in haar hals, maar dat komt vanzelf als je haar tempo meer onder controle hebt. Ze loopt nu lekker actief en neemt hele ruime passen, op het moment dat jij dit met je zit wat kan opvangen en zij meer gaat dragen zal ze zich vanzelf ronder gaan maken in dr hals, maar dan zonder achter de loodlijn te gaan.
11 vinden we beiden een fijn beeld ;-) dit vind ik een heel mooi uitgangspunt. Paard actief en ontspannen en ik vind je houding heel netjes, om t af te maken zou je naar voren moeten kijken, maar verder niks aan op te merken.
Ik wil je als tip geven veel overgangen te rijden en ook stukjes schoudervoor/binnenwaarts te rijden, zodat ze meer gaat dragen.
Je bent goed bezig en ik vind het fijne foto's om naar te kijken.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:18

Bedankt voor je bericht flavlip :)
Ik ben het wel met je eens, maar denk dat hier ook een stukje gevoel bij komt kijken, waardoor ik de fotos met het neusje er achter wel weer fijn vind :P
Verna maakt zich namelijk graag lang en steekt snel haar neus naar voren. Ben nu juist bezig om haar meer op het achterbeen te krijgen, iets compacter en dat ze daarbij dan ook los laat. Op de fotos waar jij haar fijn vind, is ze namelijk wel strak in de hand. Dan laat ze net haar kaak niet los. Als ik haar daar iets meer op vang komt ze er vaak weer goed doorheen, maar komt ze inderdaad iets achter de loodlijn. Ik denk dat als ze daar iets meer kracht gaat ontwikkelen dat dit vanzelf minder wordt :)
maar ik snap zeker je gedachten en dat is ook wel waar we heen willen, alleen helemaal los, op eigen benen en neusje op of net voor de loodlijn is op het moment nog erg moeilijk, dus in stapjes die richtig op :)

Overgangen en stukjes schoudervoor pakken we de laatste tijd steeds vaker mee :) schouderbinnen is nog wat te moeilijk op dit moment, maar we breiden langzaam uit :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:32

Leuk paard!

Wat betreft het wijken: kijk eens kritisch naar deze foto, misschien heb je er zelf nog wel meer. Op de foto lijkt het alsof je wilt wijken voor je linkerbeen.
Op die foto geef je richting je paard alleen aan dat je naar rechts wilt d.m.v. dat been. Je bekken is recht('rechtuit lopen!'), je linker elleboog verder naar achter dan de rechter ('ga naar links!') en je kijkt naar beneden. De signalen die je je paard geeft zijn gemixt, misschien komt het daar wel door dat het wijken nog niet helemaal lukt.

Probeer met je paard mee te zitten in de beweging, de goede kant op. Verplaats je gewicht iets. Open je heup in de richting die jij op wilt, ondersteun met je been en hand en kijk in de richting die je op wilt gaan.

Succes, jullie komen er wel! :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 19:51

Tennan, bedankt voor je reactie! Ik ben het helemaal met je eens! Moet daar echt meer op gaan letten, mn instructrice hamert er ook al zo op hihi. Zodra ik namelijk ga kijken waar ik heen wil gaat mn houding automatisch mee. Die binnenhand is compensatie vanuit mij, ik weet dat ik met buiten moet corrigeren zodra ze wegloopt, maar wil dan nog wel eens toch binnen pakken. Dat zie je hier ook iets.

ik ga proberen er nog iets meer op te letten. Het zijwaartse/scharen zit er nu wel redelijk op. Ging super vandaag :) wie weet dat als ik hier even goed op let dat t nog een stukje beter wil :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:47

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:12

Het ziet er netjes uit hoor. Je mag idd nog wat mooier je handen voor je houden en wat meer voor je uitkijken, dan hou je je rug ook rechter en val je minder snel naar voren.
Vind het over het algemeen een heel fijn plezierig beeld geven

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:36

Wauw, wat een mooi beest. maar heb je geen last van die manen met rijden?

Vind het er netjes uitzien. Gewoon lekker ontspannen en rechtop blijven zitten en dan gaat zij vanzelf ook makkelijker lopen. Bij foto 7 lijkt ze wat weg te lopen over de schouder. Goed begrenzen met buitenteugel en buitenbeen, dan komt het vanzelf.

Veel succes met je wedstrijden, maar volgens mij komt dat best wel goed :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 21:47

Bedankt voor de reacties, ik neem alle tips weer mee :)

En die manen, normaal zitten ze in drie vlechten, maar voor de fotos even los. Moet zeggen dat ik er eigenlijk niet echt last van heb gehad :P