Vanmiddag is Arianne even wat foto's komen maken en uiteraard ben ik daar weer heel blij mee!
Verna is een friese merrie van inmiddels alweer 9 jaar oud. Na veel opstartproblemen zijn we vorig jaar april voor het eerst in de B gestart. In de tussentijd heeft ze nog een veulentje gekregen en zijn we rustig verder gegaan met wedstrijden en trainen. Op 1 maart hebben we ons L1 debuut gehad. Dit was meer om te kijken hoe we er voor stonden en ik was die B proefjes wel zat
Ondanks dat ik ons er eigenlijk nog niet klaar voor vond en ik het ook niet echt goed vond gaan, dachten de jury's er heel anders over en kreeg ik van beide een winstpunt 
Ook de wedstrijd er na nog een winstpuntje gekregen.
Voordat we weer verder gaan met wedstrijden wil ik haar eerst nu even goed voor elkaar, zodat we iets zelfverzekerder de proef in kunnen en dan hopelijk de selecties voor Utrecht meepakken.
Ik ben zelf in de training nu vooral bezig met het wijken. Dat kwartje viel nog niet helemaal, waardoor we daar steeds 5en op scoorde. Ik probeer haar nu eerst duidelijk te maken dat ze echt op zij moet, hierbij laat ik het tempo even achterwege aangezien ik het idee heb dat ze hierin haar balans nog moet vinden. Zodra dit helemaal bevestigd is komt dat tempo wel weer. Dit pakt ze tot nu toe erg goed op en rechtsom laat ze al vrij nette lijntjes zien

Verder mag Verna stiller in de aanleuning worden. Ik weet dat ik daarin ook een grote rol heb, aangezien ik snel mijn binnenhand er te veel bij pak. Ik probeer vooral Verna duidelijk te maken hoe ze netjes in kan buigen (binnenbeen, buitenteugel) rechtsom gaat dit nu fijn, maar linksom moet ook hier het kwartje nog even vallen. Ik denk dat dat ook een heel stuk kan schelen in de stilte van de aanleuning.
Ook mag ze over het algemeen nog sterker, zeker in de galop, maar dit gaat de laatste tijd echt met sprongen vooruit. Toch mag het nog allemaal iets beheerster (de ene keer lukt dat wel, de andere keer niet) en moet ze in de galop nog iets meer balans krijgen.
Work in progress dus! Al met al zijn we lekker aan de slag op het moment

Hier dan de foto's

Algemene werkpuntjes die bijna op iedere foto terugkomen:
- Handen meer bij elkaar!!!
- Teugels korter en handen naar voren

- Naar voren kijken
Dit zijn wij:

1. Hier pak ik haar volgens mij net wat op van het lage. Ik vind haar houding hier erg fijn, misschien wat hoog, maar wel los in de hand en een actief achterbeen. Mijn teugels zijn alleen wel nog veel te lang.

2. Klein beetje verruimen volgens mij. Hier teveel binnenhand, verder wel prima

3. Idem. weer te veel binnenhand.

4. Hier komt ze er wat uit en wordt ietsje sterk. Ik ga te veel naar voren zitten.

5. En de galop. Ik zie dat ik haar er met m'n buiten teugel nog iets meer doorheen vraag, niet inknikken met pols
) Haar hoofdhalshouding verbaasde me dat die zo hoog was, maar opzich niet erg. ze voelde super los in de hals en galoppeerde heel beheerst, iets waar ik erg blij mee ben, aangezien we eerder als een racemonster door de bak gingen

6. inzet van het wijken. Weer die binnenhand
Wijken is moeilijk en dus komt ze er aan de voorkant wat uit.
7. Hier wordt ze wat drammerig, volgens mij was dit net voor het wijken en voelde ze hem al een beetje aankomen

8. Linker galop, ze ging wat harder dan ik had verwacht, oei die handen, gelijk houden en op m'n kont zitten. Door spanning false knik lijkt wel.

9. nog een keer, hier probeer ik haar volgens mij iets meer ruimte te geven, maar echt ontspanning komt er nog niet echt in

10. stukje doorzitten, stoelzit
en teugels korter en rechtop. Doorzitten levert wat spanning op en hup neusje er uit 

11. stukje draf aan het einde, prima beeld vind ik zelf

12. en richting halsstrekken/uitdraven. Niet naar voren kukelen

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar en tips, maar houd het lief
dit vind ik een heel mooi uitgangspunt. Paard actief en ontspannen en ik vind je houding heel netjes, om t af te maken zou je naar voren moeten kijken, maar verder niks aan op te merken.