fries loopt heel erg met de neus omlaag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovehorses62

fries loopt heel erg met de neus omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:21

hoi bokkers, /3

ik rij sinds kort een fries bij, maar die loopt heel erg met haar neus naar binnen (wat de meest mensen heel mooi vinden, maar wat eigenlijk niet goed voor haar is) ze gaat daarbij ook best aan de teugels hangen.
van het baasje van de fries moet ik mijn handen naar voor doen zodat er meer teugel ruimte is en dan aansporen.
het naar binnen hangen met haar neus doet ze niet heel de tijd maar wel vaak.
dus we willen het neusje wat meer omhoog houden en niet dat ze dus heel erg naar binnen gaat lopen met haar neus.

maar is de manier wat van het baasje is goed? want ik weet niet of ze het hierdoor afleert of minder gaat doen.

tips zijn welkom! :D :j

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:29

Hallo!!

Wat leuk dat je sinds kort een paardje bij rijdt, gefeliciteerd!

Wat je baas zegt klopt inderdaad, de fries (zoals ik uit je verhaal kan opmaken) zal te ver achter de loodlijn lopen waardoor jij hoogst waarschijnlijk geen fijne teugeldruk hebt/niet goed aan het been. Door het paard voorwaarts te vragen zal hij zijn hoofd meer gaan dragen en zijn neus er wat meer uitdrukken zodat je hem als het ware "naar je teugel rijdt". Zo voel je precies wat er in de mond gebeurt zonder dat je het contact verliest. Je paard mag niet gaan hangen! Zodra je paard weer gaat hangen in je hand kan je dit weer oplossen door vooruit te gaan. Je moet zelf aan gaan voelen of je hand echt naar voren moet. Lichte teugeldruk is namelijk wenselijk als je aan het rijden bent, te weinig of te veel is niet de bedoeling.

Veel succes!

lovehorses62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:32

nono_roos schreef:
Hallo!!

Wat je baas zegt klopt inderdaad, de fries (zoals ik uit je verhaal kan opmaken) zal te ver achter de loodlijn lopen waardoor jij hoogst waarschijnlijk geen fijne teugeldruk hebt/niet goed aan het been. Door het paard voorwaarts te vragen zal hij zijn hoofd meer gaan dragen en zijn neus er wat meer uitdrukken zodat je hem als het ware "naar je teugel rijdt". Zo voel je precies wat er in de mond gebeurt zonder dat je het contact verliest. Je paard mag niet gaan hangen! Zodra je paard weer gaat hangen in je hand kan je dit weer oplossen door vooruit te gaan. Je moet zelf aan gaan voelen of je hand echt naar voren moet. Lichte teugeldruk is namelijk wenselijk als je aan het rijden bent, te weinig of te veel is niet de bedoeling.

Veel succes!

Heel erg bedankt!
Wij rijden zelf al met losse teugels want wij zijn niet zo van de teugels te strak houden

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:38

lovehorses62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:56

sevenofnine schreef:
Je kan misschien proberen te longeren met een chambon. Gewoon om haar aan te moedigen naar het contact te strekken.
Op youtube heb je een heel handig kanaal met veel tips naar dit probleem toe: https://www.youtube.com/channel/UCLTTnk ... epGXqJlwQw

Dankje!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:20

Het is altijd fijn te horen dat je niet aan de teugels wil trekken, dat je dus bij wijze van spreken paard-vriendelijker wil omgaan met het wezen paard, maar toch een heel grootte maaaaar, zomaar wat rond kuieren of rond lanterfanten met een loshangende teugel is in feite net zo erg, door dit te doen verlies je in feite het vertrouwen, dan is er ook geen leidersfiguur die het paard kan volgen, en soms leidt dit dan tot tjaaaa soms echt gevaarlijke toestanden.
Los is dus niet altijd een beter idee.

lovehorses62 schreef:
nono_roos schreef:
Hallo!!

Veel succes!

Heel erg bedankt!
Wij rijden zelf al met losse teugels want wij zijn niet zo van de teugels te strak houden

Hilary

Re: fries loopt heel erg met de neus omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:31

Wat bij mijn paardje heel erg heeft geholpen is een ander bit. Blijkbaar was zijn eerste bit net iets te scherp, waardoor hij achter de loodlijn kroop. Door de losse teugel die hierdoor ontstond, beloonde hij zichzelf ook steeds, wat het mij niet makkelijker maakte om het op te lossen. Ander bitje proberen? Rubberen ongebroken trens werkte bij mij erg goed als uitprobeersel.

lovehorses62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 18:40

Hilary schreef:
Wat bij mijn paardje heel erg heeft geholpen is een ander bit. Blijkbaar was zijn eerste bit net iets te scherp, waardoor hij achter de loodlijn kroop. Door de losse teugel die hierdoor ontstond, beloonde hij zichzelf ook steeds, wat het mij niet makkelijker maakte om het op te lossen. Ander bitje proberen? Rubberen ongebroken trens werkte bij mij erg goed als uitprobeersel.

Ik weet niet of het baasje dat zo goed vind haha.
We rijden nu gewoon met een enkel gebroken bit.
Maar zal het eens vragen want ze heeft um wel liggen
Dankjewel voor de tip!

Pixie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:26

Probeer je tempo omhoog te houden en veel figuren rijden, lekker bezig houden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:24

Je bedoelt waarschijnlijk dat je paard achter de loodlijn loopt. En daarin ook nog hangerig is.
De oplossing van de eigenaresse klopt wel in zekere zin, maar lost de oorzaak niet op. De oorzaak is namelijk dat het paard kracht mist in de achterhand en daardoor zijn hoofd niet kan dragen.
Sterker maken van de achterhand is dan essentieel. Veel overgangen rijden, voltes groot en klein, openen en sluiten etc. En zorgen dat je paard in de overgangen niet in je hand kan hangen.

lovehorses62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:25

Dank jullie wel!