Heerlijk rijden in het zonnetje met King

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Heerlijk rijden in het zonnetje met King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 17:22

Hallo allemaal!

De lente is eindelijk echt hier! Ik kon vandaag voor de eerste keer weer heerlijk in mijn t-shirt buiten rijden!

Ik rij King nu bijna een jaar en ik vind persoonlijk dat we in dat jaar al heel veel bereikt hebben! Toen ik met King begon had hij behoorlijk wat kilo's teveel, had geen conditie, zat wat vast in zijn lijf en het zadel lag niet goed, dit kwam allemaal doordat die zo'n 2 jaar nauwelijks wat gedaan had.
We zijn er nu bij lange na nog niet maar als ik terug kijk naar hoe we begonnen zijn dan ben ik toch best wel trots. Dit was vorig jaar ons allereerste topic hier: [RT-HAW] Palomino King @ work Best veranderd dan toch denk ik zo??

King is een 10-jarige (bijna 11) palomino ruin, ouders onbekend maar waarschijnlijk zit er iets van Andalusiër in. King is liever lui dan moe en een echte diesel want hij moet eerst altijd flink opwarmen. Hij is van zichzelf niet echt fijn voorwaarts en hier ben ik dan ook echt continu mee bezig. Dit is in het jaar dat ik hem rij al veel beter geworden maar kan nog steeds stukken beter, hier zijn we dan ook altijd druk mee bezig. Nadeel hiervan is dan alleen dat mijn benen helaas echt nog niet stil genoeg zijn, dit is een heel groot werkpunt voor mij maar King maakt mij dit niet makkelijk, maar ik weet dit dus!

Waar ik het meeste dus mee bezig ben is die achterhand activeren. King is ook wat overbouwd en heeft zijn bouw dus niet echt mee. Ik ben heel veel bezig met schakelen om zo die achterhand sterker te maken. Sinds afgelopen week hebben we ook weer een pessoa dus wil ik het longeren wat meer gaan oppakken en kan ik hem op die manier ook trainen.

Ik rij hem 2 a 3x in de week, op de maandag staat hij meestal voor de kar en de eigenaresse die rijd ook nog 1 a 2x per week, echter heeft die wat meer moeite om hem echt intensief te trainen, dus dat komt meer vanuit mij. Ons niveau is nog B. We hebben ondertussen 4 onderlinge wedstrijden gereden bij een competitie die op stal werd gehouden en daarbij zijn we kampioen geworden. De startpas is ondertussen aangevraagd en binnenkort willen we het dus officieel gaan proberen, denken jullie dat we daar klaar voor zijn?

Nou genoeg gepraat, hier wat fimpjes! Ik ontvang graag tips als dit op een nette manier gegeven wordt! Oh en dat piepen wat je op de filmpjes hoort komt van het bit, heel irritant I know!

Hier nog niet zo lang aan het rijden en dus moet King nog echt een beetje warm worden. Tijdens de warming up maak ik altijd meerdere overgangen en schakel ik ook wat in zowel de stap als draf, hier wordt die van voren ook wat losser van want King wil in het begin altijd wel wat hangen.

Zelfde eigenlijk als hierboven. Wat voltes draaien, wat schakelen, keertje halthouden. Halthouden is ook nog een moeilijk puntje, hij gooit makkelijk dan zijn kont naar links of gaat achteruit lopen zonder dat ik dat wil. Wanneer ik wel wil dat die achterwaarts gaat doet King dat dan weer niet en spant die zich helemaal aan. Hier zijn we dus langzaam steeds een beetje mee bezig. Ook dat wegstappen na het halthouden moet veel actiever, hij reageert hier veel te slecht op mijn been.

Eerst stukje galop rechtsom. Galop is echt zijn beste gang, hierin kan ik hem het meest fijn bewerken. Ik ben nu ook langzaamaan bezig om hem wat meer te laten verzamelen in de galop om zo die achterhand te activeren en dan van daaruit weer weg te rijden. Het naar voren rijden kan die wel alleen moet ik daarbij oppassen dat die niet heel scheef gaat. De overgang terug naar draf kan netter. Wij vinden het beide lastig om na zo'n galop weer een goed draf ritme te vinden en zoals jullie zien zit ik dan ook veel met mijn been eraan. Hij blijft hier naar mijn idee niet actief genoeg. Zijn galop links vind ik altijd heel erg fijn.

Hier ben ik bezig om hem in draf meer terug te rijden zodat hij meer zijn bekken moet kantelen. Dit vind hij heel moeilijk. Dit kan dan ook nog duizendmaal beter maar ik ben al blij met de korte stukjes die hij doet. Vervolgens rij ik hem dan door naar een middendraf alleen zoals je ziet doe ik dan teveel waardoor hij het ritme kwijt is, grotendeels mijn schuld dus. Daarna weer een keer halthouden waarna hij meteen een pasje achteruit wil zetten, ook dus iets waar we druk mee bezig zijn om dit goed te krijgen.

Bedankt voor het kijken!

moorcats

Re: Heerlijk rijden in het zonnetje met King

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:28

Daar is King weer! Hij is al een stuk slanker toch? Hij toont nog wel wat traag, ik zou sneller schakelen ,een paar passen naar voren en weer terug en meer overgangen maken. In het halthouden voorwaarts laten denken, door je houding (rechtop,kruis aantrekken, lage buikspieren aanspannen en kort je adem uitblazen, been licht aanhouden)staat ie stil, ontspan je hand, maar hou je been waar die is. Bij voorwaarts, sta toe en druk je been door. Galop neigt soms naar 4-takt, hou hem actief met je been en zit, ook bij het kleiner maken van de galop, hij moet meer sprong (opwaarts) tonen. Blijf zelf zo licht mogelijk in je handen, met je zit en benen hou je hem actief zodat hij niet gaat hangen, probeer ook in halshouding te varieren door hem af en toe de teugel uit je hand te laten kauwen, zodat hij weer ontspanning vindt, middendraf beter voorbereiden met een halve ophouding waarbij je weer je kruis aantrekt, buikspieren aanspant en kort uitademt, dan komt ie terug op het achterbeen en is ie beter bij elkaar, nu maakt ie zich lang en valt ie letterlijk uit elkaar. Probeer heel goed op je houding en zit te letten, hiermee maak je het verschil tussen rijden en trainen. Succes!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:57

moorcats schreef:
Daar is King weer! Hij is al een stuk slanker toch? Hij toont nog wel wat traag, ik zou sneller schakelen ,een paar passen naar voren en weer terug en meer overgangen maken. In het halthouden voorwaarts laten denken, door je houding (rechtop,kruis aantrekken, lage buikspieren aanspannen en kort je adem uitblazen, been licht aanhouden)staat ie stil, ontspan je hand, maar hou je been waar die is. Bij voorwaarts, sta toe en druk je been door. Galop neigt soms naar 4-takt, hou hem actief met je been en zit, ook bij het kleiner maken van de galop, hij moet meer sprong (opwaarts) tonen. Blijf zelf zo licht mogelijk in je handen, met je zit en benen hou je hem actief zodat hij niet gaat hangen, probeer ook in halshouding te varieren door hem af en toe de teugel uit je hand te laten kauwen, zodat hij weer ontspanning vindt, middendraf beter voorbereiden met een halve ophouding waarbij je weer je kruis aantrekt, buikspieren aanspant en kort uitademt, dan komt ie terug op het achterbeen en is ie beter bij elkaar, nu maakt ie zich lang en valt ie letterlijk uit elkaar. Probeer heel goed op je houding en zit te letten, hiermee maak je het verschil tussen rijden en trainen. Succes!

Heej, dankje voor je uitgebreide antwoord!
Hij is inderdaad al een stuk slanker maar er mag nog net ietsje meer af en hij moet bovenal nog meer spieren gaan kweken en dan met name bil en buikspieren.
Ik ga eens kijken of ik die dingen die jij opnoemt kan proberen, alleen lage buikspieren....heb ik die??? :P

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:52

Haha, ik zie dat ik in je vorige topic zo goed als hetzelfde commentaar heb gegeven! Ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit zei ik toen..... Hoi, mooi paard heb je. Je zegt dat het zadel nu meestal goed blijft liggen, maar het ligt nu te ver naar voren, over de schouder, dit kan ook het op de voorhand vallen verergeren. Ik vind het ook iets aan de kleine kant voor jou. Je krijgt er een stoelzit van en bij het lichtrijden lijkt het of je je aan de teugels omhoog trekt, daardoor heb je een onrustig (zwengelend) been. Je moet proberen schouder, heup en enkel op een verticale lijn te krijgen, open je heupgewricht, rol je knie naar binnen en maak je been lang. Ook mag je je handen iets meer dragen en vanuit je elleboog te laten scharnieren, waardoor ze stiller zijn. Probeer nog vaker te schakelen en overgangen te rijden om die achterhand erbij te krijgen. Bij de middendraf zie je dat je het niet voorbereid, hij is voor je begint al loperig en dan laat je hem eigenlijk uit elkaar vallen. Zorg eerst dat het tempo van jou is en wel dat hij actief is, niet snel. Maak een halve ophouding zodat hij iets terug komt op het achterbeen en weet dat er iets moet gebeuren. Dan rijd je actief naar voren en vraagt om de verruiming, zonder hem los te gooien, na een paar passen neem je hem terug (op zit) dat kan je, want dat doe je wel heel goed in de overgang draf/stap. Galop is idd beter, probeer met je bekken de rolbeweging te volgen, hou daarbij je boven lijf zo stil mogelijk. Zo kan je met je zit het tempo in galop regelen, schakelen, groter, kleiner. Misschien doe je dit al, de filmpjes zijn natuurlijk kort, maar misschien heb je er wat aan. Succes!) ... Het zadel ligt wel beter inmiddels zag ik?!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 23:11

Ja zadel is aangepast, voorste singelstoot is naar voren geplaatst waardoor het zadel nu goed blijft liggen! Dat scheelt al een hele hoop! Maar zie je wel al verschil/verbetering na mijn andere topic?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:48

Je houding is wel al wat verbeterd, maar King lijkt minder actief. Wat lui, Hij lijkt wel minder te hangen dan eerst?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 23:58

moorcats schreef:
Je houding is wel al wat verbeterd, maar King lijkt minder actief. Wat lui, Hij lijkt wel minder te hangen dan eerst?

King is altijd lui haha. Dat hangen is inderdaad wat minder en wordt al helemaal minder zodra die warm is en ik echt bezig ben met dat schakelen en probeer die achterhand meer te activeren, dan gaat die van voren ook meer dragen, soms te erg zodat ik het contact iets verlies maar dit heb ik nog liever dan dat hangen en dan is hij ten minste wel al iets meer van achteren erbij.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:56

Ik vind het echt een hele vooruit gang met wat ik eerst heb gezien! Vind je wel heel onrustig zitten als je doorzit vooral je handen maar verder, knap werk:)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:16

Kozbi schreef:
Ik vind het echt een hele vooruit gang met wat ik eerst heb gezien! Vind je wel heel onrustig zitten als je doorzit vooral je handen maar verder, knap werk:)

Heb je gelijk in hoor! Maar komt vooral omdat ik daar tijdens het doorzitten heel erg bezig ben met het schakelen maar King tegelijkertijd ook aan de pruttel moet houden en proberen van voren nog nageeflijk te houden, dan gebeurd er opeens veel tegelijk en wil het wel eens net iets meer onrustig zijn. Verder bedankt!!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:32

Als hij zo slecht reageert op been, zou ik juist gaan oefenen op dat jij je benen stil houdt, want in de galop is dat al goed, maar in de draf geef je bijna elke stap been. Probeer je onderbenen stil te houden. Volgens mij zie ik het goed dat je zonder zweep rijdt? Vanwaar die keuze? Want wat ik altijd merk is dat been, geen reactie, tik heel goed helpt.
Over jouw doorzitten, volgens mij knik je voor jou rechts in met je heup, en probeer wat minder naar achteren te hangen. Iets meer buikspieren aanspannen en dan meeveren.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:59

liekec schreef:
Als hij zo slecht reageert op been, zou ik juist gaan oefenen op dat jij je benen stil houdt, want in de galop is dat al goed, maar in de draf geef je bijna elke stap been. Probeer je onderbenen stil te houden. Volgens mij zie ik het goed dat je zonder zweep rijdt? Vanwaar die keuze? Want wat ik altijd merk is dat been, geen reactie, tik heel goed helpt.
Over jouw doorzitten, volgens mij knik je voor jou rechts in met je heup, en probeer wat minder naar achteren te hangen. Iets meer buikspieren aanspannen en dan meeveren.

Oefenen op benen stil houden, doe ik elke keer!! Is mijn grootste struikelblok en dat in combinatie met een niet fijn voorwaarts paard...Maar ben ik dus al continu mee bezig! En ik rij wel met zweep, is ook af en toe echt wel nodig.
Dat van dat inknikken hoor ik voor het eerst, ga ik eens op letten, dankjewel!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:16

Ik mis vooral heel veel buiging in het lijf, en ik vind zijn hoofd halshouding ook net niet,, ik vind persoonlijk het allemaal heel stijf ogen, wissel meer in hoofdhalshouding en buiging. probeer ook eens cavalletti's of balkjes neer te leggen en kijk eens of hij daar wat activer in wil worden. verder mis ik in je verhaal iets heel erg essentieels, namelijk afwisseling. ik krijg de indruk door het verhaal dat je echt met de dressuur bezig bent, het bakwerk, kies eens voor een ander idee, een keer niet longeren met passoa, maar een keertje loswerken/grondwerken, of een keer wat balkjes neer leggen, vrijspringen (dit mogen ook kleine hindernisjes zijn) en onder het zadel ook. ik denk namelijk niet dat hij verschrikkelijk lui is, ik denk vooral dat hij het misschien niet zo leuk vind om zo eentonig aan het werk te zijn. en dat daar het grootste probleem is, het werk is ook heel eentonig.het is namelijk steeds hetzelfde omdat je iets wil verbeteren. kies zo bijvoorbeeld ook een keer voor iets wat hij heel makkelijk vind,
denk hierbij bijvoorbeeld aan dit; stel hij vind lang laag heel makkelijk. dan pak daar eens op terug of ga daar eens een dagje mee aan de slag. probeer dan eens een aantal overgangen of een paar aparte figuren, dus lang laag in de 8tjes. of probeer hem eens heel actief te rijden. dus al gaat zijn kop in de lucht. gas er op. zodra hij vooruit gaat en je ene stabiel tempo hebt, dus kan schakelen en makkelijk weer naar voren kan rijden probeer hem dan een beetje te begrenzen. maak het uitdagend en geef hem denk werk. maar houd het afwisselend. iedere keer dressuur gefocust bak werk, het zelfde rondje is niet leuk natuurlijk.
overigens als het bit zo verschrikkelijk piept, is het bit dan niet versleten bij de ringen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:02

Hij staat elke maandag voor de kar en dat vind die heel leuk. Verder mag ik helaas niet met hem springen omdat die een peesblessure heeft gehad. Balkjes draven doe ik inderdaad ook af en toe, dit is ook nog lastig voor hem dus hier wil ik zeker nog meer mee oefenen.
Lang en laag en dus zonder druk zegmaar vind die juist heel moeilijk, hij durft dan moeilijk te ontspannen. Laatst heb ik hem met touwhalster gereden en uiteindelijk ging die iets fijner zakken, dit wil ik dus zeker ook vaker doen.
Ook hoop ik wat vaker met hem gewoon een rondje buiten te maken maar hiervoor moet er altijd iemand mee omdat die niet alleen naar buiten wil. Al wil ik het ook eens gaan proberen of het lukt als er iemand op de fiets mee gaat. Helaas kunnen we hier niet zo fantastisch naar buiten.
En voor zover ik weet is het bit niet versleten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:22

Ik zei ook:STEL hij vind lang en laag makkelijk, daarmee geef ik dus aan dat je een keer iets kan uitkiezen wat hij makkelijk doet. In mijn voorbeeld was dat lang en laag. Maar alleen maandag iets anders en in principe verder alleen maar bak werk, en dan alleen dressuurmatig, is eentonig en saai. Zeker voor het paard. Ik denk dat jouw sleutelwoord echt afwisseling is.
En dus eerst aan de gang met lol en voorwaarts. Balken zat zo te zien dus gebruik ze. En cavaletti's zo neerzetten dat hij niet hoeft te springen maar wel uitdaging heeft en zijn benen op moet tillen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:38

Vrij hebben is het meest makkelijk voor hem haha :P En wanneer de eigenaresse hem rijd is het voor hem ook niet zwaar, alleen ik doe wat moeilijkere dingen met hem.
Maar ik wil inderdaad wat vaker balkjes en cavaletti's meenemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:04

Het gaat ook niet persee om de moeilijkheidsgraad. Maar wel iedere dag weer bakwerk doen. Dat is eentonig en saai voor ieder paard. Zo hou je een paard gewoon niet fris in het koppie,

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:09

Leuk om King weer eens te zien! Hij ziet er in ieder geval al een heel stuk slanker uit haha! Rijtechnisch commentaar begin ik niet aan.

Vind dat je hem leuk rijd en idd echt voorwaarts is hij nooit geweest :z

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:10

kiwiwitje schreef:
Het gaat ook niet persee om de moeilijkheidsgraad. Maar wel iedere dag weer bakwerk doen. Dat is eentonig en saai voor ieder paard. Zo hou je een paard gewoon niet fris in het koppie,

Hij doet niet elke dag alleen maar bakwerk hoor, hij wordt niet elke dag gereden. Vandaag heeft die bijv. alleen met zijn vriendje buiten gestaan. Maar ik snap wat je bedoelt!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:15

Sunrise19 schreef:
Leuk om King weer eens te zien! Hij ziet er in ieder geval al een heel stuk slanker uit haha! Rijtechnisch commentaar begin ik niet aan.

Vind dat je hem leuk rijd en idd echt voorwaarts is hij nooit geweest :z

Klopt hij is gelukkig nu aardig op gewicht! Dat heeft ook een poos geduurd voordat al die vetjes eraf waren!