Galop probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bentley_13

Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 23:33

Hallo!

Ik ben nogal heel nieuw op bokt, dus ik weet niet of ik dit hier goed post :D

Even een kortte uitleg over m'n paard.
Bent is een quarter x Arabier met de Looks van een Andalusiër. Beetje frappant, vond ik ook ja . Hij is 7 jaar oud en sinds 2 jaar onder het zadel.

Heb hem zelf (dressuurmatig)beleerd wat top ging hij is ontzettend leergierig. Wilde bijna gaan starten tot ik op het idee kwam western te gaan rijden. Doe ik nu een half jaar en ook dit gaat super! Op Bentleys galop na.

Het zit dus zo, hij springt aan met een enorme hups en daarna sjeest hij aardig de bak door. Nu kan ik hem sinds kort gewoon normaal terug nemen naar de jog (draf). Nouja prima, kracht te kort dat zou kunnen. Het gaat me meer om het volgende; op het moment dat ik m'n overgang rij naar de draf draait hij zijn achterhand naar binnen, en krijg ik die vrijwel niet terug.

Heb een tijdje een merrie van een vriendin van mij gereden, die deed ongeveer het zelfde maar dan met bokken erbij (bent is te lief om te bokken). Dat paard had kissing spines in een ver stadium.

Heb contact op genomen bij de vee arts, die zegt dat het een kreupelheid kan zijn. Maar voor verder onderzoek ed moeten er wel foto's gemaakt worden.. Prima, maar ik wilde ook graag eventjes weten wat jullie opinie is, hebben jullie dit wel is mee gemaakt of iets soortgelijks. Hebben jullie tips of ideeën..

Trouwens, zijn zadel is een half jaar geleden gepast door Evelien van Eurohorse en ook de osteopaat is geweest een half jaar geleden. Tandarts 2 maanden geleden..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:38

Wat zegt je trainer ervan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:40

maar als je van engels naar western gaat kan toch niet ineens zijn galop slecht worden (want die was goed, anders was je niet klaar om dressuur te starten).

enige dat ik kan bedenken is dat er een ander zadel op ligt, je hulp om in galop aan te springen is immers hetzelfde? of indien die anders is, neem ik aan dat je met goede instructie die opnieuw goed erop hebt gezet?

ik zou als eerste naar het zadel kijken, dat is de grootste verandering.. zijn rug laten checken door een osteo misschien? en als dat allemaal niets oplevert dan zou foto's maken toch de beste oplossing zijn.

osteo is geweest tegelijk met de zadel passer.. maar sinds de problemen zijn ontstaan is er geen zadelmaker/passer of osteo meer bijgeweest?

heb je evelien al eens opgebeld en het probleem voorgelegd?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:40

Je hebt een aantal dingen al uitgesloten, dat is goed. Zelf denk ik dat het te maken heeft met een stukje rechtrichten en krachtopbouw. De meeste paarden gaan iets scheef met de achterhand naar binnen in galop, en zetten ze het binnenachterbeen daarmee niet onder maar naast de masse. Het hoeft dan dus minder te dragen. Om dat te verbeteren kun je in galop schoudervoor rijden, en ook de overgang terug naar draf schoudervoor inzetten.

Bentley_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 23:42

Bedankt voor de reacties!

Mijn trainer zegt dat het enkel aan kracht tekort ligt, maar mijn gevoel zegt anders..

Ik zal in iedergeval de osteopaat er weer even bij halen voor dat ik foto's ga maken!
Mocht zei aanraden om de Evelien in te schakelen ga ik dat doen..

Hartelijk dank!

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:27

Ik zou er inderdaad de osteopaat weer even bijhalen, kan zeker geen kwaad!
Als de problemen blijven aanhouden, zou ik de DA er een keer bijhalen...
De problemen waren niet aanwezig toen je Engels reed?
De tip van de schoudervoor in galop zou ik zeker in gedachten houden, dat helpt bij jonge paarden niet niet recht galopperen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:54

Ik weet niet of dat bij jouw westernzadel ook geldt, maar meestal zijn die langer op de rug dan een dressuurzadel. Ook zit je er vaak anders in, wat meer met je zit naar achteren. Als je zadel draagt voorbij de laatste rib, kan dat inderdaad rugklachten geven bij je paard en dat kan eventueel de scheve galop-overgang terug verklaren. Longeer je hem wel eens met en zonder zadel? Dan kan je zien of het probleem zich dan ook voordoet.