paard aan de hulpen krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

paard aan de hulpen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:32

Ik heb sinds een paar weken een d pony. Ik wist van te voren dat het een project zou zijn met rijden.
Sally is ongeveer een jaar manegepony geweest en behoorlijk afgestompt op beenhulpen. Hoe krijg ik haar beter aan het been? Voorwaarts gaat wel, maar de buiging en het wijken voor druk reageert ze helemaal niet op.

Tot nu toe ben ik voornamelijk aan de hand bezig (ik heb er pas 1x op gezeten in de 7 weken dat ze bij me is). Maar ik zou haar ook graag 2x in de week onder het zadel sterk maken.
Ik heb tot nu toe altijd paarden gehad en gereden die goed op het been en op de zit gereden konden worden. Dus Sally is echt een uitdaging voor me, haha.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:42

Ik zou beginnen met grondwerk. Daar zijn genoeg topics op bokt over te vinden. Succes :)

elenaMM77

Re: paard aan de hulpen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:43

goede les nemen, het liefst een combinatie van grondwerk en daarna bevestiging onder het zadel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:45

Snapt ze uberhaupt wat die beenhulpen betekenen? Of denkt ze dat dat duwen met benen erbij hoort?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:50

je hebt haar 7 weken..

het kan ook zijn dat ze tijd en vertrouwen moet krijgen in haar nieuwe baasje..

die van mij buigt ook niet zomaar en geeft ook niet zomaar stellling en buiging (heb hem ook net twee maanden).

bij hem komt het omdat hij de z ingereden is met harde hand.. en ook al is hij daarna bij een nieuw baasje met meer rust in het springen en samengesteld tot L gereden.. Hij geeft zijn rug niet zomaar vrij..
Hij heeft echt tijd nodig om tot rust te komen en tijd om je te vertrouwen, ook al heeft hij een gouden karakter en respect voor mensen.

wij zijn met rechtrichting vanaf de grond bezig en eens in de twee weken een half uur les onder het zadel..

puur het opzoeken van ontspanning, het loslaten van de rug, tempocontrole en stelling en buiging en schoudercontrole.

pas afgelopen week voor het eerst dat ik merk dat hij af en toe echt laag komt onder het zadel.. aan de hand is hij er al vlotter mee.

daarom is mijn tip.. goede instructie zoeken en lekker helemaal vanaf de basis beginnen ook al zou hij meer moeten kunnen volgens zijn papieren of wedstrijden in het verleden.

--------

en als je hem niet hebt laten keuren.. alsnog een keer goed laten bekijken door een DA, immers een paard met last van de rug of benen of wat anders zal niet zo graag willen inbuigen of nageven.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:55

Idd vanaf de grond beginnen. Is het paard ook van stal verwisseld? Geef hem dan ook de tijd dat te verwerken en te wennen :) EN als je het kan, longeren of werken aan de lange teugel vanaf de grond. Sowieso goede instructie kan nooit kwaad :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:00

Ik denk inderdaad dat ze de beenhulpen helemaal niet begrijpt.
We zijn bezig met grondwerk, dit pakt ze super op. Hier heb ik ook les in van Janna de Vries.

Ik heb haar bijna 7 weken en ik heb 1x op haar gereden sinds ze bij mij is, om een zadel te passen. Maar dit probleem had ze bij de vorige eigenaren ook, dus ik denk dat ze het echt niet snapt.

Onder het zadel heb ik nog geen instructrice gevonden die bij mij past en betaalbaar is. Ik wil namelijk 2x in de week gaan lessen voorlopig en bij Janna betaal ik ruim 40 euro per les, dus dat wordt een beetje te gek.

Voor nu vraag ik alleen tips hoe ik haar kan leren dat ze reageert op mijn been.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 22:03

Ze is inderdaad ook van stal verwisseld. Ze is van 24 uur op stal naar 24 uur paddock met schuilstal en andere paarden gegaan. Hier heeft ze ook erg aan moeten wennen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:10

Geen beenhulpen geven en kijken wat er gebeurt. Om ze alert te krijgen moet je er naar toe dat ze op een klein drukje reactie geeft. Hoe meer je gaat duwen met je been hoe minder aandacht ze eraan zal geven. Belonen voor elke voorwaartse reactie en probeer erachter te komen hoe je deze op een creatieve manier kan motiveren. De mijne ondersteun ik met stemhulpen en door af en toe eens vanuit stap aan te galopperen en hals strekken in galop of eens wat cavaletti. Succes, kan een behoorlijie uitdaging zijn maar wel leuk als je de "sleutel" vindt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:10

Eigenlijk kun je haar dus beschouwen als een jong, groen paard. In ieder geval wat beenhulpen betreft. Wat kan helpen is door de goede hulpen te geven terwijl je door de hoek rijdt. Dus:
- stelling vragen vlak voor de hoek
- ruimte geven op je buitenteugel om de hoek goed te kunnen rijden
- binnenbeen aanleggen voor buiging
en op ong 3/4e van de hoek alles in omgekeerde volgorde weer opheffen.

De hoek moet je namelijk toch door, dus de begrenzing van de bakrand kan je mooi helpen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:17

ik gebruik zelf ook graag pionnen..

om een volte mee te markeren.. zodat ik toch beter zicht op de stelling en buiging heb en of ik nu wel een circel rijd (lol, daar wil het nog wel eens aan mankeren ook)..

en ze in een rechte lijn zetten op ruime afstand om ze te 'slalommen'.. in stap en draf.. en daarna de onderlinge afstand een beetje verkleinen als ze handiger wordt en haar lichaam beter gebruikt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 06:03

Bedankt voor de tips. Hier kan ik mee aan de slag.

Ze is trouwens gekeurd bij aankoop, haar rug en benen zijn ook op de foto gezet. Om alles uit te sluiten. Ook vanwege haar gedrag onder het zadel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:06

Je moet je paard zélf laten keizen om het te doen of niet te doen.
Doet hij dan wat je vraagt dan moet hij daar beter van worden.

Praktisch:
Vraag iets simpels, vraag zo nodig rustig door tot je een heel klein beetje positieve reactie krijgt, dan beloon je uitbundig, geeft een klontje en je stapt af, stop! klaar.
Morgen opnieuw.
Binnen twee à drie keer heeft hij door dat er voordeel te halen valt met goed doen.
In de eerste week(en) bouw je dit heel langzaam uit.
Vergeet jouw belangen, denk aan de lange termijn, werk heel kort.

Het resultaat is een paard dat uitkijkt naar je vraag en daar zo snel en goed mogelijk op reageert, dan krijgt hij een klontje en mag naar stal.....

"Allways quit at the right moment"