Eerste 'outdoor'-training van het jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Eerste 'outdoor'-training van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:03

Hoi!

Na lange tijd open ik nog maar eens een topic over de training van mijn paard. Ixquisa is bijna 7 en heb haar nu bijna drie jaar. We zijn nog maar 1 keer op wedstrijd geweest (vorig jaar) en hebben toen de e5 en e7 gereden (laagste niveau). Ondertussen trainen we lekker verder op de basis en we nemen zo nu en dan wel eens een speelse galopwissel mee op de diagonaal, dit neemt ze erg goed op. (heb hier een filmpje van voor wie wil :) ) Echt rijtechnische problemen hebben we niet, ik werk nu vooral heel hard aan mijn eigen houding en ben ook erg benieuwd wat andere vinden van onze combinatie :D

De foto's staan niet op volgorde...

Voetjes van de vloer, mijn houding is niet zo top :')
Afbeelding

Dit vind ik een fijn beeld :)
Afbeelding

Nog eentje van de galop, beetje een raar moment in de galopsprong
Afbeelding

En hier loopt het dan naar mijn idee ook mis wat betreft mijn houding, je ziet het ook duidelijk terug in mijn paard (spanning) maar kan er de vinger niet op leggen wat nou net het probleem is...
Afbeelding

Link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=U1Jg1QDmQV4

Doei! :wave:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:13

Gaaf dier!
Ik mis alleen wel sprong in de galop en hij mag wat actiever. Schakel veel en zorg dat hjj wat meer omhoog wil galopperen!
Heb je ook foto's van andere gangen :)?

Heleennn

Re: Eerste 'outdoor'-training van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:27

Bedankt! Ja daar moet inderdaad echt nog aan gewerkt worden, kreeg ik ook op mijn protocol op wedstrijd... Helaas geen foto's van de andere gangen, tenminste toch niet van die dag.

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:33

Erg mooi dier!

Je mag afentoe wel wat trotser zitten vind ik, ook in de "vreemde" momenten van de galop. Borst vooruit en schouders naar achteren!
Vind het er verder wel gewoon ontspannen uitzien.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 17:36

Dankje :D Ja mijn schouders vind ik dus ook! Ik probeer met het rijden om mezelf er steeds bewuster van te maken maar dat is echt moeilijk :D

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:42

Je moet het jezelf echt even aanleren om eraan te denken, is in het begin lastig maar went vanzelf :) . Probeer er om de zoveel rondes weer even aan te denken, "Ohja, schouders naar achter!"

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:21

Ik denk dat als jou paard zich wat vastzet jij die ''spanning'' overneemt in je houding en het paard een beetje blokkeert zoals op de laatste foto waardoor jij niet meer fijn kunt zitten, daar heb ik ook ''last'' van, als mijn paard niet lekker over de rug loopt dan kan ik er niet op zitten. Paard gooit hoog op dus zit sws niet heel makkelijk :)
Wat ik toch een beetje mis is de ontspanning, ze houd zich wat strak in de rug en loopt er voor mijn idee niet lekker doorheen. Kun je ook terug zien in de wissel, die springt ze tdh en in tweeën. Als je paard goed door het lijf galoppeert en onder treedt, kan ze die wissel ook een stuk beter maken. Dan kan ze die bekkenkanteling beter maken en kan ze dat andere been naar voren brengen en onder de massa zetten ipv eerst voor wisselen en achter met een hupsje snel in de andere galop landen.
Wat ik je mee wil geven zoek een goede instructeur (als je die dan nog niet hebt :) ) en probeer veel af te wisselen in de houding van je paard. Je gaat ook een stuk on afhankelijker zitten als je paard lang laag loopt, je hebt dan minder steun aan de teugels.
Dit is wat ik zie, kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar ik heb dan ook maar een aantal foto's en een filmpje gezien :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:26

Ik vind de foto's er ook erg fijn uitzien. Je rijdt vriendelijk en het paard lijkt ook ontspannen. Ook de foto waarop jij aangeeft dat er spanning in zit, zie ik dat niet zo. Paard komt eventjes wat omhoog, even uit de buiging, maar dat is geen ramp :) Gewoon weer netjes doorrijden, voorwaarts.

Wat ik me wel afvroeg, heb je bewust gekozen voor dit type hoofdstel? Ik zie op een foto een bakstuk een stuk loskomen van de kaak en vraag me ook gewoon af waarom je met zo'n lage neusriem rijd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:34

op die foto, waar je je vinger er niet op kunt leggen, lijkt je bekken wat naar achteren gekanteld te staan (waardoor je kont 'naar achteren steekt' (valt niet zo heel erg op, maar zo lijkt het als je goed kijkt). hierdoor ligt je binnenbeen ietsjes meer naar achteren, en steek je je bovenlichaam wat naar voren wat je in je schouders dan weer 'rechttrekt'.. hierdoor lijkt het op zich goed, maar het is een wat lastige houding om ontspannen te zitten.

maar kan er ook helemaal naast zitten hoor, heb er geen overdreven goede kijk op.. Het is ook maar zeer minimaal, het ziet er allemaal fijn uit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:36

Amiigo schreef:
Ik denk dat als jou paard zich wat vastzet jij die ''spanning'' overneemt in je houding en het paard een beetje blokkeert zoals op de laatste foto waardoor jij niet meer fijn kunt zitten, daar heb ik ook ''last'' van, als mijn paard niet lekker over de rug loopt dan kan ik er niet op zitten. Paard gooit hoog op dus zit sws niet heel makkelijk :)
Wat ik toch een beetje mis is de ontspanning, ze houd zich wat strak in de rug en loopt er voor mijn idee niet lekker doorheen. Kun je ook terug zien in de wissel, die springt ze tdh en in tweeën. Als je paard goed door het lijf galoppeert en onder treedt, kan ze die wissel ook een stuk beter maken. Dan kan ze die bekkenkanteling beter maken en kan ze dat andere been naar voren brengen en onder de massa zetten ipv eerst voor wisselen en achter met een hupsje snel in de andere galop landen.
Wat ik je mee wil geven zoek een goede instructeur (als je die dan nog niet hebt :) ) en probeer veel af te wisselen in de houding van je paard. Je gaat ook een stuk on afhankelijker zitten als je paard lang laag loopt, je hebt dan minder steun aan de teugels.
Dit is wat ik zie, kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar ik heb dan ook maar een aantal foto's en een filmpje gezien :)

Bedankt voor je reactie! Ik heb gelukkig een goede instructeur die dezelfde punten als jou aanhaalt. Lang en laag moet ik van hem ook veel oefenen en dan echt heel erg licht gaan zitten zodat ik niet stoor in de mond. En lekker voorwaarts natuurlijk :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:39

Wipher schreef:
Ik vind de foto's er ook erg fijn uitzien. Je rijdt vriendelijk en het paard lijkt ook ontspannen. Ook de foto waarop jij aangeeft dat er spanning in zit, zie ik dat niet zo. Paard komt eventjes wat omhoog, even uit de buiging, maar dat is geen ramp :) Gewoon weer netjes doorrijden, voorwaarts.

Wat ik me wel afvroeg, heb je bewust gekozen voor dit type hoofdstel? Ik zie op een foto een bakstuk een stuk loskomen van de kaak en vraag me ook gewoon af waarom je met zo'n lage neusriem rijd

Ik heb jonge paarden eigenlijk altijd met zo'n hoofdstel gereden, ze reageert hier het beste op. Ik heb ook wel eens met een gecombineerde neusriem gereden maar dat vind ze niks eigenlijk. Een Engelse neusriem heb ik ook al geprobeerd maar dat was ook niet echt super. Het bit ligt met die lage neusriem naar mijn idee stiller in de mond en dat lijkt ze wel aangenaam te vinden :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:40

elenaMM77 schreef:
op die foto, waar je je vinger er niet op kunt leggen, lijkt je bekken wat naar achteren gekanteld te staan (waardoor je kont 'naar achteren steekt' (valt niet zo heel erg op, maar zo lijkt het als je goed kijkt). hierdoor ligt je binnenbeen ietsjes meer naar achteren, en steek je je bovenlichaam wat naar voren wat je in je schouders dan weer 'rechttrekt'.. hierdoor lijkt het op zich goed, maar het is een wat lastige houding om ontspannen te zitten.

maar kan er ook helemaal naast zitten hoor, heb er geen overdreven goede kijk op.. Het is ook maar zeer minimaal, het ziet er allemaal fijn uit.

Bedankt daar zal ik eens op letten bij het rijden :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:58

Vind de fotos er fijn uitzien, mag wat actiever. Waarom doen jullie al galopwissels als je aan de basis werken als ik mag vragen?

Pixie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:21

Persoonlijk denk ik dat je beter eerst aan je basis kan gaan werken, actiever, je houding, je paard heeft de neiging te gaan hangen, Je basis goed hebben is het halve werk

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 08:08

Kozbi schreef:
Vind de fotos er fijn uitzien, mag wat actiever. Waarom doen jullie al galopwissels als je aan de basis werken als ik mag vragen?

Dat is handig in het springparcours.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:30

Ahzoo :D

Ik zou als ik jou was eerst wat meer aan evenwicht werken en haar wat laager en ronder rijden zodat ze veeeel meer over de rug komt. En veel buigen heel veel buigen en daarna pas de wissels want ik ben er ook iets te vroeg mee begonnen haha! :) verder wel een erg leuk paardje hoor!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:56

bedankt :D

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:34

Ik vind het er ook goed uitzien hoor! Het actieve mist alleen nog een beetje. Probeer heel veel tempowisselingen in een bepaalde gang te maken en in die tempowisselingen een beetje los te laten met de teugel. Niet zodat ze uit haar houding komt maar zodat ze haarzelf een beetje meer moet dragen. Ze lijkt nogal op je hand te leunen naar mijn idee namelijk :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 18:25

Dat valt gelukkig reuze mee, maar het mag idd actiever! We zijn druk bezig om er wat meer schwung in te krijgen en een mooiere afdruk :)