Welk niveau dressuur, van eerste paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Welk niveau dressuur, van eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 10:36

Hoi,

Ik ben alvast een beetje aan het oriënteren, op het gebied van een eigen paard. En wil alles zoveel mogelijk in de details hebben, om zo goed en duidelijk mogelijk voorbereid te zijn.

Nu ben ik voor mijzelf een lijstje aan het maken en botste eigenlijk tegen iets op, namelijk het dressuur niveau van het paard. Ikzelf moet nog een hoop leren op dressuur gebied. Zelf rijd ik al aardig lang paard, maar echt dressuur ben ik niet zo heel lang mee bezig. In de toekomst wil ik wel wedstrijden gaan rijden, vooral hobbymatig. Maar vind het wel leuk om te groeien, en hoger te komen.

Maar wat ik mijzelf nu afvraag, welk niveau is het beste om mee te beginnen. Is het verstandig om een paard te kopen die het niveau heeft van wat ik nu leer, of een paard dat al veel kent?

Alvast bedankt.

piezze

Re: Welk niveau dressuur, van eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:37

Maakt niet uit, ligt vooral aan jouw instelling en talenten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:39

Ik heb altijd het liefst een zo groen mogelijk paard :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:41

Als je zelf wilt leren, is dat het "makkelijkste" op een paard wat al wat kent.

Een paard wat minder kent, duurt misschien langer, maar dan leer je wel zelf uitvinden hoe en wat en leer je in mijn ogen meer.

Het is net wat je zelf wilt!

Ik heb altijd zelf zadelmak gemaakt of paarden gehad welke net zadelmak waren.
Dat vind ik het fijnst.

Alles zelf aanleren en zelf doen, heeft er geen ander op zitten "prutsen" en loop je niet tegen dingen aan welke je qua rijden niet aanstaan

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:44

Meestal vind ik een L niveau voor iemands eerste paard wel een mooi niveau. Vaak hoe hoger ze lopen hoe sensibeler ze zijn. Zitten ook geschikte begin eigen paardjes tussen de hogere klasses hoor. Wat ik vaak adviseer is een paardje met zo min mogelijk moeilijke gebruiksaanwijzingen in de hand en tijdens het rijden. Je moet vaak bij je eerste paard nog zoveel zelf leren, dan bij de manege of verzorg/bijrijdpaarden. Ja als je dan op het punt komt dat jullie de klasse L voorbij streven, leer je ook meteen je paard en jezelf nieuwe dingen aan te leren.

Vind het altijd zo jammer als ik het mis zie gaan bij mensen die hun eerste eigen paard kopen. Dan een super opgeleid paard kopen met een erg hoog niveau wat ze zelf nog lang niet hebben en dan door het sensibele karakter van het paard het paard niet meer de 'baas' kunnen. Dan gaan ze weer de verkoop in of worden ze verwaarloosd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:44

Little_Birdy, dat vraagt de TS toch niet?

TS, afhankelijk van wat je zelf wilt.

Een Z paard waar alle knopjes opzitten moet je ook rijden, net als een L paard. Alleen zal deze als het goed is wat meer kennen en jou meer kunnen leren.
Een goed opgeleid L paard kan je prima de basis leren en samen verder groeien.

Maar ja, afhankelijk van het karakter van een paard is ook de mate van leermeester.
Een voorbeeldje:
Vriendin van mij kocht een Z2 geklasseerd paard maar het dier is in de B en L bijna niet vooruit te branden, heeft een hele truckendoos ook maar onder de 'simpele' manier van rijden van haar uit te komen.
Nu ze inmiddels M geklasseerd is met hem wordt het beter en leuker voor beide. Het rijden gaat lekkerder en het paard heeft veel meer drive in de trainingen en de proeven.

Je zult dus vooral in het rijden het goede gevoel moeten zoeken. Afhankelijk van jou als ruiter vind je dat op alle niveau's, de kunst is om te vinden wat bij jou past.

Ik zou zelf een groen of net beleerd paard laten staan als ze zelf nog veel moet leren en voor een paard gaan dat L of M geklasseerd is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:48

Maar dat moet je wel kunnen natuurlijk ;) Het rijden/opleiden van een jong paard dan ;)

Persoonlijk zou ik gaan voor een goed gereden paard. Dat hoeft niet perse Z niveau te zijn, maar wel een paard die weet hoe hij zijn lichaam goed moet gebruiken en jou dus op weg kan helpen. Haal je op de lange termijn vooral voordeel uit.

Daarnaast is het ook afhankelijk wat jij wilt. Wil je zelf de dressuurwedstrijden in of wil je vooral ontspannen kunnen rijden en wat werken aan je eigen kennis.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:51

Na mijn manege-carrière ben ik begonnen met een pony die eerder M-dressuur had gelopen. Een fijne leermeester, koel in het hoofd, vergeeft je een foutje.
Daarna heb ik een tijdje een merrie gereden, meerdere keren Z2 geweest. Nu had ik gelukkig al wat ervaring opgedaan met mijn pony, anders had ik dit paard niet kunnen rijden.
Super fijn leerpaard maar je moest zelf ook al wat meer 'gefine-tuned' zijn. Paard reageerde ontzettend scherp en perfect op de zit.

Tussendoor nog wat ervaring opgedaan op andere dieren en toen een net beleerde 5-jarige gekocht (oei, andere koek :+ ). Heeft ook deels te maken met haar wat dominante karakter maar pfoe, kwam een beetje van een koude kermis thuis :')

Niet alleen het niveau maar ook het karakter en hoe het paard is afgericht is erg belangrijk (en niet te vergeten de begeleiding die jij krijgt na aankoop!).
Groen+Groen raad ik sowieso af.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:54

Ik koos zelf voor een jong onbeleerd paard en les 2x per week bij een goede instructeur.
De lessen zijn niet goedkoop, maar alles wat ik nu leer komt mij bij een volgend paard ook weer van pas. Ik denk dat het verstandig is om te overleggen met je instructeur over wat voor paard bij je past.
Zadelmak en braaf lijkt mij in ieder geval wel verstandig in jouw geval omdat het om je eerste eigen paard gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:56

Ik zou niet zo zeer naar het niveau kijken, maar naar de manier waarop het gegaan is.
Ik zou ook vragen of je bij een wedstrijd mag komen kijken. Dan weet je veel beter wat je kan verwachten dan in een thuis situatie.
Als je nog veel moet leren zou ik altijd voor een paard met veelzijdige opleiding kiezen die ook leuk in het B springen mee komt.
Die hebben dan te minste al het een en ander gezien.
Daar heb je meer aan dan een Z paard dat nooit van huis komt en 1x door een ervaren ruiter in een veilige omgeving even Z gestart heeft en zijn puntje binnen heeft.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:58

Ze vraagt wat verstandig is? Ik zelf vind voor een eigen paard het slim om een groen niet verpest dier te kopen. Goede les en je kunt samen leren. Wat is daar zo verkeerd aan dan ?

Ik zie iemand anders hetzelfde reageren namelijk

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:11

Ik raad aan om een paard te kopen op ongeveer l1 niveau.
Echt niet alle paarden die te koop staan zijn verpest.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:17

Bedankt voor de reacties!

Zelf wil ik niet helemaal gefocust zijn op dressuur, maar relaxte ritjes moeten ook aan de orde komen natuurlijk, en vooral genieten. Ik ben vrij onzeker, dus denk dat een jong en groen paard niet geschikt is voor mij. Alhoewel ik ook snap waarom anderen juist gekozen hebben voor een jong paard. Ieder zo zijn voorkeur :).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:23

Als je zelf nog niet heel ervaren bent in de dressuur, is het handig een paard te hebben die je hierbij wat kan helpen. En andersom, kan jij het paard weer helpen in andere dingen, buitenritjes, springen of wat dan ook.

Ik denk persoonlijk dat je daar het meeste plezier aan zult beleven als dat je alles samen moet gaan leren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:32

Doef schreef:
Bedankt voor de reacties!

Zelf wil ik niet helemaal gefocust zijn op dressuur, maar relaxte ritjes moeten ook aan de orde komen natuurlijk, en vooral genieten. Ik ben vrij onzeker, dus denk dat een jong en groen paard niet geschikt is voor mij. Alhoewel ik ook snap waarom anderen juist gekozen hebben voor een jong paard. Ieder zo zijn voorkeur :).

Ik denk dat het heel erg afhangt van je doel. Wil je ook écht wedstrijden gaan rijden? Want je omschrijving is een beetje vaag ;) Eerst wil je het wel, maar het is niet je hoofddoel. Als ik bovenstaande dan lees dan denk ik: Mmmm nah, nee... dat is helemaal haar doel niet.

Als je wedstrijden gaat rijden moet je toch in de B beginnen, als wedstrijden an sich niet jouw doel zijn, dan zou ik me daar helemaal niet op focussen in de aankoop. Een paard kan prima M geklasseerd zijn, maar ongeschikt als jouw eerste paard. En een paard kan ongeklasseerd zijn en uitstekend geschikt voor jouw doel! Vergeet daarbij niet dat als jij graag met je paard wilt groeien, een goede instructeur jouw met gemak de B en L doorloodst. Want elk paard kan dat niveau aan.
En als die leuke braverik voor de bosritjes geschikt is, red je het er ook wel mee in de ring!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:34

Ik vind bij een beginnende ruiter routine bij het springen eigenlijk haast nog belangrijker dan dressuur.
Een paard dat nog moet leren springen met een onervaren ruiter geeft noodsprongen en onverwachtte stops. Voor je het weet heeft een van beide angst of een vreselijk slechte klemmende houding.
Als je weet dat je paard een zekere routine heeft kun je echt richten op je eigen rijstijl in eerste instantie.
Ook hebben die paarden doorgaans al wat meer gezien in de zin van gekke obstakels.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:36

Vooral een braaf paard, ik denk dat dat belangrijker is dan het nivo.

Een wat hoger opgeleid paard kan wel heel fijn zijn, maar dan moet je er niet eentje hebben met een flinke trucendoos.

Mijn ZZ merrie is braaf met beginners, maar weet ook heel goed hoe ze zich niet in hoeft te spannen en moe hoeft te worden. Afgelopen weekeind heeft ze een B proef gelopen met een meisje van 12, dikke punten terwijl ze toch de kantjes er flink af liep. Ik heb haar over gepakt en mocht na even op adem gestapt te hebben de ring in in het ZZ en er liep een heel andere pony die ook in het ZZ dik scoorde.
Het is er wel eentje die zich gaat vervelen als ze alleen door een beginner gereden word, ze vind het fijn om af en toe toch flink aan het werk te moeten en na te moeten denken over wat we doen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:37

Ik denk dat je beter kan kijken naar een karakter dan naar een niveau. Ik heb beide meegemaakt jong en ervaren. Ik zou zoeken naar een paard met een niet al te sensibel en dominant karakter als eerste paard.

Niet alle Z dressuur paarden zijn super sensibel van karakter. En niet alle groene paarden zijn fijn te rijden door iedereen. Als ik zelf zou moeten kiezen en ik stond in jouw schoenen dan zou ik een meer ervaren paard kiezen. Maar het hangt helemaal van de budget af. Een braaf en goed opgeleid M/Z dressuur- of springpaard kost nou eenmaal meer dan een groen paard. Een goedkoop ervaren paard met goede sportklassering is vaak wat ouder/ is verreden/ heeft moeilijk karakter of heeft een blessure gehad, kijk daar dus wel mee uit.

Kortom doe eerst marktonderzoek voor je gaat kopen. Je weet zelf je budget. Ik had voor mijn laatste paard ook een beperkt budget maar wilde wel een goede. Dat is dus een jong paard geworden. Een ervaren paard met dezelfde kwaliteiten had waarschijnlijk 3 x zoveel gekost.

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:54

Ik denk als er iemand zegt dat ze een groen paard verkiezen, ook niet spreken over een "eerste" paard :)
Als ik zo rondom mij zie, zie ik het toch ook vaak fout gaan bij een eerste paard, het eerste paard is vaak een miskoop ...
Ga eerst en vooral voor een paard dat je ligt, waar je je gerust op voelt. Een Z-paard is inderdaad meestal ook wat gecompliceerder, dat zie ik hier thuis ook met de jonge ruiters die mijn "oude" Z-paarden overnemen. Dit zijn paarden die gewoon zijn van de nodige portie werk te krijgen die je als "onervaren" ruiter vaak niet kunt geven. Een uur rijden is niet hetzelfde als een paard een uur doortrainen.
Wanneer ik mee op zoek ga naar een eerste paard voor iemand, ga ik altijd voor een paard met wat ervaring , eentje van een jaar of 8 die netjes de L1 of L2 loopt. Daar kan je nog heel wat kilometertjes mee doen :) .
Let er vooral op dat je paard gezond is, laat hem goed keuren. Hier hangt een prijskaartje aan en er wordt dan ook vaak op bespaard, maar denk eraan, eens het paard van jou is en hij krijgt problemen, dan kost het je vaak veel meer geld. Je houdt ondertussen van hem, dus je doet hem dan ook niet zo makkelijk meer weg.
Kijk goed rond, neem niet te snel een beslissing. En als je de beslissing genomen hebt, geniet met volle teugen van je kanjer .

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:05

Laat de jonge, net beleerde paarden asjeblieft staan.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een brave op ongeveer M niveau, dan zit een gedeelte van de zijgangen en tempocontrole er al goed in en ligt er een nette basis voor de verdere toekomst. Een vergevingsgezind paard kan heel wenselijk zijn maar hangt af van de ruiter, als je zelf fijngevoelig bent en snel leert kan een paard met 'trucendoos' juist bijzonder leerzaam zijn... Die vinden echt een manier om duidelijk te maken dat je iets fout doet. Neem het aan, verander je hulpen et voilá!

Ben zelf begonnen met een M2 pony, daarna een 3 jarige voor de overgang pony-paard welke ik zelf in 1 jaar naar M niveau heb getraind: Ging prima, en ik had ondertussen al zo'n 6 jaar eigen paarden-ervaring. Maar uiteindelijk toch weer voor een Z1 paard gekozen om de puntjes op de ï te kunnen zetten. Héél veel van geleerd, braaf maar met trucendoos.

Ga proberen en kies wat goed voelt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:10

Het probleem met net beleerde paarden is ook dat 3-4 jarigen vaak nog opvallend braaf zijn omdat ze nog onder de indruk zijn van alle nieuwe dingen.
Rond een jaar of 5 hebben ze meer lichaamscontrole en willen ze nog wel een jolig worden. Dan gaat het relatief vaak mis.
Bij een jong paard moet je nooit denken: ach hij is zo makkelijk ik heb niet veel hulp meer nodig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:20

ik denk dat de klik die je hebt met een paard, de mate waarin je hem de piste rond kunt rijden bij het schouwen (en dan heb ik het puur over de basisgangen, de overgangen, het stuur en de rem), je plannen met het paard en de tijd en energie die je er zelf in wilt investeren de doorslaggevende factoren zijn.
Het niveau is een leuke indicatie voor het selecteren van de paarden waar je wilt kijken verder.

als eerste paardje (tenzij je echt heel ervaren bent), zou ik niet snel onder de 6 jaar nemen.. al ben ik zelf ook wezen kijken bij een 4 en 5 jarige, waarbij vooral de 4 jarige een superleuk dier was en al best fijn aan de hulpen.. ze was echter te klein voor mij (voelde nog net ok, maar zag er gewoon niet fijn uit). Daarbij opgeteld wat sizzle hierboven terecht opmerkt heb ik beiden laten staan.

mijn voorkeur ging uit naar correct in en doorgereden waarbij tenminste de basis van het wijken aanwezig was, bij voorkeur L/M bevestigd..

uiteindelijk is het een paard die Z dressuur, L springen, L samengesteld heeft gelopen.
Van dat hele Z dressuur was eigenlijk niets meer te merken, want de amazone die dat met hem bereikt had, had vrij veel met de hand gewerkt en met een matig passend zadel waardoor er een flinke staak is opgetreden..

De reden dat ik hem meenam? onder het zadel voelde het volkomen veilig aan, er waren duidelijke filmpjes terug te vinden op internet waarbij het paard duidelijk vertrouwd was buiten en op vreemd terrein. de basis was voldoende en ik kon hem prettig rondrijden.. zonder aanleuning, zonder allerlei ingewikkelde dressuurkunststukjes..

Als je bepaalde sportdoelen op korte termijn in gedachten hebt, dan is het natuurlijk een ander verhaal.. als je met andere paarden M1 gestart hebt en jouw doel is binnen een jaar of 2 in de Z te willen starten.. Dan is een goed bevestigd Z dressuurpaard wellicht een goede keuze (lol, die van mij niet, daar moet je tijd voor nemen en lekker in de basis veel aan het werk).. Ben je zelf een beginnende ruiter of licht gevorderd en ga je voor het eerst in de wedstrijden starten dan is een L/M paard al meer dan voldoende, dan heb je ook nog de 'eer' later als je verder komt.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:39

Het verschilt denk ik een beetje in wat je precies wilt, als een paard een B of L niveau heeft kun je mooi samen verder groeien en oefenen onder goede begeleiding. Dit duurt misschien alleen wat langer.

Als een paard een hoog niveau heeft kan het zijn dat jij het hierdoor ook sneller kan leren, maar het kan ook tegen je werken. Als er heel veel knopjes en trucjes op en een paard zitten en de ruiter weet hier zelf nog niet mee om te gaan kun je ook last van mis communicatie krijgen.

Het belangrijkste is denk ik gewoon dat je een goede klik hebt met het paard en dat jullie mekaar goed leren kennen. Op die manier gaat het leren rijden het snelst en met het meeste plezier! ;)

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:40

Ik zou op zoek gaan naar een L of M geklasseerd paard. Deze kennen meestal toch al vrij veel, en mocht je echt intensieve wedstrijden willen gaan rijden kent je paard de eerste klasses in elk geval al. Via de M heb je ook een makkelijkere doorstroom naar het Z!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:48

Ik ga denk ik wel mee met een aantal hierboven dat het wel fijn is denk ik dar je nieuwe paard iig L kan lopen.
Zelf heb ik een paard van b naar z gereden terwijl ik zelf ook nog niet veel ervaring had met dressuur.
Dat heeft heel wat jaren gekost om daar te komen maar wel zo trots nu natuurlijk.
Nu heb ik pas een 4 jarige gekocht maar het voelt alsof ik weer net een beginner ben. Het is dat ik tegen dit paard ben aangelopen maar ik zou als ik jou was eerder voor een paard kiezen die 5 of iets ouder is.