Halsstrekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte1801

Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 17:22

Hoi allemaal! Ik rij weleens proefjes en ben nu bezig met mijn C-Diploma op de manege (niet heel professioneel maar paard en ik hebben er allebei lol in :) ). Nou zit daar ook een stukje hals strekken in en dat lukt niet zo goed :( .
Paard:
Naam: Cleo
Leeftijd: 6/7
Ras: KWPN (springgefokt)

Afbeelding

Cleo liep eerst altijd met een Thieddeman om, die haar hoofd als het ware naar haar borst toetrok.
Ze is een manegepaard, dus heb daar niets over te zeggen. Uiteindelijk wel in de les gevraagd of ik het eens zonder Thieddeman mocht proberen, en de instructrice vond dat het wel meeviel zonder :D . Zijn nu zover dat we met martingaal rijden, zodat ze wel wat vrijheid heeft maar ook nog te corrigeren valt. :) Hartstikke fijn. Maar als we proefjes rijden is ze gespannen (ben dan zelf ook niet helemaal ontspannen , ligt ook wel beetje daaraan haha) en gaat dat hoofd niet naar beneden, zoals ook duidelijk te zien is op de foto. In de lessen loopt ze al wat makkelijker aan de teugel, maar tijdens de proefjes niet :(.
Sorry voor het lange verhaal, maar misschien is mijn probleem zo wat duidelijker.
Mijn vraag is dus hoe je een paard de hals kan laten strekken/ontspannen krijgt tijdens het rijden.

Ondanks dit ben ik wel super trots op haar, ze is nog jong en geen dressuurpaard, maar wel echt een topper!

Lotte1801

Re: Halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:07

Upje!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:58

En wat gebeurt er als je de teugels helemaal los laat en lang maakt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:00

Halsstrekken is geen kunstje, maar is niet anders dan het paard dat het bit (en dus de hand) van de ruiter volgt.

Voorwaarde voor een paard dat netjes je hand volgt: Aanleuning en nageeflijkheid.
Zolang je het paard niet netjes in de aanleuning hebt lopen zal halsstrekken dan ook niet (goed) lukken.

Kans dat met het losgooien van de teugels die neus wel een keer naar beneden gaat, maar dat is niet correct de hand volgen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:38

Ben t met amaris eens....

Een paard wat netjes nagevelijk loopt , kan hals strekken..

Maar ik zie dr maar weinig die t netjes doen, en dus hoofd zakken en naar voren brengen en de hand ook weer netjes volgen. En dit is een ruiterprobleem....ligt vaak niet aan t paard..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:03

De volgorde van werken is:
losgelatenheid en tact.
Dat wil zeggen ontspanning, vertrouwen, begrijpen wat er gevraagd wordt.
Een ontspannen, gehoorzaam paard zal vanzelf in een rustige cadens gaan lopen, dat is tact.

Is dit in orde dan gaat het vanzelf de hals laten vallen vanuit de schoft dat is de aanzet tot het hals strekken.
Een paard neemt nu vanzelf aanleuning.
Pas in de aanleuning kan een paard gaan nageven.

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:22

Ik lees ook dat het een manegepaard is, hoevaak rijd je er per week op?

Animalfarm13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:36

Bij het halsstrekken is het belangrijk dat van te voren je paardje goed nagevelijk is, en dat hij wil zakken. Hij moet je handen volgen naar beneden. Het beste is de neus onder de knie, daar krijg je snel al een 7/8. Succes!

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:58

sanne9393 schreef:
Ik lees ook dat het een manegepaard is, hoevaak rijd je er per week op?

1 keertje p week. Weet dat dit veel te weinig is om echt goed te oefenen, maar helaas :( Ondanks die ene keer in de week merk ik wel dat ze met sprongen vooruit gaat *\o/* Gisteren weer gereden en ze liep me toch een partij netjes! Heel mooi aan de teugel!

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:09

Wanneer je contact hebt met de mond, kan je iets gaan vragen met meer contact om hem vervolgens iets uit te schuiven zodat de hals van het paard mee gaat met je hand. Dit kan alleen als het paard nageeflijk is

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:32

Hee dat is manege Warnaar waar je rijd toch ? tenminste , ik herken de achtergrond !

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 12:07

Ja klopt LadyKim!

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:53

Het feit dat je op een manege rijd (en slechts 1 keer per week) is wel minder om dit goed te kunnen oefenen. Ik vermoed dat je groepsles hebt en alles wat op commando moet doen? Of kan je dan gewoon vrij rijden? Je paard moet zoals in bovenstaande reacties eerst ontspannen zijn en zou dan gemakkelijker je hand moeten volgen. Maar het vergt training natuurlijk, halsstrekken is niet altijd zo simpel.