Problemen met nagefelijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Planet

Problemen met nagefelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:20

Voor dat ik mijn verhaal begin,
Ja, ik heb al het centrale topic aan de teugel gelezen, maar ik kan er de oplossing voor mijn probleem er maar niet uithalen.

Mijn verzorgpaard van nu 20 jaar ik extreem moeilijk om ontspannen te rijden (Waardoor ze moeilijk nagefelijk loopt).
Er is altijd wel iets wat eng is, en dan stelt ze zich niet aan maar dan vind ze het ook echt eng.
De laatste tijd vind ze het minder eng omdat ik voor het rijden een kwartier door de hele bak naast haar loop en 100 keren lang de enge plekken loop.

Ik rij veel voltes, altijd met stelling en ik rij ook veel tempowisselingen.
Wat ik ook doe, ze wilt maar niet nagefelijk worden.

Ik zaag niet in haar mond, ik geef geen 'kneepjes'.

Het klinkt een beetje ego, maar het ligt ook niet aan mijn houding.
Ik neem zelf les en op alle andere paarden lukt het me wel, en volgens mijn instructrice zit ik prima, en heb ik een vaste, stille hand.

En ja ik heb het hele bokt forum al doorzocht op dit onderwerp!

Iemand tips?

Anoniem

Re: Problemen met nagefelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:23

Heb je beeldmateriaal? Dan kunnen we je beter helpen! Maak eens een filmpje :)

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:23

Joolien schreef:
Heb je beeldmateriaal? Dan kunnen we je beter helpen! Maak eens een filmpje :)

Ik ga as vrijdag naar haar toe, zal een filmpje maken :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:24

Misschien een stomme vraag: maar is ze nagekeken op alles? Tanden, rug, zadel etc? :-)

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:26

billionache schreef:
Misschien een stomme vraag: maar is ze nagekeken op alles? Tanden, rug, zadel etc? :-)

Nee, dat niet (Niet dat ik weet) maar het is mijn verzorgpaard, dus ik neem aan dat de eigenaar wel zorgt dat het goed zit?

Ik kan het aan haar vragen.
Wel heeft ze sinds kort haar vorige zadel weer omdat die andere was gestolen. (Boomloos zadel)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:29

Is niet zo vanzelfsprekend dat de eigenaar daarvoor zorgt, dus ik zou daar niet zomaar vanuit gaan. Als ze ergens last van heeft kan het zomaar zijn dat ze fysiek gewoon niet in staat is om na te geven.

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:30

Doubtless schreef:
Is niet zo vanzelfsprekend dat de eigenaar daarvoor zorgt, dus ik zou daar niet zomaar vanuit gaan. Als ze ergens last van heeft kan het zomaar zijn dat ze fysiek gewoon niet in staat is om na te geven.

Wat kan ik er aan doen?
Moet ik de DA gaan bellen om het paard na te kijken?

Om eerijk te zijn vind ik dat de eigenaar dat moet regelen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:32

Klopt moet de eigenaar ook regelen. Maar als die haar zelf niet rijdt zou ze het misschien alleen maar fijn vinden als je dit soort dingen aangeeft! :)

Althans, ik wel

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:33

Hoe loopt ze als je haar met bijzet longeert?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:33

Ik zou helemaal niks ondernemen totdat je dit met de eigenaar besproken hebt. Aangeven waar je tegenaan loopt & even vragen wanneer het dier voor het laatst bij de tandarts en osteopaat is geweest. En wellicht vragen wie er heeft gekeken of dit zadel helemaal goed ligt.

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:34

leeneliefje schreef:
Klopt moet de eigenaar ook regelen. Maar als die haar zelf niet rijdt zou ze het misschien alleen maar fijn vinden als je dit soort dingen aangeeft! :)

Althans, ik wel

De eigenaar rijd zelf ook nog op haar volgensmij.
Maar als het mijn paard zou zijn zou ik zorgen dat ze gezond is.

Of is dat dan niet zo vanzelf sprekend? :+

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:34

Doubtless schreef:
Ik zou helemaal niks ondernemen totdat je dit met de eigenaar besproken hebt. Aangeven waar je tegenaan loopt & even vragen wanneer het dier voor het laatst bij de tandarts en osteopaat is geweest. En wellicht vragen wie er heeft gekeken of dit zadel helemaal goed ligt.

Zal ik doen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:36

Planet schreef:
leeneliefje schreef:

Althans, ik wel

Iedereen heeft een andere mening over wat gezond is. De ene draait het paard binnenste buiten en de andere die vind het wel prima zolang het paard geen ernstige dingen vertoont.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:38

Planet schreef:
leeneliefje schreef:

Althans, ik wel

Nee is niet vanzelfsprekend jammer genoeg. Misschien vraag jij haar andere dingen en reageert ze ook anders, waardoor ze dingen vertoont die ze bij de eigenaar niet doet. Het aangeven kan nooit kwaad :)
Krijg je les met het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:39

Ach eerste eens een filmpje, dan kunnen we eens kijken hoe of wat. Vaak is dan al wel snel te zien wat er goed en fout gaat hoor.

Planet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:42

Citaat:
Nee is niet vanzelfsprekend jammer genoeg. Misschien vraag jij haar andere dingen en reageert ze ook anders, waardoor ze dingen vertoont die ze bij de eigenaar niet doet. Het aangeven kan nooit kwaad :)
Krijg je les met het paard?

Ik krijg geen les, heb wel een keer van de eigenaar een soort les gehad.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:13

Mijn paard is er ook zo eentje, dus ik volg hier even. Ik heb hem laten onderzoeken, een nieuw zadel laten aanmeten, een bitpasclinic gevolgd en de tandarts is een maand of 3 geleden nog langsgeweest. Hij heeft HKO en in het verleden al rugproblemen gehad. Inmiddels durf ik van mezelf wel zeggen dat ik het goed kan herkennen bij m'n paard wanneer hij weer last heeft. Van zodra ik een vermoeden heb neem ik het zekere voor het onzekere.

Ik heb al heel vaak mogen horen dat hij zich aanstelt en met m'n voeten speelt: "hij moet gewoon eens kordaat aangepakt worden". Ik erger me er mateloos aan, aangezien ik 100% zeker weet dat mijn paard écht bang is en dat opdringen of forceren alleen maar omgekeerd zou werken. Hij zou er alleen maar gevaarlijk van worden. (Wat bij mij ook het geval zou zijn als iemand me een harde duw in de richting van een dikke vette spin zou geven }:) ).

Wat bij mijn paard helpt is het hem zelf laten uitzoeken. Er is één hoek in de piste waar bakkabouters zich graag verzamelen. Ik stap net als jij eerst aan de hand wat rondjes. Op de plekken waar hij het eng vindt blijf ik gewoon staan. Ik negeer hem volledig (hou hem enkel vanuit m'n ooghoeken in de gaten) en wacht rustig af, zo lang als hij nodig heeft. Van zodra hij ontspant (zakken met z'n hoofd) stap ik weer verder. Meestal hoef ik dit maar een keer of 2 te herhalen op de enge plekken. Daarna (soms na 2 minuten, soms pas na een half uur) stap ik op en doe ik hetzelfde onder het zadel. Vindt hij een plaats eng probeer ik zo goed mogelijk in de buurt te komen en wacht ik opnieuw af tot hij zich ontspant. Van zodra hij dat doet wandel ik weg van de enge plaats. Hij vertrouwt me meer vanaf de grond dan vanaf z'n rug, dus als het nodig is stap ik weer af en probeer ik het eerst weer even vanaf de grond.

Ik heb deze methode ooit op bokt gelezen en ze werkt goed voor me. Op die manier kan ik echt een vertrouwensband met paardlief opbouwen. Door een blessure hebben we een aantal maanden uitgelegen, terwijl de bakkabouters goed doorgekweekt hebben. Ik ben opnieuw met deze methode aan de slag gegaan en opnieuw lijkt het te werken. Mijn paard leert mij te vertrouwen, ook op andere locaties, in andere situaties, etc.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:18

Hoelang rijd je haar warm?? Ze is al op leeftijd. Meschien stap je haar (voor haar doen) niet lang genoeg in. Kan ook dat ze stijf is of niet helemaal lekker in haar vel zit. Een osteopaat kan dan een uitkomst bieden. Maar dit moet je even met de eigenaar bespreken.