Traag lichtrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Traag lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:18

Hoi!

Ik rij een tijdje een tinkerruin van 7 jaar die erg voorwaarts is. Vooral met de draf wil die alleen maar hard. Nu krijg ik vaak te horen dat je traag moet gaan lichtrijden en minder ver uit het zadel moet komen, maar hoe doen je jullie dat? Ik heb het al vaak aan mijn instructeur gevraagd maar ik krijg het niet goed onder de knie om een rustig tempo aan te nemen. Hebben jullie tips?

Groetjes Roos!

OneAndOnlyx

Re: Traag lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:20

Ik lees mee, deze tip krijg ik ook maar het lukt mij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:21

Kijk even in mijn onderschrift, hier staat een filmpje over langzamer lichtrijden.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:21

Dit is echt een kwestie van oefenen, maar wat kan helpen is meetellen in het langzamere ritme waarin jij wil gaan lichtrijden.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:25

Vaak hoef je maar net een fractie langzamer licht te rijden. Ik doe dat door mijn lichaam als het ware een beetje tegen te houden, zeg maar alsof ik ineens moet lichtrijden met een betonblok op mijn schouders ofzo. Beeld me dus in dat het allemaal heeeel moeilijk en zwaar gaat. Zoiets, sorry, moeilijk uit te leggen :P

Eventueel kan je ook proberen om het al doorzittend te doen, en dan gewoon mee te gaan met het ritme van je paard, maar dan langzamer. Dus alsof je met je lijf probeert je paard tegen te houden.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:29

@joolien
Handig dat filmpje, zo kan ik eens zien hoe het er eigenlijk uit ziet als je langzamer gaat lichttijden. Vind de rest van je filmpjes trouwens ook heel duidelijk.

@sunneva
Ik denk dat ik eht tellen vanavond ook een ga meenemen om te proberen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:30

Sunneva schreef:
Dit is echt een kwestie van oefenen, maar wat kan helpen is meetellen in het langzamere ritme waarin jij wil gaan lichtrijden.

Of een (traag) liedje zingen in je hoofd :) Dan ga je vanzelf mee in dat ritme ipv dat van je paard.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:49

Joolien schreef:
Kijk even in mijn onderschrift, hier staat een filmpje over langzamer lichtrijden.

Ik heb hem ook gezien, alleen snap ik nu iets niet.
Met lichtrijden is het toch niet de bedoeling dat je jezelf omhoog drukt?
Als je dan zelf langzamer lichtrijdt doe je dit toch wel, of zie ik dit verkeerd?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:52

Buikspieren aanspannen helpt al erg veel. In het begin moet je dat heel bewust doen. Als je een maal dan gevoel hebt dan gaat het steeds makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:13

Suzz14 schreef:
Joolien schreef:

Ik heb hem ook gezien, alleen snap ik nu iets niet.
Met lichtrijden is het toch niet de bedoeling dat je jezelf omhoog drukt?
Als je dan zelf langzamer lichtrijdt doe je dit toch wel, of zie ik dit verkeerd?

KLopt, maar je zit dan in een soort ritme. Het ritme is heel belangrijk. Ook als je langzamer gaat lichtrijden houdt je meer activiteit waardoor je kunt blijven lichtrijden.
Het is een kwestie van heel iets vertragen, je beweging miniem aanpassen. Dat kun je ook gebruiken bijv om weg te rijden, door je lichtrijden ritme groter te maken.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:28

Maar Joolien, span je daarbij je (boven)benen aan of hoe? Want het paard gooit je in principe op, dat kan je toch niet zelf vertragen op dat moment?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:31

Ik heb het filmpje niet gezien, maar wil hier wel even op inspelen. Als je jezelf laat opgooien maar je dan even wat langer in de lucht blijft en dit constant herhaald vertraagd je lichtrijden vanzelf.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:35

wat ik dan wel eens doe is voor mezelf traar 1 2 tellen. hoe trager je telt hoe trage jijzelf wordt en je paard dus ook. Pobeer maar eens het verschil te vernemen als je zelf snel 12 en langzaam 12 telt.
bij mij werkt het, en de kinderen die ik les heb gegeven hadden er ook baat bij.
succes met je probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:39

Suzz14 schreef:
Maar Joolien, span je daarbij je (boven)benen aan of hoe? Want het paard gooit je in principe op, dat kan je toch niet zelf vertragen op dat moment?

Ik span idd mijn bovenbeen aan, maar ik klem niet, het is een combinatie van mijn buikspieren aanspannen en het lichtrijden kleiner maken.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:48

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga er vanavond wat meenemen!
Alleen met het buikspieren aanspannen snap ik niet helemaal wat je bedoelt, moet je dat tijdens het lichtrijden doen? Of alleen bij het staan/zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:50

Lichtrijden gaat vaak vanzelf, hoef je lichamelijk niet veel voor te doen, maar als je wilt vertragen zal je je spieren wat moeten aanspannen om je balans te houden, dus dan is buikspieren aanspannen belangrijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:13

Het is ook de tendens van het sta-zit-sta-zit. Je kunt de nadruk leggen op STA, maar ook op ZIT. Bij een vlug paard leg je de nadruk op de ZIT.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:19

uit het zadel komen alsof je stroop aan je k*nt hebt :D , blijft plakken dus. Achter de beweging aan komen...

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:38

max66 schreef:
uit het zadel komen alsof je stroop aan je k*nt hebt :D , blijft plakken dus. Achter de beweging aan komen...

Kijk dit is een concrete omschrijving. Zo heb ik het ook geleerd +:)+
Succes!