Probleem met juiste aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chi_Char1

Probleem met juiste aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:06

Hoi,

Ik loop tegen een probleem aan met een erg voorwaarts (Manege)paard.

Sinds een aantal weken gaat het helemaal mis in de aanleuning. Het paard ontspant de rug niet en wil daardoor niet nageven. Nou is het nageven niet het belangrijkste, maar de ontspanning natuurlijk wel (en daarbij het rechtrichten). Daarnaast kleeft het paard extreem aan de bakrand. Dit gebeurd vooral op de linkerhand. Linksom is het ook een totaal ander paard dan rechtsom. Rechtsom gaat het wel iets beter, maar ook niet ontspannen.

Nu is het natuurlijk gebruikelijk om de ontspanning en aanleuning voorwaarts op te lossen (door het paard op eigen benen te laten lopen), maar dit paard gaat al meer dan voorwaarts, wat dus resulteert in "racen".

Heeft er iemand oefeningen of tips, om dit paard weer te laten ontspannen (en daarna na te laten geven) ?

PS. Ik weet dat het om een manegepaard gaat en dat dit niet van 1 uur in de week opgelost kan worden, maar wil graag tips waar ik mee aan de slag kan :+

aeolusnr1

Re: Probleem met juiste aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:21

rij je er ook alleen mee, of enkel tijdens groepslesjes ?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:25

Ik denk meteen aan een pijnlijke rug, het is logisch dat hij zijn rug dan niet wil ontspannen en het zou ook meteen verklaren waarom hij tegen de bak rand aan gaat lopen.

Merk je enige vorm van protest op? Denk ook aan slaan met de staart oid.
En neemt hij wel goed de stelling aan?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:29

Pijn in de rug, duidelijk! Het zadel past vast niet (meer).

Chi_Char1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:30

@aeolusnr1 ik rijd er ook regelmatig alleen op. Afgelopen 2 jaar minimaal 1keer per week gereden. Waren bijna helemaal tegen de ontspanning aan en een aantal maanden (2) totaal weg en tegen de bakrand aan het plakken.

@xbontfire stelling aanname gaat redelijk en staken uit zich in de vorm van stilstaan en niet meer willen lopen of een enkele keer linksom met de achterhand naar binnen vallen en dus scheef lopen

Ik denk ook zeker dat het paard last van de rug heeft en heb dit ook al meerdere malen aangegeven aan de eigenaar etc en zijn bezig met een nieuw/ander zadel.

Zijn er misschien tips om de rug enigszins te ontlasten met rijden (voor zover dit mogelijk is)?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:41

Persoonlijk denk ik zelf niet heel vlug dat het een rugprobleem betreft, al tracht ik zelf bij elk paard dat ik onder handen krijg (en dat zijn er echt wel heel veel) telkens met mijn handen en vingers via druktechnieken te achterhalen of er mssn niet iets mis zou kunnen zijn. En in de gevallen dat ik denk tjaaa niks aan de hand dan tracht ik rijtechnisch met het paard aan de slag te gaan.
Maar hier geef jij zelf al aan, dat je denkt dat er iets mis zou zijn, en dat er dus reden is om te twijfelen.
In zo'n geval waar er twijfel is over de gezondheid en hier in het bijzonder de rug van het paard, dan is het heel simpel toch, dan ga je nooit rijden, ga je nooit op dat paard plaatsnemen, echt nooit, het wel doen is eerder als misdadig te noemen, of bijna moedwillig het paard zijn gezondheid verder willen schaden.
Ik weet dat je aangaf dat het hier een manége paard betreft, maar jij bent wel de persoon die er gaat opzitten, neem dus ook je verantwoordelijkheid ten opzichte van het paard, bij twijfel nooit.

Chi_Char1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:09

Begrijp me dat ik volledig achter jouw verhaal sta. Had ik het geld dan had ik dit paard lekker op een weiland oud laten worden.

Helaas ben ik niet de eigenaar en heb ik vrijwel niets in te brengen.

Een paar weken geleden (nogmaals) aangegeven dat dit paard niet lekker loopt en ben ook de keren erna op een ander paard gegaan. Helaas moest dit paard wel lopen en zat er een veel zwaarder persoon op.

Ik weet dondersgoed dat pijn aan de rug niet goed is en niet rijden beter is, maar aangezien dit paard toch loopt (wat niet zou moeten) wil ik het graag helpen op de een of andere manier.