galop oefeningen, sprong , kracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

galop oefeningen, sprong , kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 20:10

Hallo,

Ik heb een fries die de galop braaf doet en aanspringt , contra ook goed , maar ze heeft er duidelijk moeite mee. Zal ook altijd zo blijven zegt mn instructeur, punt om altijd te oefenen
We rijden inmiddels M1, maar krijg vaak op de protocollen , meer sprong behouden etc.,

Wie heeft er mooie oefeningen om haar sterker te krijgen in de galop en te oefenen op sprong etc... Hoeft niet beslist alleen oefeningen onder het zadel te zijn, mag ook longe werk zijn...

Mungbean

Re: galop oefeningen, sprong , kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:21

Tempowisselingen en eenvoudige wissels.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:24

Lage in-uitjes! En helling op galopperen. Stap-galop oefeningen. Voltes verkleinen.

Voor de in uitjes zijn echt top. Liefst een hele lange zijde en dan paar keer mee pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:26

Vooral recht maken is belangrijk. Veel paarden zijn erg gebogen in de galop. Recht maken en ritme houden, dat zijn de eerste 2 punten. Als dat goed gaat kun je gaan schakelen, op de lange zijde een paar passen wegrijden, maar vooral duidelijk terugsluiten. In het terugsluiten is het heel belangrijk om je ritme te houden, dus niet 'dood' laten vallen in het terugrijden, maar goed ritme houden en doorgalopperen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:29

Hoe is jouw houding in galop? :)

Oefenen met balkjes of inderdaad in/uit sprongetjes zou helpen.
Veel schakelen en "heet" maken op je been? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:32

Sprongetjes maken zou kunnen helpen, maar met een fries die al een slechte galop heeft kan dat ook verkeerd uitpakken dus zou ik daar voorzichtig mee zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:37

Joolien schreef:
Sprongetjes maken zou kunnen helpen, maar met een fries die al een slechte galop heeft kan dat ook verkeerd uitpakken dus zou ik daar voorzichtig mee zijn.

maar ze wilt haar paard sterker maken toch? :)
Ik denk niet dat dit een slechte tip is. Ben benieuwd naar je gedachten er achter (mag in pb :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:38

Heel veel trainen in draf, daar zit je winst. Vanuit de hoek schoudervoor (tempo houden!), lijn B-A (of B-C/E-A of E-C) rechtstellen en wegrijden, links- of rechtsomkeert van maken en andere kant hetzelfde.

Vanuit hoek stukje schoudervoor, volte 10 meter (tempo), travers eruit, in de hoek weer kleine volte, 2e deel van de volte aanspringen in galop, rechte lijn uit hoek komen en meteen paar passen wegrijden, opvangen, kleine volte, op kleine volte overgang draf, schoudervoor eruit komen.

Dat zijn oefeningen waarmee je je aansprong en uiteindelijk complete galoppade sterker gaat maken.
Hou tempo en ritme in je drafoefeningen, en zorg dat er NU reactie op hulpen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:43

EngeltjeS schreef:
Joolien schreef:

maar ze wilt haar paard sterker maken toch? :)
Ik denk niet dat dit een slechte tip is. Ben benieuwd naar je gedachten er achter (mag in pb :) )

MEestal hebben friezen soms meer moeite met de galop, vaak daardoor ook moeite met springen. Kijk als een fries netjes een sprongetje maakt, kan het prima. Maar veel friezen hebben daar wat meer moeite mee, dan kan het alleen maar averecht werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:59

Dat klopt inderdaad.
Ik had een tuiger die ook geen aanleg had en die sprong door De hals achterover te trekken en dus de rug enorm hol te maken.
Dat is met longeerwerk met balkjes en een hulpteugel verbeterd maar echt mooi basculeren zal die nooit.
Dan kan een rijtje in-uitjes een hoop kapot maken.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:47

Springen kan ze als de beste en vind ze erg leuk, dus op zn tijd doen we dat ook wel, ze wordt er alleen een beetje enthousiast van .. En ik ben niet zo'n springer.. Op buitenritjes doen we rechte stukjes galop.. Bergjes hebben we hier niet...

Mijn houding is niet het je van het, dus ook daar is zeker winst te halen, zal vaker zonder beugels gaan rijden..

Zitten interessante oefeningen bij, kan ik zeker wat mee! Bedankt!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:07

hennieb schreef:
Springen kan ze als de beste en vind ze erg leuk, dus op zn tijd doen we dat ook wel, ze wordt er alleen een beetje enthousiast van .. En ik ben niet zo'n springer.. Op buitenritjes doen we rechte stukjes galop.. Bergjes hebben we hier niet...

Mijn houding is niet het je van het, dus ook daar is zeker winst te halen, zal vaker zonder beugels gaan rijden..

Zitten interessante oefeningen bij, kan ik zeker wat mee! Bedankt!

Ik zou niet zonder beugels gaan rijden, dan klem je eerder met je bovenbenen :)
Gewoon eerst op je eigen houding letten, en variëren in tempo en figuren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 16:05

Schakelen, schakelen en nog eens schakelen. Elke keer staps gewijs steeds iets meer terug. Let erop dat je het paard voor je houd, en je zitvlak goed in het zadel.

Als het paard travers kent is travers op een volte in galop ook heel fijn om wat mee te pakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 18:08

Hals strekken en voorwaarts rijden.
Halve ophoudingen rijden.
Overgangen draf, twee passen stap, draf.
Schouder binnenwaarts maar dan wél mét aanleuning en niet in de krul.
Gebogen lijnen, mét stelling en buiging.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:35

Kan je goede tempowisselingen rijden in galop? Of moet je haar veel ondersteunen? Ook al heeft ze niet zo'n goede galop, het is heel belangrijk dat ze op eigen benen loopt en daardoor zelf balans zoekt. Wat je nog wel eens ziet is dat de ruiter het paard teveel wil gaan helpen en met veel beenondersteuning en/of handondersteuning komt. Dan loopt het paard eigenlijk niet in balans en dat zie je in latere oefeningen terugkomen.
Als oefening kan je voltes gaan verkleinen en weer vergroten. Paard niet teveel in galop willen houden, als ze een slechte balans hebben vallen ze bij het verkleinen wel eens uit galop. Geen probleem, gewoon opnieuw aangalopperen en opnieuw verkleinen. Als dat goed gaat, kan je tempowisselingen gaan rijden, op volte en rechte lijn, en daarna kan je aan stelling en buiging gaan werken.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:38

Naar het bos en bulten op galopperen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:39

Even een aanvulling op mijn advies:
Alles in draf.

Galop ontwikkel je in draf.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:17

Bedankt voor de tips!