Trainen met hartslagmeter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Trainen met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:04

Ik wilde graag weten of mijn gevoel klopte dat de pony's goed in conditie waren, dus heb Cees van Beckhoven gevraagd een hartslagregistratie te doen tijdens een marathonwedstrijd. Zowel wij als de pony's hadden hartslagmeters om. Ik vond het super interessant om te zien. In het eerste parcours hebben we alleen de hartslagen van de voorpony's weg moeten laten, want daar ging het signaal een aantal keer verloren.

Ik vond het super interessant om te zien: de achterpony's zijn duidelijk hoger in hun hartslag dan de voorpony's. (dit is normaal omdat de achterpony's de kar moeten trekken en dus harder werken). Ik vond het heel interessant om te zien dat linksvoor begint met een super lage hartslag, maar het in de loop van het parcours duidelijk zwaar krijgt, zijn hartslag is daar aan de hoge kant. Het herstel is wel super bij alle vier de pony's, hiervan is maar een stukje te zien op de film, maar ook met losrijden en de cooling-down waren de hartslagen heel netjes.

Voor mij bevestigen de hartslagen dat alle pony's goed in conditie zijn en echt wel hard werken tijdens zo'n indoormarathon. De hartslagen van linksvoor kloppen bij mijn eigen gevoel en daardoor weet ik zeker dat dit nu het juiste moment is om te stoppen met de marathons om hopelijk nog lang van de pony's te kunnen genieten :)

Ik wil misschien een hartslagmeter aanschaffen en effectiever gaan trainen door hartslagregistratie erbij te gebruiken. Zijn er mensen die hun trainingsschema opbouwen op basis van hartslagregistratie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:05

Heel interessant om te zien, ondanks dat ik weinig verstand heb van mennen ;) Ook gaaf dat het zo gefilmd is, kunnen wij ook zien waarbij nou die hartslag omhoog gaat!

Romyv

Re: Trainen met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:46

Ja, bij mezelf!!!

Belangrijk om te weten is wat het omslagpunt is, dit is namelijk de start van verzuring. Ook moet je de achterpony's anders kan trainen dan de voorpony's, achter zullen ze meer Op hoge hartslag kunnen hebben dan voor, die moeten vooral explosief zijn (snelheid wendbaar).

Dat betekent dat de achterpony's meer duurtraining moeten hebben en de voorpony's meer interval.

Staat super veel over op internet, mega vet dat je dit doet!!!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:13

Gaaf om te zien Tessa, welke hs meter heb je gebruikt?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:53

Wat interessant om te zien! Ik vraag me af hou je zoiets bevestigd?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:52

@ Dreamer, ja leuk he om te zien zo, wij vonden het ook super interessant.

@ Romyv, Het is zeker belangrijk om te weten wat het omslagpunt is, evenals wat de rusthartslag is van je paard. Om optimaal te kunnen trainen moet je een inspanningstest met hartslagmeter en lactaatmeting doen om te weten waar je staat en wat je kan verbeteren. Wie weet in de toekomst.
Ik ben het niet met je eens dat de voorpony's automatisch meer intervaltraining nodig hebben en achterpony's meer duurtraining, aan beide trainingen zitten voor- en nadelen.

@ Brighteyes85, ik heb de meters van Cees van Beckhoven gebruikt (www.heartforhorses.nl)

@Cilli96, er zijn verschillende methodes, komt er bij alle methodes op neer dat je een elektrode aan de linkerkant vlak achter de elleboog hebt en iets achter/onder de schoft. Er zijn systemen met losse elektroden, maar ook met een band waar de elektroden in verwerkt zitten. Wij hebben gewerkt met losse elektroden omdat de standaard banden niet passen bij zulke kleine pony's, dan klopt de afstand tussen de elektroden niet.