Middendraf aanleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Middendraf aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:20

hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet echt mijn probleem gevonden.

Ik heb een 7 jarige fjord en we kunnen nog steeds geen fatsoenlijke middendraf.
Als ik middendraf wil rijden doet ze haar hoofd omhoog en springt aan in galop.

Hoe kan ik dit voorkomen en haar een goede middendraf aanleren.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, ik heb uiteraard les en zijn druk bezig ermee, maar misschien kan ik eventuele tips meenemen in de les.

groetjes

Kaitlyn

Re: Middendraf aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:21

Heb je les?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:23

wat geeft je instructrice/instructeur aan hoe je het probleem moet oplossen? Klinkt alsof je controle mist. Gebeurt dit ook als je het paard diep instelt?

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:26

Een goede instructrice/instructeur zal je inderdaad verder moeten kunnen helpen, dus als je die nog niet hebt zou ik die zeker gaan zoeken!
Wat ik zou proberen is om als je je paard fijn voor elkaar hebt steeds een paar passen naar voren te rijden maar met behoud van nageeflijkheid. Zodra je merkt dat hij zich eruit wil drukken meteen weer terug in tempo en dus eigenlijk al voorkomen dat hij er uit komt. Op die manier dat steeds blijven proberen en als je hem maar steeds tijdens die paar passen fijn kan houden, kan je dat gaan uit bereiden naar steeds een langer stuk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:29

begin met één of 2 pasjes ter verruimen en dan weer terug naar de arbeidsdraf
Ga veel schakelen in 1 gang verzamelen, arbeids, en midden.Zo krijg jij meer controle over de gangen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:30

Ik heb om de week les, ze is sowieso als ik ga versnellen van gang dat ze haar hoofd omhoog doet en niet meer nagevelijk loopt,

Mijn instructrice zegt, dat ik haar eerst nagevelijk moet kunnen houden voor ik middendraf kan doen, en steeds beetje bij beetje moet vragen. Ze is wel een fjord en heeft een korte hals waardoor het voor haar denk ook moeilijk is om nagevelijkt te houden.

We zijn nu in de lessen bezig van draf naar stap eerst nagevelijk te houden,

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:32

Er zijn meerdere mogelijkheden. Je kunt steeds een beetje meer verruimen en terug nemen als het fout dreigt te gaan of op een minder chique manier gewoon naar voren rijden. Sommige mensen gebruiken balkjes en zo zijn er nog veel meer manieren.

Ga eerst eens een beetje kunnen schakelen waarbij de nageeflijkheid netjes blijft en doe dit ook in verschillende hoofd/halshoudingen. Middendraf is best lastig voor die beesten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:36

Eerst je paard leren de hals te strekken en daar te blijven als jij dat vraagt.
Op de rechte lijn en vervolgens op een grote volte, links om en rechts om.
(Pas) Wanneer dat bevestigd is ga je RUSTIG overgangen rijden van stap naar draf en andersom.
Wanneer dat bevestigd is en dat duurt wel een jaar, dan krijg je de middendraf er gratis bij.

Afbeelding

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:40

Simpelman schreef:
Eerst je paard leren de hals te strekken en daar te blijven als jij dat vraagt.
Op de rechte lijn en vervolgens op een grote volte, links om en rechts om.
(Pas) Wanneer dat bevestigd is ga je RUSTIG overgangen rijden van stap naar draf en andersom.
Wanneer dat bevestigd is en dat duurt wel een jaar, dan krijg je de middendraf er gratis bij.

Heeft u misschien ook goed voorbeeld van hals strekken en hoe dit te bereiken?
Oh de foto was nog aan het laden, maar het voorbeeld zie ik nu :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:49

Hij zit als een zak patat en je moet even moeite doen om het te verstaan, maar het is uitstekend uitgelegd endaarmee de moeite waard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:59

JoycexEnya ga je niet adviseren want hierboven heb je al goede adviezen gehad. Wel het volgende. Je fjord is pas 7 jaar. O.a. voor Fjorden is middendraf erg moeilijk. Ze kunnen wel degelijk verruimen maar ze hebben er gewoon veel meer tijd voor nodig als bijvoorbeeld een KWPN-er. Geef hem die tijd en met correct rijden zul je opeens voelen dat er verruiming gaat komen.
Die van mij is elf jaar (merens) en als ik het goed opbouw in de training en zelf heel rustig blijf zitten, niet stoor en correct vraag met daarbij aandacht om het maar heel kort te vragen en niet te veel en haar van voren ook de juiste ruimte geef, dan voel ik hoe ze van achteruit paar passen verruimt.
Als ik ook maar iets kleins fout doe (en dat luistert erg nauw) dan gaat het mis. Dit komt in mijn ogen omdat voor mijn paardje verruimen een hele zware oefening is en ik denk dat dit voor jouw fjord ook geldt.
Ga gewoon door zoals Simpelman het uitlegt en je zult merken dat je paard stapje voor stapje beter en sterker wordt en het opeens één stapje gaat aanbieden. Maar geniet vooral wat wel goed gaat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:00

Wat je lesgeefster zegt klopt helemaal. Ga eerst werken aan nagevelijkheid en daarin steeds meer stapjes verzamelen en verruimen dan komt de middendraf vanzelf

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:29

Je kunt niet verzamelen zonder losgelatenheid, aanleuning en nageeflijkheid.
Je krijgt geen nageeflijkheid zonder aanleuning.
Je krijgt geen aanleuning zonder losgelatenheid en tact. (tact is voorwaarts op aandrijvende hulpen)

Als eerste werken aan de losgelatenheid dus, hals strekken, buigen op de grote volte met gestrekte hals, dan rustige overgangen om de aanleuning te bevestigen, enz.

Altijd werken in de volgorde van het Scala der Ausbildung.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:24

Oke ik heb het filmpje aantal keer gekeken, concentreren is heel lastig bij dit filmpje :+ En ik hoop dat ik het snap.

Je moet dus om externial flexion vragen door bijv. als je op de linkerhand zit, met rechter been en rechterhand druk te geven tot hij vraagt om naar beneden te gaan? Moet die hand zo hoog of is dat zijn rijstijl? En het halsstrekken is dus volgens hem wanneer de hals (niet de nek) parellel aan de grond is. Dit is wat ik er uit gehaald heb.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:43

De neus op of voor de verticaal, de hals valt vanuit de schoft naar beneden, dus niet in een boog.
In wezen gaat het er om dat het paard zich los laat in rug, schouders en onderhals.
De schoft waaiert dan iets uit elkaar naar voren.
Dezelfde houding als waarop een paard graast of wil gaan grazen.

Dat je je hand in het begin heel hoog houdt maakt niet uit het gaat om de reactie, dat komt later vanzelf goed.
Het helpt je heel erg.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:44

Oke :) kijken of dat lukt, dankje wel voor de uitleg