Wat kan je het beste doen als een paard schrikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Wat kan je het beste doen als een paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 09:34

Wat kan je het beste doen als een paard schrikt? Vraag voor mijn vriendin! :)

Mariett
Blogger

Re: Wat kan je het beste doen als een paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:35

Waar schrikt het paard van dan?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:37

Rustig blijven en tegen hem/haar gaan praten :).
Maar vooral dat eerste.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:38

Proberen de aandacht weer op jou te vestigen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:39

hangt van de situatie af, wat gebeurd er, waar ben je, hoe reageert het paard enz.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:40

Zo min mogelijk reageren, anders bevestig je ook nog dat het eng is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:49

Naar voren drijven.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:53

Bizzybijtje schreef:
Naar voren drijven.

Dit dus in de meeste gevallen niet. Ten eerste omdat sommige paarden bij een beetje angst het gelijk op een lopen zetten en ten tweede omdat mensen vaak hun paard 'agressief' naar voren gaan drijven. Worden ze boos, geven ze schopjes in de buik etc. Wordt een paard alleen maar bang van ;)

Dus daarom ook mijn vraag, waar schrikt het paard voor en welke reactie geeft hij erop?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:54

Negeren werkt bij mijn paard ook het beste. Gewoon doorrijden alsof er niets gebeurd is. Schrikt ze steeds op dezelfde plek, dan laat ik haar daar in de buurt stilstaan zodat ze even rustig kan kijken. Dit werkt voor haar,maar niet voor ieder paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:55

Hier kun je helemaal geen antwoord op geven op deze manier. Een paard kan op verschillende manieren en om verschillende redenen schrikken. Daar zijn dus ook verschillende oplossingen voor.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:59

Adem halen verder rijden en je paard aan het werk zetten Blijkbaar is die niet genoeg met jou bezig of jij niet met hem is maar net hoe je het bekijkt Zet hem aan het werk veel figuren slangevoltes Juist zijn aandacht afleiden en bij je houden Wat spelen in tempo en gang En daarbij proberen zelf zo ontspannen mogelijk te zitten goed adem halen je benen en schouders ontspannen Je armen zodat er niet te veel spanning op de teugel komt En vooral niet denken hij gaat daar schrikken Maar hij gaat daar langs Het zit toch ook vaak tussen je oren

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:07

Paarden schrikken van dingen als ze niet weten of het gevaarlijk is, een verstandige eigenschap net als wij die hebben. Wanneer ze iets zelf kunnen onderzoeken, kunnen ze besluiten dat het niet gevaarlijk is. Als ze in staat worden gesteld hun eigen omgeving op hun manier te leren kennen, groeit hun vertrouwen in zichzelf.
Wanneer je wilt dat je paard op jou let, of door jou gerustgesteld moet worden, kweek je kinderlijk afhankelijke paarden die blijven schrikken!

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:11

Bij mijn pony werkt rustig blijven, verder rijden en hem goed bezig houden. Het hangt natuurlijk heel erg van de situatie af, in het bos springt ie opzij of loopt achteruit en probeert om te draaien dan zit ik gewoon heel rustig en zorg dat ie niet omdraait, dan gaat ie stilstaan en kunnen we weer verder rijden.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:18

Je kan veel dingen doen.
Volgens mij is schrikken een reactie van het paard waarin die heel snel op zoek is naar duidelijkheid.
Als jij de leider van het paard bent dan moet je laten merken dat het niets bijzonders is en niet de moeite is om aandacht op te vestigen en doorgaan met waar je mee bezig bent. Of even wachten totdat het is bekeken en dan weer doorgaan.
Ben je niet de leider dan heb je een probleem.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:35

Waarom zou jij als enige moeten bepalen wat gevaar is? is er iets op tegen om ook het paard zelf verantwoordelijkheid te laten en zijn eigen reacties te mogen hebben in de samenwerking?
Het klinkt allemaal zo naar controle en overheersing en er is zo weinig ruimte voor het paard en zijn behoeften in het leven.
Als je een paard afleert op zichzelf te vertrouwen en zich alleen maar op jou als rijder of leider moet richten, is dat niet een vorm van learned helplessness?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:52

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:57

Sammie schreef:
Hier kun je helemaal geen antwoord op geven op deze manier. Een paard kan op verschillende manieren en om verschillende redenen schrikken. Daar zijn dus ook verschillende oplossingen voor.

Hier ga ik in mee. Daarnaast is ieder paard ook nog eens verschillend en kun je dus niet zomaar een pasklare oplossing hebben. Vaak leer je er mee omgaan als je het paard beter kent. Dan weet je wat werkt in welke situatie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:10

Niets van te zeggen. Totaal afhankelijk van karakter en situatie.

Hier werkt het het beste als ik ze vierkant uitlach.... Dat haalt de angel uit de situatie en de paarden nemen dan mijn rust weer over.
Ik heb geen 'ho braaf'. Paarden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:18

josien_m_ : Ik denk dat er niets op tegen is om je paard wat ruimte te geven, maar uiteindelijk ben ik degene die in de samenwerking bepaald wat wel en niet gevaarlijk is. We interpreteren de wereld beiden op een andere manier, waarbij hij/zij als vluchtdier nu eenmaal sneller en vaker angsten kent dan ik als mens. Ik ben in staat de angst voor hem/haar te relativeren, zou ik dat niet doen - dan zou ik hier allang niet meer in levende lijve hebben gezeten.

Laat voorop staan dat mijn dieren niet zo snel schrikken, in de regel heb ik ze vrij snel volgzaam en vol vertrouwen (de hete, rillerige paarden). Ik observeer hun gedrag voortdurend en probeer te denken vanuit de gedachten van het dier, vanuit zijn wereldbeleving, en kan daardoor veel angsten voor zijn door zelfverzekerd ergens langs te stappen (aan de hand) met een ontspannen lijn en uit te leggen wat we zien - wat we horen of wat het gaat doen. Alsof ik een kleutertje wereldwijs maak. Belonen doe ik voornamelijk op de momenten dat ze juist nergens naar kijken.

Onder het zadel blijf ik zelf ontspannen, hand rustig een beetje naar voren, rustig ademhalen en een oefening vragen die concentratie vergt. Opnieuw praat ik veel tegen mijn dieren, en zoek ik graag de uitdaging op. Schrikken ze alsnog, stuur ik een kleine volte in en rijd direct verder om de ontspanning te hervatten en beloon dat uitvoerig. Bij hele heftige reacties rijd ik ze terug naar ontspanning en stap dan direct af om af te kunnen sluiten met een positieve ervaring.

Mijn huidige paard is ontzettend kijkerig en temperamentvol van nature, vlak na aankoop sprong zij regelmatig met 4 benen de lucht in. Alles dat ritselde, het voelen van de wind, een overstekend konijntje, een schaduw of omver gewaaide pion was voor haar reden om te rennen. :+ Vooral de wind is onze grootste uitdaging geweest.
De windstille dagen heb ik benut om vertrouwen te wekken, de one-rein-stop aan te leren en te werken aan de ontspanning. De storm in de voorbije maanden heb ik juist benut om haar angst te overwinnen. Eerst door haar los te zetten in de bak, toen door grondwerk aan de hand en uiteindelijk door simpelweg te gaan rijden en haar uit te dagen. Tijdens de storm van afgelopen week hebben we volkomen ontspannen lang/laag onze rondjes kunnen rijden en is ze welgeteld 1x omhoog gekomen van geritsel bij de kuilbalen: Volte rijden, praten, rustig ademen, ontspannen, nog een keertje er langs en belonen zodra de spanning wegebt. Afstappen en naar stal, morgen weer een dag. <3

Ongeacht de situatie, bekijk de wereld vanuit de ogen van je paard. Voorzie het probleem en wees het voor door zelf rustig en ontspannen te blijven.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:23

Gewoon helemaal niks. Houd je wat spanning, rijd dan even een volte. Na die volte in de zelfde gang die je reed, even lange teugel om wat overgebleven spanning weg te halen. En dan weer verder.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:34

Ik vrees dat ik heel bokt over mij heen krijg na wat ik nu ga zeggen, maar mijn paarden kregen op hun donder. Zolang ik erbij ben is er geen reden om te schrikken, tenzij ikzelf ergens van schrik. Uiteindelijk resulteerde het erin dat mijn paarden allemaal mega mak waren en als zij ergens van schrokken ze even een keer extra keken, wachtte op mijn bevestiging dat er niks aan de hand was, en doorliepen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:45

Mijn paarden krijgen ook op hun donder als ze mij in gevaar brengen als ze schrikken. Niet om de schrikreactie, dat nooit.
maar wel als die effect heeft op mij. Ben iets te klein en breekbaar om bovenop te springen en in blinde paniek rondrennen met mij er op kan ik ook niet echt waarderen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:48

josien_m_ schreef:
Waarom zou jij als enige moeten bepalen wat gevaar is? is er iets op tegen om ook het paard zelf verantwoordelijkheid te laten en zijn eigen reacties te mogen hebben in de samenwerking?
Het klinkt allemaal zo naar controle en overheersing en er is zo weinig ruimte voor het paard en zijn behoeften in het leven.
Als je een paard afleert op zichzelf te vertrouwen en zich alleen maar op jou als rijder of leider moet richten, is dat niet een vorm van learned helplessness?

Mooie reactie.

Wat doe je als je kind bang is voor een clown, zwarte piet, spookhuis? Of je hond bang voor vuurwerk?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:52

Tabaluga12 schreef:
josien_m_ schreef:

Mooie reactie.

Wat doe je als je kind bang is voor een clown, zwarte piet, spookhuis? Of je hond bang voor vuurwerk?

Gewoon aan zijn lot overlaten dus :Y)

Ik denk dat, waar je paard ook bang voor is, je zelf rustig moet blijven en je paard gerust moet stellen. Als je kind denkt dat er een monster onder het bed zit laat je hem ook niet lekker bang zijn, maar pak je hem bij de hand en ga je samen onder het bed kijken om te laten zien dat er niks zit. Toch?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:53

Ik vind dit zelf ook erg lastig hoe te reageren om mijn paard als hij schrikt.. hij schrikt over het algemeen altijd in dezelfde hoek in de bak, ik word er dus soms geïrriteerd van en geef hem een tik omdat ik vind dat hij zich niet moet aanstellen maar daar word hij ook weer zenuwachtig van er bereik ik het tegenovergestelde en schrikt hij opeens overal van, dus ik denk dat ik het het beste gewoon kan negeren of tegen hem praten en voorwaarts rijden.

het ligt inderdaad helemaal aan de situatie denk ik en hoe je paard zijn karakter is, want het paard van mijn moeder is bijv helemaal niet gevoelig en heeft soms echt een schop onder zn hol nodig als hij schrikt want dan is het daarna ook gelijk over.