Hoe laat ik mijn paard rustig galloperen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annaxsusanne

Hoe laat ik mijn paard rustig galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:28

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje:
Mijn nrps merrie is al bijna 6 jaar en doet het super! Alleen hebben we 1 probleem. Als ik haar aanspoor om te galloperen vliegt ze er vandoor. Niet gestrest ofzo maar ze gaat gewoon erg hard. En als ik haar dan terug wil halen naar een rustiger tempo valt ze terug in de draf... Ik heb al veel geprobeerd maar het wil niet lukken. Aan haar balans ligt het denk ik niet want we springen best veel, ze komt altijd goed uit en raakt bijna nooit balken. Alleen is de galop een drama. Als iemand tips heeft, laat het dan even weten!

Groetjes, Anna

Julu72

Re: Hoe laat ik mijn paard rustig galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:30

Voltes rijden lijkt me een goed idee. Zodra ze harder gaat dan jij wilt, ga je de volte op. En bij rustig tempo weer rechtuit... enz.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:30

Ik volg mee, heb hetzelfde probleem. Gelukkig gaat het wel beter, veel overgangen rijden en korte stukken galloperen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:31

dit hoort in een ander forumdeel thuis, ik tem even :)
en ik denk ook dat voltes een goed idee zijn, veel succes verder met haar!

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:32

Ik zou hem als eerste voor t rijden goed longeren en ook galopperen. Daarna is meestal de meeste energie eruit en kan jij lekker rijden! Voltes is inderdaad ook een goed idee.

annaxsusanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:33

Ja dat van die voltes is wel slim. Al wel geprobeerd maar meestal valt ze er dan weer uit. Stap en draf gaat altijd hartstikke netjes maar van die galop snap ik niet helemaal. Van de zomer nooit last van gehad. Ze was altijd rustig en precies maar sinds een paar weken scheurt ze de hele bak door.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:43

annaxsusanne schreef:
Ja dat van die voltes is wel slim. Al wel geprobeerd maar meestal valt ze er dan weer uit. Stap en draf gaat altijd hartstikke netjes maar van die galop snap ik niet helemaal. Van de zomer nooit last van gehad. Ze was altijd rustig en precies maar sinds een paar weken scheurt ze de hele bak door.

Als ze eruit valt, gelijk weer de overgang naar galop maken en dan als ze een kort stukje braaf is in de galop (rustig), stoppen. Zo kan het zijn dat je een hele korte trainingssessie hebt, maar dan legt ze wel de link met de rustige galop. Zo zou ik het doen in elk geval.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:45

Dat ze eruit valt is goed. Blijkbaar heeft ze dus nog niet de balans om zichzelf in galop op een volte te dragen. En dus valt ze terug in draf. Balans moet je ontwikkelen. Dus gewoon veel oefenen. Geef haar niet (bijv als beloning) de ruimte om alsnog hard te gaan. Blijf consequent. Rij op de volte en veel overgangen. Succes!

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:49

Sjira schreef:
Dat ze eruit valt is goed. Blijkbaar heeft ze dus nog niet de balans om zichzelf in galop op een volte te dragen. En dus valt ze terug in draf. Balans moet je ontwikkelen. Dus gewoon veel oefenen. Geef haar niet (bijv als beloning) de ruimte om alsnog hard te gaan. Blijf consequent. Rij op de volte en veel overgangen. Succes!

Precies. En, eruit vallen = terug in tempo. Dus niet gelijk een mini-volte maken (tenzij je écht heel snel moet stoppen), dan is de kans groot dat hij terugvalt.
Mijn draver heeft ook moeite met de galop en gaat het liefst op rechte stukken ook hard(er). De voltes werken bij hem wel goed, alleen is de balans nog niet je-van-het. Oftewel: oefenen inderdaad, veel overgangen.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:51

Gewoon dat koppie in de krul trekken :D

Grapjuuh tuurlijk niet xoxo

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:52

de mijne mist ook echt de balans en vaak ook nog de kracht. Dus nu probeer ik ook buiten lekker veel overgangen te rijden en in de galop ook weer terug rijden en naar de andere galop. Dit heeft al veel geholpen. Ik sta nu 5 min van het strand af dus kan ideaal oefenen op een lang stuk

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:53

Klinkt als een gebrek aan balans en kracht. Maak haar achterhand sterker door veel overgangen te rijden en ook in draf op de volte te werken :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:54

Ik doe het juist compleet anders. Schakelen in galop is wat je wilt doen. Wil het terug schakelen nog niet lukken, begin dan eens met naar voren rijden. Dus een lange zijde wat harder, en dan aan het einde van de lange zijde terug naar haar basistempo. Bouw dit uit. Als het schakelen op deze manier goed gaat, dan kan je ook bezig met het terug schakelen naar een tempo wat lager dan haar basis. Juist op de volte maak je het haar nog lastiger, daar zou ik zeker niet aan beginnen, dat komt later pas.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:55

Sheran schreef:
Klinkt als een gebrek aan balans en kracht. Maak haar achterhand sterker door veel overgangen te rijden en ook in draf op de volte te werken :)

Dit inderdaad.
Balans in draf is totaal verschillend van de balans in galop.

Vind het persoonlijk wel knap dat ze elke keer wel goed uitkomt met hindernissen dan. Heb je toevallig filmpjes?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:57

Uitkomen met een hindernissen zal ze wrs ook doen door te versnellen. Een paard is niet dom, lukt t een niet, dan proberen ze wel wat anders

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:03

Caily schreef:
Uitkomen met een hindernissen zal ze wrs ook doen door te versnellen. Een paard is niet dom, lukt t een niet, dan proberen ze wel wat anders

Maar dat is niet hoe je het wil, want ze mist dus de balans.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:04

Caily schreef:
Ik doe het juist compleet anders. Schakelen in galop is wat je wilt doen. Wil het terug schakelen nog niet lukken, begin dan eens met naar voren rijden. Dus een lange zijde wat harder, en dan aan het einde van de lange zijde terug naar haar basistempo. Bouw dit uit. Als het schakelen op deze manier goed gaat, dan kan je ook bezig met het terug schakelen naar een tempo wat lager dan haar basis. Juist op de volte maak je het haar nog lastiger, daar zou ik zeker niet aan beginnen, dat komt later pas.

Ik zou juist zeggen dat het doel waar je heen wil, is een sterkere achterhand. En dat hoeft niet per se in galop, ook in andere gangen kun je de achterhand versterken. En ja, op de volte maak je het haar moeilijker, maar dat is het hele punt. Denk ook aan zijgangen in draf, in stap op de volte de achterhand wat naar binnen zetten, overgangen rijden... Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om een paard maar door te laten denderen en overgangen te maken van hard naar veel harder. Op zo'n manier heb je juist veel kans dat ze op de voorhand gaat vallen.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:26

Caily schreef:

Het gaat TS juist te hard, dus nog harder lijkt me geen optie als ze nú al moeite heeft om tempo omlaag te brengen. Zoals ik het interpreteer, wil ze gewoon een fijne, rustige galop kunnen doen i.p.v. het racetempo van haar merrie. En door een volte in te zetten, moet haar merrie wel in tempo omlaag... tja en dan zal ze eerst misschien in draf terugvallen, tot ze het snapt cq sterk/gebalanceerd genoeg is om de galop in een rustig tempo te vervolgen.

En ja, die achterhand zal waarschijnlijk nog niet zo sterk zijn en daar zijn die overgangen zo goed voor. Halthouden - wegdraven - halthouden - achteruit - enz.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:36

annaxsusanne schreef:

Begrijp ik het goed dat ze het vroeger wel goed deed? Dan zou ik toch es kijken of het niets medisch is (bijv. blokkade in rug/bekken, zadel dat niet meer goed past...).

En anders idd veel overgangen rijden. Als balans een probleem is, kan een volte ook moeilijk zijn. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen op de korte zijde galopperen, op de lange zijde terug draven, korte zijde weer galop... Na een paar keer zal ze hopelijk niet meer crossen omdat ze weet dat het de moeite niet is voor zo'n kort stukje. En na een geslaagde poging direct belonen en zelfs de les beëindigen.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:38

Ik heb dit probleem ook met mijn paard. Probeer ook op buitenrit lange rechte stukken te galopperen en veel aan de longe te oefenen. Mn intructrice zegt altijd: Hoe langzamer je wil, hoe meer been je moet geven. De truc is alleen om met je zit ervoor te zorgen dat hij niet versnelt.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:45

Als je m terug probeert te nemen in tempo, moet je niet vergeten je been er bij te houden, anders valt je paard inderdaad terug in draf. Succes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:43

Dus jullie menen serieus dat jullie denken dat dit paard nog steeds te weinig kracht heeft voor een rustige galop? Ik denk dat ze het weldegelijk kan maar niet snapt wat er gevraagd wordt. En op haar dat duidelijk te maken (=schakelen in galop) kan je eerst het binnen haar comfortzone (= versnellen en terug naar haar tempo) aanleren dan het voor zowel ruiter als paard ingewikkeld te maken en op de volte te moeten draaien etc. Hoe ga je dat trouwens doen in n proef doen als je je paard op de volte moet zetten om rustig te laten galopperen?

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:16

Caily schreef:
Dus jullie menen serieus dat jullie denken dat dit paard nog steeds te weinig kracht heeft voor een rustige galop? Ik denk dat ze het weldegelijk kan maar niet snapt wat er gevraagd wordt. En op haar dat duidelijk te maken (=schakelen in galop) kan je eerst het binnen haar comfortzone (= versnellen en terug naar haar tempo) aanleren dan het voor zowel ruiter als paard ingewikkeld te maken en op de volte te moeten draaien etc. Hoe ga je dat trouwens doen in n proef doen als je je paard op de volte moet zetten om rustig te laten galopperen?

Ik zou dan pas een proef gaan doen als ik de galop met mijn paard beheers ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:21

Heb precies zo'n paard en bij haar helpt voltes rijden & zachter aansporen heel erg!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:12

WWW -> RT-V