Ik rij thuis zelf alleen of met meer, maar wel dieren die hij kent. Hij loopt ook mee in groepslesjes en merk het al aan zijn gedrag als er iemand op zit waar hij letterlijk de zenuwen van krijgt. Of ik merk het als ik wat minder energiek of vrolijk les sta te geven, dan wordt hij ook onrustig ga dan meestal ff zitten of draai me ff om , haal paar keer diep adem en ga dan weer verder. In de clinics die ik volg rij ik met vreemden, net als bij buitenritten die georganiseerd worden of de groepsles springen die ik wel eens mee rijd. Thuis loopt trouwens de hele kudde om de bak heen, ik merk dan ook wel eens interactie als er iets gebeurt wat hij zou willen regelen, maar vind dat ook niet vreemd. Moet wel zeggen dat ik thuis niet echt mensen heb die met zoveel kracht inwerken op hun paard dus het zal ook iid wel vreemd voor hem zijn. Plus dat hij met alle paarden vriendjes wilt zijn en dan dus niet snapt dat ze ineens zo heftig reageren. Er zijn onderling ook niet vaak gevechten in mijn kudde. Hij laat zich door nieuwe ook rustig eerst een paar keer slaan of bijten voor hij zegt dat het genoeg is. Vaak staat hij ook echt een beetje te kijken van huh waarom bijt je me nou?
Edit de laatste wedstrijd was buiten losrijden onmogelijk en de wedstrijd ervoor was in de binnenbaan een geïrriteerde amazone en in de buitenbak een stel dat wel even zou vertellen dat het paard stout was geweest de dag ervoor. Dit zijn allemaal kleine wedstrijden. Maar heb wel twee stallen nu op mijn lijstje waar ik liever niet meer heen ga vanwege deze mentaliteit.
En dat wijd gaan, ja helaas. Hij is ook zo kort geboren en heeft vrij ruime gangen, hij kon als veulen niet anders. Nu wordt hij vijf en wordt steeds sterker dus als ik hem goed rij en goed bij elkaar kan houden kan hij ook stukjes verruimen ipv wijd gaan en duiken. Maar vind dat zelf ook best moeilijk dus daar heb ik nog wel begeleiding bij nodig. Plus hij groeit nog. Nu is de achterkant wat uitgezwaard maar voor weer wat iel in verhouding dus gebeurt het weer sneller.
Edit twee,
Met de zweep kan ik idd oefenen. Al gaat dat best goed hoor. Als ik hem zelf gebruik wordt hij meestal boos en geïrriteerd en doe er ook veel mee met vd. Maar het is wel een leuke voor een rijloze dag, bedankt.