Scheefheid paard, ik kom er niet uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Scheefheid paard, ik kom er niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:51

Ik rijd regelmatig een paard die iets scheef, voor mijn gevoel, rechtsgebogen is.
- rechts makkelijker buigen, losser in m'n hand (kantelt soms wel de neus naar links)
- valt makkelijk over buiten(linker) schouder op de volte
- schouderbinnenwaarts rechts, loopt soms door de begrenzing linkerhand heen
- schouderbinnenwaarts links is moeilijker qua buiging
- galop linksom gaat super, rechtsom springt hij soms verkeerd aan en niet direct op m'n hulp

Maar ik lees op internet dat een rechtsgebogen paard het zadel naar links duwt, dit is niet het geval, het zadel zakt wat naar rechts (vooral in het begin, naarmate we langer rijden ligt het zadel rechter).
Terwijl het paard dus wel tegen mijn linkerbeen loopt, en de linkerbuiging is lastiger.
Tevens is de bespiering van de linkerschouder meer dan rechts.

Maar als ik linksom rijd, heb ik het gevoel dat de schouder naar buiten duwt, links iets meer druk in m'n hand dan rechts, en tegen mijn linkerbeen "duwt".
Het paard zet mij, rijdend linksom, op rechts.

Het tegenstrijdige is dus links sterker zijn(meer gewicht in linkerhand), tegen linkerbeen duwen, maar de ruiter wel op rechts zetten.

Aan de longe linksom heb ik continue contact, rechtsom valt hij wat naar binnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:18

Alle paarden zijn scheef en gebogen, net als alle mensen.
Sommigen in een boog anderen als een wokkel.
Die scheefte moet je gewoon even vergeten.
De eerste reden voor die scheefte is innerlijke spanning, net als mensen spannen paarden zich bij onzekerheid aan in hun rug en hals.
Het eerste dat je paard nodig heeft is ontspanning.
In de rijkunst heet dat losgelatenheid.
Het hebben van vertrouwen, begrijpen wat er gevraagd wordt, mentaal ondersteund worden, dat wil zeggen een geduldige duidelijke leraar.
(Pas) Van daar uit ga je je paard vragen de hals te strekken op een rechte lijn.
Wanneer dat bevestigd is doe je dat ook op gebogen lijnen en bevestig je dit.
Geen dwang, uitnodigen en uitleggen.
Eerst in stap daarna in draf.
Altijd de drang voorwaarts te gaan onderhouden.

Als je paard zich los durft te laten op beide zijden kun je gaan beginnen hem recht te stellen en verder gelijkmatig links en rechts te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 31-03-15 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Scheefheid paard, ik kom er niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:20

Hoe scheef ben jezelf? Dat speelt ook mee met de scheefheid van je paard

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:53

TS, wat simpelman zegt is een belangrijke. Paard eerst goed naar voren rijden, tempo erin, impuls en dan pas verder kijken.

Andere optie is een osteopaat je paard even na laten kijken. En wees ook kritisch naar jezelf. Wij mensen zijn ook niet recht en ook uit compensatie t.o. je paard kun je het e.e.a in de hand werken ipv oplossen :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:15

Voorwaarts is het paard absoluut, ik hoef maar te denken naar voren en hij gaat, zonder onder me uit te lopen.
Ook terug komen doet hij goed op m'n zit.
Neerwaarts doet hij ook prima, komt dan mooi op lengte en bolt mooi op.

Longeren doe ik regelmatig zonder bijzet/longeerhulp/etc, dan blijft hij met neus op borst- of kniehoogte (net waar ik hem hebben wil) en neus voor de loodlijn.

Ik zelf ben linkshandig, uiteraard houd ik rekening met mijn eigen scheefheid.
Ik ben behoorlijk gevoelig op de scheefheid van een paard, een half hoefje voel ik al.
Bij dit paard vind ik het lastig omdat hij links in m'n hand sterker is, EN me op rechts zet.

Overigens is dit niet heel duidelijk te zien, ik vraag regelmatig om bijstand vanaf de grond, want bij een recht paard begint alles.
Schouderbinnenwaarts doe ik dan ook alleen afentoe om het achterbeen te activeren, niet om een "kunstje" te rijden.
Dit is wel een kort paard, vandaar mijn focus op verlengen van de bovenlijn, voorheen reed ik een lang paard en dat was toch makkelijker corrigeren moet ik zeggen.
Moet wel zeggen dat het contact op beide teugels al beter is dan enkele weken geleden.
Misschien voorlopig alleen focussen op voorwaarts-neerwaarts en wat buigen in voltes/slangevoltes?

Osteopaat staat op de planning, net als de tandarts. Beiden komen elk jaar en eventueel vaker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:30

different1 schreef:
Misschien voorlopig alleen focussen op voorwaarts-neerwaarts en wat buigen in voltes/slangevoltes?

Je hebt hem begrepen... ;)
Wanneer je tenminste het voorwaarts als voorwaartse drang interpreteert.
En dan verder gewoon doorwerken, dan wordt hij vanzelf sterker en kan zich meer en meer gaan ontspannen.
Denk nog even aan het Scala.
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten

Wanneer je in die volgorde opbouwt komt alles vanzelf goed.
Zonder losgelatenheid lukt niets.

Eerst kontakt op beide buitenteugels bevestigen.
Dat wil zeggen stelling en dan buiging, gevolgd door voorwaarts.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 03:08

Zijn zijn voor- en achterhand wel naar dezelfde kant scheef? Het klinkt bijna alsof de voorkant (schouders) de ene kant op wil en de achterkant een andere.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:13

Probeer je paard los te maken in het lijf Een paard wat vast zit op een bepaalde plaats kun je voorwaarts rijden wat je wilt Maar hij zal vast blijven zitten Dus naast het voorwaarts rijden ga je je paard soepeler maken in het lijf Renvers rijden op de rechterhand Op een volte stelling wisselen waarbij je de achterhand ook controleert en eens een pasje naar binnen of naar buiten zet Schouderbinnenwaarts Omstellen naar contrastelling In die stelling paar pasjes naar binnen wijken weer wat omstellen terug wijken

Probeer het veel af te wisselen niet op 1 kant focussen je kunt 1 kant wel meer trainen maar vereet de andere kant niet

Laat verder je zadel eens nakijken evenals je paard door een fysio of ostheo

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 07:19

Rijd je wel eens zonder zadel? Als ik even in de war ben helpt dat vaak heel erg goed om aan te voelen waar er nog werk aan zit.

Pixie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:31

Het paard hoeft niet altijd het probleem te zijn,
Probeer eerst vragen bij jezelf te leggen:
Rijd ik goed voorwaarts?
Heb ik de juiste houding en zit?
Zijn mijn hulpen goed?

Mijn tip: goed voorwaarts rijden en zo veel mogelijk op de binnenhoefslag zodat je paard niet tegen de bakrand aan kan hangen

Animalfarm13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:40

Ik heb ervaring met een scheve pony, waarbij ik soms schoudervoor moet rijden. Verder hebben we een natuurgeneester ingehuurd om de wervels recht te zetten en dat help uitstekend. Misschien eens na laten kijken?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:43

paard is gewoon nog niet sterk genoeg. heb het zadel na laten kijken en daar is iets gecorrigeerd wat alweer de helft scheelt. verder ben ik hem vooral op de binnen hoefslag vw-nw aan het rijden en ik voel hem elke keer rechter en sterker worden.

een ander paard dat ik rijd is ook scheef, links bol, maar die zet me dus wel op links en kan ik makkelijker corrigeren.

het "probleem" was vnl tegen mn linkerbeen duwen maar me op rechts zetten. dat is nu al voor 80% verbeterd gelukkig.