Ontzettend heet worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Ontzettend heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 00:10

Hoi allemaal! :)

Sinds december 2013 heb ik mijn Haflinger. Ze was toen 5 en nu bijna 7.
In April ben ik gestart met lessen tot Oktober. Heb toen altijd prive les gehad. Ze is enorm gegroeid in der kunnen! Alleen het laatste kwartiertje van de les wordt ze erg heet!
Ze begint dat onwijs te klooien met haar hoofd, trekt teugels uit mijn hand om er vervolgens vandoor te willen gaan. Ook galopperen lukt dan voor geen meter meer.
Instructeur zei altijd, niet zeuren gewoon doorgaan!

Vanaf vandaag begin ik weer met lessen! Deze keer met 2 stalgenoten erbij! Dus rijden met z'n 3.
Nou heel de les goed gegaan, ze is actief, nageeflijk, let netjes op mij en doet wat ik vraag.
TOT dat laatste kwartiertje! Ze werd weer erg heet en lomp met haar hoofd. Ook wou ze weer echt gaan crossen door de bak.
En weer zei instructeur, dat ik gewoon moest doorrijden, laten werken.

Snap niet waarom ze het laatste kwartiertje altijd zo heet wordt? Is een uur dan toch te veel voor der?
Laatst bijgewerkt door _Sanne op 31-03-15 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Re: Ontzettend heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:15

Dan zou ik eens proberen te stoppen net voordat ze zo heet word.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:53

De foto's die in jouw profiel staan laten duidelijk zien dat jij de teugels nogal stevig vast neemt, eigenlijk trek je dus aan de teugels.
Paard loopt daar op die foto's ook niet correct maar net iets te ver, dus eigenlijk net achter de teugel en dat is zeer zeker ook niet goed.
rij eens met iets lossere teugels en heel waarschijnlijk zal jouw paardje dan heel de les wel rustig blijven met zijn hoofd.
Het paard geeft dus niet echt na, maar wordt door jouw armkracht als het ware gedwongen in die houding te lopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 01:02

combinatie van bovenste twee reacties..

op basis van de foto's plus je eigen post lijkt het alsof je in het laatste kwartier verzet krijgt.
veel verlangen, maar ondertussen ook te strak houden.. dan kropt alles zich op en gaat ze op een gegeven moment ploffen natuurlijk..

ik zou haar meer naar de ontspanning toe rijden, al duurt dat 45 minuten voor je dan verder iets kunt doen in het begin.. zo heb je een ontspannen paard dat aan moeilijkere dingen begint.

en als je merkt dat ze toch gaat opkroppen, stoppen voor ze heet wordt en terug naar ontspanning.. minder druk op de teugels en laat haar zelf zakken.

het gaat dan allemaal minder snel, maar op de lange duur heb je wel meer plezier van je paard en minder problemen met vastzetten (waar ook allerlei lichamelijke ongemakken uit voort kunnen vloeien)..

al kun je natuurlijk weinig zeggen op basis van twee foto's. misschien een filmpje, zodat de mensen die echt een goede rijtechnische kijk erop hebben hun licht er op kunnen laten schijnen..

vooral van wanneer jij vind dat ze goed loopt, en wanneer ze heet wordt en is.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 01:08

Dat doet die van mij ook maar meestal is dat frustratie omdat ze dan eigenlijk heel nodig moet plassen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:57

Ik sluit me bij mijn bovenstaanders aan. Je paard wordt niet heet, maar uit het verzet sterker. Dat is geen kwestie van doorrijden, dat is een kwestie van terug naar de ontspanning en vanuit daar gaan rijden. Als ontspanning je basis is, is dat ook altijd de plek waar je weer terug kan keren als er verzet komt.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:06

Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan en ga er mee aan de slag! :)