Rechtergalop, help? Tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Rechtergalop, help? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:18

Mijn paardje en ik zijn vanaf zijn 3rde een combinatie, ongeveer 5,5 jaar geleden. Altijd waren wij bakhobbelaars, we reden western, maakten een sprongetje, hobbelden met touwhalster en hadden lol. Sinds vorig jaar begon ik interesse te krijgen in de dressuur en toen zijn we fanatiek gaan lessen. Er kwam echter na een tijdje een probleem naar voren, een probleem waarvan ik niet weet hoe lang deze al bestaat.
Pony galoppeert alleen in de linkergalop, zowel rechts als links galoppeert hij aan in de linkergalop. Nooit eerder hebben we hier op gelet of hebben andere mensen hier naar gekeken, maar omdat we sinds een tijdje fanatiek dressuren, is het zowel mijn instructrice als mijn moeder plots opgevallen. Het stond bij m'n eerste wedstrijd ook op m'n protocol.

Aan de longeerlijn doet hij dit niet en ook niet los in de kraal, dan springt hij 100% goed aan. Onder het zadel echter 9 v/d tien keer niet goed. Ik heb geprobeerd in de buitenstelling aan te springen, dan springt hij 8 v/d tien keer verkeerd aan. Telkens als hij verkeerd aanspringt, neem ik hem terug. Als ik hem wel in de goede galop krijg, dan vindt hij dit erg moeilijk. Iemand tips om hem goed de rechtergalop aan te leren en hem te helpen goed aan te springen? Met overdreven binnenstelling aanspringen werkt het best, dan springt hij vaker goed aan, maar geef dan soms een bok of springt over.

Help?

(Ik heb nu even geen les en pas over zo'n anderhalve maand hier met m'n eigen pony de mogelijkheid toe. Hier kan ik niks aan doen.)

LCT

Re: Rechtergalop, help? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:26

Ik denk dat hij misschien de spieren voor rechtergalop niet heeft omdat hij links gewend is :)
Dan zou ik proberen lekker door te oefenen!
Maar misschien is het wel zijn rug? Ken een paardje dat nooit links aansprong en die heeft een röntgenfoto laten maken. Paard had Vanalles fout in zijn rug :(
In ieder geval, succes met het vinden van de oorzaak!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:28

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn bijrijpaardje. Mijn lesgeefster heeft mij geleerd om aan te springen na een grote volte als ze in de verkeerde galop aan sprong. Dus bv een volte maken bij C en zodra je de hoefslag aan het einde van de volte weer raakt aanspringen in galop. Bij mijn rijpaardje werkt dit. Ik hoop dat je mijn uitleg snapt en dat het bij jou ook gaat lukken! ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:42

lisaxrobby schreef:
Ik denk dat hij misschien de spieren voor rechtergalop niet heeft omdat hij links gewend is :)
Dan zou ik proberen lekker door te oefenen!
Maar misschien is het wel zijn rug? Ken een paardje dat nooit links aansprong en die heeft een röntgenfoto laten maken. Paard had Vanalles fout in zijn rug :(
In ieder geval, succes met het vinden van de oorzaak!

Dat denk ik dus ook, aangezien hij bijna altijd links aanspringt blijkbaar, heeft hij voor de rechtergalop geen sterke spieren. Aan de longe doet hij het echter wel en met moeite soms onder het zadel ook, maar dan merk je echt dat hij spieren mist. Er is niets mis met zijn rug :)

Liesje, bedankt, ik ga je tip uitproberen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:09

Ik heb mijn bedenkingen bij een instructrice die 'plots' opmerkt dat je pony rechtsom altijd in de verkeerde galop zit :?

Als je pony zonder jou er op altijd goed aanspringt, kan dat betekenen dat jij op zijn rug, het zadel, of jouw manier van zitten tijdens het aanspringen hem in de weg zit. Je zou eens een ervaren persoon naar jouw aanspringen en naar de ligging van het zadel kunnen laten kijken, of een osteopaat vragen om eens naar je pony te kijken. Dan kan je wanneer je wel weer les kan hebben aan die galop gaan werken, zonder eventuele fysieke problemen bij je pony :)
Je bent in ieder geval goed bezig door hem niet in de verkeerde galop door te laten lopen :j Rustig terugnemen, en opnieuw proberen.

Doet hij het verkeerd aanspringen trouwens ook met een andere, ervaren ruiter er op?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:24

Tammy_ schreef:
Ik heb mijn bedenkingen bij een instructrice die 'plots' opmerkt dat je pony rechtsom altijd in de verkeerde galop zit :?

Als je pony zonder jou er op altijd goed aanspringt, kan dat betekenen dat jij op zijn rug, het zadel, of jouw manier van zitten tijdens het aanspringen hem in de weg zit. Je zou eens een ervaren persoon naar jouw aanspringen en naar de ligging van het zadel kunnen laten kijken, of een osteopaat vragen om eens naar je pony te kijken. Dan kan je wanneer je wel weer les kan hebben aan die galop gaan werken, zonder eventuele fysieke problemen bij je pony :)
Je bent in ieder geval goed bezig door hem niet in de verkeerde galop door te laten lopen :j Rustig terugnemen, en opnieuw proberen.

Doet hij het verkeerd aanspringen trouwens ook met een andere, ervaren ruiter er op?

Het is mogelijk dat ik niet goed in balans zit, waardoor hij verkeerd aanspringt. We hebben namelijk jaren de galop wat laten versloffen, waardoor mijn balans in galop ook verslechterd is.
Osteopaat is er een tijdje geleden bij geweest en toen was er niets met hem aan de hand, ik zat er echter wel aan te denken over een maand of 2 opnieuw een osteo uit te nodigen. Volgens diverse zadelmakers ligt mijn zadel goed, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.

Ik heb geen idee of hij dit ook bij andere mensen doet. Mijn bijrijder krijgt hem sowieso zonder mijn hulp niet in galop, ook niet aan zijn 'goede' kant en aangezien ik dit probleem pas 'net' ontdekt heb, heb ik er wanneer het wel lukte ook niet op gelet. Wel een goede tip, ik zal mijn moeder er binnenkort even opzetten of mijn bijrijder helpen en dan goed opletten of hij het bij hen ook doet.