Rijden op de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Rijden op de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:02

Hallo,

Ik heb al een paar keer gehoord 'je rijdt je paard goed op de achterhand.' Maar ik heb geen wat ik eigenlijk doe?
Wat is dat juist op de achterhand rijden?

Ja, ik vraag het woensdag aan mijn trainer maar wou gewoon al wat uitleg op voorhand!

Groetjes

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:55

Wanneer een paard zijn achterhand onder zijn lichaam heeft draagt het paard zichzelf. Het gewicht wordt naar achteren verplaatst en de voorhand wordt lichter (en verheven).

Edit: Bit magazine heeft hier een duidelijk artikel over geloof ik..

pompidou2602

Re: Rijden op de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:41

Bedankt jara! :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:58

Het paard moet idd met de achterbenen goed gaan ondertreden, dan meer gewicht gaan dragen op die achterbenen en door dat effect gaat het paard lichter worden aan de voorkant en zal meer 'in de oprichting' gaan lopen: de voorkant komt hoger met neus aan de loodlijn en de nek als hoogste punt.

Om dat te bereiken moet je paard
A) aan de hulp staan want anders krijg je het achterbeen er niet onder gereden
B) los in het lijf en de aanleuning zijn omdat het paard anders het been er niet onder kan krijgen. (De boven lijn moet boller worden en het lichaam wordt compacter, dat kan niet met een paard wat stijf is of vastzit)
C) Recht zijn omdat het paard anders de achterbenen naast de massa wegzet en niet draagt. Zo wordt het paard niet sterk genoeg.

Dan wordt het paard achteraan sterker gemaakt tot hij de kracht heeft om te verzamelen.

Wij doen dat zelf met behulp van zijgangen, korte snelle overgangen (paard vragen om achter aan te treden, paard gaat voorwaarts weg en wordt weer opgevangen en terug weggereden, tot hij begrijpt dat hij met de achterbenen klein en snel moet ondertreden ipv voorwaarts weglopen), niet progressieve overgangen (bijv halt-galop-stap-galop-halt zonder draf er tussen) en oefeningen zoals vanuit achterwaarts of een keertwending naar middendraf rijden, balkjeswerk, ....
Maar er zijn meer manieren

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 16:51

WOW! bedankt urielle! heb ik echt iets van geleerd! ;) grts!!

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:20

Kijk die uitleg van Urielle kan ik ook gebruiken! Zo kan ik het een keertje duidelijk uitleggen aan mijn toeschouwers(lees: moeder en zus :') ) al ik het over de achterhand heb!