Hoe met vlag en 1hand rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0Caballera0

Hoe met vlag en 1hand rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 22:46

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel aan het trainen om met een vlag in de ene hand te rijden en in mijn andere hand de teugels.
Nu heb ik het een beetje moeilijk met het sturen en de teugels... Hoe moet ik ze vasthouden? En hoe stuur je dan het beste?

Ik ben al benieuwd naar de reacties!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:48

Sturen met je zit:) heb je je handen allebei vrij.

Bij het mennen kan je ook met 1 hand sturen. Achenbach heet dat dacht ik. Anders kan je daar evt op zoeken?

saskiakefie

Re: Hoe met vlag en 1hand rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:54

Sturen met je zit, met je been en evt de teugels iets naar links doen als je naar links gaat, kan prima hoor :D

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:57

Sturen met je benen en teugels meer naar rechts nemen als je naar rechts wilt, zodat de teugel tegen de linkerkant van de hals komt te liggen. Maar het ligt eraan wat je paard gewent is, ik stuur altijd met de teugels. Als ik ga drukken met mijn benen gaan ze alleen maar sneller. Maar mijn ene pony reageert er ook goed op als ik de teugels tegen de hals leg om beter te sturen.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 28-03-15 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:00

Zo:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:03

Knoop in de teugel en dan Achenbach. Ik reed vroeger altijd met het vaandel. Gebruikte dat ding als parasol/paraplu.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:12

Paard leren om op benen,zithulpen en neckreining te sturen. Ik heb meerdere paarden kunnen rijden op been en neckreinig, teugels tegen de hals leggen (met wat druk) en dan ook aandrukken met het been en zit verplaatsen.

0Caballera0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 23:18

Ailill schreef:
Zo:
[ Video ]

Haha, het is juist om deze situaties te voorkomen dat ik jullie raad wil inwinnen :D

Het is de bedoeling van in een optocht mee te lopen.
Mijn paard reageert niet op de teugel tegen de hals maar dat komt omdat hij niet zo gereden is.
En als hij weet dat ik de vlag vastheb profiteert hij een beetje van de situatie, dan luistert hij iets minder goed dan normaal :)

Hoe houden jullie jullie teugels vast?
De uiteinden in 1 uitgang vh hand of kruisvaarders in beide uitgangen vh hand.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:24

Als ik met 1 hand rij, omdst ik te lui ben de andere er ook bij te doen. Rij ik met de ene kant van de teugel om mijn wijsvinger en middel vinger en de aandere om mijn ringvinger en pink. En dan gewoon je hand kantelen. Of je vingers wat meer dicht knijpen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:27

Ik zou ook met kantelen werken. Wordt in het mennen ook gebruikt en als je een keer gewend bent werkt het prima!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:27

Gewoon gekruist in 1 hand en de hand plat Dan kun je door je hand heen en weer te bewegen sturen Ik rijd normaal ook vaak met de teugels in 1 hand. Met een buitenrit oid.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:28

Ailill schreef:
Zo:
[ Video ]

thanks, je hebt zojuist het filmpje van de week gepost..
vooral met je droge opmerking erbij.. :')

kon nog net het toilet redden, anders was het dweilen geweest

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:30

elenaMM77 schreef:
Ailill schreef:
Zo:
[ Video ]

thanks, je hebt zojuist het filmpje van de week gepost..
vooral met je droge opmerking erbij.. :')

kon nog net het toilet redden, anders was het dweilen geweest

:') :')

'k Vind dat ze anders aardig blijft zitten :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:30

Ailill schreef:
Zo:
[ Video ]

Jeetje dat die blijft zitten _/-\o_

Als ik met 1 hand rij dan stuur ik vaak met mijn benen en heb ik de teugels in 1 and tussen 2 verschillende vingers door. Door mijn wijs en middelvinger en mijn middel en ring vinger (als ik me niet vergis, het is al zo'n gewoonte). Als ik dan mijn vingers beweeg waar de teugels tussen zitten en de andere vrij los laat komt er een beetje druk op het bit en de rest doe ik met mijn benen en zit.

Edit: lees net ook dat met de teugels tegen de hals van anderen. Dat doe ik ook dus klein beetje druk op bijv. de linker teugel en de rechter teugel tegen de hals en dan met je zit werken.
Laatst bijgewerkt door Gydja op 28-03-15 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:32

Ailill schreef:
'k Vind dat ze anders aardig blijft zitten :j

absoluut, ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik het haar niet na doe.. bij lange na niet..
was het maar zo.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:35

Ailill schreef:
Zo:
[ Video ]

Of doe je toch gewoon zo... :')

Paardlief deed voordien echt niets op die paraplu dus stond gewoon los, vandaar die onverantwoorde lange teugels :Y) (en tis jaaaren geleden)

Mijn paard functioneert met druk op de hals..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:28

Misschien heb je dat al gedaan of doe je dat al, maar ik zou het rijden met één hand eerst oefenen zonder vlag. Dan kunnen jullie er samen gevoel voor ontwikkelen en merk je vanzelf hoe je paard er het beste op reageert.
Overigens heb ik altijd geleerd de teugels in mijn handpalm te laten kruizen. De ene gaat tussen duim en wijsvinger je hand in en verlaat je hand voorbij je pink, de andere gaat precies andersom. Een knoop op maat erin kan ook, maar ik vind zo'n knoop zoveel in je handpalm... Sturen doe je dan met je zit, je benen en ook met je teugels. Je haalt je duim en wijsvinger naar je toe en je pinkkant van je af naar de ene kant toe en andersom. De teugels heb je zo dat ze zo'n 10 cm. voor het zadel zitten. Dan heb je wat ruimte om naar je toe te halen en van je af te doen.
Heb je wel zo'n beugelhouder voor je vlag? Anders wordt je vlag op den duur wel heel zwaar hoor!

Lastig uitleggen vind ik hoor, als je het niet snapt hoor ik het wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 00:41

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:44

Alles in je hand houden, wijsvinger er tussen.
Afbeelding
Sturen met de teugels, benen en je gewicht / zit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:19

Jet schreef:
Misschien heb je dat al gedaan of doe je dat al, maar ik zou het rijden met één hand eerst oefenen zonder vlag. Dan kunnen jullie er samen gevoel voor ontwikkelen en merk je vanzelf hoe je paard er het beste op reageert.
Overigens heb ik altijd geleerd de teugels in mijn handpalm te laten kruizen. De ene gaat tussen duim en wijsvinger je hand in en verlaat je hand voorbij je pink, de andere gaat precies andersom. Een knoop op maat erin kan ook, maar ik vind zo'n knoop zoveel in je handpalm... Sturen doe je dan met je zit, je benen en ook met je teugels. Je haalt je duim en wijsvinger naar je toe en je pinkkant van je af naar de ene kant toe en andersom. De teugels heb je zo dat ze zo'n 10 cm. voor het zadel zitten. Dan heb je wat ruimte om naar je toe te halen en van je af te doen.
Heb je wel zo'n beugelhouder voor je vlag? Anders wordt je vlag op den duur wel heel zwaar hoor!

Lastig uitleggen vind ik hoor, als je het niet snapt hoor ik het wel.

Dat bedoel ik dus

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:40

Pillow, dat dacht ik al. Je draagt je hand dan plat met de handrug omhoog, in het midden voor je zadel. Het filmpje van saskiakefie geeft het wel aardig weer.