Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
0000 schreef:Waarom geen 10x maar dan wel 2x? Wat maakt dat de pony de 2e keer zal luisteren maar de 1e keer niet? Kan een pony onderscheid maken daarin, als ik de 1e keer niet luister krijg ik geen tik maar de 2e keer wel?
Gydja schreef:0000 schreef:Waarom geen 10x maar dan wel 2x? Wat maakt dat de pony de 2e keer zal luisteren maar de 1e keer niet? Kan een pony onderscheid maken daarin, als ik de 1e keer niet luister krijg ik geen tik maar de 2e keer wel?
Pony moet wel de kans hebben om er op te reageren. Neem aan dat dit enkel een voorbeeld is. Je kan het ook formuleren als een paar keer aandrijven en na geen reactie een tikje. Na nog 1 a 2x geen reactie een harde klap. En daarna ook niet weer na 10x maar meteen weer na het been geven als de pony geen reactie geeft weer een tik. Na verloop van tijd zal de pony het echt wel door hebben dat hij op been zal moeten reageren.
0000 schreef:Ik heb een heel braaf, rustig en lief, goed opgeleid paard staan maar als je zo gaat rijden flikkert ie je er gegarandeerd af. Dat vind hij namelijk erg oneerlijk, hij krijgt op die manier totaal geen duidelijkheid over wat je van hem wilt en wat hij nou eigenlijk precies verkeerd doet.
Juist iets (in dit geval niet reageren op een gegeven hulp) de ene keer wel en de andere keer niet toestaan is niet consequent zijn in je rijden en zeer onduidelijk en oneerlijk tegenover je paard. Jij kan beredeneren dat je hem meerdere kansen wilt geven om te reageren, je paard denkt zo echter niet. Die blijft hangen bij 'maar de vorige keer reageerde ik hetzelfde en toen gebeurde er niks en nu krijg ik voor diezelfde reactie straf...' Afhankelijk van karakter krijg je dan een boos of nog trager paard.
0000 schreef:Laat ik nou nergens iets hebben gezegd over wel of niet veel overgangen maken....het gaat mij er enkel om duidelijk te maken dat het gewoon oneerlijk is naar je paard hem niet consequent te behandelen mbt wel/niet reageren op je hulp. Voor de rest denk ik dat je op iemand anders reageert of niet helemaal hebt begrepen wat ik schreef.
Gydja schreef:0000 schreef:Waarom geen 10x maar dan wel 2x? Wat maakt dat de pony de 2e keer zal luisteren maar de 1e keer niet? Kan een pony onderscheid maken daarin, als ik de 1e keer niet luister krijg ik geen tik maar de 2e keer wel?
Pony moet wel de kans hebben om er op te reageren. Neem aan dat dit enkel een voorbeeld is. Je kan het ook formuleren als een paar keer aandrijven en na geen reactie een tikje. Na nog 1 a 2x geen reactie een harde klap. En daarna ook niet weer na 10x maar meteen weer na het been geven als de pony geen reactie geeft weer een tik. Na verloop van tijd zal de pony het echt wel door hebben dat hij op been zal moeten reageren.