Pony luisterd niet goed naar beenhulp!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony luisterd niet goed naar beenhulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 19:32

Ik heb een vraagje,
Ik heb een lieve pony maar soms luisterd ze niet echt goed naar mijn beenhulp.
(Soms zelfs niet naar een (zachte) tik met de zweep)
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beter luisterd naar mijn beenhulp?
(zonder sporen te gebruiken!)

nontie

Re: Pony luisterd niet goed naar beenhulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:47

Consequent zijn. Niet 10x been en dan zacht tikje en dan nog geen reactie hebben.
2x been en dan flinke tik met de zweep.

Als tip geef ik je mee veel overgangen en tempowisselingen te rijden.
Ik heb hetzelfde gehad en dit heeft mij echt geholpen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:14

Waarom geen 10x maar dan wel 2x? Wat maakt dat de pony de 2e keer zal luisteren maar de 1e keer niet? Kan een pony onderscheid maken daarin, als ik de 1e keer niet luister krijg ik geen tik maar de 2e keer wel?

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:16

Als je stapt en je wilt gaan draven, een paar keer aandraven en weer gaan stappen totdat ze snel reageert. Als ze dat eenmaal heeft gedaan blijven draven en belonen :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:18

Inderdaad veel overgangen rijden. En dan niet elke ronde 1. Nee, probeer op de lange zijde bijv 2x van tempo te veranderen. Of maak overgangen van stap-draf, draf-stap of 'schijnovergangen'. Dus verruimen of verzamelen.
En geef 1x been en dan geen reactie is gelijk een tik achter je been. Niet na 2x been geven. 1x been, geen reactie? Dan gewoon een tik. En belonen als hij na 1x been netjes het tempo aanneemt wat jij wilt :)

*Spelfouten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:19

0000 schreef:
Waarom geen 10x maar dan wel 2x? Wat maakt dat de pony de 2e keer zal luisteren maar de 1e keer niet? Kan een pony onderscheid maken daarin, als ik de 1e keer niet luister krijg ik geen tik maar de 2e keer wel?

Pony moet wel de kans hebben om er op te reageren. Neem aan dat dit enkel een voorbeeld is. Je kan het ook formuleren als een paar keer aandrijven en na geen reactie een tikje. Na nog 1 a 2x geen reactie een harde klap. En daarna ook niet weer na 10x maar meteen weer na het been geven als de pony geen reactie geeft weer een tik. Na verloop van tijd zal de pony het echt wel door hebben dat hij op been zal moeten reageren.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:21

Veel proberen te schakelen in tempo. Dat kan ook in een gang, dus harde stap en zachte stap. Let erop dat je ook duidelijk bent: dus niet alleen been geven, maar geef ook aan de voorkant de ruimte.

Eigenlijk hebben alle paarden van zichzelf looplust, dus ergens in de opleiding van je paard is het mis gegaan en is je paard de lol een beetje verloren. Probeer eens wat andere (gekke) dingen te doen. Paar drafbalken, voetbal, schriktraining, buitenrit. Tussen deze dingen door kan je prima oefeningen doen (en schakelen). Maak het leuk voor jezelf én je paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:23

Gydja schreef:
0000 schreef:

Pony moet wel de kans hebben om er op te reageren. Neem aan dat dit enkel een voorbeeld is. Je kan het ook formuleren als een paar keer aandrijven en na geen reactie een tikje. Na nog 1 a 2x geen reactie een harde klap. En daarna ook niet weer na 10x maar meteen weer na het been geven als de pony geen reactie geeft weer een tik. Na verloop van tijd zal de pony het echt wel door hebben dat hij op been zal moeten reageren.

Ik heb een heel braaf, rustig en lief, goed opgeleid paard staan maar als je zo gaat rijden flikkert ie je er gegarandeerd af. Dat vind hij namelijk erg oneerlijk, hij krijgt op die manier totaal geen duidelijkheid over wat je van hem wilt en wat hij nou eigenlijk precies verkeerd doet.
Juist iets (in dit geval niet reageren op een gegeven hulp) de ene keer wel en de andere keer niet toestaan is niet consequent zijn in je rijden en zeer onduidelijk en oneerlijk tegenover je paard. Jij kan beredeneren dat je hem meerdere kansen wilt geven om te reageren, je paard denkt zo echter niet. Die blijft hangen bij 'maar de vorige keer reageerde ik hetzelfde en toen gebeurde er niks en nu krijg ik voor diezelfde reactie straf...' Afhankelijk van karakter krijg je dan een boos of nog trager paard.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:35

0000 schreef:
Ik heb een heel braaf, rustig en lief, goed opgeleid paard staan maar als je zo gaat rijden flikkert ie je er gegarandeerd af. Dat vind hij namelijk erg oneerlijk, hij krijgt op die manier totaal geen duidelijkheid over wat je van hem wilt en wat hij nou eigenlijk precies verkeerd doet.
Juist iets (in dit geval niet reageren op een gegeven hulp) de ene keer wel en de andere keer niet toestaan is niet consequent zijn in je rijden en zeer onduidelijk en oneerlijk tegenover je paard. Jij kan beredeneren dat je hem meerdere kansen wilt geven om te reageren, je paard denkt zo echter niet. Die blijft hangen bij 'maar de vorige keer reageerde ik hetzelfde en toen gebeurde er niks en nu krijg ik voor diezelfde reactie straf...' Afhankelijk van karakter krijg je dan een boos of nog trager paard.

Wat de juiste oplossing is hangt helemaal van je paard af. Toen ik dit probleem bij mijn paard had had veel overgangen juist het tegenovergestelde effect. Paard werd alleen maar slomer en chagrijnig. Bij de ene paard werkt het wel en bij de andere niet. Mijn pony is in de bak met dressuur helemaal niet echt actief omdat ze dressuur gewoon geen ene drol aan vind.

Op langer termijn heb je wel gelijk. Met veel overgangen rijden krijg je je paard inderdaad alerter en reageert hij ook beter aan je been. Maar dan moet je paard wel eerst op been reageren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:52

Laat ik nou nergens iets hebben gezegd over wel of niet veel overgangen maken....het gaat mij er enkel om duidelijk te maken dat het gewoon oneerlijk is naar je paard hem niet consequent te behandelen mbt wel/niet reageren op je hulp. Voor de rest denk ik dat je op iemand anders reageert of niet helemaal hebt begrepen wat ik schreef.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:54

0000 schreef:
Laat ik nou nergens iets hebben gezegd over wel of niet veel overgangen maken....het gaat mij er enkel om duidelijk te maken dat het gewoon oneerlijk is naar je paard hem niet consequent te behandelen mbt wel/niet reageren op je hulp. Voor de rest denk ik dat je op iemand anders reageert of niet helemaal hebt begrepen wat ik schreef.

oops :+ te veel in een keer gelezen. Husselde je verhaal met die van xPearl door elkaar.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 10:10

Bedankt voor de reacties,
Ik zal veel overgangen met haar gaan rijden en proberen echt consequent te zijn :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:14

Helemaal in elkaar meppen die handel! ~~}>

Nee hoor grapje, ik rij altijd veel overgangen. Zacht draven to bijna in stap en dan weer wegdraven. Soms als ze echt niet aan het been is geef ik een tikje achter m'n kuit. Dan reageert ze weer en loopt ze weer fijn op m'n hulpen! Maar dat moet je niet te vaak doen want dan worden ze lax haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:20

Bij het losrijden alleen maar bezig zijn met vooruit denken. Hier ook van alles geprobeerd in kansen geven, maar het beste werkt: 1x been (kans 1), geen reactie? Tik! Na een winterstop moet die tik echt wat harder, maar dan hoef ik er daarna niet meer aan te komen met zweep. De training daarna moet ik als reminder de zweep in t begin nog gebruiken, maar ook niet meer hard.

Duidelijk en consequent zijn, gelijk in t begin oplossen anders blijf je de hele training zelf werken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:22

Gydja schreef:
0000 schreef:

Wat Gydja zegt bedoel ik inderdaad.

Per paard kan dit verschillen natuurlijk, maar je wil reactie krijgen.
Als je na 1 keer al direct een tik geeft is het oneerlijk. Je wilt reactie op een lichte hulp dus je geeft eerst een lichte hulp. Geen reactie is iets hardere hulp. Weer geen reactie is een tik.

@0000 Dat jouw paard je er geheid dan afgooit dat is jouw paard. Ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, ik suggereer het als tip en zeg dat het mij wel geholpen heeft.

Nogmaals: Per paard kan dit verschillen.

knorrie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:34

draag je sporen :) :)

knorrie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:36

sorry zie net pas dat je zonder sporen wil rijden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:18

Nontie, mijn paard gebruik ik enkel als voorbeeld, volgens mij heb ik daarnaast heel duidelijk uitgelegd waarom het juist onduidelijker is voor het paard op die manier en dat heeft echt niets met mijn paard te maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:33

Ik ga mee met 0000.
Er is echt wel verschil tussen wanneer een paard niet wil of het niet begrijpt. Als ik elke keer 2x een hulp moet gaan geven, leer ik mijn paard aan dat hij pas na 2 hulpen naar voren moet. Ik wil dat hij op 1 hulp naar voren gaat.
Het ligt echt wel aan het type paard, ik heb een left brain introvert paard. Meer ho dan go, die afwisseling nodig heeft en als ik dat niet voldoende doet als eerste op de rem gaat. Die weet echt wel wat de voorwaartse hulp is.