Galop vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Galop vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 00:20

Hoi!
Ik ben een trotse eigenaar van een Fjordje.

Met rijden en alles is hij eigenlijk super braaf.
Maar ik loop zelf tegen één ding aan.

Nou ben ik even terug met stal genoten naar bos geweest om te rijden.
Mijn Fjordje was super braaf.
Maar goed waar ik tegen aan loop is het volgende:

Zodra we op buitenrit in galop gaan moet mijn Fjordje flink door galopperen om de rest goed bij te kunnen houden.
Nou dat is niet erg want hij vind het leuk.
Maar ik vind het minder.
Komt als hij zo flink door galoppeerd lukt het mij niet meer om in het zadel te blijven zitten.
Ik hobbel er dan echt uit.
Was ook daardoor bijna gevallen.
Ik probeer dan in de verlichte zit te gaan staan maar daar ben ik geen ster in.
Klap of terug in zadel of val voorover.

Dus mijn vraag hoe kan ik die verlichte zit het beste gaan oefenen?
Probeer dat nu al in de rijbak op stal te oefenen maar dan gaat die lang niet zo hard als op buitenrit.
En ik blijf het probleem houden van terug klappen in het zadel en voorover vallen.
Hoe kan ik dit het beste oefenen?
Iemand hier goede tips voor mij waarmee ik aan de slag kan gaan?

Jolandast

Re: Galop vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:35

Ik vind zelf de verlichte zit ook heel moeilijk en het kost dan ook veel kracht en uithoudingsvermogen. Om goed te kunnen blijven zitten kun je een bokriempje ( of sperriempje of touwtje) aan de voorkant van je zadel maken en je met de hulp daarvan in het zadel trekken zodat je goed kunt blijven zitten.
Ik weet niet met wat voor soort zadel je rijd maar ik heb gemerkt dat de verlichte zit makkelijker is in een springzadel dan in een dressuur. Verlichte zit kun je goed oefenen met balans oefeningen op je pony. Kun je ook doen in de draf bijvoorbeeld. Je bouwt het langzaam uit. In verlichte zit gaan, blijven tot je merkt dat je balans verliest dan weer gaan zitten. Zo zou het op termijn makkelijker moeten gaan worden. Denk er wel om dat de verlichte zit niet betekend dat je bovenlichaam perse boven de hals hoeft te hangen, je kunt ook rechter op blijven zitten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 00:37

Dat is toch met je balans aan de slag gaan. Eerst korte stukjes tot je het gevoel te pakken hebt. Heb je een foto (of liever een filmpje) van jou in verlichte zit? Als ik op buitenrit ga, of ga springen, heb ik mijn beugels 4 gaten korter dan bij normaal rijden. Dan hoef je zelf al minder moeite te doen om uit het zadel te komen. Zorg dat je goed je knieen buigt en daar ook echt mee veert. Vooral niet je benen recht houden, dan hobbel je alle kanten op en het is niet prettig voor jou en je paard. Ook niet te ver voorover leunen met je bovenlichaam (Dus niet met je bovenlichaam op dezelfde lijn als de hals, als je paard remt of een onverwachte beweging maakt, lig je er zo naast).

Het is eigenlijk ook een kwestie van voelen hoe jij het beste met je paard mee kan gaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:02

Heeel veeel oefenen. Teugels loslaten en in alle gangen de verlichte zit oefenen. Bokriempje kan helpen, maar is natuurlijk eigenlijk verdoezelen van je balansprobleem.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 01:46

Buikspieren trainen, die heb je nodig hiervoor.. Beugels twee gaatjes korter helpt ook

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 06:20

zoals hierboven al wordt aangegeven: buikspieren trainen. En bovenbenen trainen door middel van squads.
Begin in verlichte zit eerst in stap. Dan heb je alle rust om de gang van je paard te voelen. Probeer je voor te stellen dat je met je voeten op een plank staat. Dus dat je stevig staat.
mocht je toch liever die verlichte zit niet doen. Ontspan in de galop. Als je je bovenbenen te veel aanspant wordt je sneller uit het zadel gegooid. Maak je zwaar.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 11:45

Verlichte zit is een kwestie van balans. Probeer anders op je knieen te steunen en eventueel een halstertouw of beugelriem om de nek te doen. Kan je daar aan vasthouden in galop! :)
Balans is kwestie van oefenen en wennen aan de beweging. Verlichte zit kan je ook in de bak oefenen, gewoon proberen te blijven staan in draf. Zo te horen is je balans wellicht een puntje waar je sws aan kan werken als het zo hobbelt voor je gevoel! :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:51

Wat trouwens wat makkelijker is om mee te beginnen en ook heeeeel erg goed voor je balans is het volgende.. in plaats van lichtrijden in sta-zit-sta-zit-sta-zit kun je dit doen: zit-sta-sta-zit-sta-sta. Of andersom zit-zit-sta-zit-zit-sta. Of zelfs zit-sta-sta-sta-zit. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt :)

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:43

Zoals eerder aangegeven: werk aan je buikspieren en ga niet verkrampen. Ga met de bewegingen mee en oefen veel!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 23:45

Verlichte zit keren? Gwn kilometers rijden! Dan gaat het steeds beter;-) En misschien moet je in de galop proberen om niet in verlichte zot te gaan? Het is ook wel fijn om wat 'dieper' in het zadel te zitten, zodat je stevig zit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:19

chantalnadia schreef:
Verlichte zit keren? Gwn kilometers rijden! Dan gaat het steeds beter;-) En misschien moet je in de galop proberen om niet in verlichte zot te gaan? Het is ook wel fijn om wat 'dieper' in het zadel te zitten, zodat je stevig zit.

Het zit juist fijner en steviger in verlichte zit als je echt een hele harde galop of rengalop hebt. Als je kostte wat het kost wilt zitten, dan hobbel je alle kanten op en voor je paard is het ook niet echt fantastisch. Alleen moet je de verlichte zit dan wel onder de knie hebben.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 00:59

In de verlicht zit kun je ook een soort bruggetje maken van je teugels en als je die op de manenkam legt kun je zo een beetje erop leunen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 01:10

farahdiba46 schreef:
In de verlicht zit kun je ook een soort bruggetje maken van je teugels en als je die op de manenkam legt kun je zo een beetje erop leunen.

Dat juist niet doen.

Sowieso nooit je teugels gebruiken om evenwicht te bewaren, ook niet in deze vorm. Maar ook als je op de hals leunt, ga je jezelf eigenlijk in een houding forceren, zodat je niet helemaal ontspannen kan zitten. En als je paard struikelt of een andere onverwachte beweging maakt, lig je er eerder naast.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 02:04

Tot je balans verbeterd is kun je misschien de teugels in 1 hand pakken en je met de andere hand wat tegenhouden op je zadel wanneer je voorover kiepert?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:41

heidy_wilco schreef:
farahdiba46 schreef:

Dat juist niet doen.

Sowieso nooit je teugels gebruiken om evenwicht te bewaren, ook niet in deze vorm. Maar ook als je op de hals leunt, ga je jezelf eigenlijk in een houding forceren, zodat je niet helemaal ontspannen kan zitten. En als je paard struikelt of een andere onverwachte beweging maakt, lig je er eerder naast.
maar dat zg bruggetje staat niet in contact met de mond hoor.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:45

Als je je handen vast zet zeker wel :)

Inderdaad oefenen TS! Buikspieren ja, en vooral ontspannen. Verlichte zit is veel makkelijker uit te zitten als je ontspannen en onafhankelijk kan zitten. Dus dat je niet hoeft te leunen op de teugels/hals. Dan val je alleen maar sneller.

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:54

wat bij mij goed heeft geholpen met mijn evenwicht was veel over balkjes draven in de verlichte zit. omdat ze dan net wat hogere passen maken. en dan steeds uitbouwen van eerst 3 balkjes dan 4 en zo door. Maar dat ligt ook aan je paard of die dat kan natuurlijk.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:59

Ik pakte in het begin altijd een pluk manen vast. Eerst met twee handen, daarna met een hand, later alleen nog in de buurt zodat ik een plukje kon pakken als ik uit balans raakte.

Verder kun je in de bak goed oefenen. In draf is verlichte zit erg moeilijk, maar je hebt wel een rustig tempo waardoor je makkelijker kan oefenen. En als het in draf eenmaal lukt is het in galop vaak een eitje!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:13

rijd eens een paar uren zonder zadel. Bouw langzaam de snelheid op. Dat zal heel veel helpen bij het vinden van balans. En zolang je paard geen rugklachten heeft, is mijn ervaring dat het paard deze dan ook niet krijgt van rijden zonder zadel. Als het paard wel al rugklachten heeft, dan zou ik het niet doen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:09

Moeilijk om uit te leggen. Heb dit geleerd van een fantastische instructrice waarbij ik de beweging van het paard leerde te gebruiken.

Eenmaal je een goede verlichte zit hebt kost dit geen moeite meer. Ik kan heel lang verlicht rijden net omdat het mij veel minder inspanning kost dan lichtrijden. Met een paard dat wat opgooit is het nog eens zo gemakkelijk

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:38

Heel veel oefenen met balans en ritme, ook het tellen van passen is een goede oefening, 10 passen lichtrijden 10 passen doorzitten 10 passen verlichte zit. Het ritme in het lichtrijden veranderen door 2 stappen te blijven zitten en dan 2 stappen te blijven staan. Andere variaties kan ook :)

Jolandast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:09

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:12

Verlichte zit hoeft niet zo moeilijk te zijn. Ik doe het ook met mijn bijrijdfries, om haar rug te ontlasten, en omdat dat voor mezelf makkelijker is.

Gewoon een pluk manen vastpakken, dat helpt inderdaad heel goed, daarmee hou je jezelf goed in balans.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:07

Veel afwisselingen zoals overgangen en voltes. Hou je paard bezig tijdens de galop.