Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:51

Heeee Bokkers,

Een vraagje, voor rijvaardigheid en effect van de hulpen heb ik meestal een 6, terwijl mijn paard echt goed aan mijn been is. Alleen voor de hulp galop moet ik een beetje meehelpen met mijn hak, de rest lukt allemaal met een zachte druk van de kuit. Hoe krijg ik dit punt hoger of begrijp ik het begrip helemaal verkeerd?

Ik vraag me namelijk af wat iemand voor punt krijgt die iedere drafpas met de sporen in de buik prikt, wat me echt heel vaak opvalt bij wedstrijdruiters van B tot Z.

Er zijn nog duizenden dingen die ik beter kunnen maar de effect van mijn hulpen is niet een van mijn slechte punten, zeg maar... Dusss hoe kan ik dit puntje verbeteren?

Groetjes! *\o/*

kleinvosje

Re: Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:55

Wat versta jij onder goed aan het been? Het zijn niet alleen de voorwaartse hulpen maar ook de zijwaartse, de reactie die je paard geeft op die hulpen. Het onderdeel omvat verder de rijvaardigheid, oftewel, hoe stuur jij je paard rond in de proef, kun je onafhankelijk op je paard zitten etc. Heb je misschien een filmpje van een proef, dan valt te bekijken hoe je je paard rijdt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:11

Jij zou blijkbaar liever een hogere score op je bulletin zien staan, je vind van jezelf dat je best al aardig kan rijden, en blijkbaar kijk je ook naar de anderen die het dan volgens jou mssn net nog iets minder goed doen en toch bijna even veel als score vermeld krijgen.
Een 6 is niet goed maar ook niet heel slecht hé, eigenlijk is een 6 bedoelt als stimulans, het kan nog steeds veel beter, werk er aan en tracht jezelf te verbeteren.
Eigenlijk mag een paard geen voet verzetten zonder ervoor een opdracht van jou gekregen te hebben, die opdracht geef je door idd hulpen te geven, maar die hulpen zouden in principe zo zacht en zo klein moeten zijn dat iemand die aan de kant er staat naar te kijken denkt van tjaaaaa dat paard kent blijkbaar alles uit zijn hoofd, die doet alles bijna als vanzelf, je ziet dus die ruiter niet bewegen, zo klein zouden de hulpen uiteindelijk moeten worden.
Ik ben er heel zeker van dat jij daar nog mijlen ver van verwijderd bent van dit niveau, geen erg natuurlijk, ieder doet zijn best en tracht het zo goed als mogelijk uit te voeren, maar dat zou je doel moeten zijn, daar zou je naartoe moeten werken, en dan is een 6 toch nog een heel mooi getal vind ik.
succes maar wees altijd eerlijk naar wat je zelf kan, overschat jezelf niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:49

gewoon aan de jury vragen wat ze er precies mee bedoelen, want het kunnen eigenlijk zoveel dingen zijn waardoor je van gemiddeld naar een goed cijfer kunt gaan op dit onderdeel..

men kan hier natuurlijk wel tips geven maar als dat nu net hetgeen is waar het niet aan schort dan schiet je er niet veel mee op..

een filmpje zou misschien al helpen, zodat mensen met echt goed rijtechnisch inzicht hun licht erop kunnen werpen..

en misschien ziet iemand die jureert je draadje wel staan (zijn er genoeg op bokt).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:45

@Louka,
Wanneer ik naar de foto's in je profiel kijk dan zie ik ook niet meer dan een 6, hij is eigenlijk zelfs vriendelijk gesteld.
Om maar even wat te noemen, er is veel spanning in je lichaam, je zit achterover, je knieligging is niet correct, je paard loopt te diep en zonder buiging en zonder ruggebruik, het probeert de mond open te sperren doordat er veel te veel druk op het bit staat.
Dat is niet zo erg maar er is nog heel veel te verbeteren en dat gaat nog vele jaren kosten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:57

Eigenlijk is dit punt een beetje een samenvatting van je hele proef :)

Bij meer fouten en storingen valt het cijfer lager uit en bij minder fouten en storingen hoger.
Over het algemeen zou je bij een puntentotaal van rond de 180/190 op een 6 uit komen, bij een totaal van boven/rond de 195 op een 7.

Het is dus een onderdeel wat beoordeeld of je zelf rijtechnisch goed genoeg bent, of de proef vloeiend gaat en of je paard er rijtechnisch goed aan staat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:04

Op profielfoto's ga ik niet in, dat kan gedateerd zijn of vertekenen.

Als ik jureer kijk ik naar:
Reactie op het been, wordt het paard correct gebogen en gesteld, de inwerking van de ruiter op de mond van het paard, als er problemen komen in de proef hoe snel en handig worden die opgelost, hoe weet de ruiter het paard te presenteren (hoeken, correcties in de grijze zones, de exactheid van het rijden).
In de klasse M1 beoordeel ik tevens het corrigeren van scheefheid ( veel problemen in galop mn bij middengalop en contra, wordt daar wat aan gedaan en hoe?) en wat als het paard verzameling verliest?
In de klasse M2 komt daarbij het oplossen van problemen in de niet-progressieve overgangen en ik vind ook bijvoorbeeld de keertwendingen een goede indicator, daarin gebeurt ook wel eens ineens wat onverwachts :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:12

Ze kijken ook naar hoe je je paard door de proef loost. Zit je maar een beetje mee te liften of corrigeer je hem echt op de dingen die even niet helemaal goed gaan. Ik rij welleens baggerproeven met op dit onderdeel een 7, echt een samenvatting hoeft het dus niet te zijn, maar ik denk wel dat je het dan over uitzonderingen hebt.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 25-03-15 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:13

Simpelman schreef:
@Louka,
Wanneer ik naar de foto's in je profiel kijk dan zie ik ook niet meer dan een 6, hij is eigenlijk zelfs vriendelijk gesteld.
Om maar even wat te noemen, er is veel spanning in je lichaam, je zit achterover, je knieligging is niet correct, je paard loopt te diep en zonder buiging en zonder ruggebruik, het probeert de mond open te sperren doordat er veel te veel druk op het bit staat.
Dat is niet zo erg maar er is nog heel veel te verbeteren en dat gaat nog vele jaren kosten.

Maar de eerste punten die jij noemt vallen onder houding en zit en niet onder rijvaardigheid en effect van de hulpen.
In welke klasse rij je? Zoals gezegd tellen zijgangen ook mee. Effect van de hulpen is het gevolg wat het paard aan jouw hulp geeft. Dat is meer dan alleen vertrekken op je voorwaartse hulp.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:00

aeolusnr1 schreef:
succes maar wees altijd eerlijk naar wat je zelf kan, overschat jezelf niet.

Het is ook maar een vraag, en daarom heb ik er ook bij geschreven dat ik nog duizenden verbeterpunten heb, maar dat mijn paard wel echt aan mijn been is... Foto's zijn idd momentopnames en ik zal er zo een filmpje bij plaatsen. En heel erg bedankt Urielle!! Heb ik echt wat aan en kan ik aan gaan werken!!

Ik rij nu B op een oud paard, hij heeft veel slechte dingen aangeleerd en ben superhard aan het werken en lessen om een ontspannen geheel neer te zetten (de gespannen mond en de spanning in de rug bijvoorbeeld) Dit gaat steeds beter :) Zometeen komt het filmpje erbij te staan!

Bedankt voor de tips!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:11

Dit is het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=faDRl7q ... e=youtu.be

Puntjes die me zelf in de video opvallen: hij zit nog wat vast in de rug, wat nu (na een maand) steeds beter gaat, zeg maar (mede hierdoor draait ie zijn kont naar binnen op de volte)...
In de rechtergalop gaat de impuls verloren en komt zijn achterhand er niet goed onder, ik oefen daarom veel met tempowisselingen maar we denken dat dit mede komt door de leeftijd, soms merk ik dat hij echt moeite moet doen. Enn natuurlijk de pianohandjes :+

Als er nog tips zijn hoor ik dat graag! (als het maar netjes gehouden wordt :) )
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 25-03-15 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:14

-
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 25-03-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:20

Aangezien je in het filmpje niet echt overgangen en oefeningen rijdt kun je het effect op de hulpen daarin niet goed beoordelen.
Op basis van die ene diagonaal verruimen zie ik dat hij niet direct vloeiend reageerd maar eerst nog even zegt dat hij het er niet mee eens is waardoor jij hem moet corrigeren.
Als dit bijvoorbeeld momenten zijn die vaker voorkomen in een proef dan is het paard dus nog niet mooi zuiver aan de hulp en blijft het bij een 6.
Ik zeg overigens niet dat het er bij mij perse beter uit ziet hoor :P

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:44

Sizzle schreef:
Als dit bijvoorbeeld momenten zijn die vaker voorkomen in een proef dan is het paard dus nog niet mooi zuiver aan de hulp en blijft het bij een 6.

Da's een goede! Bedankt!