Bit/zadelloos rijden in het zonnetje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaukjeSpirit

Bit/zadelloos rijden in het zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 01:17

Na een lange winterstop heb ik het rijden weer opgepakt. Ik had het verschikkelijk druk met school en s'winters is het hier thuis niet ideaal om met mn pony aan het werk te gaan dus vandaar heb ik een tijdje er niks aan gedaan :(
Nu ben ik inmiddels 1,5 week, bijna elke dag weer bezig en ze pakt het super op!! :j

Spirit is altijd moeilijk om gemotiveerd te krijgen, vooral tijdens het rijden waar ze niks aan vind. Nu is het zo dat het zadel wat ik gebruik vaak 1 kant op schuift, waarschijnlijk ligt het er aan dat ik eigenlijk te groot ben voor haar en als ik ook maar een beetje uit balans raak het zadel meteen mee schuift. Maar wat ze wel geweldig vind is grondwerk en vrijheidsdressuur. :)
Ik heb eigenlijk nooit echt bitloos gereden, maar ik wou het graag een keer proberen omdat ze normaal tijdens het rijden niet oplettend is en moeilijk is te motiveren. Het sturen is nog moeilijk, ze reageert niet altijd even goed op druk en zelf vind ik het moeilijk om met mijn zit te sturen, maar nu ik ook zadelloos rijd ben ik er al veel meer bewust van wat ik nu eigenlijk met mijn houding doe :))

Ik ben zelf nog wat voorzichtig. Omdat ik bang ben om haar rug te belasten heb ik het tempo nog wat laag gehouden om er zelf weer even in te komen, maar ze reageert goed op de beenhulpen en ze is erg oplettend wat ze normaal nooit echt heeft gedaan tijdens het rijden :) Haar achterhand is ook nooit een sterk punt geweest, vooral nu niet nu ze een tijd heeft stilgestaan, maar ik ben van plan om nu echt te werken aan het sturen en de achterhand sterker te maken.

Tips zijn altijd welkom :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yenni

Re: Bit/zadelloos rijden in het zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:51

Leuk! Alleen licht je zadel dan wel goed en singel je goed aan want een zadel hoort niet te schuiven. Verder heel leuk paard!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:31

Leuk dat je weer aan de slag bent, ziet er leuk uit!
Ik heb zelf niet het fijne verstand van het bitloos rijden, maar als ik je foto's zie rijd je met te veel druk aan de voorkant, en door het lage tempo valt ze volledig op de voorhand.
Je bent inderdaad iets aan de grote kant, maar als je het bij recreatieve ritjes houd is het volgens mij nog wel haalbaar.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:38

Ik vind je niet te groot hoor, zonder zadel zit je altijd langer. Als je met beugels rijdt, denk ik dat het er prima op staat. Wel lijk je nu iets teveel druk te hebben op het touwhalster.

Wel lekker dat je weer kan rijden!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:44

Leuk zadel en bitloos! Zoals hierboven gezegd ben je wel wat groot voor het mooie plaatje, maar ik vind het nog meevallen hoor:) Maar wel twee dingen die ik me afvraag..
Als je zadel zo schuift, dan ligt ie of niet goed of zit je singel behoorlijk los en zit je idd iet recht. Nou rijd je nu zonder zadel dus geen probleem voor nu natuurlijk.
Maar waar ik me meer zorgen om maak is dat je zegt dat je paardje de hele winter stil staat en je nu al bijna elke dag sinds 1,5 week met haar bezig bent.. nou weet ik natuurlijk niet wat je allemaal met haar doet dus of het teveel fysiek belastend is weet ik niet, maar een beetje oneerlijk naar je pony is het in elk geval wel volgens mij.. pas daar wel op heh met zo'n omslag ineens. Dat je haar daar fysiek maar ook mentaal niet mee overvalt en overbelast..
Kwa rijden lijkt je jezelf wat op te trekken aan de teugels op foto 3. Ik ga mee met bovenstaand dat het lijkt of je wat teveel drjk uitoefend op de voorkant. Je wilt haar niet overbelasten door rustig aan te doen dus misschien dat je haar tegen probeert te houden, maar ook dat kan belastend zij doordat ze geen gebruik maakt van de achterhand maar alles van voren moet komen.
Ik vind je verder netjes op je pony zitten en goed dat je zadeloos gaat rijden omdat het zadel niet goed ligt! Komt misschien wat streng over maar zie me reactie als tips om je dingen in te laten zien :) succes ermee! :d

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:34

Bedankt voor de tips! :j
Ik twijfel er zelf ook aan of het zadel goed ligt, alleen de eerste jaren dat ik haar had had ik niet echt last van een schuifend zadel.
En ja er zit wel veel druk aan de voorkant, maar ze is zelf vaak wat hangerig. Weet iemand hoe ik dit oplos? vooral het tempo erin houden?
Ik heb vooral veel grondwerk/met de lange lijnen geoefend om het op te bouwen en dan ook maar 20 minuutjes per dag en ze heeft er duidelijk plezier in! Vandaag was eigelijk de eerste dag dat ik weer wat ging rijden.Dus denk zelf niet dat het te overbelastend is.
Ik ben van plan om de komende tijd zo wat door te trainen en zelf aan mijn houding werken, omdat ik nog moeite heb om met mijn zit te sturen en recht te blijven zitten bij voltes.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:03

Als je zo wil rijden kan je beter een bitloos hoofdstel kopen. Een touwhalster is echt niet geschikt om op druk te rijden.. Verder is het natuurlijk super dat je het doet.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:47

Leuk paardje en zit er goed uit hoor, maar als je verder wil met (dressuurmatig) bitloos rijden, zou ik je toch een bitloos hoofdstel aanraden. Bijvoorbeeld een leren sidepull, de stuurhulp is dan ook duidelijker. Een touwhalster is niet niet echt geschikt om mee te rijden met druk op de teugels.

Veel overgangen en tempowisselingen rijden help vaak ook om je pony actief te houden en de achterhand te trainen.

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:13

Heb net een bareback pad aangeschaft en het bitloze hoofdstel is in bestelling, dus moet goedkomen :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:44

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:16

Volgens mij is het met dit halster niet erg fijn voor de pony. Je mag wel je tenen wat naar binnen draaien en je been wat langer houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:24

BaukjeSpirit schreef:
Ik twijfel er zelf ook aan of het zadel goed ligt, alleen de eerste jaren dat ik haar had had ik niet echt last van een schuifend zadel.

Een paard kan een hoop veranderen he? Heb je in de tussentijd nog wel is naar het zadel laten kijken? :)

Het hangen moet je proberen op te lossen met je been. Zodra ze gaat hangen rij jij naar voren. Probeer dat eens :) Hou haar bezig met tempowisselingen. Zodra de achterhand sterker wordt zal ze ook minder snel op de voorhand duiken en dus gaan hangen. Dus wat ik al zei, veel tempowisselingen en schijnovergangen. Balkjes lopen is ook altijd ene goede oefening voor het versterken van de achterhand!

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:26

Anoniem schreef:
BaukjeSpirit schreef:

Een paard kan een hoop veranderen he? Heb je in de tussentijd nog wel is naar het zadel laten kijken? :)

Het hangen moet je proberen op te lossen met je been. Zodra ze gaat hangen rij jij naar voren. Probeer dat eens :) Hou haar bezig met tempowisselingen. Zodra de achterhand sterker wordt zal ze ook minder snel op de voorhand duiken en dus gaan hangen. Dus wat ik al zei, veel tempowisselingen en schijnovergangen. Balkjes lopen is ook altijd ene goede oefening voor het versterken van de achterhand!

Dat is waar :P Ben alleen niet meer van plan om nog iets aan het zadel te doen, misschien dat ik mijn instructrice vraag als ik weer begin met lessen of zij er even naar kijkt. Ik neem waarschijnlijk dit jaar de overstap naar paard en ik ben nu alleen nog maar van plan om zonder zadel te rijden en enkel alleen op buitenritten met zadel te rijden. Op buitenritten schuift het zadel veel minder, het is vooral als ik voltes rijd.

En ik zal ermee aan de slag, ben al bezig met het tempo erin te houden en over verhoogde balkjes heen draven :j

Kalender7 schreef:
Volgens mij is het met dit halster niet erg fijn voor de pony. Je mag wel je tenen wat naar binnen draaien en je been wat langer houden.

Zelf heb ik nog niet veel verstand van bitloos rijden dus daarom ben ik begonnen met een touwhalster, maar heb inmiddels een sidepull hoofdstel besteld.
En ja ik vind het moeilijk om mijn tenen naar binnen te houden nu ik geen steun van de beugels heb, maar ik zal er op letten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:51

Ik zou op buitenrit dan ook lekker zonder gaan, want een niet goed passend zadel zal meer kwaad doen dan je op het eerste gezicht door hebt ;) Ondankt dat ie dan niet zo schuift ligt ie nogsteeds niet goed

Verder succes dan! :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:01

Inderdaad niet meer doen met touwhalster!! Is 1 van de meest scherp inwerkende hulpmiddelen die je om de neus van je paard kan doen en zo gebruikt vele malen onvriendelijker dan een bit.

En je zit eigenlijk te ver naar achteren. Voor een enkele keer kan dat geen kwaad, maar het stuk rug wat het beste kan dragen ligt nu de singel op, dus daar zit je automatisch achter. Maar ook hier lees ik dat een bareback pad in bestelling is, dus dat is mooi.

Zou tot de bestelling is geleverd alleen niet meer rijden. Lekker grondwerken, werken aan de hand, lange teugel.. Een ook met bareback pad liever niet meer dan twee keer per week rijden. Het verdeeld nog steeds veel minder druk dan een zadel zou doen!

Maar jullie zien eruit als een ontzettend leuke combinatie! Veel plezier met je pony :)

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 03:10

_Dreamer:
Als zij schrikt dan maakt ze vaak een hele scherpe bocht, en op buitenrit komt dat wel vaker voor. Als ik dan aan het draven/galopperen ben lig ik er waarschijnlijk af :P Dus vandaar dat ik liever met zadel rijd, dan vertrouw ik het zelf ook beter.

Nirvana_:
Normaal gebruik ik een elastische singel als ik zonder zadel rijd, maar ik had haar voor het rijden nog even in de lange lijnen gezet, dus had ik deze singel er maar om gehouden. Hij zat alleen wel een beetje in de weg dus vandaar dat ik wat meer naar achteren zit :P

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:55

Bedankt!
Ik zal binnenkort wel even wat fotos maken met het nieuwe hoofdstel. Ik verwacht hopelijk deze week nog en anders volgende week het hoofdstel, en daarna wacht ik tot de bak weer droger is want het is nu weer een modderpoel :P

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:54

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:13

Op deze manier rijd je eigenlijk niet correct met een touwhalster.
Dat heeft namelijk doordat het zo smal is een behoorlijk scherpe inwerking. Dan moet je dus niet met constante druk/aanleuning rijden.
Goed dat je een sidepull besteld hebt, al moet je ervaren of je paard daar ook het fijnst mee loopt. De werking van een sidepull is heel anders dan het touwhalster dat je nu gebruikt.

Als je toch met zoveel contact wilt rijden kun je beter een goed passend gewoon halster nemen, dat is zachter.
Tip: je geeft aan geen ervaring te hebben met bitloos rijden en ook rijd je niet vaak zonder zadel.
Ik zou dat dan niet combineren, maar met zadel bitloos rijden, of zonder zadel met je gewone bit. Nu ga je op 2 punten iets nieuws doen en als je nog niet goed op je zit/gewicht kunt rijden maak je het jezelf en je pony erg moeilijk.

Volvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:37

Leuke foto's je hebt echt lol met je knol haha. Zoals het hoort!
Je zadel zou ik even na laten kijken misschien past het niet goed en kan het probleem zo worden opgelost.