Renvers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:57

Schouderbinnenwaarts kan je gemakkelijk inzetten van op een volte.
Travers zet je in vanuit een volte of vanuit schouderbinnenwaarts op de korte zijde.
In beide gevallen profiteer je van de buiging in de inleidende oefening.

Maar hoe zet je gemakkelijkst een renvers in?
Het lijkt mij gemakkelijker om eerst te leren appuyeren maar als ik me niet vergis komt de renvers voor het appuyement.
Wie zet me op weg?

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:01

ik bereid het altijd zelf voor op een volte eerst, kont naar binnen en voorwaarts neerwaarts blijven doorlopen. Vanuit daaruit kun je doorbreien naar het rechtuit. Waarom vanuit de volte? omdat je daar geen steun meer hebt aan de wand.

koend

Re: Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:31

Maar dan loop je toch travers?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:34

Ik stel om vanuit schouderbinnenwaarts, maar ik weet niet of dat ook theoretisch de beste inzet is.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 23-03-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:35

Je kan beginnen op de binnenhoefslag, daar heb je geen zijkant. Dan kun je zowel travers links als rechts vragen. En voor het appuyeren, vraag eens travers op de diagonaal :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:38

De renvers komt niet perse voor het appuyement. Het komt zoals jij het graag wilt hebben dus als jij denkt dat, dat makkelijker is dan kun je dat gewoon proberen toch. Ikzelf vind het vanuit wijken voor de kuit ook fijn. Op de lange zijde wijken voor de kuit (voorhand naar binnen) en dan omstellen. Als je dat goed doet moet je direct de juiste buiging hebben ondanks dat het 2 verschillende oefeningen zijn (bij wijken voor de kuit geen buiging, enkel stelling en bij renvers stelling en buiging). Maar door het paard op de juiste manier om te stellen kun je die buiging verkrijgen. Je kunt ook gewoon vanuit travers omstellen naar renvers op de lange zijde, de hulpen zijn precies hetzelfde.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:40

Renvers is een hele fijne oefening om het paard rechter in het lijf te krijgen. Dit is zowel op de binnenhoefslag als op de volte goed in te zetten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 07:49

Vanuit de schouderbinnenwaarts opstellen vind ik moeilijk, mijn paard snapt het niet goed.
Van de anderen leer ik dat ik gewoon een tijd moet wegblijven van de zijwand en dat lijkt me een goed idee. Op de middellijn is travers en renvers trouwend hetzelfde.
Bedankt!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:54

Jep! Omstellen vanuit SB is het makkelijkst. Als je travers goed bevestigd is kun je deze op de binnenhoefslag rijden. Het maakt voor je paard dan niet uit welke buiging gevraagd wordt.

Een leuk lijntje is: beginnen in travers, doordraaien naar sb, omstellen naar renvers. Ik vind dat echt een super oefening :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:00

Ik speel eigenlijk steeds met het gewicht. Ik zie renvers niet als oefening op zich maar speel veel met verplaatsen van schouder en achterhand. Dat maakt renvers niet lastiger dan travers. Overigens vind ik appuyeren vaak makkelijker dus als het voor jou helpt: waarom niet eerst het appuyement?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:04

Dat snap ik niet Urielle, waarom vind jij een appuyement makkelijker? Dat is toch travers over de diagonaal? Lijkt me moeilijker als het bv langs de wand nog niet lukt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:15

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:17

Eerder SB toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 08:53

Starbreeze schreef:
Dat snap ik niet Urielle, waarom vind jij een appuyement makkelijker? Dat is toch travers over de diagonaal? Lijkt me moeilijker als het bv langs de wand nog niet lukt.

Ik vind het in travers moeilijker om impuls te blijven houden dan in het appuyement, en zonder impuls ben je uitgereden. Daarom vind ik bijvoorbeeld ook zijgangen in galop makkelijker dan in draf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:16

Oh oké :) mijn paard heeft geen gebrek aan impuls dus dat heb ik zo nooit ervaren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:25

Ik moet heel veel schakelen in travers en opletten dat ik niet teveel op/tegen de kant rij met het front, met name in draf ga ik anders te weinig afdruk krijgen na de eerste drie passen. Daarom gaat renvers iets makkelijker en het appuyeren nog makkelijker. Dan heb ik die begrenzing niet zo.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:32

Zou het nog kunnen werken om je paard de diagonaal op te sturen en vanuit die positie in renvers te krijgen? Dan hoef je niet je teugelhulp helemaal om te draaien vergeleken met als je het vanuit sb zou doen nl...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:02

@DromenLies, Het gaat er bij die oefening juist om dat je paard aan de diagonale hulpen is ;)
Het zou dus niet uit moeten maken wanneer je de oefening vraagt.

Ik neem het vaak in het losstappen al mee, dan heb je door het lage tempo wat meer controle.
En dan niet alleen langs de hoefslag, maar ruime binnenhoefslag.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:48

Renvers is de zelfde hulp als travers, dus als je paard de hulp kent voor travers maak je er zo een renvers van. Eigenlijk verder nooit over nagedacht dus. Ik ben begonnen met contrastelling op de volte rijden en van daaruit de hulp geven.