Geen balans op paard; wie weet balansoefeningen zonder paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shampyX9

Geen balans op paard; wie weet balansoefeningen zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:57

(Er hoort nog een vraagteken in de titel maar die pastte niet meer)

Hallo bokkers, ik heb een probleem bij het paardrijden... ik heb totaal géén balans!
Stappen gaat nog wel, maar als ik eenmaal in draf zit, heb ik het gevoel alsof ik er bijna af val, vooral tijdens wendingen. Mijn houding is daarom ook niet goed, ik buig veelste veel naar voren! Soms pak ik n plukje manen vast, dan kan je niet vallen.. maar dan kan ik weer niet sturen met 1 hand, gevolg, paard gaat van de hoefslag af en ik kan ook geen figuren meer rijden ;(
In galop en tijdens springen heb ik eigenlijk altijd een pluk manen vast of het dekje, puur omdat ik het gevoel heb dat ik er anders af val (wat al een paar keer is gebeurd als ik dat niet deed :( )
En doorzitten kan ik ook niet, ik kan gewoon zonder me naar beneden te trekken met het dekje, niet in het zadel blijven zitten, dan blijf ik stuiteren! ;(

Mijn vraag is dus, weet iemand oefeningen zónder paard die je thuis/buiten kan oefenen om je balans op te bouwen, zodat je later op je paard een goede balans hebt?

En heeft iemand nog tips voor het doorzitten en het blijven zitten op je paard? Welke delen van je lichaam moet je wel, en welke niet aanspannen?

(Ik kan niet zonder handen gaan fietsen want mijn stuur heeft een afwijking naar rechts)

Oja en ik rij 1x per week op een manege.

Alvast bedankt, groetjes Shamaya

Ps: Ik doe al mee met de 30 dagen challenge van ruitergevoel :)

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:20

misschien bij een fysiotherapeut tips vragen? , ik heb zelf de balansbord die je bij divoza kan kopen, en doe dit 2 keer in de week een half uurtje op het bord staan en oefeningen , hierdoor krijg je ook meer balans.
en vraag of je zitlessen kunt krijgen bij je manege.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:22

Ik heb op een soort skippybal moeten zitten en ik moet zeggen dat dat goed werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:23

Hoe lang rijd je al paard? Dit lijkt me namelijk vooral ook een kwestie van kilometers maken, heel veel beginners hebben precies hetzelfde probleem als jij :)

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:51

Blijheid schreef:
Hoe lang rijd je al paard? Dit lijkt me namelijk vooral ook een kwestie van kilometers maken, heel veel beginners hebben precies hetzelfde probleem als jij :)

Hmm ik rijd ongeveer een jaar zegmaar echt vaste lessen op een manege, maar heb daarvoor een shetlander verzorgd waar ik op reed en dan gaf de eigenaresse les, en dáárvoor heb ik nog iets van 2 jaar op een shetlander van de plaatselijke kinderboerderij gereden, maar dat was zonder zadel en met halster en plukje manen, niet echt rijden. En verder dan alleen nog losse keren bijvoorbeeld op ponykamp en bij het leger.

Maargoed misschien heb ik het mezelf op de shet van de kinderboerderij verkeerd aangeleerd, met dat plukje manen?

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 20:53

chanicha schreef:
Ik heb op een soort skippybal moeten zitten en ik moet zeggen dat dat goed werkt.

ivorysgirl1 schreef:
misschien bij een fysiotherapeut tips vragen? , ik heb zelf de balansbord die je bij divoza kan kopen, en doe dit 2 keer in de week een half uurtje op het bord staan en oefeningen , hierdoor krijg je ook meer balans.
en vraag of je zitlessen kunt krijgen bij je manege.

Zitlessen hebben we niet bij ons op de manege :(

Maar ik heb nog wel een soort skippybal, wat moet je daar precies mee doen?
En hoe duur kost zo'n balance board? Ik mag er namelijk niet echt veel geld aan uitgeven...

Luxorvalkje

Re: Geen balans op paard; wie weet balansoefeningen zonder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:58

En balansoefeningen zoals op één been staan tijdens het tandenpoetsen bijvoorbeeld?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:58

De bedoeling is dat je er op kan zitten zonder je voeten op de grond en geloof mij dat dat echt moeilijk is maar o zo goed voor je evenwicht.

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:00

Luxorvalkje schreef:
En balansoefeningen zoals op één been staan tijdens het tandenpoetsen bijvoorbeeld?

Hm dingen zoals op 1 been staan daar ben ik dan juist wel weer goed in, alleen op paarden gaat het fout, vooral onverwachtse bewegingen heb ik moeite mee

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:00

chanicha schreef:
De bedoeling is dat je er op kan zitten zonder je voeten op de grond en geloof mij dat dat echt moeilijk is maar o zo goed voor je evenwicht.

Dankjewel, ga dit zo even proberen :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:21

Succes! Het moet heel goed zijn maar ik vind het niet makkelijk.

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:53

ik ken het probleem maar bij mij ligt het aan de pony waar ik op rij want sommige pony's hobbelen veel meer dan andere en dan raak ik sneller mijn evenwicht kwijt dus als je op een vast pony rij vraag dan eens of je op een andere pony mag

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:20

jorieke1 schreef:
ik ken het probleem maar bij mij ligt het aan de pony waar ik op rij want sommige pony's hobbelen veel meer dan andere en dan raak ik sneller mijn evenwicht kwijt dus als je op een vast pony rij vraag dan eens of je op een andere pony mag

Bij mij op de manege hebben ze maar 10 pony's en op 7 van de 10 ben ik al geweest maar vind er daar maar 1 van leuk, de andere vind ik echt niks weet niet waarom, maar heb er ooktotaal geen klik mee.
En de overige 3 zijn de 3 moeilijkste van stal :oo

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:08

Is het geen kwestie van spanning? Ik merk zelf dat als ik gespannen ben mijn balans heel slecht word en mijn houding daardoor ook.
Ik heb mezelf nu aangeleerd om in spannende/enge situaties kalmte te creeëren in mijn hoofd zodat ik juist kan handelen, daardoor is mijn houding en balans beter en het paard vaak rustiger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:40

Lees het boek "Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter" van Anne Muller eens. Daar staan veel tips in over wat je op de grond kunt doen om gemakkelijker en beter te kunnen bewegen te paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:37

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:46

Angela schreef:
Lees het boek "Basis Rijkunst, wat beweegt de ruiter" van Anne Muller eens. Daar staan veel tips in over wat je op de grond kunt doen om gemakkelijker en beter te kunnen bewegen te paard.

Deze heb ik ook..... echt een goed boek.... lees verder even mee want ik heb het zelfde probleem, maar rij ook nog niet zo lang en kan nog niet echt ontspannen rijden..... gaat wel steeds beter maar het is het nog net niet :o

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:18

Jetteke4 schreef:
Angela schreef:

Deze heb ik ook..... echt een goed boek.... lees verder even mee want ik heb het zelfde probleem, maar rij ook nog niet zo lang en kan nog niet echt ontspannen rijden..... gaat wel steeds beter maar het is het nog net niet :o

Hmm zal eens kijken of dat boek in de bieb verkrijgbaar is :)

xverapeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:11

bij ons kon je je een keer opgeven voor ruiterfit. Het heeft mij heel erg geholpen met houding en balans. Misschien kun je dat proberen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:45

chanicha schreef:

Waar halen jullie zo een bal??

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:48

Ik zag ze bij Blokker hangen maar die ik gebruikt heb waren groter maar je zou het kunnen proberen en anders even googlen of bij fysio vragen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:52

In welke regio zit je en is het voor jou mogelijk om met een pony bij iemand anders te lessen?

Ik denk dat een centered riding je heel veel kan helpen. Zowel op de grond als te paard.
Momenteel ben ik bezig met de instructeursopleiding voor Centered Riding en ben op zoek naar een aantal leerlingen waarbij ik mijn oog extra kan ontwikkelen ed. Deze lessen geef ik kosteloos, maar ik vraag alleen een vergoeding voor de reiskosten.

Kijk maar eens op de website in mijn onderschrift. Daar vind je wat meer informatie over mij.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:18

Gebruik een skippybal! Knieën op de skippybal, lichaam rechtmaken en zo zorgen dat je in balans blijft. Evt eerst ergens aan vasthouden en steeds langere periodes loslaten tot je los kunt blijven zitten.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:43

Nog een leuke (en gratis!) oefening:

Ga met de bal van je voeten op een randje (bijvoorbeeld een drempel of traptrede) staan en buig een beetje door je knieën, alsof je in verlichte zit zit. Probeer dan je evenwicht te bewaren! Als het goed gaat kan je iemand vragen om je zachtjes te duwen, zodat je onverwachte bewegingen kan nabootsen.

Deze is iets makkelijker dan met een skippybal omdat het randje niet beweegt. Zo oefen je eerst stabiliteit voordat je jouw balans gaat verbeteren. Succes ermee! :)

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:47

je heb een groote skippy bal eerst 1 voet dan de andere dan allebeide.
je hebt een soort balletje dan maak je teugels aan een hek vast en moet je recht blijfen staan.
op bijv je linker moet en je rechter hand in een soort opdruk stand en dan je evenwicht bewaren.